Wifi-laajennin

  • 19 May 2021
  • 8 kommenttia
  • 153 katselukertaa

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Onko nuo wifi-laajentimet toimivia enään? Kun en tarttis kuin vanhalle läppärille lisää potkua, enkä millään hennois (ei oo rahaa) MeshSmartUltra vehkeitä ostaa. 


Kun Huawein B 818 purkin lähetysteho on surkia!


Vaikka TP-LINK RE200?


Niitähän ei näköjään kukaan operaattori suostu myömään!


Hyvää ilmaa teille, ei meille...


 


Edit HannaSu: täsmennetty otsikkoa hieman.


8 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

Ovathan ne ihan toimivia, jos ei ole tarvetta saada WLAN-verkosta kaikkea irti.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Toimiva wifi pähkinänkuoressa:

-Tukiasemat sijoitetaan korkealle, mieluiten kattoon

-Jokainen tukiasema suoraan kiinteään verkkoon, jonka kautta syötetään myös virta (PoE)

-MESH ei ratkaise ongelmaa, vaan on itse osa sitä. Kaikki langaton datasiirto tukiasemien välillä on käyttäjän kaistasta pois

-Samalla kanavalla olevat naapureiden tukiasemat hidastavat omaa verkkoa, koska laitteet eivät lähetä toistensa päälle vaan odottavat vuoroa. MESHin tapauksessa tilanteen hirveys vain kertautuu

-5 GHz alueen käyttö erittäin suositeltavaa

-Laitteita on olemassa muitakin kuin operaattoreiden myymät

-Jos talon ainoa nettiyhteys on mobiililaajakaista (4G), niin vika on tuskin wifissä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

WiFi-laajentimet toimivat saman valmistajan tukiasemien kanssa. Toisin sanoen, yhdistelmä Huawei ja TP-Linkin laajennin ei välttämättä toimi.

 

Jos haluat käyttää TP-Linkin WiFi-laajenninta, sinun pitäisi hankkia myös TP-Linkin langaton tukiasema ja kääntää Huawein langaton tukiasema pois päältä häiritsemästä.

 

Kun toimit kuten @SINAD ehdotti, eli kytket langattomat tukisemat toisiinsa Ethernet-kaapeleilla, pystyt käyttämään sekaisin eri valmistajien tukiasemia.

 

Myös maininta kaapelein kytketyn verkon paremmasta kapasiteetista pitää täysin paikkansa.

 

Kun minulla on tarve kopioida suuria tiedostoja kahden tietokoneen tai tietokoneen ja puhelimen välillä, kytken aina vähintään toisen tietokoneista kaapelilla lähiverkkooni. Parhaimmillaan siirtonopeus jopa tuplaantuu verrattuna siihen, että kaksi langatonta laitetta yrittää siirtää tietoa verkon maksimikapasiteetilla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minulla on TP-LINK TL-WA850RE -WiFi-toistin ja Huawei b525s-23a 4G-modeemi. Ainakin tämä yhdistelmä toimii, että saan laajennettua wifin talon toiseen päähän. WiFi-toistin maksoi aikanaan vähän päälle 20e.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minulla on "toimistohuoneessa" Huawei B818 ja se riittää hyvin tuohon ja yhteen toiseen huoneeseen vieressäni. Asunnossa on noin 30cm paksut tiiliseinät. Toisessa päässä korkean kaapin päällä on TP-LINK Omada EAP245 Dual-band -WiFi-tukiasema, jonka ostin hyvällä alennuksella Verkkiksen poistonurkasta:

 

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59532/hnsdc/TP-LINK-Omada-EAP245-Dual-band-WiFi-tukiasema?list=OZCYkRhNWJO5al5cNLZaqNLfR1hz7r15h9I3ZQmREq36x0S

 

Se on hoitanut virkaansa nyt pari vuotta ilman mitään ongelmia. Wifi kantaa loistavasti ympäri taloa ja myös hieman puutarhan puolelle. Siellä minulla tosin on ulkokäyttöön tarkoitettu access point.

 

Voin ainakin tuota suositella. Käyttöönotto oli helpompaa kuin Ubiquitin Unifi AC Liten, koska Ubiquitin purkki ei edes löytynyt kontrollerisoftalle ilman Windowsin palomuurin virittelyä kera erinäisten muiden toimenpiteiden (vaikka ubiquitin oman oppaan mukaan näitä ei olisi tarvinut edes tehdä). TP-linkin kontrolleri lähti helpommin toimimaan ja purkki on toiminut ongelmitta tuon pari vuotta.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Kiitos paljon kaikille vaan.

