Yhteyden nopeus

  • 11 December 2014
  • 24 kommenttia
  • 68 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Ainakin noin viimeisen kuukauden aikana yhteyden nopeus on radikaalisti muuttunut. Yhteytenä toimii siis 100/5 kaapeli Turun seudulla. Eli aamuisin/päivisin nopeus on niinkuin pitää mutta iltaisin saan maksimissaan nopeudeksi 9mb/s download (nyt 4mb/s), upload toimii iltaisin niinkuin pitää.

Eli kysymyksenä onkin, että onko Turussa mahdollisesti joitain häiriöitä näin yleisesti muillakin vai johtuuko tämä ihmeellisyys omista laitteista. Aikaisemmin siis on toiminut moitteettomasti ja modeemina toimii ciscon epc3000.

24 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Voisitko jakaa suoraan http://www.speedtest.net/ tulos, sillä sinulla on hieman yksiköt hakusessa? (verkkoyhteyden nopeus on Mbps tai Mbit/s eikä Mb/s tai Mt/s)

Kokeile käynnistää kaapelimodeemi uudelleen.

EDIT: Korjataan, ei virhettä
http://www.speedtest.net/my-result/3925256981

Modeemi on useamman kertaan käynnistetty uudelleen.
olkitu kirjoitti:
Voisitko jakaa suoraan http://www.speedtest.net/ tulos, sillä sinulla on hieman yksiköt hakusessa? (verkkoyhteyden nopeus on Mbps tai Mbit/s eikä Mb/s tai Mt/s)

Kokeile käynnistää kaapelimodeemi uudelleen.

Kannattaa kyllä tarkistaa omatkin tiedot...

Mbps = Mbit/s = Mb/s = megabittiä sekunnissa
Mt/s = MB/s = MBytes/s = Megatavua sekunnissa

Joten hepsan yksiköt ihan oikein, lukuunottamatta Megan isoa M-kirjainta :smoke:
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Maxxer kirjoitti:
[quote="olkitu":131ulpkd]Voisitko jakaa suoraan http://www.speedtest.net/ tulos, sillä sinulla on hieman yksiköt hakusessa? (verkkoyhteyden nopeus on Mbps tai Mbit/s eikä Mb/s tai Mt/s)

Kokeile käynnistää kaapelimodeemi uudelleen.

Kannattaa kyllä tarkistaa omatkin tiedot...

Mbps = Mbit/s = Mb/s = megabittiä sekunnissa
Mt/s = MB/s = MBytes/s = Megatavua sekunnissa

Joten hepsan yksiköt ihan oikein, lukuunottamatta Megan isoa M-kirjainta :smoke:[/quote:131ulpkd]

Pahoittelen virhettä... Olet oikeassa. Kannattaa tehdä vikailmoitus Soneran omilta sivuilta.
Ihmeellisintä tosiaan tässä on, että tämä ongelma alkaa vasta näin ilta-aikaan. Jos muu ei auta niin vikailmoitushan se on tehtävä
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
hepsa kirjoitti:
Ihmeellisintä tosiaan tässä on, että tämä ongelma alkaa vasta näin ilta-aikaan. Jos muu ei auta niin vikailmoitushan se on tehtävä


Iltaisin hidastumisen syynä on mahdollinen ruuhkautuminen kaapeliverkossa, muuta syytä ei ole. Tätä Sonera ei myönnä, mutta muuta vaihtoehtoa ei oikein ole.
Hei kaikille!

Turun kaapeliverkossa alkoi reilu pari viikkoa sitten vika, joka aiheuttaa tuota kaapelinettien hidastelua iltaisin. Tiedotetta löytyy myös häiriötiedotteistamme. Viankorjaus on käynnissä. Omilta sivuilta voi jättää vikailmoitusta niin saa meiltä kuittauksen, kun verkkovika saadaan korjattua.
Kalle- kirjoitti:
Hei kaikille!

Turun kaapeliverkossa alkoi reilu pari viikkoa sitten vika, joka aiheuttaa tuota kaapelinettien hidastelua iltaisin. Tiedotetta löytyy myös häiriötiedotteistamme. Viankorjaus on käynnissä. Omilta sivuilta voi jättää vikailmoitusta niin saa meiltä kuittauksen, kun verkkovika saadaan korjattua.


