Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64300
Kirjoituksia 174900

Yhteys hidastuu huomattavasti joka päivä samaan aikaan



Highlighted

Yhteys hidastuu huomattavasti joka päivä samaan aikaan

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

Yhteys hidastuu huomattavasti joka päivä samaan aikaan

1/16

Hei

 

Olen nyt noin viikon verran ihmetellyt kuinka nettiyhteys hidastuu huomattavasti (ja osittain sivut ja lataukset pätkii) aina samaan aikaan klo. 23-00. Liittymänä on XXL kaapeli ja yleensä nopeudet on siellä 300-700 Mbs välillä, mutta esim. Speedtest antaa tämmöisen tuloksen nyt: https://www.speedtest.net/result/8335195859 Olen testannut useampaan palvelimeen kahdella eri laitteella (kiinteä ja wifi) ja tulos on aina samanlainen. Asunnossani on vain yksi kaapelipistoke.

 

En ihan tarkkaan osaa sanoa päivämäärää milloin ongelma alkoi, mutta Sunnuntaina/Maanantaina itse huomasin sen ensimmäisen kerran. Tosiaan Rovaniemellä asun ja modeemi/reitin on Technicolor CGA2121. Noin puoli vuotta on ollut tämä käytössä ja ei ennen ole ollut samanlaista ongelmaa. Onko purkkiin puskettu jotain päivitystä joka voisi olla syynä? Vaikka yhteys jotenkin toimii tuona aikana, on sen hitaus ja tahmaisuus todella ärsyttävää. Useamman kerran joutuu käynnistämään uudelleen purkin, että yhteys palautuu normaaliksi.

0 tykkäystä
15 vastausta
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 4 kpl

11/16

Itsellä ollut saman tyyppinen vika vuonna 2012, päivittäin samaan kellon aikaan yhteyden nopeus rupesi sahaamaan 1-10mb välillä ja viive testipalvelimeen pomppasi taivaisiin, vikatilanne pysyi päällä muutamasta minuutista vaihdellen useampaan tuntiin. Tuolloin operaattorina oli Elisa ja kuparilinja. Vika paikantui parin päivän eipäs juupas taistelun jälkeen Elisan omaan jakamoon. Kovasti koittivat syyttää meikäläisen omia laitteita tai jonkun muun talonyhtiössä asuvan toimia vian aiheuttajaksi... 

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

12/16

Nyt on tullut kesän ajan seurattua tilannetta. Ongelma ei ole korjaantunut lukuisten testien ja kokeiden myötä. Listaan alle kaikki mitä olen yrittänyt:

 

Ensinnäkin yritin yhteyttä vanhalla modeemilla (cisco epc3928ad), jonka resetoin tehdasasetuksille ennen käyttöönottoa. (Resetoin myös Technicolorin testien aikana tehdasasetuksille.) Mielenkiintoista tässä oli se että modeemi oli jo valmiiksi ns. "linjoilla", eli ilmeisesti nämä molemmat modeemit on rekisteröity verkkoon. Pari päivää seurasin tällä vanhalla modeemilla, mutta ongelma ei korjaantunut. Tämän jälkeen kokeilin eri antennikaapelia, mutta tämäkään ei auttanut. Yritin seuraavaksi eri antennijakajaa eikä sekään auttanut, vika ilmaantui aina vaan uudelleen. Olen testannut yhteyttä kiinteällä yhteydellä sekä langattomasti tietokoneella ja puhelimella. Tänään kun yhteys taas alkoi oireilemaan, vaihdoin modeemin toiseen vian ollessa päällä. Modeemin vaihdon jälkeenkin vika pysyi.

 

Tässä molempien modeemien yhteydet vian ollessa päällä.

Cisco:

vika2.jpgTechnicolor:

vika3.jpg

 

Sen myös huomasin, kun vika on päällä ja tekee esim. speedtestin, upload testin aikana komentorivin kautta tehty ping testi antaa korkeita viivelukemia ja välillä "request timed out" virheitä. Alla olevassa kuvassa vika on päällä. Punaisella merkitty alue on ajalta jolloin speedtestin upload testi on päällä. Heti kun upload -testi on päättynyt, viive tippuu alas.

