XL 5g kotiin MC7010+Telia X2 online pelaaminen


Kunniamerkki +3

Tuli hankittua hybridin tilalle tämmöinen viritys. Ongelmia tuo varsinkin PS5 NHL22 onlinepeleissä, mikäli puoliso käyttää Telia TV:tä tai wifiä ylipäänsä. Pingi sahaa 25-400ms välillä. Ilman näitä häiriötekijöitä yhteys on melko tasainen 24-30 ms välimaastossa. Pleikka ja telia tv digiboksi on liitetty ethernet kaapeleilla reitittimeen. Teliaan oltu useita kertoja yhteydessä ja tehty häiriöilmoitusta, johon kuulemma vastataan 2 päivässä. Viikko tässä nyt on odotettu sitä soittoa. Jonkin verran  yrittänyt selvittää netistä ratkaisua tässä odotellessa ilman tulosta. Vanhalla hybridillä tämmöistä ei ollut varsinkaan telia tv:tä samanaikaisesti käyttäessä.


59 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hybridissä Telia TV käytti ADSL/VDSL-yhteydestä varattua tiettyä kaistaa tv-palvelulle, joten se ei todennäköisesti aiheuttanut negatiivista vaikutusta muuhun käyttöön. 

 

Mitä lataus- ja lähetysnopeudet ovat piuhalla testaillen vaikka tietokoneella. Vaihtoehtoisesti puhelimella tms. 5GHz wifin yli?

Kunniamerkki +3

 puhelimella wifinä mitattua. Suurinpiirtein noissa lukemissa se on pyörinyt.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@jarnosa  kirjoitti:

Tuli hankittua hybridin tilalle tämmöinen viritys. Ongelmia tuo varsinkin PS5 NHL22 onlinepeleissä, mikäli puoliso käyttää Telia TV:tä tai wifiä ylipäänsä. Pingi sahaa 25-400ms välillä. Ilman näitä häiriötekijöitä yhteys on melko tasainen 24-30 ms välimaastossa. 




Yhteys näyttää kuvan perusteella toimivan hyvin. Wifin ruuhkaisuudesta ei voi olla kyse kun Playstation on yhdistetty verkkokaapelilla reitittimeen. Äkkiseltään vaikuttaisi, että reititin itsessään ei osaa priorisoida liikennetta tai muu reitittimessä aiheuttaa nyt pullonkaulaa yhteydelle. Siltauksen puuttumisestakaan ei kuulostaisi olevan kyse, kun homma pelittää ilman muiden laitteiden aiheuttamaa liikennettä. 


 



@jarnosa  kirjoitti:

 Teliaan oltu useita kertoja yhteydessä ja tehty häiriöilmoitusta, johon kuulemma vastataan 2 päivässä. Viikko tässä nyt on odotettu sitä soittoa. Jonkin verran  yrittänyt selvittää netistä ratkaisua tässä odotellessa ilman tulosta. 




Sanotaanko näin, että vasta päättyneellä ICT-alan työtaistelulla oli suuri vaikutus kykyymme käsitellä asiakkaidemme yhteydenottoja. Kirjallisten palvelupyynnöjen käsittely on ruuhkan vuoksi viivästynyt merkittävästi. 

Kunniamerkki +3

Kokeilin säätää reitittimen asetuksia. Devices osiossa laitoin PS5 priorityn päälle ja muut on Off. UnPn kokeillut päällä ja pois päältä. Ulkomodeemia kokeilin 5g NSA ja kokeillut myös 5g/4g/3g. Mikään näistä ei ole auttanut ongelmaan. Voisiko olla vielä jotain mitä tässä keksisi yrittää ? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@jarnosa  kirjoitti:

Kokeilin säätää reitittimen asetuksia. Devices osiossa laitoin PS5 priorityn päälle ja muut on Off. UnPn kokeillut päällä ja pois päältä. Ulkomodeemia kokeilin 5g NSA ja kokeillut myös 5g/4g/3g. Mikään näistä ei ole auttanut ongelmaan. Voisiko olla vielä jotain mitä tässä keksisi yrittää ? 