Taidan kyllä kokeilla jollain noilla parinkympin TP-Linkeillä. Tai vastaavilla, asiaa luulisi (kai?) helpottavan kun on salaamaton yhteys. Lähin naapuri on kilometrin päässä. Yksi tyhmä kysymys vielä (sorry), kun on joutilaana Huawein vanha toimiva B 525 "viiksivallu", niin pystyiskö sen jotenniin kytkeä peliin? Sillä wifi kanto liki 100 metriä. Se vaan oli Telian 200 Mb/s 4 G;ssä yli puolet hitaampi, yli 50 kuitenkin. 818 antaa 120-160 Mb/s joka piisaa kovastikkin hyvin.

Tyhymä kysyy, vielä tyhymempi ei tohi kysyä.😂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kyllä, voit käyttää vanhaa Huawei B525:stasi pelkkänä langattomana reitittimenä ilman sim-korttia. Yksi laitteen Ethernet-porteista on vaihdettavissa LAN-tilasta WAN-tilaan. Muistaakseni tämä tapahtui AsetuksetEthernet valikon kautta. Olisikohan asetus ollut: käytä WAN-porttia DHCP:llä tai WAN-yhteys dynaaminen osoite tai jotakin tuon tapaista.

 

Huomioi myös, että reititys ei ole mahdollista saman aliverkon sisällä. Joudut siis varmistamaan, että B818 ja B525 ovat eri aliverkoissa. Laitteiden käyttämät aliverkot vaihtelevat ostopaikoittain. Usein se on 192.168.8.0/24, mutta myös 192.168.100.0/24 on nähty. Edellä se osa osoitetta, jonka täytyy olla laitteissa erilainen, on lihavoitu.

 

Mikäli toinen Huaweistasi käyttää hallintaosoitteenaan 192.168.100.1 ja toinen 192.168.8.1, aliverkkoasiat ovat jo valmiiksi kunnossa.

 

Jos molemmat ovat samat, esimerkiksi 192.168.8.1, joudut vaihtamaan toisen Huawein LAN-osoitteen joksikin muuksi, esimerkiksi 192.168.9.1.

 

Kun olet varmistanut, että aliverkot ovat kunnossa, eli laitteiden osoitteet eivät mene päällekäin ja konfiguroinut B525 LAN/WAN-portin WAN-tilaan, voit kytkeä B818 LAN-liittimestä Ethernet-johdon B525 LAN/WAN-liittimeen. Nyt B525 toimii toisena langattoman lähiverkon reitittimenä.

 

Huomioi, että netistä voi löytää ohjeita vanhan modeemin käyttämisestä pelkkänä langattomana tukiasemana varmistamalla, etteivät hallintaosoitteet mene päällekäin, kääntämällä kakkosmodeemista DHCP-palvelin pois päältä ja kytkemällä laitteet toisiinsa LAN-liittimistään.

 

Yleensä tämä toimii ja olenkin käyttänyt vanhoja ADSL-modeemeja usein langattomina tukiasemina näillä asetuksilla. Mutta, Huawei B315 törmäsin hyvin outoon tilanteeseen. Laite ei päästänyt DHCP-pyyntöjä läpi, joten B315 takana oleviin laitteisiin joutui naputtelemaan IP-asetukset käsin. Muutoin langaton verkko toimi kyllä B315 läpi myös ilman reititystä eli tukiasematilassa.

 

Koska B525 on hyvin lähellä B315 mallia, tämä toiminnallinen rajoitus saattaa koskea myös B525 mallia. Toisin sanoen, ellet ole kokeillut, että pelkkä tukiasematila toimii B525:ssa, käytä suosiolla WAN-porttia ja reititystä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Kiitos irritus Paljon! Tuota, peukalo meni suuhun liki rannetta myöten.😅> Kun mulla on Acerin Chromebook, en pääse enään edes selainta vaihtamalla Huaweitten asetuksiin, vaimon HP on jo 10 vuotias (joka tässä on koko homman syy.), mutta Hänen mielestä syy on muissa. No, minulla on Huawein tabletti jolta olen reitittimiin päässyt käsiksi. Lahjakas kun olen, lopetti molemmat reitittimet yhteistyön, sitten Telia väitti ettei (reitittimien asetuksissa) mulla mitään korttia/liittymää olekkaan! Niin ei sitten mikään toiminut... Ei Hi Link, ei mikään paitsi vaimon suu toimi tosi hyvin.

Poistin Hi Linkin ja asensin uudelleen, tilttasin reitittimet ja sain 818 yhteyden (enkä osaa englantia edes) joka toimii tuvan joka nurkassa, (no ei HP;llä, on 14 vuotias) hyvin. En vaan osaa. Vielä! Olkoon ongelma ratkaistu. Kokeilen laajentimella seuraavaksi. Enkä varmasti silloin kun Vaimo on kotona!

Rankka päivä. Saatan kokeilla YKSIN seuraavaksi...

Kiitos ja hyvää kesää.

Vastaa