Eikä koske kyllä pelkästään Turkua tämä jäätyily. 100/5 yhteydestä maksetaan maltaita ja kermavaahtoa ja saadaan yhteys nopeudella 30-85/4-5 toimiva yhteys. Pohjina 0,7/4. Tässäkin olisi kyllä hintaleikkurille paikka, otetaan kuukauden huonoin nopeus kertoimeksi ja kerrotaan sillä kuukausihinta. Eli tässä tapauksessa 0,7/100 x 29,90 e. Alkaisikohan sitten kiinnostamaan verkkojen ylläpito.

Soneran onneksi tässä maassa ei kuluttajaviranomaisilla ole henkseleitä tehdä asiaa tuollaiseksi.
Kalle- kirjoitti:
Hei kaikille!

Turun kaapeliverkossa alkoi reilu pari viikkoa sitten vika, joka aiheuttaa tuota kaapelinettien hidastelua iltaisin. Tiedotetta löytyy myös häiriötiedotteistamme. Viankorjaus on käynnissä. Omilta sivuilta voi jättää vikailmoitusta niin saa meiltä kuittauksen, kun verkkovika saadaan korjattua.


Tod. näk vika ollut olemassa jo kauemmin kuin pari viikkoa. Itselläni on mittaustuloksia tallessa jopa viime helmikuulta, jolloin kahdeksan aikaan illalla tehdyn kymmenen mittauksen sarjan keskiarvo on ollut 16,3 Mbps. Nyt viime viikkoina huonontunut entisestään, 3.11. klo 22:30 mitattuna pohjat 4,12 Mbps.

Itse olen tehnyt vikailmoituksen jo 2 kertaa asiasta, ekalla kerralla netti oli kokonaan poikki vajaan vuorokauden. Silloin kävi asentaja mittamaassa signaaleja ja sanoi jotta vika talon sisäverkossa, ota yhteys isännöitsijään. Kävi toinen isännöitsijän kutsuma asentaja joka totesi signaalin olevan "kunnossa". Mutta molemmat mittaukset tapahtuivat toki päiväsaikaan jolloin verkon kuormitus matala.

Jälkimmäisellä kerralla kun tein vikailmoituksen hidastelusta (n. 3 viikkoa sitten) niin minuun luvattiin ottaa yhteyttä, edelleen odottelen. Onko mahdollista saada hinnanalennusta jos netti on ollut jo lähes kuukauden todistetusti luvattua hitaampi?

20500 alue.
Moikka paho,

Kyseessä tosiaan laajempi vika. Vika on vaihtelevasti tullut esiin myös aikaisemmin, mutta vian alkulähde on saatu paikannettua nyt reilu 2 viikkoa sitten. Vika on korjauksessa.

Olit tuosta jättänyt vikailmoituksen, joten tulet saamaan myös kuittauksen, kun vika on korjattu. Mitä mahdollisiin hyvityksiin tulee, niin niihin kannattaa palata siinä kohtaa, kun vika on saatu korjattua.
Minulla on ADSL yhteys 24Mbit/s. Aikaisemmin latausnopeus on ollut normaalisti 16-18 Mbit/s. Koko syksyn on nyt ollut 12-13 Mbit/s. Soneran vikailmoitus ei ota asiaa käsittelyyn, kun on kuulemma normaali. Ylittäähän tämä jatkuvana lain edellyttämän 40% nimellisnopeudesta. Jos kuitenkin kaupassa minulle myydään AINA puoli leipää täyteen hintaan, lopetan siinä kaupassa käynnin.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Asiakas51 kirjoitti:
Minulla on ADSL yhteys 24Mbit/s. Aikaisemmin latausnopeus on ollut normaalisti 16-18 Mbit/s. Koko syksyn on nyt ollut 12-13 Mbit/s. Soneran vikailmoitus ei ota asiaa käsittelyyn, kun on kuulemma normaali. Ylittäähän tämä jatkuvana lain edellyttämän 40% nimellisnopeudesta. Jos kuitenkin kaupassa minulle myydään AINA puoli leipää täyteen hintaan, lopetan siinä kaupassa käynnin.



Laajakaistan nopeuksiin vaikuttaa varsinkin ADSL liittymissä linjan pituus... Yleensä ADSL:n liittymän nopeus on 24Mbps teoreettisessa nopeudessa enintään 18Mbps ja lähetys 0,8Mbps ...

