Zyxel VMG1312-B10A ja DNS-ongelmat n. 100 kertaa päivässä prkle


Wanha Zyxel modeemi/reititin sanoi sopimuksen irti ja Sonera lähetti minulle Zyxel VMG1312-B10A romun. Tämän kanssa saa tottua siihen että useamman kerran tunnissa DNS palvelimiin ei saada yhteyttä (esim. tracert komennolla saa vastauksen "Unable to resolve target system name facebook.com.".

 

Vanhalla vehkeellä samaa ongelmaa ei ollut, joten tämä jotenkin liittyy tuohon VMG1312-B10A vehkeeseen.

 

Mitään ideaa mitä voisi kokeilla. Asetukset ovat nyt DNS:n osalta oletukset, mutta on kokeiltu mm. Googlen DNS -palvelimia yms. ilman tulosta.

 

Onneksi määräaikaisuus on mennyt jo. On lienee aika nostaa kytkintä, lähteä Soneralta, joka ei ole lupauksistaan huolimatta saanut liittymääni 100/10 nostettua 100/100. Kesällä viimeistään piti olla. No, ei tosin ollut puhetta että minkä vuoden kesällä. Mutta ihan oikeasti Sonera, teitä ei voi todellakaan suositella kenellekään.


13 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kyseessä siis VDSL talous? Ei sielä nosteta tota lähetysnopeutta? DNS ongelmako? Testaatko että ping 8.8.8.8 toimiiko kun ei ping www.google.com toimi? Epäilen kyllä että koko linja kaatuu eikä DNS koska silloin Google DNS palvelimet toimisivat normaalisti. 


 


 

Sinulla on hämmentävä tapa päättää virke kysymysmerkkiin, vai kysyitkö tosiaan noita kaikkia asioista?

 

Kyllä VDSL, ja on monesti puhelimessakin luvattu nostaa 100/10 -> 100/100.

 

En osaa muuta sanoa kuin että jos on olemassa jo yhteys, esim. video käynnissä, yhteys ei katkea. Mutta uusiin osoitteisiin ei pääse. Tulee vaan ilmoitus "Unable to look up osoite". Kyseistä lausetta käytettäessä tulee paljon DNS:ään liittyvää asiaa. Muusta en tiedä. Joten en usko että koko linja kaatuu koska kaikki kesken oleva jatkuu (esim. juuri äsken Areenan suora aamu-tv, mutta minnekään ei päässyt useaan minuuttiin).

 

Pahoittelen, että unohdin tuon pingin kokeilla, kokeilen seuraavan kerran...

 

No, koitan vaihtaa liittymää. Sonerahan loistaa kaikissa asiakastyytyväisyys-kyselyissä olemalla viimeinen kysyttiinpä asiakkaalta mitä tahansa. Ehkäpä soitan vielä yhden maksullisen puhelun olemattomaan aspaan ja koetan tehdä virheilmoituksen. Mutta näemmä täällä "klaanissa" ei soneralaisia paljon kiinnosta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kysymyksiä nuo ovat kaikki oikeastaan.


 


VDSL ei voi siis nostaa 100/100 vaikka tekniikka toki sallisi sen. Jotkut luvanneet sitä mitä eivät ymmärtäneet. VDSL on valokuitua periaatteessa mutta kun loppumatka toteutetaan vanhalla puhelinkaapeloinnilla. Tekniikka tosiaan sallisi mutta Sonera ei ole ainakaan nostanut vielä lähetysnopeutta tällä VDSL tekniikassa.


 


Video toki jatkuu jonkin aikaa sillä sehän pysyy linjassa kun uutta nimikyselyä ei tarvita ja osittain toki puskuroidaan selaimeen.


 


Kokeilisin laittaa komentorivissä ping www.google.com tai joku osoite vain ja ping 8.8.8.8 niin näkisi vastaako nämä osoitteet. Tuo DNS osoitteisiin tuleva virhe voi tarkoittaa että ei ole ollenkaan yhteyttä (ping ei mene läpi ollenkaan suoraan IP-osoitteeseen, esim 8.8.8.8) tai sitten juurikin DNS virheeseen. 


 


Eli pingaamalla nimelle ja IP:lle kun taas yhteys katkeaa niin varmistetaan onko oikeasti DNS ongelma.


 


---


 


Klaani on sosiaalinen media melkeinpä nykyään, ei asiakaspalvelu kanava suoranaisesti. Täälä klaanissa autamme toki kaikesta mahdollisesta ja monet ovat kehuneetkin asiantuntevasta avusta erilaisiin ongelmiin.


 


Vikailmoituksen voit laittaa myös Omilta sivuilta palvelunpyyntölomakkeen kautta ettei tarvitse soittaa maksulliseen numeroon.

