Yhteys hidastuu huomattavasti joka päivä samaan aikaan


  • Savumerkittäjä
  • 13 kommenttia

Hei

 

Olen nyt noin viikon verran ihmetellyt kuinka nettiyhteys hidastuu huomattavasti (ja osittain sivut ja lataukset pätkii) aina samaan aikaan klo. 23-00. Liittymänä on XXL kaapeli ja yleensä nopeudet on siellä 300-700 Mbs välillä, mutta esim. Speedtest antaa tämmöisen tuloksen nyt: https://www.speedtest.net/result/8335195859 Olen testannut useampaan palvelimeen kahdella eri laitteella (kiinteä ja wifi) ja tulos on aina samanlainen. Asunnossani on vain yksi kaapelipistoke.

 

En ihan tarkkaan osaa sanoa päivämäärää milloin ongelma alkoi, mutta Sunnuntaina/Maanantaina itse huomasin sen ensimmäisen kerran. Tosiaan Rovaniemellä asun ja modeemi/reitin on Technicolor CGA2121. Noin puoli vuotta on ollut tämä käytössä ja ei ennen ole ollut samanlaista ongelmaa. Onko purkkiin puskettu jotain päivitystä joka voisi olla syynä? Vaikka yhteys jotenkin toimii tuona aikana, on sen hitaus ja tahmaisuus todella ärsyttävää. Useamman kerran joutuu käynnistämään uudelleen purkin, että yhteys palautuu normaaliksi.


15 kommenttia

Pari kertaa sai taas käynnistää uudelleen ja tulos nyt tämä: https://www.speedtest.net/result/8335234675

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Hei @tepeu . 

 

Päivityksiä ei ole laitteelle tullut, eli kyse ei ole nyt siitä.

 

Oletko tehnyt laitteen hallintasivuilla asetuksien muutoksia? Mietin voisiko reset auttaa, jos et ole vielä sitä tehnyt. Huom. reset palauttaa kaikki asetukset tehdasasetuksille.

 

Palaako DS/US valo (toinen ylhäältä) vilkkuen vai palaako kiinteästi, kun yhteys hidastuu?

 

Onko käytössä TV:tä, joka olisi myös kytkettynä kaapeliverkkoon, onko siinä samanaikaisesti häiriötä kuvassa, kun yhteys hidastuu?

 

Jos et ole vielä reset:tiä kokeillut, niin kokeilethan:

Resetointi tapahtuu painamalla RESET-painiketta n. 10 sekunnin ajan ja tämän jälkeen vapauttamalla painike.

Jos reset on mennyt onnistuneesti läpi, alkaa ylin status/power-valo vilkkumaan. Muussa tapauksessa tehdasasetuksien palauttaminen ei mennyt läpi! Huomioithan, että RESET-painikkeesta tulee päästää irti.

Kunniamerkki +10

Noiden kahden lähetetyn viestin välillä ei ole kuin 9 minuuttia ja speedtestin mukaan nopeus on noussut modeemin uudelleenkäynnistysten jälkeen yli kymmenkertaiseksi. Mikään verkon vika tai kuormitustilanne ei poistu juuri tuossa hetkessä tai ainakin todennäköisyys on äärimmäisen pieni.

 

Siten vaikuttaa aika selvästi vian piilevän itse modeemissa, joka korjaantuu uudelleen käynnistyksessä. Se tosin on outoa, miksi se tulee aina samaan aikaan vuorokaudessa. Sekin voi tietenkin olla riippuvainen modeemin viasta, joka ilmenee siinä aina tietyn käynnissäolon tai operaattorin verkon kättelyvaiheen jälkeen säännöllisesti. Ihan huvikseen voisi kokeilla käyttää virrat pois ja käynnistää uudelleen jo "etukäteen" aiemmin illalla. Sitten seurata tilannetta, että tekeekö siitä huolimatta taas tuohon samaan aikaan ongelman.

 

Uusi modeemi voisi joka tapauksessa olla kokeilemisen arvoinen asia.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Entäs jos et käynnistäkään sitä uudelleen vian alettua - jääkö vika silloin pysyvästi päälle?

