Viive netin yhdistymisessä.


Kunniamerkki +5
Nykyään aina kun avaan tietokoneen, niin on aina vähintään minuutin viive ennen kun nettiyhteys on käytettävissä, tätä on kestänyt jo ainakin kuukauden verran. Mistähän tällainen johtuu ?
 
Minulla on useita tietokoneita asunnossa ja kaikki verkkokaapelilla yhdistetty tuohon Telian Technicolor reitittimeen, osa suoraan ja osa kytkimen välityksellä. Tuohon reitittimeen on yhdistetty suoraan myös yksi tulostin.
 
Kun netti on auennut, niin toimii kyllä aina ihan normaalisti. Liittymä siis 100 / 10.
 
Tämä vaiva alkoi yht`äkkiä ja koskee jokaista tietokonettani.

41 kommenttia

@Pekka6, voitko kokeilla niin, että liität pelkästään yhden koneen johdolla Technicoloriin, kaikki muut johdot ja laitteet pois? Sitten kone sammuksiin ja takaisin päälle. Yhteys tulee ilmeisesti puhelinpistokkeesta? Jos näin, varmista myös että punaisessa WAN-portissa ei ole mitään johtoa. Jos pelkästään yhdelläkin koneella temppuilee, tee Technicolorille resetointi, eli paina reset-kolosta pohjaan noin 10 sekuntia jollain terävällä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ethän vain sammuttele modeemia, kun et käytä sitä? Verkon laitteiden tulisi antaa toimia 24h. Sähkönsäästöä ei sammuttelusta synny - päinvastoin voit rikkoa laitteet ennen aikojaan ja menetät sillä kertaa enemmän rahaa kuin ehdit koko elämäsi aikana säästää sammuttelemalla. Lisäksi jokaisen käynnistymisen voi viedä kauan ennen kuin laite ja nettiyhteys alustuvat.

 

Toinen mahdollisuus on että tuon Tehcnicolorin DHCP-palvelin toimii liian hitaasti tai epäyhteensopivalla tavalla koneesi kanssa ja siksi koneen käynnistyessä se ei saa IP-osoitetta lähiverkkoon ainakaan ensimmäisillä kyselyillä. Tässäkin autaa kun et turhaan sammutele konetta, vaan annat sen pyöriä. Toki jos vika on modeemissa, kannattanee hankkia joku parempi laite tilalle ellei vika poistu normaaleilla boottailuilla tai tehdasresetillä. Toisaalta se, jos laite ylipäänsä vaatii tehdasresettiä ei ennusta kovin korkeaa laatua. Kunnolliset laitteet pitäisi toimia häiriöttä jopa vuosia ilman, että niihin kosketaan tai varsinkaan resetoidaan - tai jos laite kaikesta huolimatta "kaatuu" sen tulisi palautua takaisin toimivaksi korkeintaan muutamassa minuutissa.

Kunniamerkki +5

Kyllä yhteys tulee puhelinpistokkeesta ja punaisessa WAN portissa ei ole koskaan ollut mitään.

 

Irrotin kaikki muut verkkokaapelit Technicolorista, mutta siis yhteen porttiin jätin yhden tietokoneen verkkokaapelin, ei auttanut viiveeseen vaikka sen jälkeen resetoin myös reitittimen. Kun koneen käynnistin niin kestää n. 50 - 55 sekuntia ennen kun nettiyhteys on käytettävissä.

 

Käytän Windows Media Playeria musiikkitiedostojen toistoon ja sinne ilmestyi myös tuo reititin varmaan niihin aikoihin kun tämä vika alkoi, onkohan näillä jotain yhteistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Entäpäs jos seinästä tuleva johto kiinni WAN-porttiin ja tietokoneet yms. muihin portteihin?


 


Miten tuo nettiyhteys ei ole käytettävissä, herjaako windows alhaalla tehtäväpalkissa verkkoyhteyttä vai eikö esim. selaimella pääse mihinkään?

