Virheenkorjaus

  • 11 December 2014
  • 73 kommenttia
  • 21 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Latenssit nettipeleissä on lähtenyt hälyttävään nousuun ja uskon sen johtuvat koti tv paketteihin pakotetun virheenkorjauksen vuoksi. Onko mahdollista, että virheenkorjauksen saisi kytkettyä pois päältä liittymässäni? Kiitos.

73 kommenttia

Hei Kalezki,

Tehtiin täällä kytkentöjä ja kevennettiin sun virheenkorjausta, nyt pitäisi latencyt olla taas kohillaan.

Mikäli vika toistuu niin huuteleppa tänne uudelleen 🙂
Tervehdys!

Pahoittelut, että postaan tähän samaan ketjuun. Olen huomannut samanlaista latenssien nousua pelaamissani verkkopeleissä. Olisiko mahdollista tehdä sama toimenpide myös minun liittymääni?

Kiitokset etukäteen!
Hei Heikki48

Sinun liittymääsi on ilmeisesti jo säädetty muutama vuosi sitten? Etänä en pysty latensseihisi enää vaikuttamaan. Minkälaisia viiveitä saat esim. speedtestillä tai soneran nopeustestillä? Oletko huomannut Viihdepalvelun kuvassa mitään virheilyä?
Hei ja kiitos vastauksestasi!

Käytän Viihdepalvelua hyvin satunnaisesti ja kuva on ollut tuolloin mielestäni vähintäänkin kohtuullinen. Pelaan kummipoikani kanssa lähinnä WoTia (World of Tanks). Latenssit ovat olleet alkuviikosta n. 15-20 ms korkeammat kuin tavallisesti. Eilen illalla peliä kokeiltuani olivat arvot taas ns. normaalia tasoa ja peli sujui ilman inhottavia piikkejä (lag spike). Telia(Sonera) ilmeisesti vastaa pelaajien yhteyksistä Suomessa tuon pelin EU servereihin ja, kun viimeisen päivityksen jälkeen on useilla pelaajilla alkanut ilmenemään packet lossia ja sitä kautta merkittävää lagia, niin ajattelin vielä varmistaa ko. asian teiltä. Täytyy seurata tilannetta ja sen kehittymistä, mutta juuri nyt näyttää pingit olevan kohdallaan.

Kiitokset vielä kerran!
Voisiko virheenkorjausta säätää myös tänne, Soneran nopeusmittari antaa tuloksia välillä 125-200ms.
Hei Teräväpiirto123,

Sinulta olikin virheenkorjausta otettu jo eilen pois.
Hei, multakin vois ottaa pois virheenkorjauksen, jos se auttaa. On kanssa kyseisessä pelissä (world of tanks) ollut viimeaikoina melkeen mahdotonta pelata, kun on packet lossia niin paljon.
Hei mikkoa82

Virheenkorjaus on otettu nyt pois päältä. Mikäli huomaat ongelmia Viihdepalvelussasi, ilmoita tänne niin laitetaan se takaisin päälle.
Moi

Voisitteko katsoa että onko minulla virheenkorjaus päällä? jos on niin ottaisitteko sen pois päältä.
Minulle sama homma, kiitos.
Valitin tänään jo muutenkin yhteysongelmista - kun ping oli pitkän aikaa pilvissä (yli 700 ms....)
Hop! täällä toivotaan myös virheenkorjausta pois päältä jos sellainen on päällä!
Hei yarski ja thomasi

En kytkenyt teidän virheenkorjausta pois päältä koska liittymänne saattaisivat alkaa pätkimään. yarski, onko käytössäsi jotain pitkää puhelinjohtoa modeemin ja rasian välillä? liittymässäsi näkyy nimittäin liikaa vaimennusta minkä takia yhteytesi hidastelee.

thomasi, miten sinun liittymä toimii näin yleisesti? Minkälaisia nopeuksia saat nopeustestillä esim http://www.speedtest.net? Voisit myös resetoida modeemisi tehdasasetuksille niin katsotaan linjaa vielä uudestaan ennen virheenkorjauksen poisottoa.