Vaihteluväli kun on 10 - 20Mbps välillä niin ei oikein voi asialle mitään...
Jos tämä on ongelmana ja rahaa on niin aina sitä voi vetää valokuitua omaan laskuun. Puhelinkaapelit ovat aika kalliita operaattorille...
Hei Asiakas51,

Vilkaisin yhteyttäsi ja modeemille asti näyttäisi tulevan n. 17mbit nopeudet joten kyllä sen puolesta yhteys on kunnossa. Oletko testannut nopeutta silloin kun viihdepalvelusi on päällä? Viihdepalvelu käyttää kaistan nopeudesta n. 4-5mbit peruskanavia katsellessa ja HD-kanavilla hieman enemmän.

Jos käytät konetta langattomasti modeemin kanssa, voi tämäkin osaltaan vaikuttaa mittaustulokseen. Nopeustestaus kannattaa suorittaa aina kaapelilla modeemin ja koneen välillä.
Vanhaan hyvään aikaan modeemin kättelynopeus oli 22-23 Mbit/s. Nyt ei suostu millään kättelemään kuin tuon 17 M. Modeemi on edelleen samassa paikassa saman välijohdon päässä. Jos ei teknisesti voi kiinteistöön tulevaa kaistaa parantaa entiselleen, mielestäni vain puolet maksusta olisi paikallaan. Valokuitu tulee jo talon ulkoseinälle. Kun se asennetaan sisälle, tulee eteen yhteyden kilpailuttaminen. Mutta saako Soneralta silloin 100M kaistalla nykyiseen tapaan puolet eli 50M, vai olisiko varminta valita heti toinen operaattori?
Hei Asiakas51,

Liittymäsopimuksessa on mainittu vaihteluväli ja tässä tapauksessa nopeus on sen haarukassa. Mahdollisesti lyhyemmän puhelinjohdon tai puhelinrasian vaihto sisäverkossasi voi nostaa nopeutta hieman jos nykyinen on jo kovin vanha tai johtoa on jatkettu. Hinnanalennusta näissä tapauksissa ei ole mahdollista antaa. Liittymäsi nopeudesta toteutuu nyt vaihteluvälin 8-20 osalta 17mbit nopeudella 85%

Valokuidun osalta nopeuteen vaikuttaa myös talon oma sisäverkko (puhelinkaapelointi) jos kuituyhteys liitetään sitä kautta. Jos talon huoneistoon asti tulee kuitukaapeli --> sen perään kuitumuunnin, on nopeudet yleensä 80-100mbit välillä (mikäli 100mbit liittymä on tilattu). 100mbit liittymissä vaihteluväli on 50-100mbit. Tämä selviää ainoastaan testaamalla.

Välttämättä operaattorin vaihto ei takaa suurempia nopeuksia samalla tekniikalla jos esim. talon oma puhelinverkko on huono tai linjamitta on liian pitkä.
Talon sisäinen kaapeli on 2-3 vuotta vanha. Modeemin kaapeli on n. 2m pitkä. Modeemiin on ethernet yhteys tietokoneelta. Latauksen nopeustestit on tehty vain yhden koneen ollessa netissä ilman muita aktiivisia ohjelmia. Nykyistä latausnopeutta vertaan siihen, mitä se on aikaisemmin todellisuudessa ollut. Samoin modeemin kättelynopeutta. Liittymän nopeus prosenteissa näyttää olevan niin kuin se lasketaan.
Kun hankin tämän liittymän vuosia sitten, minulle myytiin 24 Mbps ilman vahteluvälejä. Nykyinen todellinen nopeus on tästä siis noin 50 %.

