Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 60867
Kirjoituksia 167284

Minustako testaaja Telian 5G liittymälle ja OnePlus puhelimelle?

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎25-11-2016
Kirjoituksia: 16
1/2

Minustako testaaja Telian 5G liittymälle ja OnePlus puhelimelle?

Olen 46-vuotiaIMG_6575.jpgs ammattikuljettaja pohjois-savosta. Työkseni ajan linja-autoa ja näin ollen tarvitsen töissäni puhelimen ja liittymän, jotka toimivat saumattomasti yhteen. 

Telian verkkoa olen käyttänyt viimeiset "kymmenen vuotta" pelkästään sen kuuluvuuden vuoksi. Ajan välillä alueilla, missä 2G verkkokin on haussa.

Kaupungeissa pääsen käyttämään sitten muita taajuuksia, jolloin voin nauttia verkon nopeudesta ja vakaudesta. Ensimmäinen puhelimeni oli NMT450. Tuo repussa kuljetettu puhelin toi mukanaan vapauden kun kävimme kavereiden kanssa uistelemassa etelä-savon upeilla vesistöillä.

Harrastukseni vievät minut milloin metsään, milloin vesille. Olen aktiivinen liikunnan harrastaja ja otan paljon kuvia kulkiessani töissä ja harrastuksissa. Mikäli tilausajo vie mielenkiintoiseen tapahtumaan kuvaan kyseisen tapahtuman kulkiessani ja pyrin työstämään niistä videon. Osallistun mönkijätapahtumiin ja palokuntaharrastuksessakin tulee kuvattua välillä jotain.

Viimeisin reissuni vei perinnesavottaan, josta kuvasin koosteen:

Yhtenä kesäyönä kuvasin maataloustöitä ollessani keskipohjanmaalla:

Hyvä testaaja on henkilö, joka käyttää puhelinta päivittäin ja tuo esille sen hyvät ja huonot ominaisuudet. Sama myös verkon osalta. Minun mukana puhelin ja liittymä pääsevät mahdollisesti myös erämaan rauhaan...

Mielestäni on tärkeää, että puhelin ja verkko toimivat saumattomasti yhteen taajuuksien vaihtuessa. Täällä "maalla" tähän törmää aina joskus.

Laitelähettiläänä olisin objektiivinen ja työni vuoksi uskallan ottaa kontaktia ihmisiin. Minulle puhuminen ja asioista kertominen eivät ole ongelma. Somessa vaikutan blogini ja youtube kanavani kautta.

Blogi vuodesta 2004 alkaen: https://kuukkelinpuu.blogspot.com

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCZuLjsXV_J0jS60Ne1wi8Pw

Minulle laitelähettiläänä toiminta olisi myös haaste itselle. Olen vannoutunut iPhonen ja iMacin käyttäjä. Olisi erittäin mielenkiintoista katsoa, olisiko minulla mahdollisuus käyttää vielä Android puhelinta omissa harrasteissa. Kameralle ja videoiden editoinnille asetan korkean riman. OnePlus puhelimena edustaa minulle puhdasta Androidia ilman valmistajan omia kuorrukkeita "kahvi kahvina ja maito maitona" periaatteella.

Haluan uskoa, että olen hyvä testaaja. Viimeisin pidempi laitetestaus oli Heikki Kärnän Vipukirves. 

Käytössäni on myös useita action kameroita ja kuvauskopteri. Saan tarvittaessa apua videoiden tekoon ja verkon testaukseen.

Jos yhteisön käyttäjänä katsot, että olen sopiva laitelähettiläs "Tykkää". Minä olen valmis hyppäämään jousille ja ottamaan myös teidät mukaan..

Edit SaJoonas: Upotettu videot

EDIT; Kiitos SaJoonas. Korjattu kirjoitusvirhe ja katsottu ulkoasua.

0 tykkäystä
1 vastaus
Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎25-11-2016
Kirjoituksia: 16
2/2

Vs: Minustako testaaja.. Paluu alkujuurille, tehtävä 2. Esittele puhelin.