Dhz, sinun virheenkorjaus on otettu nyt pois päältä. Ilmoita mikäli käytön kanssa ilmenee ongelmaan.
Antti- kirjoitti:
Hei yarski ja thomasi

En kytkenyt teidän virheenkorjausta pois päältä koska liittymänne saattaisivat alkaa pätkimään. yarski, onko käytössäsi jotain pitkää puhelinjohtoa modeemin ja rasian välillä? liittymässäsi näkyy nimittäin liikaa vaimennusta minkä takia yhteytesi hidastelee.

thomasi, miten sinun liittymä toimii näin yleisesti? Minkälaisia nopeuksia saat nopeustestillä esim http://www.speedtest.net? Voisit myös resetoida modeemisi tehdasasetuksille niin katsotaan linjaa vielä uudestaan ennen virheenkorjauksen poisottoa.


Tänää ollut suhteellisen tahmea (30-50mb) downloadi mutta uppi on 11-12megaa, pingi ollut pelatessa ~30-50... Kokeilen tehdasresettiä boksille
thomasi kirjoitti:
[quote="Antti-":199mw04q]Hei yarski ja thomasi

En kytkenyt teidän virheenkorjausta pois päältä koska liittymänne saattaisivat alkaa pätkimään. yarski, onko käytössäsi jotain pitkää puhelinjohtoa modeemin ja rasian välillä? liittymässäsi näkyy nimittäin liikaa vaimennusta minkä takia yhteytesi hidastelee.

thomasi, miten sinun liittymä toimii näin yleisesti? Minkälaisia nopeuksia saat nopeustestillä esim http://www.speedtest.net? Voisit myös resetoida modeemisi tehdasasetuksille niin katsotaan linjaa vielä uudestaan ennen virheenkorjauksen poisottoa.


Tänää ollut suhteellisen tahmea (30-50mb) downloadi mutta uppi on 11-12megaa, pingi ollut pelatessa ~30-50... Kokeilen tehdasresettiä boksille[/quote:199mw04q]

Tehdas resetin jälkeen suunta meni vain huonommaksi, 10-40 megaa download ja 2-6 uppi?
Antti- kirjoitti:
Hei yarski ja thomasi

En kytkenyt teidän virheenkorjausta pois päältä koska liittymänne saattaisivat alkaa pätkimään. yarski, onko käytössäsi jotain pitkää puhelinjohtoa modeemin ja rasian välillä? liittymässäsi näkyy nimittäin liikaa vaimennusta minkä takia yhteytesi hidastelee.



Johto on n. 1,5 metriä. Tosin rasian pistoke vaikuttaa vanhalta - tuliko reitittimen (Thomson TG789vn) mukana pistoke mukana vai vaan RJ-11 piuha?
Ok, mennään näillä.... Ping BF4:ää pelatessa on 50-80 -luokkaa, joten kyllä sillä toimeen tulee.
Kiitos tiedosta,
Hei.
Voisitteko kytkeä virheenkorjauksen pois minultakin?
Ei ole mitään tv palvelua, joten pitäisi onnistua.

Ei pingi mitenkään sietämätön nykyään ole, mutta tuplat siihen mitä oli adsl aikaan oli.


Kiitos.
Hei thomasi

Vilkaisin yhteyttäsi ja vaimennusta on yhä liikaa. Eihän sinulla ole käytössä mitään pitkää puhelinjohtoa tai muita lankalinjan laitteita? Kannattaa myös testata yhteyttä toisesta rasiasta mikäli mahdollista on. Muuten suosittelen tekemään asiasta suoraan vikailmoituksen. Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Hei myös yarski ja Nuppi

yarski , modeemin mukana on tullut piuhan lisäksi myös yksi häiriöestosuodatin (3-haarainen pistotulppa) puhelinrasialiitäntää varten. Tarkoitin testauksella testattavan yhteyttä toisesta rasiasta mikäli niitä asunnossasi on. Myös toisen puhelinjohdon testaus on hyvä tehdä mikäli sinulta sellainen löytyy.

Nuppi, sinun liittymästäsi virheenkorjaus on otettu nyt pois päältä. Jos ilmenee ongelmia niin ilmoitathan tänne niin laitan sen takaisin päälle.
Antti- kirjoitti:
Hei thomasi

Vilkaisin yhteyttäsi ja vaimennusta on yhä liikaa. Eihän sinulla ole käytössä mitään pitkää puhelinjohtoa tai muita lankalinjan laitteita? Kannattaa myös testata yhteyttä toisesta rasiasta mikäli mahdollista on. Muuten suosittelen tekemään asiasta suoraan vikailmoituksen. Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan, miltä liittymäsi näyttää.