Kunniamerkki +5

@SINAD@  kirjoitti:

Ethän vain sammuttele modeemia, kun et käytä sitä? Verkon laitteiden tulisi antaa toimia 24h. Sähkönsäästöä ei sammuttelusta synny - päinvastoin voit rikkoa laitteet ennen aikojaan ja menetät sillä kertaa enemmän rahaa kuin ehdit koko elämäsi aikana säästää sammuttelemalla. Lisäksi jokaisen käynnistymisen voi viedä kauan ennen kuin laite ja nettiyhteys alustuvat.

 

Toinen mahdollisuus on että tuon Tehcnicolorin DHCP-palvelin toimii liian hitaasti tai epäyhteensopivalla tavalla koneesi kanssa ja siksi koneen käynnistyessä se ei saa IP-osoitetta lähiverkkoon ainakaan ensimmäisillä kyselyillä. Tässäkin autaa kun et turhaan sammutele konetta, vaan annat sen pyöriä. Toki jos vika on modeemissa, kannattanee hankkia joku parempi laite tilalle ellei vika poistu normaaleilla boottailuilla tai tehdasresetillä. Toisaalta se, jos laite ylipäänsä vaatii tehdasresettiä ei ennusta kovin korkeaa laatua. Kunnolliset laitteet pitäisi toimia häiriöttä jopa vuosia ilman, että niihin kosketaan tai varsinkaan resetoidaan - tai jos laite kaikesta huolimatta "kaatuu" sen tulisi palautua takaisin toimivaksi korkeintaan muutamassa minuutissa.


  En tietenkään sammuttele modeemia, ei kai kukaan sellaista tee...

 

  Tuo Telian omistama laite on minulla ollut yli vuoden ja hyvin se on ennen toiminut, toimii siis edelleen sen ensimmäisen minuutin jälkeen.

 

  Tuohon reitittimeen on kytketty suoraan myös Telia TV digiboksi Arris VIP4302 ja se kyllä toimii heti kun siihen kytkee virrat.

Kunniamerkki +5

@Purnipsi@  kirjoitti:

Entäpäs jos seinästä tuleva johto kiinni WAN-porttiin ja tietokoneet yms. muihin portteihin?

 

Miten tuo nettiyhteys ei ole käytettävissä, herjaako windows alhaalla tehtäväpalkissa verkkoyhteyttä vai eikö esim. selaimella pääse mihinkään?


Siis yhteys tulee seinästä, perinteisestä kolminapaisesta puhelinpistorasiasta ( kaksi johdinta kytketty ), ja johdon toisessa päässä RJ 11 liitin, se WAN-porttihan on 8 napainen RJ 45 liitin...

 

Tehtäväpalkissa on keltainen kolmio verkkoyhteyden päällä ja jos avaa selaimen, niin siellä odottaa teksti jotain "Ei verkkoyhteyttä...". Kun vie hiiren sen keltaisen kolmion päälle niin siellä lukee jotain "Tunnistetaan...ei internet yhteyttä"

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Siis yhteys tulee seinästä, perinteisestä kolminapaisesta puhelinpistorasiasta ( kaksi johdinta kytketty ), ja johdon toisessa päässä RJ 11 liitin, se WAN-porttihan on 8 napainen RJ 45 liitin...

 

Tehtäväpalkissa on keltainen kolmio verkkoyhteyden päällä ja jos avaa selaimen, niin siellä odottaa teksti jotain "Ei verkkoyhteyttä...". Kun vie hiiren sen keltaisen kolmion päälle niin siellä lukee jotain "Tunnistetaan...ei internet yhteyttä"


Mitenkäs jos pistät joltain toiselta koneelta jotain aktiivista yhteyttä käyntiin (vaikka youtube tai spotify pyörimään) ja sen jälkeen käynnistät toisen koneen, niin tuleeko vielä silloinkin toiselle koneelle pitkä viive, vai alkaako toimia heti?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Pekka6@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:

Entäpäs jos seinästä tuleva johto kiinni WAN-porttiin ja tietokoneet yms. muihin portteihin?