 

ping1.png

 

Kuten aikaisemminkin, vian ollessa päällä television kanavat eivät näy ollenkaan tai pätkivät. Ainoastaan MTV3 HD -kanava näkyy normaalisti, ja kun kanavan vaihtaa Nelonen HD -kanavalle, näkyy MTV3:n kuva pätkien. Kun otin television antennikaapelin irtin jakasta ja laitoin sen suoraan pistokkeeseen, alkoi kaikki kanavat näkyä normaalisti. Kun laitoin jakan takaisin, ongelma oli edelleen päällä. (Olen kokeillut kahta eri jakajaa)

 

Mitähän tässä vielä pitäisi kokeilla? Ilmeisesti ongelma ei ole omissa laitteissa tai kaapeleissa? Vikailmoitus tästä varmaankin pitäisi tehdä, mutta mietityttää tuo 100 euron lasku jos asentaja tulee silloin kun vika ei ole päällä ja toteaa että verkossa ei vikaa.

0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 393 kpl

13/16

 


@tepeu  kirjoitti:

Mitähän tässä vielä pitäisi kokeilla? Ilmeisesti ongelma ei ole omissa laitteissa tai kaapeleissa? Vikailmoitus tästä varmaankin pitäisi tehdä, mutta mietityttää tuo 100 euron lasku jos asentaja tulee silloin kun vika ei ole päällä ja toteaa että verkossa ei vikaa.


Olet tehnyt todella hyvät testit. Tässä vaiheessa voit hyvinkin jo tehdä vikailmoituksen tästä asiasta. Päästään tutkimaan tilannetta täältä meidänkin päästä.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

14/16

Asentaja kävi ja mittarilla totesi häiriöitä verkossa. Eikä siinä vielä kaikki - rasiaa tutkiessaan hän sai antenniverkosta sähköiskun. Volttimittari näytti 90 voltin lukemia niin pistokkeesta kuin rasian ruuvista. Totesi, että onpas törkeää. Sähköasentajan lupasi tilata paikalle kiireellisenä. Yritän tässä nyt sitten mobiilidatalla selvitä.

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 519 kpl

15/16

@tepeu  kirjoitti:

Asentaja kävi ja mittarilla totesi häiriöitä verkossa. Eikä siinä vielä kaikki - rasiaa tutkiessaan hän sai antenniverkosta sähköiskun. Volttimittari näytti 90 voltin lukemia niin pistokkeesta kuin rasian ruuvista. Totesi, että onpas törkeää. Sähköasentajan lupasi tilata paikalle kiireellisenä. Yritän tässä nyt sitten mobiilidatalla selvitä.


Jos antennirasian rungossa on 90 volttia mitattuna suojamaata vasten on joko antenniverkko maadoittamatta tai sähköverkon puolella vaarallinen vika. Tällaiset on kiinteistön omistajan vastuulla olevia juttuja eli lähtee korjautumaan isännöitsijän kautta tai sitten omakotitalossa vastaat itse korjaamisesta.

 

Jos taas antenniverkosta irti kytketyn modeemin, television yms. laitteen antenniliittimestä saa sähköiskun niin se ei ole varsinaisesti vika, vaan ominaisuus monissa suojaluokan II laitteissa. Jännite tulee sinne virtalähteen häiriönsuodatuskondensaattorien kautta, eikä se ole vaaraksi, mutta sormea se kyllä polttaa sen verran että tuntuu. Koska näistä laitteista puuttuu runkomaa/suojamaa, on runko yhdistettävä suurtaajuusmielessä jonnekin ja se kytketään käytännössä kahdella konkalla sähköverkon L ja N puoliväliin.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

16/16

Suoraan rasiasta mittasi volttimittarilla. Ainakaan itse en ole huomannut että televisio tai muutkaan laitteet olisivat vioittuneet tästä johtuen, jota asentaja tuumasi että voisi olla mahdollista. Hän lupasi olla kiinteistönhuoltoon yhteydessä puolestani jotta lähettävät sähkömiehen korjaamaan tilanteen ja asentamaan uuden multimediarasian. Täytyypi soitella huomenna sinne jos eivät vielä tälle päivää ole yhteydessä.

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.