ZyXEL VMG3625-T20A-FI01V1F -reitittimen haasteet

  • 18 February 2019
  • 19 kommenttia
  • 103 katselukertaa

ZyXEL VMG3625-T20A-FI01V1F Wlan yhteydet sammuvat/jumittavat vaikka modeemin muuten toimii ja esimerkiksi LAN yhteydet toimivat moitteettomasti. Onko muilla ongelmia kyseisen mallin WLAN yhteyksien kanssa?


19 kommenttia


@Marconspace@  kirjoitti:

Onko muilla ongelmia kyseisen mallin WLAN yhteyksien kanssa?


Oletko kokeillut vaihtaa sieltä reitittimen asetusten kautta sitä langattoman verkon kanavaa mitäs se laite käyttää? Tämän linkin takaa löytyy tarkemmat ohjeet miten niitä kanavia(Channel) pystyy vaihtamaan. Löytyy kohdasta Wlan-asetukset. Varsinkin tuo jumittelu voisi johtua siitä, että se langattoman verkon kanava on sen verta tukossa, että yhteys hidastelee. Ensimmäisenä kannatta resetoida se reititin, silloin reititin palautuu tehdasasetuksille. Sen jälkeen on hyvä aloittaa puhtaalta pöydältä testaamaan eri kanavavaihtoehtoja, sieltä langattoman verkon asetuksista.

Sama ongelma itsellä. Ei auta kanavien vaihto.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Hei @Maitopoika  Tervetuloa Telia yhteisöön!

 

Sammuuko laitteelta tuo WLAN:nin merkkivalot (2,4Ghz ja 5Ghz) silloin, kun yhteys katkeaa? Millaisilla päätelaittella käytät langatonta yhteyttä ja onko laitteiden välillä mitään signaalia häiritsevää?

Esim. kantava seinä vaimentaa suuresti signaalin voimakkuutta ja vialliset sähkölaitteet myös häiritsevät verkkoa, jonka vuoksi yhteydet voivat katkeilla.

 

Suosittelen testaamaan yhteyden pätkiessä niin, että laitteet olisi mahdollisimman lähellä toisiaan ja vierellä ei olisi muita isoja sähkölaitteita tai langatonta yhteyttä käyttäviä laitteita.

Hei, On sama ongelma. 2,4Ghz Wlan ei jaksa antaa yli 50Mbit/s, vaikka modeemi olisi 0,5 metrin päässä vieressä. Etenkin jos laitteita liittyy 5Ghz Wlaniin, laite pudottaa koko Wlanin alas. Forumia lueskellessani ongelmasi ei ole ainoa.

 

-Hieman pettynyt Telialainen-

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Moikka @HelsinginHeikki ja tervetuloa Telia Yhteisöön.

 

Sammuvatko modeemilaitteestasi langatoman verkon merkkivalot, kun yhteys katkeaa? Langattomille yhteyksille kannattaa kokeilla vaihtaa langattomien verkkojen kanavia, johon tästä löytyy ohje tälle modeemille. 

Onko kaikkia laitteita mahdollista käyttää 5Ghz langattomassa verkossa? Tapahtuuko samaa katkeamista myös silloin?

Kiitos vinkeistä AnneAn. Vastataksesi kysymykseesi, 5GHz WLAN -valo sammuu ja putoaa kokonaan, kun verkkoa kuormittaa (esim. Ooklan Speedtest:llä). Skannasin ympärillä kuuluvia kanavia, ja valitsin hiljaisimmat kanavat. En usko, että kyseessä olisi häiritsevät naapurikanavat, koska WLAN putoaa kokonaan käytöstä rasituksen yhteydessä. Etenkin 5GHz:ta käytettäessä, modeemi käyttäytyy epävakaasti. Henkilökohtainen arvio on että, laitteessa ei vain riitä potku pyörittämään WLANia (eritoten 5GHz) ja VSDLaa "suurilla" latausnopeuksilla.


@HelsinginHeikki@  kirjoitti:

Kiitos vinkeistä AnneAn. Vastataksesi kysymykseesi, 5GHz WLAN -valo sammuu ja putoaa kokonaan, kun verkkoa kuormittaa (esim. Ooklan Speedtest:llä). Skannasin ympärillä kuuluvia kanavia, ja valitsin hiljaisimmat kanavat. En usko, että kyseessä olisi häiritsevät naapurikanavat, koska WLAN putoaa kokonaan käytöstä rasituksen yhteydessä. Etenkin 5GHz:ta käytettäessä, modeemi käyttäytyy epävakaasti. Henkilökohtainen arvio on että, laitteessa ei vain riitä potku pyörittämään WLANia (eritoten 5GHz) ja VSDLaa "suurilla" latausnopeuksilla.




