Zyxel VMG1312-B10A katkaissut yli 10 krt wlan yhteyden päivässä!


Hei!

 

Zyxel VMG1312-B10A om katkaissut langattoman eli wlan yhteydenmodeemista kannettavaan tietokoneeseen tänään reilusti yli 10 kertaa!

 

Mistä on kyse!? Tuollaista temppuilua ei ole koskaan aiemmin tapahtunut. Sain modeemin Sonera / Zyxeliltä viime syksynä, joten vanhakaan laite ei ole.

 

Vika ei ole kannettavassa tietokoneesssa, sen wlan ajuri on ajan tasalla (tänään tarkistettu)

mutta nettiyhteys on kadonnut tänään tuskallisen usein ja työnteosta ei tahdo tulla mitään!

 

Kun modeemista ottaa virrat pois, wlan pysyy hetken päällä ja taas sama ongelma eli katkaisee wlan yhteyden!

 

Tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut!

 

Kun kannettava jakaa älypuhelimesta tulevaa 3G yhteyttä netti ei katoile samalla tavalla. Tuo 3G on vain niin hidas, siksi on tämä Soneran 100 mt valokuitu ja siinä em. Zyxelin modeemi, joka vaikuttaa olevan nyt aivan sekaisin.

 

Mitä tehdään!? Näin ei voi oikeasti jatkaa! Kiitos!


10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei! Oletko kokeillut langallista yhteyttä läppärin ja reitittimen välillä? Millä kanavalla wifi reitittimesi toimii, kokeile jotain muuta kuin oletus 6 kanavaa? Jos asut esim. kerrostalossa, josssa lukuisia wifi verkkoja samalla kanavalla, kannatta kokeilla muuttaa wifi kanavaa josikin toiseksi. Asetus löytyy reittimesi hallinnasta. Jos mahdolista, voit vaikka android-puhelimeen saatavalla Wifi-Radar -sovelluksella tarkkailla, mitä wifi verkkoja lähettyvilläsi on ja onko pajon verkkoja samalla kanavalla.

 

Hei!

 

Kiitos kommentistasi! Kyllä langallinen netti toimii, mutta en pysty tekemään töitä johdon päässä.

 

Kanava on alustapitäen ollut 8 ja toiminut ongelmitta tähän päivään asti.

 

Lisää mietteitä ja huomioita viasta:

 

 

1) Onko modeemi hajoamassa? Vaille vuosi vasta uutta käytetty!

 

2) Läppärillä tein internetin vikatestin ja tulos:

 

Löydetyt ongelmat: "DSN-palvelin ei vastaa"

 

Yhteys palasi kun modeemista virrat pois noin 1 min ja takaisin.

Wlan-yhteys palasi heti ilman ethernet-johtoa.

Aloitusviestin mukaan wlan pätkii, mutta tuo jälkimmäisen viestin "DNS-palvelin ei vastaa" viittaa mielestäni siihen, että netti pätkii. Varmistuksen tähän saisi, jos käyttäisi testimielessä yhteyttä langallisena. Jos pelkkä wlan pätkii, modeemissa varmaan takuu, jos netti, vikailmoitusta tekemään. 

Kiitos kommentistasi! :)

Ethernet-johdolla yhteys aina toimi samoin hetken,

kun modeemista sulki virran.

Mutta noin tunnin sisällä wlan taas katkesi.

 

 

Soitin heti aamulla Zyxel tukeen  ja sain apua,

jota ehkä kukaan muu ei olisikaan osannut antaa

(ellei sitten Soneran vikaihmiset olisi arvanneet päivittää laitetta..?)

 

Ensin tehtiin totaalinen Zyxel VMG1312-B10A modeemilaitteen ohjelmistopäivitys!

 

Ja Soneran asiakkaille tiedoksi:

 

Zyxel-tuki kertoi että ainakaan juuri tähän Zyxel VMG1312-B10A Soneran laitteeseen ohjelmistopäivitystä ei(!) ole suoraan netissä saatavissa vaan jos tarvitset ao. laitteen päivitystä:

 

meilaa tuki@zyxel.fi

 

ja laittavat sieltä linkin modeemin ohjelmiston päivityspakettiin

 

Nyt ao laitteen Zyxel VMG1312-B10A uusin päivitysversio on

Upgrade Firmware

Current Firmware Version: V1.00(AAJZ.5)F2

 

Ennen päivitystä oli versio AAJZ.0

joten.. ongelmat saattoivat johtua myös tuosta.

