Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Venluskainen
Uusi jäsen
  • 2 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Zyxel VMG 3625-T50B ei muodosta internetyhteyttä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Yritetään ottaa käyttöön Zyxel-modeemia (Telian taloyhtiönetti). Piuhat on kiinni oikeissa paikoissa (WAN-portissa ja seinän datarasiassa), mutta yhteysvalot eivät syty. Wi-Fi saatiin pelaamaan tietokoneen ja modeemin väliin ilman ongelmia ja Wi-Fi-valot myös palavat modeemissa. Mutta modeemi ei pääse nettiin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

2 vastausta
JuhoOlliLo
Telialainen
Telialainen
  • 147 custom-general.kudos
  • 531 custom-general.replies
  • 50 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Venluskainen  kirjoitti:

Yritetään ottaa käyttöön Zyxel-modeemia (Telian taloyhtiönetti). Piuhat on kiinni oikeissa paikoissa (WAN-portissa ja seinän datarasiassa), mutta yhteysvalot eivät syty. Wi-Fi saatiin pelaamaan tietokoneen ja modeemin väliin ilman ongelmia ja Wi-Fi-valot myös palavat modeemissa. Mutta modeemi ei pääse nettiin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?


Tervetuloa Yhteisöön @Venluskainen! Toivottavasti löydät täältä paljon itselle mieluisia sisältöjä ja keskustelunaiheita 🙂

 

Alkuun olisi hyvä tarkistaa se asunnon oma datajakamo. Yleensä tämä sijaitsee sähkökaapissa.

Eli siellä jakamossa on niitä asunnon seinäpistokkeita vastaavat pistokepaikat, mutta näiden lisäksi on yksi tai useampi pistokepaikka joihin tulee linja talonyhtiön jakamosta (nousu) ja tässä on sitten se asuntoon tuleva yhteys.

Mikäli näitä nousuja enemmän kuin yksi niin se pitää testata että missä niistä yhteys on, koska yhteys tulee vain yhden pistokkeen kautta.

Sitten kun oikea nousu löytyy, niin sen yhteyden voi haaroittaa sieltä jakamosta verkkokaapelilla haluttuun seinäpistokkeeseen laitamalla verkkokaapelin nousun ja haluttua seinärasiaa vastaavan pistokkeen väliin.

Jos jakamon pistokkeita ei ole merkattu mitenkään selvästi niin silloin kannattaa käydä vain kaikki pistokkeet suoraan sieltä jakamosta läpi niin löytää paikan mistä yhteys tulee. 

 

Verkkokaapeleissa on hyvä ottaa huomioon että johtojen (sekä jakamossa että seinästä reitittimeen) tulisi olla tämän mukaisia 4-parisia johtoja. Yhteys voi toimia myös 2-parisella johdolla riippuen laitteista, mutta monesti ei toimi. 

Venluskainen
Uusi jäsen
  • 2 custom-general.kudos
  • 2 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei! Asia ratkesi jo perjantaina.

Telian taloyhtiön asiakkaille jakamassa ohjetiedotteessa ei ollut kerrottu selvästi, että Teliaan täytyy ottaa yhteyttä, jotta linja aukaistaan tiettyyn asuntoon. Tätä ei siis sanottu missään suoraan (tulevaisuudessa teidän kannattaa panostaa näiden tiedotteiden ohjeisiin), vaan tiedotteessa kerrottiin, että uusi nettiyhteys on taloyhtiön asukkaiden käytössä 31.7. alkaen. Tämä ongelma selvisi, kun soitettiin yhdelle toiselle talon asukkaalle. Hän kertoi, että samaa asiaa olivat ihmetelleet monet muutkin asukkaat, joten ei ollut pelkästään meidän lukutaidosta kiinni.

Internet-yhteys ei kuitenkaan auennut vielä tällä, vaan tosiaan huoneistoon tulevista piuhoista oli yksi rikki, eli neljästä piuhaparista yksi ei toiminut. Tämä ei ollut tietenkään Telian vika, vaan piuhojen asentajafirman piikkiin meni tämä moka.

Kun ennen Zyxelin asennusta Telia oli ensin lähettänyt väärän modeemin, mikä asia selvisi, kun tapeltiin sen modeemin kanssa, niin aika paljon vastoinkäymisiä sattui yhdelle asiakkaalle. 😞

Nyt kuitenkin netti toimii; toivottavasti ongelmat päättyivät tähän.