Tietenkin voisit testata toista reititinä ulkoyksikön perässä jos siihen on mahdollisuus. Siten saamme varmuuden johtuuko ongelma Telia X2 palvelureitittimestä. Reitittimen LAN 4-portin siltausta voisit myös kokeilla ihan varmuuden vuoksi. 


 


Laitoin meidän laitevastaaville linkkiä tähän ketjuun, ongelma olisi hyvä saada toistettua sisäisissä testeissä. 

Kunniamerkki +3

Vielä on tuo Sagemcom routet fast 5370 hybrid reititin ja kokeilin sillä. Mitään muutoksia ei tapahtunut. Sillattua tilaa kokeilin mutta se pistää joka kerta netin jumiin ja aukeaa resetoinnilla taas. Tämän toimenpiteen jälkeen bridge mode on taas pois päältä. Voisiko ongelma johtua sitten tuosta ulkomodeemista ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Onko sinulla sekä MC7010 että 5370 sillattuna?

 

Jos on, huomoithan, että koko sisäverkossasi voit käyttää ainoastaan yhtä laitetta kerrallaan. Mikäli sinulla on useita laitteita päällä, MC7010 ei voi tietää, mille laitteelle sillattu yhteys pitäisi antaa. Pahimmillaan MC7010 saattaa vaatia virtojen katkaisun hetkeksi, ennen kuin se ymmärtää etsiä uudelleen sen yhden ainoan laitteen, mikä verkossasi on käytössä.

 

Koska pelikonsolisi on kytketty Ethernetillä, molempien pitäminen sillattuna on myös täysin turhaa. Samalla vaihvalla voit kytkeä MC7010:n PoE-yksikön suoraan pelikonsoliin.

 

Kun olet jo kokeillut X2 ja 5370 reitittimet, jäljelle jää vaihtaa MC7010 siltaavasta reitittäväksi ja katsoa, toimiiko se paremmin reitittimenä kuin X2 ja 5370. Silloin kun MC7010 toimii reitittimenä, voit hyödyntää X2 ja 5370 siltausta ja käyttää niitä langattoman lähiverkon tukiasemina.

 

Toki, mikäli X2 ja 5370 löytyy QoS asetuksia, voit yrittää virittää niitä. Aseta MC7010 siltaavaksi ja X2 tai 5370 reitittäväksi. Aseta pelikonsolin sisäverkon ip-osoitteelle korkea prioriteetti ja digiboksin sisäverkon ip-osoitteelle matala prioriteetti.

 

Mikäli arvelet MC7010, X2 tai 5370 kärsivän bufferbloat-ilmiöstä, voit myös asettaa QoS:ään nopeusrajoituksen, joka on hieman pienempi kuin mitä saavutat liittymällä ilman rajoituksia. Aloita kokeilu vaikka 295 / 55 Mbit/s nopeusrajoituksella.

 

Jos näistäkään säädöistä ei ole apua, niin sitten ei voi todeta muuta, kuin että vaadit mobiililaajakaistalta liikoja. Tällöin, pyhitä 5G pelaamiseen ja hanki muuta internetin käyttöä varten erillinen 4G-liittymä ja reititin. Tai jos teille saa valokuidulla toteutetun valokuituliittymän, hanki valokuitu. Varo kuparikaapelein toteutettuja ”tekokuitu”-liittymiä, kuten korttelikuitu tai valokuitu plus.