Tekeekö reititin tätä samaa myös siinä 2.4Ghz verkossa? Yhteyden nopeus ei pitäisi kyllä vaikuttaa siihen toimivuuteen. Reitittimen tullee kyetä vielä huomattavasti suurempiinkin nopeuksiin langattoman verkon kautta.


 


Toki siihen voi vaikuttaa se, että laitteita on yhtäaikaa useita yhdistettynä samaan verkkoon ja niitä käytetään. Silloin reititin jakaa yhteyttä aina sen mukaan miten mikäkin laite tarvitsee nopeutta. Karkeasti voi ajatella, että jos käytössä on 100Mbit/s netti ja sinulla on viisi laitetta käytössä niin kaikki laitteet saavat 20Mbit/s nopeuden.


 

Tää Telian reititin on kyllä yksi vitsi. Talyhtiössä 100/100 nopeus. Kaapelin kautta nopeus noin 97. 

Heti kun laittaa modeemin 2.4 ghz tai 5ghz niin nopeus tippuu 2.4ghz osalta noin 10mb ja 5ghz osalta 20mb. 

 

Välillä katoaa kokonaan modeemin oma 5ghz eikä näy ollenkaan. Naapurihuoneistojen 5ghz verkot kyllä näkyvät mallikkaasti. No tästä tuumasta toimeen ja kaverilta lainaan Asusksen reititin. Nopeudet 2.4ghz ja 5ghz molemmilla heittämällä yli 70. Epäilin vielä ja laitoin modeemit vierekkäin päälle. Kaksi konetta. 10 mittausta. Tällä telian paperipinon painolla jokaisella kerralla nopeus alle 20, Asusksen vastaavalla nopeus yli 70, Samat kanavatkin vielä käytössä. 

 

Tää modeemi on kyllä nyt niin testattu läpi, että kyse on ihan täysin tän modeemin raudasta ja suorituskyvystä kun noita verkkoja on hiukan enemmän ympärillä kúin se kaksi. En jaksaisi alkaa Telian asiantuntijoita neuvomaan, mutta vaihtakaa tuo teidän modeemi nyt johonkin muuhun malliin tai valmistajaan. Ei tällaista voi tarjota asiakkaille. Tämä nyt kun on täysin todistettu, että kilpailevan valmistajan modeemi suoriutuu verkosta ihan eri tasoisesti.

Käyttäjätaso 7

@herramuki@  kirjoitti:

Tää modeemi on kyllä nyt niin testattu läpi, että kyse on ihan täysin tän modeemin raudasta ja suorituskyvystä kun noita verkkoja on hiukan enemmän ympärillä kúin se kaksi. En jaksaisi alkaa Telian asiantuntijoita neuvomaan, mutta vaihtakaa tuo teidän modeemi nyt johonkin muuhun malliin tai valmistajaan. Ei tällaista voi tarjota asiakkaille. Tämä nyt kun on täysin todistettu, että kilpailevan valmistajan modeemi suoriutuu verkosta ihan eri tasoisesti.


Operaattorit toimittavat mahdollisimman halpoja laitteita , jotta omat katteet olisivat suuret ja tämä on yleinen asia eikä koske vain Teliaa.

 

Kyseinen laite on ADSL/VDSL-modeemi ja mikään ei pakota käyttämään sellaisessa liittymässä operaattorin toimittamaa laitetta. Markkinoilla on paljon hyvin toimivia laitteita ihan kohtuu hintaan ,  ei muuta kuin valitsemaan. Nuo ZyXEL:it ovan niitä pahnan pohjimmaisia.

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moikka @herramuki ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua.

 

Kattavasti oletkin nyt testannut ja hyviä huomioita tehty.

 


Tää modeemi on kyllä nyt niin testattu läpi, että kyse on ihan täysin tän modeemin raudasta ja suorituskyvystä kun noita verkkoja on hiukan enemmän ympärillä kúin se kaksi. En jaksaisi alkaa Telian asiantuntijoita neuvomaan, mutta vaihtakaa tuo teidän modeemi nyt johonkin muuhun malliin tai valmistajaan. Ei tällaista voi tarjota asiakkaille. Tämä nyt kun on täysin todistettu, että kilpailevan valmistajan modeemi suoriutuu verkosta ihan eri tasoisesti.



Mainitsit, että olet laajat testailut tehnyt, mutta pakko vielä kysyä, vaihdoitko kaistanleveyttä kanavaa vaihtaessa? Sen suosittelen laskemaan pienemmäksi, varsinkin tässä ympäristössä, missä näkyy muitakin verkkoja. Tästäkin kysyin vielä laitevastaavilta apuja, mikä tämän voisi aiheuttaa. Rautapuolen osalta laitteet on kyllä toiminut testiympäristössämme oikein hyvin, vaikka useampaa verkkoa on samanaikaisesti tarjolla.