Kiitoksia vastauksista.

 

Hallintasivulla en ole tehnyt mitään muutoksia ennen vian alkamista. DS/US valon tai TV:n toimivuutta en huomannut tarkistaa. Jos vika alkaa taas parin tunnin päästä, tarkistan nuo.

 

@kefiiri

Testien välissä oli 22 minuuttia. Itse vika alkoi kuitenkin jo ennen tuota ensimmäistä testiä. Jos vika on purkissa niin luulisi yhden uudelleen käynnistyksen riittävän. Uudelleen käynnistämisellä tarkoitan: virta pois, kaapeli ja virtajohto irti seinästä n. 30 sekunniksi. Pitääpä kokeilla käynnistää uudelleen jo nyt ja katsoa jos sillä on vaikutusta.

 

@SINAD

Tuo on hyvä kysymys. Niillä kerroilla kun olen tietokoneella ollut ja vika on alkanut, ei vika ole korjaantunut itsestään ajan kanssa. Tosin, en ole kyllä puoltatuntia pitempään odotellut. Toissa iltana en ollut tietokoneella tuona aikana, vaan katsoin Netflixiä. Muistaakseni jotain hidastelua huomasin silloinkin, mutta en silloin koskenut purkkiin ollenkaan. Seuraavana päivänä yhteys kuitenkin toimi normaalisti taas sinne puoleen yöhön asti.

 

Palaan asiaan parin tunnin päästä...

Aikaisemmin kirjoitin pitkän vastauksen kaikille vastanneille mutta se näköjään poistettiin spämminä... jospa joku moderaattori laittaa sen takaisin joskus. Koostettuna kirjoitin:

 

Käynnistin purkin uudelleen klo. 21 aikoihin. TV:n pätkimistä tai DS/US valon tilaa en ollut todennut aikaisemmin. Purkin asetuksia en ole muuttanut ennen vian alkamista. Vika ei korjaannu ilman uudelleen käynnistystä.

 

-----

Mutta asiaan... Yllätys yllätys, yhteys alkoi taas reistailemaan. Tällä kertaa olin varautunut ja sain paremmin merkattua tapahtumat.

 

Yhteydessä alkoi ilmaantua tahmaisuutta 23:40 tienoilla. Speedtest tulokset heitteli miten sattuun, telkkarin kuva pätki lähes kaikilla HD-kanavoilla ja SD-kanavat eivät näkyneet ollenkaan. DS/US valo paloi koko ajan. Kokeilin laittaa pelkästään telkkarin kaapelin kiinni pistokkeeseen ja kaikki kanavat alkoivat toimia normaalisti. Haaroittimen kanssa kanavat taas joko katosivat tai pätkivät. Tietokoneella netti ei nopeuksien puolesta pudonnut pohjiin kun kerran sinä aikana kun rämpläsin TV:n kaapelia kiinni ja irti. Modeemi/reitin purkkia ei tarvinnut tällä kertaa käynnistää uudelleen kertaakaan.

 

Tein myös tracert testit Googlen DNS ja Telia.fi osoitteisiin. En tiedä onko näistä mitään hyötyä...

 

 

Päivitys klo. 1.00: Nyt netti hidastelee vaikka TV:n kaapeli on irti, eli pelkästään modeemin kaapeli on kiinni. Pitää huomenna kokeilla resetoida koko purkki ja katsoa jos sillä korjaantuis. Voin myös kokeilla vanhalla modeemilla jos sillä toimii. Vanha modeemi ei tosin tue XXL-liittymän nopeutta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Tosi hyviä testejä olet jo tehnyt mutta tosiaan resetointi kannattaa vielä tehdä ja tarvittaessa vielä sitten testata sillä toisella modeemilla. Otatko yhteyttä meihin vaikkapa Telian etusivulta chatin kautta, niin valtuutetaan sinulle testauksen ajaksi se toinen modeemi toimintaan. Ilman valtuutustahan se ei lähde toimimaan. Olemme häiriöilmoituksissa viikonloppuisin chatissa paikalla 9-19.30.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@tepeu@  kirjoitti:

Aikaisemmin kirjoitin pitkän vastauksen kaikille vastanneille mutta se näköjään poistettiin spämminä... jospa joku moderaattori laittaa sen takaisin joskus


Mitä ihmettä? Ei tältä palstalta ole ainakaan aiemmin asiallisia kommentteja poistettu - joka on juuri yksi syy, miksi täällä jaksaa ylipäänsä kommentoida/neuvoa kun ei mene touhuun käytetty aika hukkaan. Onkohan moderointi nyt ulkoistettu tai vaihdettu henkilöitä?