Kunniamerkki +3

MC7010 ollut kaiken aikaa sillatussa tilassa. Sisäreitittimillä kokeillut muutamaan otteeseen siltausta sen kummempia asiasta ymmärtämättä 😀>. Jos kytken poe yksiköstä suoraan johdon pleikalle, niin miten liitän sisäreitittimen enää tähän ? Tässä tuli niin paljon asiaa että täytyy uhrata tänäkin päivä tutkimuksiin. Tässä oppii kokoajan uutta 😀> 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

MC7010 siltaavana --> (poe-pulikka, se ei osallistu verkkoliikenteeseen mitenkään) --- > X2 reititin (joka hoitaa reitittämisen, eli luo sinulle lähiverkon, niin langallisen kuin langattoman) --- > laitteet siihen kiinni piuhalla tai langattomasti (eli pleikka tähän kiinni).  X2 ei pidä olla siltatilassa.

 

Toki voit laittaa tuon pleikkarin suoraan piuhalla siihen poe-pulikkaan kiinni. Tällöin ZTE:ltä tulee suoraan sillattu yhteys pleikkarille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@jarnosa  kirjoitti:

Jos kytken poe yksiköstä suoraan johdon pleikalle, niin miten liitän sisäreitittimen enää tähän ?


Et kytkekään.

 

Sekä ulko- että sisäreitittimien ollessa sillatussa tilassa, tällä tuskin on merkitystä, koska et voi kuitenkaan kytkeä sisäreitittimeen mitään muuta kuin ulkoreitittimen ja pelikonsolin.

 

ulkoreititin 2G, 3G, 4G, 5G
sisäreititinsisäreitittimeen kytkettävien päätelaitteiden enimmäismäärä¹
sillattusillattu1
sillattureitittävä253
reitittäväsillattu252
reitittäväreitittävä253

 

¹ Yleisesti käytetyllä /24 aliverkolla. Muunkinlaiset konfiguraatiot ovat mahdollisia.

Kunniamerkki +3

Ulkomodeemin (MC7010) vaihdoin reitittäväksi. Sisäreitittimeen (x2)  laitoin Lan4 portin bridge tilaan, testiä perään ja taas wanha tuttu pettymyksen tunne. Herättää kyllä kummastusta tämmöinen ammattimiehen asentama paketti, jota vaativaan pelailuun ja usealle laitteelle riittäväksi markkinoidaan. Hybridiä ei ilmeisesti takaisin enää saa ja kuitua ei ole tällä hetkellä saatavilla asuinalueelleni, että näillä sitten pitäisi yrittää mennä eteenpäin.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@jarnosa  kirjoitti:

Ulkomodeemin (MC7010) vaihdoin reitittäväksi. Sisäreitittimeen (x2)  laitoin Lan4 portin bridge tilaan, testiä perään ja taas wanha tuttu pettymyksen tunne. Herättää kyllä kummastusta tämmöinen ammattimiehen asentama paketti, jota vaativaan pelailuun ja usealle laitteelle riittäväksi markkinoidaan. 




Ulkoyksiköllä myytävä 5G-yhteys on tarkoitettu toimimaan lähes kiinteän laajakaistan tasoisesti, eli verkkopelaamisen pitäisi yhteyden kautta onnistua myös kun yhteydessä on muuta liikennettä. Kirjaathan tilanteesta häiriöilmoituksen, jotta asiantuntijamme pääsee yhteyden toimintaa tarkemmin tutkimaan. 

Kunniamerkki +1

Samoilla fiiliksellä täällä, käytännössä verkkopelit jääneet täysin kun pelaaminen täysin mahdontonta kun pingit hyppää 200-400ms monta kertaa pelin aikana. Tiedä sitten missä vika ZTE laitteessa vai Telian X2 reittimessä. Kaikki tiedossa olevat porttienohajukset ja DMZ asetukset kokeiltu. Harmittaa kun meni taas uskomaan markkinamiesten höpötykseen yhteydestä "vaativiin verkkopeleihin". 400€ kankkulan kaivoon ja sitoutunut 44,95e/kk yhteyteen millä en käytännössä tee mitään. 