Vuosien kokemuksesta tiedän, että paikallisessa verkossa on ongelmia. Yhteys pätki joskus päivittäin. Kesti pari kuukautta, ennenkuin silloinen operaattori uskoi, että yhteydessä on vikaa, kun se välillä aina toimi. Lopulta operaattori laittoi vian korjaukseen monien vikailmoitusten jälkeen. Vian syyksi osoittautui lopulta se, että voimakkaan ukkoskuuron aikana oli sadevesi päässyt kaapelikaivoon paikallisessa keskuksessa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Asiakas51 kirjoitti:
Talon sisäinen kaapeli on 2-3 vuotta vanha. Modeemin kaapeli on n. 2m pitkä. Modeemiin on ethernet yhteys tietokoneelta. Latauksen nopeustestit on tehty vain yhden koneen ollessa netissä ilman muita aktiivisia ohjelmia. Nykyistä latausnopeutta vertaan siihen, mitä se on aikaisemmin todellisuudessa ollut. Samoin modeemin kättelynopeutta. Liittymän nopeus prosenteissa näyttää olevan niin kuin se lasketaan.
Kun hankin tämän liittymän vuosia sitten, minulle myytiin 24 Mbps ilman vahteluvälejä. Nykyinen todellinen nopeus on tästä siis noin 50 %.

Vuosien kokemuksesta tiedän, että paikallisessa verkossa on ongelmia. Yhteys pätki joskus päivittäin. Kesti pari kuukautta, ennenkuin silloinen operaattori uskoi, että yhteydessä on vikaa, kun se välillä aina toimi. Lopulta operaattori laittoi vian korjaukseen monien vikailmoitusten jälkeen. Vian syyksi osoittautui lopulta se, että voimakkaan ukkoskuuron aikana oli sadevesi päässyt kaapelikaivoon paikallisessa keskuksessa.


kyllä vaihteluvälit on ollut kauan... myyty siis 24Mbps nimellisnopeuksilla tai myyty 24Mbps liittymänä. Nykyisin vain liittymän nimi on muuttunut, muuten sama liittymä.

Sinulla siis oli 17Mbps nopeus, joka ei ole edes puolet maksiminopeudesta. Datamääriä siirretään nykyisin samalla kaapelilla enemmän kuin ennen, eli näkyy toki nopeuksien hidastumisena. Voi toki olla että kaapelit on vaurioituneet, kuten mainitsit ukkoskuurosta johtuvasta viasta. Eli nopeuden lasku on normaalia johonkin asti mutta pätkiminen ei ole.

Ymmärrän toki jos verrataan maitopurkki ostokseen, eli pitää tietenkin tarjota mitä tilattu. Mutta se ei ihan toimi verkkoyhteyksissä kun siihen vaikuttaa niin moni asia... Elisan ongelmat jotka uutisoitiin yhden valokuidun katkeamisella meni Suomen verkot... Sen takia ettei kapasiteettia riittänyt enään ja verkko ruuhkautui tämän yhden kuidun takia?

Voisit jakaa nopeustesti tuloksesi tänne, speedtestillä jaat vaikka linkkinä.
Nopeus nyt tarkalleen 12,11/0,87. Tämä suuruusluokka aina. Ei siitä juurikaan nouse.

Laki nettiyhteyksien kaupasta muuttui sen jälkeen kun tämän hankin. Nyt näitä myydään sentään jonkinlaisella varauksella.

Mutta uskokaa tai älkää. Ymmärrän nyt kiittää luojaani, ettei tämän yhteyden "vaihteluväli" jämähtänyt tuohon 8Mbps tasolle vaan saan sentään nauttia tästä 12Mbps nopeudesta.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Asiakas51 kirjoitti:
Nopeus nyt tarkalleen 12,11/0,87. Tämä suuruusluokka aina. Ei siitä juurikaan nouse.

Laki nettiyhteyksien kaupasta muuttui sen jälkeen kun tämän hankin. Nyt näitä myydään sentään jonkinlaisella varauksella.

Mutta uskokaa tai älkää. Ymmärrän nyt kiittää luojaani, ettei tämän yhteyden "vaihteluväli" jämähtänyt tuohon 8Mbps tasolle vaan saan sentään nauttia tästä 12Mbps nopeudesta.


Alle 10Mbps jos laskee niin se menee alle vaihteluvälin, joka sitten ei ole hyväksyttävää. 4G on toki vaihtoehto jos saatavilla, voisi olla halvempi ja nopeampi, ellei sinulla ole määräaikaista sopimusta

http://www.increasebroadbandspeed.co.uk/adsl2.
Kannattaako näistä Turun kaapelikaistan hidasteluista tehtailla yksittäisiä vikailmoituksia, jos kerran "laajempi vika" on jo tiedostettu Soneralla?

