100/5 kaapelinetti Turussa pätkii monesti päivässä

  • 11 December 2014
  • 30 kommenttia
  • 14 katselukertaa

Moi!

Kuten otsikossa ilmenee, 100/5 kaapelinetti pätkii törkeesti. Ongelmat alkoivat n. 2kk takaperin, kun vanha Ciscon EPC3000 sanoi sopimuksen irti ja siirtyi modeemien taivaaseen. Aluksi epäiltiin yhteysongelmia operaattorin päässä, koska modeemi oli "testattu toimivaksi" Soneran kivijalkamyymälässä. Asentaja kävi mittailemassa tasoja ja sanoikin että uppi-kaistalla oli aika kovat vaimennukset ja nosteli niitä.

No anyways, modeemi päästetty kärsimyksistä ja tilalle Cisco EPC3825. Yhteys alkoi toimimaan, helvetinmoisen pätkimisen kanssa. Annoin olla, ajattelin että kyllä se siitä. Mutta alkaa tässä vaiheessa jo pieni uloke kasvamaan otsaan.

Tässä topicissa kävin kanssa vähän vuodattamassa, mutta taisi mennä kuuroille korville (sokeille silmille): viewtopic.php?f=104&t=7768#p41938

Tällä hetkellä netti pätkäsee illan aikana vähintään kaksi kertaa, n. 5-20sec pätkäsyjä. Modeemi itse on tyytyväinen ja luulee olevansa online, eli ei sammuttele valoja. 90% varmuudella on yön aikana SSH-clientti pätkässyt ja heittänyt pihalle. Nopeudet alkavat sentään olemaan luvattuja, eli 95/4.5 mennään. Eli kun noi random pätkäsyt alkais helppaa, olisin tyytyväinen.

Eli onko ongelma nyt modeemissa (oma arvaus) vai onko linja noin huono?

LISÄKSI: Jos minulle on luvattu 5 ulkoista IP-osoitetta mutta modeemia ei saa siltaamaan... Niin...

Taustaa: Minulla oli EPC3000 ja siitä toiseen purkkiin missä NAT ja WLAN yms. Tosi harvoin pätki. Kuvittelenko / toivonko vain että jos sais tän nykysen purnukan siltaavaan tilaan niin ongelmat häviäisi?

30 kommenttia

uskomatonta kuinka surkea tämä soneran kaapeli netti on ja sitten vielä syytetää asikasta ja sen laitteita ja yhteyksiä ja taloyhtiön sisäverkkoo vaikka vika on soneran yhteyksis ja laitteissa ja asetuksis
Hei Rmk

Noista pätkimisistä sinun kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme niin voimme selvitellä tilannetta.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Jees, tattista vastauksesta. Jätän vikailmoituksen, jos ei ala netti pelittämään. Nyt on jotenkin oudosti toiminut koko päivän nätisti, ehkä joku on jo sitä kerennyt katselemaan.

Viitsitkö sinä Marko- tai joku muu Soneran henkilö ottamaan kantaan kuitenkin kysymyksiin jota esitin koskien modeemia?

Onko teillä tulossa firmis jolla modeemin saa siltaavaan tilaan? Kuten sanoin, on minulle myös luvattu 5 ulkoista IP:tä, tällä purkilla en tätä pysty hyödyntämään. Ei sillä että olisi tällä hetkellä akuutti tarve, mutta näen tälle kyllä monta hyvää käyttötarkoitusta. Olen aiemmin pitänyt esim. pöytäkoneen ja serverin eri IP:llä ulkoverkkoon.
Hei rmk

Valitettavasti firmispäivityksen aikataulusta tai yleensä koko ominaisuuden tulemisesta kyseiselle modeemille, emme pysty sanomaan mitään.
Missäpäin turkua sulla on noita ongelmia ollu?? Ite Suikkilan alueella nyt soitellu soneralle joulukuusta 2011 asti kun ei toimi. Samat ongelmat ja sama boksi, pari kertaa on käyty paikan päällä toteamassa että singnaali on liian voimakas ja vaimennin laitettu väliin.

Sain tuohon Ciscoon firmiksen päivitettyä mutta ei auttanut, kokeiltu myös Thompsonin boksilla ja sama ongelma jatkuu joten, ollut myös Cisco kaverin luona lainassa pari vuorokautta ja toimi hyvin joten olen aika varma että vika ei ole Ciscon laitteessa.

Ciscoon en saa yhteyttä kun netti katkeaa ja sen jälkeen kun saa niin huomaa että 1/4 uppikanavasta on nollassa. Sen verran olen noista lokeista saanu irti että näyttäs olevan jotain liittyen paluukanavan auktorisointiin mutta en ole varma.