Kunniamerkki +3

Joo eipä tässä vielä ole mitään läpimurtoa tapahtunut. Telian vikapalvelun kanssa on viestitelty ja pari puheluakin on käyty. Tutkivat vikaa, että saapa nyt nähdä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Jomppel1  kirjoitti:

Samoilla fiiliksellä täällä, käytännössä verkkopelit jääneet täysin kun pelaaminen täysin mahdontonta kun pingit hyppää 200-400ms monta kertaa pelin aikana. Tiedä sitten missä vika ZTE laitteessa vai Telian X2 reittimessä. Kaikki tiedossa olevat porttienohajukset ja DMZ asetukset kokeiltu. Harmittaa kun meni taas uskomaan markkinamiesten höpötykseen yhteydestä "vaativiin verkkopeleihin". 400€ kankkulan kaivoon ja sitoutunut 44,95e/kk yhteyteen millä en käytännössä tee mitään. 




Viiveiden hurja nousu / piikki on kyllä verkkopelaajien varmaan vihatuin ilmiö. Mobiiliverkossa yleisin viiveiden aiheuttaja on heikko signaali / yhteys tukiaseman ja ulkoyksikön/antennin välillä, jonka vuoksi virheenkorjausta tulee tehdä enemmän, mistä tietysti aiheutuu viivettä. Yhteys kotiin 5G kiinteä -liittymällä on ulkoinen antenni, jonka asentaja mittauksien kanssa asentaa parhaalle paikalle. Asennuksella halutaan varmistaa toimiva yhteys, mutta silti häiriötilanteiden syntyminen on mahdollista esim. sään vuoksi.

Koska olet tehnyt sopimuksen toimivasta yhteydestä, on meidän tehtävänä tutkia ja korjata kohtaamasi ongelmat. Pyytäisin siis sinua tekemään häiriöilmoituksen kuvailemastasi ongelmasta Minun Telia -itsepalvelun kautta: Liittymäni ja palveluni -> 5G laajakaistaliittymäsi -> Vikailmoitus. Voit olla myös suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme. Ilmoita mahdollisimman tarkkaan omat laitteesi ja kuvaile ongelmaa mahdollisimman tarkasti, myös uusimpien häiriöiden kellonaika voi olla avuksi häiriön tutkinnassa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jotain yhteyden pykimistä ja viiveen nousua on toisten operaattoreiden foorumeilla raportoitu korjaantuneen MTU-asetuksen säätämisellä. Eli kuin oletus 1500 on laitettu 1380 ulkomodeemin hallinnassa, on ongelmat ratkenneet.

Kunniamerkki +3

Samaa ongelmaa tekee myös Chromecastin käyttö samanaikaisesti PS5 kanssa, että ei tämä pelkästään telia tv Android digiboksiin rajoitu. QoS asetuksia ei löydy koko reitittimestä. Priorisoinnista ei ole mitään apua. MTU 1380 ei poista ongelmaa. Vikapalvelusta ei toistaiseksi ole tullut mitään konkreettista. Taitaa olla viisainta alkaa uskomaan, ettei tämä 5g viritelmä yksinkertaisesti riitä tämmöiseen käyttöön.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@jarnosa  kirjoitti:

Samaa ongelmaa tekee myös Chromecastin käyttö samanaikaisesti PS5 kanssa, että ei tämä pelkästään telia tv Android digiboksiin rajoitu. QoS asetuksia ei löydy koko reitittimestä. Priorisoinnista ei ole mitään apua. MTU 1380 ei poista ongelmaa. Vikapalvelusta ei toistaiseksi ole tullut mitään konkreettista. Taitaa olla viisainta alkaa uskomaan, ettei tämä 5g viritelmä yksinkertaisesti riitä tämmöiseen käyttöön.




Laitoit tuossa aiemmin, että tästä on tehty vikailmoitus ja sitä tutkitaan. Onko se vielä siellä käsittelyssä eli oletko saanut mitään soittoa / viestiä meiltä päin? 