Itselläni siis 200M kaapelilaajakaista. Toimi ensialkuun tyydyttävällä nopeudella, tyypillinen vaihteluväli 130-170M, ylös 9,3-9,7M. Parhaimmillaan taisin päästä n. 175M latausnopeuteen. Lokakuussa, jonain maanantaina alkoi pätkiminen (en muista enää päivämäärää) ja sillä viikolla pätkiminen oli jatkuvaa. Latausnopeudet pahimmillaan alle 5M ja nopeudessa villiä heittelyä. Mielenkiintoisesti silloinkin ylöspäin nopeudet pysyivät normaaleina.

Sen viikon jälkeen pätkiminen lakkasi, mutta erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin nopeudet jäävät todella alas, tyypillinen vaihtelu nyt 30-60M, eli n. sadan megan pudotuksesta kyse. Esim. aamuisin saatan päästä n. 110M nopeuksiin, mutta edelleen kauaksi aiemmasta "normaalista". Samat laitteet olleet käytössä koko ajan ja aiemmin käytössä ollut 100M liittymä toimi käytännössä poikkeuksetta 92-97M nopeudella.
Hei Kilpikonna,

Vikailmoituksen tekemisestä ei mitään haittaakaan ole tässä tapauksessa. Voit jättää vikailmoituksen vaikkapa suoraan Omilta sivuilta niin saat meiltä ilmoituksen, kun vika saadaan korjattua.
Saisko nyt rehellisen vastauksen aiotteko te tehdä jotain tälle Turun tilanteelle? Rupee olemaan firman vaihto aika lähellä. Latausnopeus esimerkiksi tällä hetkellä n. 10 % luvatun nopeuden alarajasta.

Ja siitä ei ole mitään hyötyä että lähetätte äijän tänne mittaamaan signaaleja keskellä päivää, kun verkossa ei ole mitään kuormaa. Totta kai sieltä sillon tulee se 100 MBPS ja todetaan vaan, että kunnossa on!! EI SE OLE.

http://www.speedtest.net/my-result/3960223701
Moi paho

Rehellinen vastaus on, että tottakai aiomme tehdä. Tilanteesta ei muuten olisi avattu laajaa verkkovikaa, jos sitä ei yritettäisikään saada kuntoon. Vikailmoituksia pyydetään vian luonteen vuoksi tekemään siitä syystä, että niiden avulla pystymme näkemään kuinka laaja vika todellisuudessa on ilta-aikaan.

Itselläni on oma liittymä myöskin verkkovian piirissä ja tiedän kyllä kuinka rasittava vika on kyseessä. Ymmärrän kyllä siis turhautumisen täysin. Tämän kanssa nyt vaan vaaditaan vielä vähän kärsivällisyyttä, jotta saadaan tarkka vian aiheuttaja paikannettua ja vika korjaukseen.

Nekropostaan tähän vanhaan topikkiin, sillä vuoden vanha vika on palannut identtisillä oireilla.

 

Eli onko muilla ollut nyt viimeisen noin viikon aikana Turun alueen kaapelilaajakaistoissa samaa vanhaa vikaa, että ns. ruuhka-aikaan, siis iltaisin ja viikonloppuisin yhteys hidastuu törkeästi ja ajoittain katkeilee? Vuosi sitten valittelin täsmälleen samoista oireista ylempänä nimimerkillä Kilpikonna. Eli itsellä käytössä 200 megan kaapelikaista, pahimmillaan nopeus on arki-iltaisin hidastunut jälleen noin neljään megaan, mutta esim tätä kirjoittaessa hieman yhdentoista jälkeen nopeus on hypännyt "jopa" kymmeneen megaan Soneran oman nopeustestin mukaan. Koomista, että vika on uusiutunut identtisenä käytännössä täsmälleen vuosi edellisten, säännönmukaisten hidastelujen jälkeen!

 

Aamuisin ja päivällä yhteydessä ei ainakaan käytössä huomaa normaalista poikkeavaa hitautta (en ole vielä syynännyt nopeustestejä kovin tarkkaan) mutta illalla yhteys on pahimmillaan lähes käyttökelvoton ja tätä on jatkunut nyt noin viikon ajan. Jälleen sama piirre hidastelussa, että se ei koske uploadia. Upload pysyy lähes poikkeuksetta tasaisena 9,5 megan tuntumassa.

Vastaa