 


Miten tuo nettiyhteys ei ole käytettävissä, herjaako windows alhaalla tehtäväpalkissa verkkoyhteyttä vai eikö esim. selaimella pääse mihinkään?




Siis yhteys tulee seinästä, perinteisestä kolminapaisesta puhelinpistorasiasta ( kaksi johdinta kytketty ), ja johdon toisessa päässä RJ 11 liitin, se WAN-porttihan on 8 napainen RJ 45 liitin...


 


Tehtäväpalkissa on keltainen kolmio verkkoyhteyden päällä ja jos avaa selaimen, niin siellä odottaa teksti jotain "Ei verkkoyhteyttä...". Kun vie hiiren sen keltaisen kolmion päälle niin siellä lukee jotain "Tunnistetaan...ei internet yhteyttä"




Olisihan se pitänyt tajuta, että on VDSL, elikkäs juurikin pitää olla kytketty kuten sinulla on.


 


Ainakin ennen on Telian liikkeistä saanut lainamodeemeja vianmääritystä varten. Joten jos mahdollista, niin kokeilisin toisella modeemilla. Sekä nuo, mitä @SINAD tuossa kirjoitteli.

Kunniamerkki +5

@SINAD@  kirjoitti:

Mitenkäs jos pistät joltain toiselta koneelta jotain aktiivista yhteyttä käyntiin (vaikka youtube tai spotify pyörimään) ja sen jälkeen käynnistät toisen koneen, niin tuleeko vielä silloinkin toiselle koneelle pitkä viive, vai alkaako toimia heti?


Pistin yhdeltä koneelta YouTuben pyörimään ja käynnistin toisen koneen, mutta sama >50 sekuntia kesti, ennen kuin toisella koneella oli internet yhteys.

Kunniamerkki +5

@Purnipsi@  kirjoitti:


 


Olisihan se pitänyt tajuta, että on VDSL, elikkäs juurikin pitää olla kytketty kuten sinulla on.

 

Ainakin ennen on Telian liikkeistä saanut lainamodeemeja vianmääritystä varten. Joten jos mahdollista, niin kokeilisin toisella modeemilla. Sekä nuo, mitä @SINAD tuossa kirjoitteli.


Jep, kyseessä VDSL.

 

Minulla kyllä on jotain vanhoja VDSL modeemeja itselläkin, täytyy niillä koittaa kunhan kerkiän. Niillä ei vaan taida saada tuota Telia TV: tä toimimaan joten se ei olisi mikään lopullinen ratkaisu.

Kunniamerkki +5

Sainkin tämän ongelman korjattua ihan itse. Tuolta kun klikkasin "Verkon määritys uudelleen"

 

Kiitos kuitenkin kaikille auttajille.

Kunniamerkki +5

@Pekka6@  kirjoitti:

Sainkin tämän ongelman korjattua ihan itse. Tuolta kun klikkasin "Verkon määritys uudelleen"

 

Kiitos kuitenkin kaikille auttajille.


Jaaha, korjaus jäi lyhytaikaiseksi, äsken kun laitoin koneen päälle, niin ei yhteyttä, eli sama vika.

Verkon "vianmääritys" käyttää verkkoporttia koneen puolelta alhaalta ja se mahdollisesti nyt auttaa tähän oireeseen. Voitko kokeilla pakottaa verkkokortistasi tuon kättelyn esim. 100/100 full duplex (jos koneessa on 1Gbit verkkokortti niin silläkin nopeudella voi kokeilla)?