Kunniamerkki +3

On tullut viikko sitten puhelua ja monet sähköpostit vaihdettu (tänään viimeksi) . Laitevalmistajat tekevät kuulemma erilaisia laitekombinaatioita löytääkseen vian syyn. Ei tässä kuitenkaan viikkotolkulla huvita odotella, että jos vaikka homma lähtisi toimimaan joskus, koska mitään halpaa huvia tähän siirtyminen ei ollut ja osittain pakon edestä tämä hankittiin, koska vaihtoehtoja ei tällä hetkellä ole telian puolelta ainakaan. Kuitu olisi tietysti paras valinta, mutta ei ole saatavilla vielä tänne. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@jarnosa  kirjoitti:

On tullut viikko sitten puhelua ja monet sähköpostit vaihdettu (tänään viimeksi) . Laitevalmistajat tekevät kuulemma erilaisia laitekombinaatioita löytääkseen vian syyn. Ei tässä kuitenkaan viikkotolkulla huvita odotella, että jos vaikka homma lähtisi toimimaan joskus, koska mitään halpaa huvia tähän siirtyminen ei ollut ja osittain pakon edestä tämä hankittiin, koska vaihtoehtoja ei tällä hetkellä ole telian puolelta ainakaan. Kuitu olisi tietysti paras valinta, mutta ei ole saatavilla vielä tänne. 




Hyvä on tässä asiassa se, että kyseinen tilanne on tutkinnassa. Nyt ei voida muuta kuin odottaa.  

Kunniamerkki +3

Tämmöistä tulosta tulee jatkuvasti läppärillä ethernet kaapelilla ja muut laitteet pois päältä. Toisinaan arvosana käy D puolellakin  😀>.  Pystyykö tuota millään parantamaan näillä laitteilla vai pitääkö tähän upottaa vielä jokunen lisäsatanen uuteen reitittimeen jne ?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@jarnosa  kirjoitti:


Tämmöistä tulosta tulee jatkuvasti läppärillä ethernet kaapelilla ja muut laitteet pois päältä. Toisinaan arvosana käy D puolellakin  😀>.  Pystyykö tuota millään parantamaan näillä laitteilla vai pitääkö tähän upottaa vielä jokunen lisäsatanen uuteen reitittimeen jne ?




Suosittelen nyt maltilla ensin odottaa meidän puolelta vastaus. Lisäantennia koskevaan kysymykseen en uskalla sanoa mitään, kun en tiedä missä olet fyysisesti. Onko tästä asiasta keskusteltu meidän Häiriöilmoituksen henkilöiden kanssa? 

Kunniamerkki +3

Laitan samat tiedot tekniseen tukeen mitä tännekin. Ketjussa eräs mainitsikin bufferbloatista ja näitä 5g bufferbloat ongelmia löytyy paljon googlettamalla, mutta ratkaisuja ongelmaan ei tunnu löytyvän, paitsi näitä QoS säätöjä tekemällä, mutta näillä vehkeillä noita ei säädelläkkään. Maksupäivä tälle paketille on alle 2 viikon päässä, joten luonnollisesti haluan saada asiaan ratkaisua ennen tuota.

Kunniamerkki +3

Tuli tekniseltä puolelta sähköpostia, että vika on nyt ratkaistu. Ratkaisu oli se että yhteys on kunnossa ja tämä noin 5 sec välein ilmenevä pingin heilahtelu 400ms on ihan normaalia tälle vaativaan pelaamiseen markkinoidulle huippuhyvälle nettiyhteydelle. Tuntuu mahtavalle maksaa about 350e kertakorvauksena ja 10 e lisää kk maksua vanhaan nähden siitä, että nettiyhteys vaihdettiin tämmöseen. Sen verran tuli kuitenkin yllätystä että Android digiboksilla HBO Max ei merkittävästi häiritse verkkopelaamista. Jos joku tietää mitä tässä kannattaisi kokeilla vielä, niin kertokaa ihmeessä.

 

Kunniamerkki +1

Jaahas tämmöinen käsienpesu Telialta. Pitääkin alkaa tutkimaan olisiko tämä riittävä syy irtisanomiselle. 🙄> 

Vastaa