Kokeilen noita, mutta videota ei ainakaan parin tunnin aamu-tv:ssä voida puskuroida niin paljoa 🙂 Joku DNS juttu tuo on. Mutta palaan asiaan kun pääsen muilta asioilta kokeilemaan.

 

Niin ja siis tähän ei saa 10 megaa enempää lähetettyä dataa? Aika hyödytön sitten kun on sen verran paljon varmuus kopioitavaa pilveen. Soneralle kiitos valehtelusta, tokihan he tietävät mikä onnistuu ja mikä ei.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@jakanekosonera kirjoitti:

Kokeilen noita, mutta videota ei ainakaan parin tunnin aamu-tv:ssä voida puskuroida niin paljoa 🙂 Joku DNS juttu tuo on. Mutta palaan asiaan kun pääsen muilta asioilta kokeilemaan.


 


Niin ja siis tähän ei saa 10 megaa enempää lähetettyä dataa? Aika hyödytön sitten kun on sen verran paljon varmuus kopioitavaa pilveen. Soneralle kiitos valehtelusta, tokihan he tietävät mikä onnistuu ja mikä ei.




No ei voi puskuroida... Onkohan Zyxel kunnossa? Tai NAT taulussa jotakin bug... joku tälläinen kun ei ns. ehkä uusia yhteyksiä luo..


 


Kokeilisin toisella modeemilla. 


 


10Mbps on maksimilähetysnopeus Soneralla tällä hetkellä. Olisin itsekkin odottanut että olisivat nostanut 50Mbps esimerkiksi VDSL:ssä. Kyllä itse käytin 10Mbps niin varmuuskopiot meni silloinkin, noh nyt on 100/100 ethernet toteutuksella menee kivemmin. 

Ai niin, tämä on siis VDSL2 jos sillä nyt on mitään väliä.

 

Taas unohdin pingata tuota google.comia. Mutta tässä kun olisi ihan oikeasti töitä missä tarvitsen nettiä, niin nämä jatkuvat katkokset, kun ei löydä jotain osoitetta, niin ajaa kyllä esim. DNA:n asiakkaaksi.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

VDSL / VDSL2 molemmat kun toteutetan puhelinkaapeloinnilla. Tuo on todella outo ongelma ja kokeilisin toisella modeemilla, eihän siitä voi syyttää jos modeemisi ei vain toimi oikein. 


 


Tokihan voit mennä DNA asiakkaaksi jos sieltä parempaa tarjotaan. Toivottavasti DNA ei käytä Soneran kanssa samaa kaapelia, sittenhän turha vaihto.


 


Jos ei löydetä osotetta esim on mahdollista ettei saa nimipalveluun yhteyttä mutta jos et saa mihinkään nimipalvelimeen yhteyttä on yhteydessä ongelmia, vika voi olla omassa modeemissasi tai sitten toki Sonerankin verkossa. Voit toki kysellä onko naapurilla vastaavaa ongelmaa. Jos toki heilläkin on niin sitten se on Soneralla. Toki voi olla että puhelinkaapeli on niin huono että pätkäisee.

Milläs kokeilet toisella modeemilla, kun tämä uusi modeemi tuli edellisen hajoneen tilalle 😃 Ja sillä edellisellä ei koskaan ollut tätä ongelmaa. Eli tuossa Soneran romussa se vika kai lopulta on.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@jakanekosonera kirjoitti:
Milläs kokeilet toisella modeemilla, kun tämä uusi modeemi tuli edellisen hajoneen tilalle 😃 Ja sillä edellisellä ei koskaan ollut tätä ongelmaa. Eli tuossa Soneran romussa se vika kai lopulta on.

No sitten se on Soneran romussa vika. Itse en käytä operaattorien laitteita niin ongelmia ei vain tule. 

Minähän kerroin jo ensimmäisessä viestissä tuon tilanteen laitteen osalta ja sen että alkoi kun laite vaihtui.

 

Nyt pyytäisin apuasi, mitäs suosittelisit Zyxel VMG1312-B10A tilalle tähän VDSL2 talouteen?

Joillekin on ilmeisesti tärkeä vain vastata nopeasti jotain, postausten määrä nousee (miten on laadun kanssa kun jo ensimmäisessä viestissä annetut tiedot menneet ohi). Mutta kysyttäessä neuvoa, kadotaan. No, ei se mitään 😃 Kiitos. :)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

VDSL yhteyksiin en osaa suositella laittetta mutta itse suosin paljon Asuksen laitteita moneen käyttöön.

Selvä. Kiitos vinkistä! :)

Vastaa