 

Asetuksen pääsee muokkaamaan ainakin laitehallinnan kautta -->verkkosovitin --> Lähiverkkosovitin (ethernet) --> Ominaisuudet --> Advanced (kehittyneet toiminnot) --> Speed & duplex (nopeus ja duplex). ---> Auto negotiation (automaattinen kättely)

 

Kun automaattinen kättely on otettu pois niin uskoisin tuolla pakotuksella lähtevän joka kerta yhteyden koneelta tulille vaikka miten buuttaisi.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@LiAntti@  kirjoitti:

Verkon "vianmääritys" käyttää verkkoporttia koneen puolelta alhaalta ja se mahdollisesti nyt auttaa tähän oireeseen. Voitko kokeilla pakottaa verkkokortistasi tuon kättelyn esim. 100/100 full duplex (jos koneessa on 1Gbit verkkokortti niin silläkin nopeudella voi kokeilla)?


 


Asetuksen pääsee muokkaamaan ainakin laitehallinnan kautta -->verkkosovitin --> Lähiverkkosovitin (ethernet) --> Ominaisuudet --> Advanced (kehittyneet toiminnot) --> Speed & duplex (nopeus ja duplex). ---> Auto negotiation (automaattinen kättely)


 


Kun automaattinen kättely on otettu pois niin uskoisin tuolla pakotuksella lähtevän joka kerta yhteyden koneelta tulille vaikka miten buuttaisi.


 




Kunniamerkki +5

Ei auttanut vikaan tuo, että pakotin 100 Full Duplex, eikä 1.0 Gbps Full Duplex.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mikäli modeemisi on reitittävässä tilassa, voisit kokeeksi määritellä koneen IP-osoitteen kiinteäksi. Nettiyhteyden toimiessa avaa komentoikkuna (suorita komento "cmd") ja kirjoita ipconfig, sillä näet koneen koneen IP-osoitteet. IPv4-osoitteen tulisi alkaa numeroilla 192.168.... tai numerolla 10, jos sinulla on reitittävä modeemi. Jos näin, niin merkkaapa ylös saamasi IP-osoite sekä oletusyhdyskäytävä (se on usein 192.168.1.1). Sen jälkeen ota esiin lähiverkkoyhteyden ominaisuudet ja sieltä "TCP/IP" ja määrittele saamasi osoite kiinteäksi. Siellä pitäisi olla täppä kohdassa "Hae IP-osoite automaattisesti" tms, valitse "käytä seuraavaa IP-osoitetta" ja siihen sitten osoitteeksi sama mitä näit ipconfig komennolla, verkkomaski on 255.255.255.0 ja oletusyhdyskäytävä sama minkä näit ipconfig-komennosta. Ensisijaiseksi DNS-palvelimeksi voit laittaa saman kuin oletusyhdyskäytävä (se on siis reitittimesi osoite) tai jos netti lakkaa sillä toimimasta niin laita vaikkapa Googlen DNS (huom: tiedonkeruuta!!) jonka osoite on 8.8.8.8. Komentoikkunasta pääset pois kirjoittamalla exit. Jos kiinteillä asetuksilla toimii netti heti, on DHCP-palvelussa jotain vikaa.

 

HUOM: jos ipconfig antoi esimerkiksi numerolla 88 alkavan IP-osoitteen niin silloin modeemisi on siltaavana ja tuo osoite tulee suoraan Telialta. Tällöin verkossa voi olla enintään viisi konetta yhtä aikaa.

Kunniamerkki +5

@SINAD@  kirjoitti:

Mikäli modeemisi on reitittävässä tilassa, voisit kokeeksi määritellä koneen IP-osoitteen kiinteäksi. Nettiyhteyden toimiessa avaa komentoikkuna (suorita komento "cmd") ja kirjoita ipconfig, sillä näet koneen koneen IP-osoitteet. IPv4-osoitteen tulisi alkaa numeroilla 192.168.... tai numerolla 10, jos sinulla on reitittävä modeemi. Jos näin, niin merkkaapa ylös saamasi IP-osoite sekä oletusyhdyskäytävä (se on usein 192.168.1.1). Sen jälkeen ota esiin lähiverkkoyhteyden ominaisuudet ja sieltä "TCP/IP" ja määrittele saamasi osoite kiinteäksi. Siellä pitäisi olla täppä kohdassa "Hae IP-osoite automaattisesti" tms, valitse "käytä seuraavaa IP-osoitetta" ja siihen sitten osoitteeksi sama mitä näit ipconfig komennolla, verkkomaski on 255.255.255.0 ja oletusyhdyskäytävä sama minkä näit ipconfig-komennosta. Ensisijaiseksi DNS-palvelimeksi voit laittaa saman kuin oletusyhdyskäytävä (se on siis reitittimesi osoite) tai jos netti lakkaa sillä toimimasta niin laita vaikkapa Googlen DNS (huom: tiedonkeruuta!!) jonka osoite on 8.8.8.8. Komentoikkunasta pääset pois kirjoittamalla exit. Jos kiinteillä asetuksilla toimii netti heti, on DHCP-palvelussa jotain vikaa.

 

HUOM: jos ipconfig antoi esimerkiksi numerolla 88 alkavan IP-osoitteen niin silloin modeemisi on siltaavana ja tuo osoite tulee suoraan Telialta. Tällöin verkossa voi olla enintään viisi konetta yhtä aikaa.


Tein tuon ohjeen mukaan yhteen koneeseeni ( IPv4-osoite alkoi 192.168....) ja olen sitä konetta käynnistellyt useampaan kertaan ja jokaisella kerralla netti on ollut käytettävissä heti, eikä > 50 sekunnin kuluttua.

 

Eli vikaako jossain DHCP-palvelussa ?

 

Kuinkahan tästä eteenpäin ?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ok. Technicolor reitittimesi hoitaa DHCP-palvelimen tehtäviä. Jos DHCP jumii tuolla tavoin, niin silloin vika on todennäköisimmin siinä Technicolorissa. Itselleni kyseinen laite ei ole tuttu, mutta yrittäisin seuraavana tehdasasetusten palauttamista. Toimintaohjeet ovat laitteen käyttöohjeissa tai jos ei, niin joku osaa täälläkin neuvoa miten se tehdään. Yleensä jossain päin laitetta on kynällä painettava pieni kytkin, jota pohjassa pitämällä esimerkiksi 10 sekunnin ajan laite resetoituu tehdasasetuksiin.


Tehdasasetusten kanssa on tärkeää huomioida sellainen, että kaikki laitteeseen itse asettamasi salasanat ja muut asetukset nollaantuvat takaisin oletusasetuksiin, eli jos olet muutanut salasanoja niin ne täytyy säätää tehdasresetin jälkeen takaisin, kuten olivat. Muutenkin on erittäin tärkeää muuttaa kaikki oletussalasanat itse asetetuiksi ihan tietoturvasyistä!

 

Mikäli tehdasresetti ei auta ongelmaan, voi olla että siihen ei ole olemassa kovin helppoa ratkaisua. Reitittimen vaihto saattaisi ehkä auttaa, mutta se tietysti merkitsee rahanmenoa, eikä edelleenkään ole 100% poissulhettua että ongelma olisikin koneiden puolella. Käyttöjärjestlemiinhän tulee jatkuvasti päivityksiä ja jokin päivitys voi hyvinkin laukaista tällaisen vian päälle. Siksi ennen kuin ostaa mitään, kannattaisi kokeilla toisen merkkisellä laitteella.

 

Sitten on vielä se ilmainenkin tapa, jolla saat ongelman pois jo tänään - eli ongelman kiertäminen, määrittelemällä kaikkiin koneisiin manuaalisesti IP-osoitteet. Osasit jo määritellä sen yhteen koneeseen, nyt pitäisi määritellä loputkin.

