Hei!
Zyxel VMG1312-B10A om katkaissut langattoman eli wlan yhteydenmodeemista kannettavaan tietokoneeseen tänään reilusti yli 10 kertaa!
Mistä on kyse!? Tuollaista temppuilua ei ole koskaan aiemmin tapahtunut. Sain modeemin Sonera / Zyxeliltä viime syksynä, joten vanhakaan laite ei ole.
Vika ei ole kannettavassa tietokoneesssa, sen wlan ajuri on ajan tasalla (tänään tarkistettu)
mutta nettiyhteys on kadonnut tänään tuskallisen usein ja työnteosta ei tahdo tulla mitään!
Kun modeemista ottaa virrat pois, wlan pysyy hetken päällä ja taas sama ongelma eli katkaisee wlan yhteyden!
Tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut!
Kun kannettava jakaa älypuhelimesta tulevaa 3G yhteyttä netti ei katoile samalla tavalla. Tuo 3G on vain niin hidas, siksi on tämä Soneran 100 mt valokuitu ja siinä em. Zyxelin modeemi, joka vaikuttaa olevan nyt aivan sekaisin.
Mitä tehdään!? Näin ei voi oikeasti jatkaa! Kiitos!
Soitin heti aamulla Zyxel tukeen ja sain apua,
jota ehkä kukaan muu ei olisikaan osannut antaa
(ellei sitten Soneran vikaihmiset olisi arvanneet päivittää laitetta..?)
Ensin tehtiin totaalinen Zyxel VMG1312-B10A modeemilaitteen ohjelmistopäivitys!
Ja Soneran asiakkaille tiedoksi:
Zyxel-tuki kertoi että ainakaan juuri tähän Zyxel VMG1312-B10A Soneran laitteeseen ohjelmistopäivitystä ei(!) ole suoraan netissä saatavissa vaan jos tarvitset ao. laitteen päivitystä:
meilaa tuki@zyxel.fi
ja laittavat sieltä linkin modeemin ohjelmiston päivityspakettiin
Nyt ao laitteen Zyxel VMG1312-B10A uusin päivitysversio on
Upgrade Firmware
Current Firmware Version: V1.00(AAJZ.5)F2
Ennen päivitystä oli versio AAJZ.0
joten.. ongelmat saattoivat johtua myös tuosta.
[ Voit tarkistaa oman Zyxel VMG1312-B10A modeemisi ohjelmistoversion
laitteen hallintasivulla 192.168.1.1 selaimessa (kirjaudu sisään perusasetukset admin ja
salasana 1234, jollet ole itse muuttanut salasanaa). Päivityksen versionumero näkyy sivuston alalaidassa kohdassa: Maintenance / Firmware Upgrade ]
Lisäksi laite resetointiin painamalla kynän kärjellä
laitteen takaa pientä pyöreää resetointinappulaa,
joka on siis kuopassa ja siksi tarvitaan joku terävä esine.
Tarkoitus on ettei vahingossa tule resetoiduksi.
Kanavaakin vaihdettiin ja noilla eväillä pysytty ainakin nyt aamupäivä langattomasti netissä.
Ainakin osa langattomasti liitetyistä laitteista piti liittää uudelleen langattomaan verkkoon.
Tässä tapauksessa Android-luuri ei näkynyt hallintasivuston 192.128.1.1 Connection Status kaaviossa.
Androidin omista asetuksista piti antaa uudelleen verkon salasana.
Verkkolevy pysyi hyvin kyydissä mukana. Johtuisiko siitä että on Ethernet-piuhalla kiinni itse modeemissa.
Läppärikin taisi vaatia uudelleen landgattoman verkon salasanan.
Toivottavasti tästä olisi apua ja vinkkejä jollekulle toisellekin,
jos langaton verkko alkaa heittää pihalle! :)
Lyhyesti:
1) Tarkista oman modeemisi valmistajalta / edustajalta onko laitteeseen uudempaa ohjelmistoa!
Zyxel-tuki: "Ei me turhaan niitä päivityksiä tehdä! ;)"
2) Vaihda hallintasivuilta kanavaa. Eritoten kerrostalossa joku on saattanut liittyä samalle kanavalle ja siitä kuulemma voi myös tulla em. kaltaisia katkoja wlan-yhteyteen.