 

Olisi kuva kuulla selitys - vaikuttaa merkittävästi halukkuuteen osallistua enää jatkossa!

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@SINAD@  kirjoitti:


@tepeu@  kirjoitti:

Aikaisemmin kirjoitin pitkän vastauksen kaikille vastanneille mutta se näköjään poistettiin spämminä... jospa joku moderaattori laittaa sen takaisin joskus




Mitä ihmettä? Ei tältä palstalta ole ainakaan aiemmin asiallisia kommentteja poistettu - joka on juuri yksi syy, miksi täällä jaksaa ylipäänsä kommentoida/neuvoa kun ei mene touhuun käytetty aika hukkaan. Onkohan moderointi nyt ulkoistettu tai vaihdettu henkilöitä?


 


Olisi kuva kuulla selitys - vaikuttaa merkittävästi halukkuuteen osallistua enää jatkossa!




Jokin vahinko käynyt meidän päässä tuon vastauksen osalta, kun se oli mennyt ns. roskapostiksi, mutta se palautettiin toki näkyviin. Viestissä ei siis mitään sääntöjen vastaista eikä tarkoituksella piiloon siirretty.

Itsellä ollut saman tyyppinen vika vuonna 2012, päivittäin samaan kellon aikaan yhteyden nopeus rupesi sahaamaan 1-10mb välillä ja viive testipalvelimeen pomppasi taivaisiin, vikatilanne pysyi päällä muutamasta minuutista vaihdellen useampaan tuntiin. Tuolloin operaattorina oli Elisa ja kuparilinja. Vika paikantui parin päivän eipäs juupas taistelun jälkeen Elisan omaan jakamoon. Kovasti koittivat syyttää meikäläisen omia laitteita tai jonkun muun talonyhtiössä asuvan toimia vian aiheuttajaksi... 

Nyt on tullut kesän ajan seurattua tilannetta. Ongelma ei ole korjaantunut lukuisten testien ja kokeiden myötä. Listaan alle kaikki mitä olen yrittänyt:

 

Ensinnäkin yritin yhteyttä vanhalla modeemilla (cisco epc3928ad), jonka resetoin tehdasasetuksille ennen käyttöönottoa. (Resetoin myös Technicolorin testien aikana tehdasasetuksille.) Mielenkiintoista tässä oli se että modeemi oli jo valmiiksi ns. "linjoilla", eli ilmeisesti nämä molemmat modeemit on rekisteröity verkkoon. Pari päivää seurasin tällä vanhalla modeemilla, mutta ongelma ei korjaantunut. Tämän jälkeen kokeilin eri antennikaapelia, mutta tämäkään ei auttanut. Yritin seuraavaksi eri antennijakajaa eikä sekään auttanut, vika ilmaantui aina vaan uudelleen. Olen testannut yhteyttä kiinteällä yhteydellä sekä langattomasti tietokoneella ja puhelimella. Tänään kun yhteys taas alkoi oireilemaan, vaihdoin modeemin toiseen vian ollessa päällä. Modeemin vaihdon jälkeenkin vika pysyi.

 

Tässä molempien modeemien yhteydet vian ollessa päällä.

Cisco:

Technicolor:

 

Sen myös huomasin, kun vika on päällä ja tekee esim. speedtestin, upload testin aikana komentorivin kautta tehty ping testi antaa korkeita viivelukemia ja välillä "request timed out" virheitä. Alla olevassa kuvassa vika on päällä. Punaisella merkitty alue on ajalta jolloin speedtestin upload testi on päällä. Heti kun upload -testi on päättynyt, viive tippuu alas.