 

Tässä toimintamallissa on olennaista, että asetat kaikki koneet samaan aliverkkoon, eli IP-osoitteen kolme ensimmäistä numeroa tulee olla samat kuin reitittimelläsi (se oletusyhdyskäytävä) on. Hyvin usein ne ovat 192.168.1. Viimeisen numeron voit valita melko vapaasti. Numerot ovat 8-bittisiä, eli niiden teoreettinen alue on 0...255 - mutta kotiverkkoa määriteltäessä viimeisen numeron arvo ei saa olla 0 tai 255 taikka reitittimen (oletuyhdyskäytävän) varaama osoite. Kun reititin toimii usein osoitteessa 192.168.1.1, tarkoittaa se että laitteille sallitut osoitteet sijoittuvat välille 192.168.1.2 ... 192.168.1.254.

 

Voit myös katsoa, mitä osoitteita DHCP palvelin antaa - usein ne alkavat 192.168.1.100:sta ylöspäin. Tällöin alle 100:n olevat osoitteet ovat vapaita manuaalimäärityksiin. Usein kun olen itse asentanut verkkoja tuttaville yms. ja joutunut käyttämään manuaalisia määrityksiä esim. tulostimille yms. niin aloitan osoitteet 192.168.1.10:sta. Sen jälkeen koneet ovat sitten esimerkiski 192.168.1.11, sitten 192.168.1.12 jne... Jonnekin "tupakka-askin kylkeen" voi tehdä sen verran kirjanpitoa, ettei tule määritelleeksi samaa osoitetta useammalle koneelle.

 

Vaikka manuaalimääritys ei tässä tapauksessa olekaan se varsinainen korjaus, niin joskus laitteissa ilmenee sellaisia bugeja, ettei niiden kanssa taistelemiseen kannata kuluttaa ainutkertaista elämäänsä liikaa. Silloin tällaiset "workaroundi" ovat nopeampi tie onneen.

 

Omassa verkossani käytän manuaalimääritystä kaikille sellaisille koneille, jotka tarjoavat jotain palveluita verkkoon, esimerkiksi verkkotulostimet, levypalvelimet, NTP-palvelimet, kytkimet yms. Manuaalimääritys on näissä parempi siksi, että mahdollisissa reitittimen vikatilanteessa koko verkko ei lähde tekemään kuolemaa, vaan tietyt asiat jäävät toimimaan vaikka reitittimessä tai yhteydessä reitittimelle ilmenisi jokin ongelma.

Kunniamerkki +5

@SINAD@  kirjoitti:

Ok. Technicolor reitittimesi hoitaa DHCP-palvelimen tehtäviä. Jos DHCP jumii tuolla tavoin, niin silloin vika on todennäköisimmin siinä Technicolorissa. Itselleni kyseinen laite ei ole tuttu, mutta yrittäisin seuraavana tehdasasetusten palauttamista. Toimintaohjeet ovat laitteen käyttöohjeissa tai jos ei, niin joku osaa täälläkin neuvoa miten se tehdään. Yleensä jossain päin laitetta on kynällä painettava pieni kytkin, jota pohjassa pitämällä esimerkiksi 10 sekunnin ajan laite resetoituu tehdasasetuksiin.


Tehdasasetusten kanssa on tärkeää huomioida sellainen, että kaikki laitteeseen itse asettamasi salasanat ja muut asetukset nollaantuvat takaisin oletusasetuksiin, eli jos olet muutanut salasanoja niin ne täytyy säätää tehdasresetin jälkeen takaisin, kuten olivat. Muutenkin on erittäin tärkeää muuttaa kaikki oletussalasanat itse asetetuiksi ihan tietoturvasyistä!

 

Mikäli tehdasresetti ei auta ongelmaan, voi olla että siihen ei ole olemassa kovin helppoa ratkaisua. Reitittimen vaihto saattaisi ehkä auttaa, mutta se tietysti merkitsee rahanmenoa, eikä edelleenkään ole 100% poissulhettua että ongelma olisikin koneiden puolella. Käyttöjärjestlemiinhän tulee jatkuvasti päivityksiä ja jokin päivitys voi hyvinkin laukaista tällaisen vian päälle. Siksi ennen kuin ostaa mitään, kannattaisi kokeilla toisen merkkisellä laitteella.