Kyllä asiakasnumero on profiilissani jo. Ennen liittymä on toiminut ihan normaalisti (speedtestissä about ~95 download ja 10 uppi) nyt speedtestissä saan 40-50downloadia ja 10 uppia. Tänään kokeilin toisella puhelinpiuhalla ja toisella verkkojohdolla, ei auttanut. Toista puhelinpistoketta ei ole asunnossa mutta en uskoisi vian olevan sielä koska siihen en ole koskenut..

http://www.speedtest.net/my-result/3111512516
Antti- kirjoitti:
Hei myös yarski

yarski , modeemin mukana on tullut piuhan lisäksi myös yksi häiriöestosuodatin (3-haarainen pistotulppa) puhelinrasialiitäntää varten. Tarkoitin testauksella testattavan yhteyttä toisesta rasiasta mikäli niitä asunnossasi on. Myös toisen puhelinjohdon testaus on hyvä tehdä mikäli sinulta sellainen löytyy.



Minulla ei ole mahd. testata toisesta, mutta kyllä tämä alkaa piisata... Pistokkeessa luki päällä ADSL, joten se on varmaan reitittimen mukana tullut (vaikka yhteys tietty on VDSL...)

[attachment=0:ef9lgeh2]speed.png[/attachment:ef9lgeh2]
Hei thomasi

Nyt sattui minulle moka aiemmassa viestissäni. Tarkoitukseni oli ollut jättää ohjeet vikailmoituksen jättämistä varten. Asiakasnumerosi on ollut näkösällä jo hyvän aikaa :)

Kuvailemasi vika ei testauksiesi ja laitteitesi perusteella voi oikein johtua muusta kuin verkosta. Suosittelen siis jättämään asiasta vielä vikailmoituksen niin tutkitaan meidän kautta asiaa vielä tarkemmin kuntoon.

yarski kirjoitti:
Pistokkeessa luki päällä ADSL, joten se on varmaan reitittimen mukana tullut (vaikka yhteys tietty on VDSL...)

Juu, näin siinä lukee mutta teknisesti se pistoke käy molempiin liittymätyyppeihin. Nuo aiemmin ilmoittamasi nopeudet on kyllä palvelukuvauksen rajamailla joten mielellään kyllä asiaa tutkittaisiin lisää juuri tuon vikailmoituksen kautta.
Antti- kirjoitti:
Hei myös yarski ja Nuppi

Nuppi, sinun liittymästäsi virheenkorjaus on otettu nyt pois päältä. Jos ilmenee ongelmia niin ilmoitathan tänne niin laitan sen takaisin päälle.


Kiitos.
Pingistä lähti puolet pois ja latausnopeus nousi lähes 10mbit.
Mainitsitte mahdollisesta linjan virheilystä ja ongelmista toimenpiteen jälkeen.
Millaisia ongelmia saattaa olla luvassa, ja miten tuo virheily saattaa oireilla?
Niin osaan pitää silmällä.
Tuleeko packet lossia tms?

Eilen illalla tosin oli pari h jakso, kun lataus ja uppi oli yhden megan luokkaa, mutta se meni ohi. Vastaavanlaisia jaksoja ollut pidemmän aikaa, että se tuskin johtuu virheenkorjauksesta.

Tänään esim toiminut vallan mainiosti.
Hei Nuppi

Juurikin tuota packet lossia ja yhteyden "takertelua" tai pätkimistä kannattaa pitää jatkossa silmällä. Hienoa kuitenkin kuulla että toimenpiteestä oli sinulle apua 🙂
Viime viikolla avattu tänne 100/10M VDSL2-yhteys. Olisiko tuota virheenkorjausta mahdollista kokeilla käyttää poissa, tai ainakin laittaa pienemmälle mikäli linja kätteleekin pienemmällä nopeudella kun aiemmin? Nykyisillä arvoilla linja ainakin pysyi vakaasti pystyssä sen ajan kun se nyt kytkettynä on sattunut olemaan.

Näkisi vähän mihin tämä linja todellisuudessa kykenee, ilman pysyvää vauriota. :)

Nyt on latenssi ollut n. 15-16ms (64 tavun paketit, vastapää ping.funet.fi). Edellisellä toisen operaattorin ADSL-yhteydellä oli n. puolet tästä.
Hei nuttunen

Virheenkorjaus on otettu nyt pois päältä. Ilmoittele mikäli yhteyden kanssa tulee ongelmia!

Vastaa