 

@HelsinginHeikki:

 


Vastataksesi kysymykseesi, 5GHz WLAN -valo sammuu ja putoaa kokonaan, kun verkkoa kuormittaa (esim. Ooklan Speedtest:llä). Skannasin ympärillä kuuluvia kanavia, ja valitsin hiljaisimmat kanavat. En usko, että kyseessä olisi häiritsevät naapurikanavat, koska WLAN putoaa kokonaan käytöstä rasituksen yhteydessä. Etenkin 5GHz:ta käytettäessä, modeemi käyttäytyy epävakaasti. Henkilökohtainen arvio on että, laitteessa ei vain riitä potku pyörittämään WLANia (eritoten 5GHz) ja VSDLaa "suurilla" latausnopeuksilla.


Lähetin tästä kyselyä meidän laitevastaaville ja odotan heidän vastaustaan, mikä voisi aiheuttaa tuon 5Ghz verkon kaatumisen kokonaan. Pyytäisin myös tarkistamaan vielä laitteen nykyisen ohjelmistoversion hallintasivulta ja kertomaan sen täällä ketjussa.

 

 

Sama kokemus. Itselläni myös 100/10, mutta käytännössä boxin WiFi-kyvykkyys jää kauas luvatusta. Tästä vähän paistaa läpi Telia tahto saada näitä taloyhtiöiden tarjouskilpailuja läpi. Paperilla speksit näyttävät täyttyvän, mutta käytännössä jäädään kauas odotetusta käyttökokemuksesta. Henkilökohtaiset terveiset, etenkin laitepuolen kavereille, ottakaa asiakaskokemus tosissaan. Verkon hitaus on helppo korjata, mutta mielikuva verkon toimivuudesta (hitaudesta) on vaikea muuttaa.  

Firmware-versio V5.30(ABIE.6)b2_E0

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Kiitos tiedoista, laiteavastaavat tutkivat vielä asiaa ja viestin heidän kommentit myöhemmin tähän ketjuun.

Samantyylisiä ongelmia minullakin. Vaihdoin ja perusnopeuden 10 Mb -> 100 Mb eikä se auttanut. 

 

Odottelen mielenkiinnolla vastausta ja ehkä testaan tuon kaistanleveyden muuttamisen. Tavalliselle käyttäjälle vain olisi helpompaa, jos asiat toimisivat suoraan kunnolla ilman, että pitää alkaa itse säätämään. 

 


@HenriLie@  kirjoitti:

Kiitos tiedoista, laiteavastaavat tutkivat vielä asiaa ja viestin heidän kommentit myöhemmin tähän ketjuun.


Kirjoitti tuon 10.2.

Tästä on laitettu laitevalmistajalle kyselyä.Mitään ei ole vielä kuulunut meille asti, mutta laitoin asiasta vielä uudestaan kyselyä laitepuolen tyypeille.

Tuo taajuuden muutaminen auttoi eli varmaankiin suurimmalla osalla se on ns. auto-asetuksessa. Nyt toimii vauhdikkaasti eikä pätki.

 

 


@petevee2 

Odottelen mielenkiinnolla vastausta ja ehkä testaan tuon kaistanleveyden muuttamisen. Tavalliselle käyttäjälle vain olisi helpompaa, jos asiat toimisivat suoraan kunnolla ilman, että pitää alkaa itse säätämään. 

 


 

Susipaska laite kyllä tosiaan. Pudottelee wlan yhteyksiä kokoajan pois ja eilen jopa törmäsin siihenkin ettei yhteys toiminut edes piuhalla kiinni olevassa laitteessa vaikka modeemi kyllä ilmoitteli et yhteydet on ylhäällä. Uudelleen käynnistys ja sitten alkoi taas toimimaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Jomez@  kirjoitti:

Susipaska laite kyllä tosiaan. Pudottelee wlan yhteyksiä kokoajan pois ja eilen jopa törmäsin siihenkin ettei yhteys toiminut edes piuhalla kiinni olevassa laitteessa vaikka modeemi kyllä ilmoitteli et yhteydet on ylhäällä. Uudelleen käynnistys ja sitten alkoi taas toimimaan.




Moikka @Jomez  ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Oletko ollut yhteydessä meidän asiakaspalveluun tuosta ongelmasta, jossa kiinteän linjan (DSL) toimivuus on tarkistettu? Onko sinulla ollut toista DSL-modeemia, millä voisi testata toistuuko ongelmat silläkin?

Vastaa