 

Sitten on vielä se ilmainenkin tapa, jolla saat ongelman pois jo tänään - eli ongelman kiertäminen, määrittelemällä kaikkiin koneisiin manuaalisesti IP-osoitteet. Osasit jo määritellä sen yhteen koneeseen, nyt pitäisi määritellä loputkin.

 

Tässä toimintamallissa on olennaista, että asetat kaikki koneet samaan aliverkkoon, eli IP-osoitteen kolme ensimmäistä numeroa tulee olla samat kuin reitittimelläsi (se oletusyhdyskäytävä) on. Hyvin usein ne ovat 192.168.1. Viimeisen numeron voit valita melko vapaasti. Numerot ovat 8-bittisiä, eli niiden teoreettinen alue on 0...255 - mutta kotiverkkoa määriteltäessä viimeisen numeron arvo ei saa olla 0 tai 255 taikka reitittimen (oletuyhdyskäytävän) varaama osoite. Kun reititin toimii usein osoitteessa 192.168.1.1, tarkoittaa se että laitteille sallitut osoitteet sijoittuvat välille 192.168.1.2 ... 192.168.1.254.

 

Voit myös katsoa, mitä osoitteita DHCP palvelin antaa - usein ne alkavat 192.168.1.100:sta ylöspäin. Tällöin alle 100:n olevat osoitteet ovat vapaita manuaalimäärityksiin. Usein kun olen itse asentanut verkkoja tuttaville yms. ja joutunut käyttämään manuaalisia määrityksiä esim. tulostimille yms. niin aloitan osoitteet 192.168.1.10:sta. Sen jälkeen koneet ovat sitten esimerkiski 192.168.1.11, sitten 192.168.1.12 jne... Jonnekin "tupakka-askin kylkeen" voi tehdä sen verran kirjanpitoa, ettei tule määritelleeksi samaa osoitetta useammalle koneelle.

 

Vaikka manuaalimääritys ei tässä tapauksessa olekaan se varsinainen korjaus, niin joskus laitteissa ilmenee sellaisia bugeja, ettei niiden kanssa taistelemiseen kannata kuluttaa ainutkertaista elämäänsä liikaa. Silloin tällaiset "workaroundi" ovat nopeampi tie onneen.

 

Omassa verkossani käytän manuaalimääritystä kaikille sellaisille koneille, jotka tarjoavat jotain palveluita verkkoon, esimerkiksi verkkotulostimet, levypalvelimet, NTP-palvelimet, kytkimet yms. Manuaalimääritys on näissä parempi siksi, että mahdollisissa reitittimen vikatilanteessa koko verkko ei lähde tekemään kuolemaa, vaan tietyt asiat jäävät toimimaan vaikka reitittimessä tai yhteydessä reitittimelle ilmenisi jokin ongelma.


Niin tämä reititin on siis Telian omaisuutta (Technicolor TG799vac) ja joka tuli Telialta Telia TV: n tilauksen yhteydessä. Olen sen kyllä moneen kertaan resetoinut, mutta ei ole auttanut.