Ericsson_Hotline_Combi_450_001.jpgPalataan ajassa vuoteen 1991. 

Olimme ostaneet tuolloin ensimmäisen uisteluveneen ja liikuimme paljon kavereiden kanssa yöaikaan vesillä.

Isäni mielestä oli turvallisuusriski lähteä vesille ilman yhteydenpitovälinettä. Hankimme ensimmäisen matkapuhelimen talouteen. Tämä puhelin oli Hotline 450. Mallimerkintä ei kertonut mitään millainen prosessori puhelimessa oli. Kyseinen numerosarja kertoi, että puhelin 450MHZ verkon laite, jonka luvattiin toimivan koko maassa. Jostain "esson paarin" jutuista oltiin kuultu NMT 900 tulevan, mutta meille riitti 450.

Puhelin oli mallia "raahattava" Valmiusaikaa luvattiin noin työpäivä. Puheajalla ei ollut merkitystä koska liittymien hinnoittelu oli vielä korkella. Muistaakseni minuuttihinta oli noin 3mk/min. Puhelinta käytettiin vain soittamiseen. No, välillä sitä saattoi käyttää käsien lämmitykseen koska puhelimen tekniikka tuotti jonkin verran hukkalämpöä. 

Kun aikanaan hankin ensimmäisen autoni piti puhelin asentaa tietenkin kyseiseen kulkineeseen. Asuntolassa asuessani kaverit halusivat soitella omille kavereilleen, joten autoni oli yhdenlainen puhelinkoppi. Kuukauden puhelinlaskun tullessa piti sitten laskea kuka on soittanut minkäkin verran.

Aikanaan tämä puhelin päätyi vaihtolaitteeksi. Tuolloin vaihtopuhelimella oli vielä arvoa toisin kuin tänään... Kierrätysohjelmien hyvitykset ovat jollain tapaa verrattavissa 1990-luvun hyvityksiin. Jos olisin tiennyt näiden puhelimien kehityksen, olisin jättänyt Hotlinen omaan museooni. Siinä olisi nyt lapsilla miettimistä kun näppäinpuhelinkin (pöytämalli) tuottaa naurun kiljahduksia.

Pitkä matka on kuljettu Hotlinesta nykyiseen iPhoneen. Ne ominaisuudet mitä halvinkin älypuhelin tarjoaa tänäpäivänä olivat 1990-luvulla verrattavissa Bond elokuvien tehosteisiin.

Hotlinen plussat:

+ Toimivuus. Kun akussa oli virtaa puhelin toimi.

+ Käyttöliittymä. Verrattavissa television kaukosäätimeen.

+ Koko varauksin. Tämän tiesi jättäneensä pois matkasta jos toinen käsi ei ollut varattuna tai reppu ei painanut selkää.

Hotlinen miinukset:

- Hinta. Muistaakseni maksoimme puhelimesta noin 10 tuhatta markkaa.

- Status minkä puhelin toi tullessaan (juppi se on...)

Käyttäessäni NMT puhelinta julkaistiin vielä paperikarttaa, missä oli tukiasemien kuuluvuus merkittynä. Karttaa katsellessa pystyi päättelemään, että kohta katkeaa tai alkaa suhinat. Puhelut eivät kuitenkaan katkeilleet. Suhinankin seasta saattoi kuulla ne viimeiset sanat, jotka jäävät kuulematta nykyisissä verkoissa toimivilla päätelaitteilla.

Tämä matkapuhelin jäi muistoihin laitteena jolla rakennettiin yhteyksiä ja pidettiin kotiväki tyytyväisenä kalareissuilla ja leireillä.

Seuraava puhelin oli sitten Motorolan NMT 900, joka on aivan oma tarinansa.

Kuvan lähde Wikipedia.

Puhelimesta löytyy infoa esimerkiksi tuolta: Kurkkaa historiaan .

0 tykkäystä