 

 

Kuten aikaisemminkin, vian ollessa päällä television kanavat eivät näy ollenkaan tai pätkivät. Ainoastaan MTV3 HD -kanava näkyy normaalisti, ja kun kanavan vaihtaa Nelonen HD -kanavalle, näkyy MTV3:n kuva pätkien. Kun otin television antennikaapelin irtin jakasta ja laitoin sen suoraan pistokkeeseen, alkoi kaikki kanavat näkyä normaalisti. Kun laitoin jakan takaisin, ongelma oli edelleen päällä. (Olen kokeillut kahta eri jakajaa)

 

Mitähän tässä vielä pitäisi kokeilla? Ilmeisesti ongelma ei ole omissa laitteissa tai kaapeleissa? Vikailmoitus tästä varmaankin pitäisi tehdä, mutta mietityttää tuo 100 euron lasku jos asentaja tulee silloin kun vika ei ole päällä ja toteaa että verkossa ei vikaa.

 


@tepeu@  kirjoitti:

Mitähän tässä vielä pitäisi kokeilla? Ilmeisesti ongelma ei ole omissa laitteissa tai kaapeleissa? Vikailmoitus tästä varmaankin pitäisi tehdä, mutta mietityttää tuo 100 euron lasku jos asentaja tulee silloin kun vika ei ole päällä ja toteaa että verkossa ei vikaa.


Olet tehnyt todella hyvät testit. Tässä vaiheessa voit hyvinkin jo tehdä vikailmoituksen tästä asiasta. Päästään tutkimaan tilannetta täältä meidänkin päästä.

Asentaja kävi ja mittarilla totesi häiriöitä verkossa. Eikä siinä vielä kaikki - rasiaa tutkiessaan hän sai antenniverkosta sähköiskun. Volttimittari näytti 90 voltin lukemia niin pistokkeesta kuin rasian ruuvista. Totesi, että onpas törkeää. Sähköasentajan lupasi tilata paikalle kiireellisenä. Yritän tässä nyt sitten mobiilidatalla selvitä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@tepeu@  kirjoitti:

Asentaja kävi ja mittarilla totesi häiriöitä verkossa. Eikä siinä vielä kaikki - rasiaa tutkiessaan hän sai antenniverkosta sähköiskun. Volttimittari näytti 90 voltin lukemia niin pistokkeesta kuin rasian ruuvista. Totesi, että onpas törkeää. Sähköasentajan lupasi tilata paikalle kiireellisenä. Yritän tässä nyt sitten mobiilidatalla selvitä.


Jos antennirasian rungossa on 90 volttia mitattuna suojamaata vasten on joko antenniverkko maadoittamatta tai sähköverkon puolella vaarallinen vika. Tällaiset on kiinteistön omistajan vastuulla olevia juttuja eli lähtee korjautumaan isännöitsijän kautta tai sitten omakotitalossa vastaat itse korjaamisesta.

 

Jos taas antenniverkosta irti kytketyn modeemin, television yms. laitteen antenniliittimestä saa sähköiskun niin se ei ole varsinaisesti vika, vaan ominaisuus monissa suojaluokan II laitteissa. Jännite tulee sinne virtalähteen häiriönsuodatuskondensaattorien kautta, eikä se ole vaaraksi, mutta sormea se kyllä polttaa sen verran että tuntuu. Koska näistä laitteista puuttuu runkomaa/suojamaa, on runko yhdistettävä suurtaajuusmielessä jonnekin ja se kytketään käytännössä kahdella konkalla sähköverkon L ja N puoliväliin.

Suoraan rasiasta mittasi volttimittarilla. Ainakaan itse en ole huomannut että televisio tai muutkaan laitteet olisivat vioittuneet tästä johtuen, jota asentaja tuumasi että voisi olla mahdollista. Hän lupasi olla kiinteistönhuoltoon yhteydessä puolestani jotta lähettävät sähkömiehen korjaamaan tilanteen ja asentamaan uuden multimediarasian. Täytyypi soitella huomenna sinne jos eivät vielä tälle päivää ole yhteydessä.

Vastaa