 

Koitin tänä aamuna omalla modeemillani (ZyXEL VMG1312-B10A tämä on nytkin käytössä) ja tällä netti on käytettävissä heti kaikissa koneissa. Kaikissa koneissa tuo Speed & duplex asetus on se oletus "Auto negotiation" ja kaikissa koneissa on päällä "Hanki IP-osoite automaattisesti"

 

Tuo manuaalinen IP-osoitteiden määritys varmaan toimiva keino, kiitos siittä, mutta en minä ainakaan vielä siihen ryhdy, täytyy se kuitenkin "laittaa korvan taakse", jollei Telia neuvo kuinka saan heidän reitittimensä toimimaan taas automaattiasetuksilla.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Ok eli tuo TeliaTV taitaa käytännössä estää minkään paremman modeemin käyttämisen. Ainakin näin olen aiemmista jutuista ymmärtänyt että se vaatii nimenomaan jonkinlaisen "palvelureitittimen", jonka oletkin jo saanut onnistuneesti rajattua ongelmien syypääksi. Joskus itse harkitsin muutaman millisekunnin ajan TeliaTV:n tilaamista, mutta luettuani ettei sitä saa toimimaan millään omavalintaisilla laitteilla jätin sen sikseen.

 

Tässä tapauksessa ongelmalle ei liene muuta tehtävissä kuin että joku Telialta ottaa asian hoitaakseen ja sulle vaihdetaan sinne joku oikein toimiva reititin tilalle, joka olisi yhteensopiva sen TeliaTV:n kanssa. Toki, jos siinä reitittimessä on vapaita WAN-portteja eli sillattua yhteyttä suoraan nettiin, ei mikään estäisi ostamasta siihen kunnollista omaa reititintä lisäksi. Esimerkiksi EdgeRouter Lite on edullinen ja puoli-ammattilaiskäyttöön tarkoitettu erittäin varma, reititin. Maksaa noin satasen. Vaatii toki siten jonkun verran omaa innostusta conffaukseen, mutta sen voi kuitenkin tehdä ihan normaalisti webbiselaimella. EdgeRouterissa ainakin DHCP-palvelin pelittää varmasti kunnolla, itselläni on tästä Pro-malli (19" räkkiversio) ja sielä pyörii kolmekin DHCP-palvelinta eri aliverkkoihin. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, koneet kytkeytyvät verkkoon välittömästi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@Pekka6, hyvin olet yhteyttä jo testaillut. Ottaisitko yhteyden häiriöilmoituksiin tämän lomakkeen tai Telia.fi-etusivun chatin kautta, niin selvitetään onko laitteessa jokin ongelma.

Kunniamerkki +5

@AnneAn@  kirjoitti:

@Pekka6, hyvin olet yhteyttä jo testaillut. Ottaisitko yhteyden häiriöilmoituksiin tämän lomakkeen tai Telia.fi-etusivun chatin kautta, niin selvitetään onko laitteessa jokin ongelma.


Minä koitin tänään aamupäivällä tehdä itse "Omilla sivuilla" vikailmoitusta n. 20 kertaa, mutta vikailmoitusten tekeminen ei onnistunut.

 

Sitten minä avasin chatin, olin neljäntenä jonossa, n. 3 tunnin jälkeen kyllästyin odotteluun ja suljin chatin. Avasin sen hetken kuluttua uudestaan ja sain jonkun "langan päähän" hän ei osannut auttaa, mutta teki puolestani vikailmoituksen...johonkin ja sanoi, että joku selvittää sitä...joskus.

Kunniamerkki +5

Sitä mukaan kun poistin tietokoneista verkkokortin asennuksen ja käynnistelin tietokoneita uudestaan ja päivittelin vielä verkkokorttien ohjaimet, niin sitä mukaan vika katosi koneista kop kop...

Kunniamerkki +5

@Pekka6@  kirjoitti:

Sitä mukaan kun poistin tietokoneista verkkokortin asennuksen ja käynnistelin tietokoneita uudestaan ja päivittelin vielä verkkokorttien ohjaimet, niin sitä mukaan vika katosi koneista kop kop...


Lyhytaikainen korjaus, eli ei toimi enään.

Täällä ollut ihan samaa vikaa tuon Technicolorin reitittimen kanssa. Laite on resetoitu useampaan kertaan ja kokeiltu kaikki muutkin tässä langassa olevat keinot. Ongelmaa on jatkunut nyt parisen viikkoa. 

Vastaa