 

[ Voit tarkistaa oman Zyxel VMG1312-B10A modeemisi ohjelmistoversion

laitteen hallintasivulla 192.168.1.1 selaimessa (kirjaudu sisään perusasetukset admin ja

salasana 1234, jollet ole itse muuttanut salasanaa). Päivityksen versionumero näkyy sivuston alalaidassa kohdassa: Maintenance / Firmware Upgrade ]

 

Lisäksi laite resetointiin painamalla kynän kärjellä

laitteen takaa pientä pyöreää resetointinappulaa,

joka on siis kuopassa ja siksi tarvitaan joku terävä esine.

Tarkoitus on ettei vahingossa tule resetoiduksi.

 

Kanavaakin vaihdettiin ja noilla eväillä pysytty ainakin nyt aamupäivä langattomasti netissä.

 

Ainakin osa langattomasti liitetyistä laitteista piti liittää uudelleen langattomaan verkkoon.

Tässä tapauksessa Android-luuri ei näkynyt hallintasivuston 192.128.1.1 Connection Status kaaviossa.

Androidin omista asetuksista piti antaa uudelleen verkon salasana.

 

Verkkolevy pysyi hyvin kyydissä mukana. Johtuisiko siitä että on Ethernet-piuhalla kiinni itse modeemissa.

Läppärikin taisi vaatia uudelleen landgattoman verkon salasanan.

 

Toivottavasti tästä olisi apua ja vinkkejä jollekulle toisellekin,

jos langaton verkko alkaa heittää pihalle! :)

 

Lyhyesti:

 

1) Tarkista oman modeemisi valmistajalta / edustajalta onko laitteeseen uudempaa ohjelmistoa!

Zyxel-tuki: "Ei me turhaan niitä päivityksiä tehdä! ;)"

 

2) Vaihda hallintasivuilta kanavaa. Eritoten kerrostalossa joku on saattanut liittyä samalle kanavalle ja siitä kuulemma voi myös tulla em. kaltaisia katkoja wlan-yhteyteen.

Lääkkeet tepsivät! =)

 

Koko päivä netissä ilman ainuttakaan ulosheittoa!

 

Kiitos kaikille avustaneille! :)

Kunniamerkki +14

Erittäin hyvää tietoa, hyvä että jaoit tiedon tänne Klaaniin niin on tallessa vastaavia ongelmia varten!

Kiitos kiitoksista!

 

Kun menee paljon aikaa ja vaivaa ongelman selvittämiseen,

tuntuisi vallan tuhlaamiselta,

jos antaa tietotaidon valahtaa helpotuksen jälkeen hukkaan. ;)

 

Olen palstalta löytänyt itse apuja toisten kysymyksistä ja vastauksista

ja samalla tulee itsellekin muistiinpanot, jos sama ongelma vielä toistuu.

 

Kiitos siis ihan jokaiselle,

joka kirjoittaa palstalle kysymysten jatkeeksi myös löytyneet ratkaisut! =)

 


@PasiS kirjoitti:

Aloitusviestin mukaan wlan pätkii, mutta tuo jälkimmäisen viestin "DNS-palvelin ei vastaa" viittaa mielestäni siihen, että netti pätkii. Varmistuksen tähän saisi, jos käyttäisi testimielessä yhteyttä langallisena. Jos pelkkä wlan pätkii, modeemissa varmaan takuu, jos netti, vikailmoitusta tekemään. 


Anteeksi että tulen tähän, mutta minulla on sama boksi ja nimenomaan ongelmia tuon DNS:n kanssa.

 

Ongelmat alkoivat kun tuon VMG1312-B10A boksin sain entisen rikkoutuneen toisen Zyxelin (eri boksi, mutten muista sen mallia). Eli ongelmat ovat olleet vain tämän boksin kanssa. Ja luonnollisesti ongelma vaivaa sekä langallisen että langattoman yhteyden kanssa :)

 

Eli taitaa olla aika susi tämä VMG1312-B10A. Kiitos vain Sonera.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

 Laita sähköpostia tuosta asiasta tuonne Zyxel-tukeen, kuten mitenmodeemiauki tuossa aiemmin oli tehnyt. tuki@zyxel.fi

Niin saat toimivan päivityksen Zyxeliin.

Kiitos kiisseli67. Minulla oli jo valmiiksi (siis olen päivittänyt itse) uusin firmis. Tuki antoi nyt neuvon lisätä esim. Googlen DNS:t laitteeseen (Network Setting / Home Networking). Minulla on siellä ne kyllä jossain vaiheessa ollutkin, nyt ei ollut kun kävin katsomassa. Lisäsin ne, ja katsotaanpa auttoiko mitään...

Vastaa