Tuohon siltaukseen niin se on firmiksestä kiinni, muistaakseni niin tuolla pitäs onnistua Jan 27 12:45:50 2011

Niin ja aina sama kysely että voisiko vika olla minun laitteissa.. juu voi, jos 4 tietokonetta ja yks verkkolevy sanoo samaan aikaan netin poikki (1 win7, 1 XP, 2xlinux)

EDIT tuolta löytyy tuohon siltaukseen jotain tietoja http://murobbs.plaza.fi/internet-tietoturva-ja-muu-tietoliikenne/744783-welho-cisco-epc3825-bridged-mode.html
Täällä aivan ydinkeskustassa myös pätkii samanlainen 100/5 kaapeliyhteys, välillä voi olla tunnin väli jolloin netti toimii 10sekuntia kerrallaan, todella ärsyttävää. Vikailmoituksia on tehty pilvin pimein, mutta kukaan ei mitään osaa sanoa, sillä kun ilmoitusta joku vihdoin alkaa tutkimaan, ei yhteys katkea juuri sillä hetkellä. Jokin suurempi vika on Soneralla pakko Turun alueella olla, sillä näitä katkeamistarinoita olen kuullut ympäri kaupunkia, mm. Hirvensalostakin. Joten olkaa hyvät ja tehkää asialle jotain, sillä todennäköisesti pian monet käyttäjät itseni mukaanlukien todellakin kyllästyvät tähän.

Olisin jo vaihtanut yhteyttä, mutta ikävä kyllä kaapeli-tv:n ollessa vain Soneran tarjoama taloyhtiössäni, ei vaihtoehtoja pahemmin ole!
janarta kirjoitti:
Missäpäin turkua sulla on noita ongelmia ollu??

Kähärissä.
janarta kirjoitti:
Sain tuohon Ciscoon firmiksen päivitettyä mutta ei auttanut, kokeiltu myös Thompsonin boksilla ja sama ongelma jatkuu joten, ollut myös Cisco kaverin luona lainassa pari vuorokautta ja toimi hyvin joten olen aika varma että vika ei ole Ciscon laitteessa.

Itsellä tuli ekana modeemi mieleen koska vanhalla EPC3000 toimi yhteys lähes täydellisesti. Se on automaagisesti siltaava modeemi, sitä ei muuhun tilaan tainnut edes saada, ei ainakaan itsellä ollut edes tarvetta. Pahimmat ongelmat alkoivat uudella purkilla.
janarta kirjoitti:
EDIT tuolta löytyy tuohon siltaukseen jotain tietoja http://murobbs.plaza.fi/internet-tietoturva-ja-muu-tietoliikenne/744783-welho-cisco-epc3825-bridged-mode.html

Jeps, olen lukenut myös tuon keskusteluketjun läpi, ei vain auta ainakaan omaan firmikseen. Koitin myös Firebugilla, ei löytynyt tuota bridge tilaa. Käsittääkseni näihin ei saa / voi flashata muuta rommia kuin ISP tarjoaa, siksi kysyinkin Soneralta uuden firmiksen mahdollisuutta.
jpvain kirjoitti:
Täällä aivan ydinkeskustassa myös pätkii samanlainen 100/5 kaapeliyhteys, välillä voi olla tunnin väli jolloin netti toimii 10sekuntia kerrallaan, todella ärsyttävää.

Juuri nämä random pätkimiset alkoivat ottamaan kaaliin aivan toden teolla, välillä voi tosiaan toimia ihan ok, välillä pätkäsee samantien kun saa konnun ylös.

Nykytilanne: Pahimmat pätkimiset ovat nyt rauhoittuneet huomattavasti, en tiedä lukeeko Soneran vikapalvelu näitä foorumeita vai onko tapahtunut jokin ihme. En ole vielä tehnyt vikailmoitusta uudestaan. Tällä hetkellä netti on suht ok, siltikin pätkäsee sillon tällöin, n. 12-24h sisällä. Mutta pahimmillaan tosiaan tunnin sisällä yli viisi pätkäsyä, siitä tilanne on huomattavasti parantunut. Seurataan tilannetta.
Tänään mulle soitti joku tekniikasta ja selitti vähän tilannetta. Siis ongelmia on kuten alla luettavissa ympäri turkua, heillä on nämä kyllä tiedossa. On vaihdettu/vaihdetaan laitteita tämän ongelman johdosta ja taas tuli tämä legendaarinen "kohinaa" verkossa syyksi.. Yritin samalla vähän kysellä onko aikataulusta tietoa mutta ei voi varmasti sanoa kun ei ole edes vikaa selvitetty kunnolla..

Nyt on kuitenkin toiminut netti pari päivää aika sujuvasti ilman suurempia katkeiluja, on aika raskasta yrittää pelata tai tehdä töitä kun kokoajan tiputtaa signaalin alas.. Vaihtoehtoisesti jos ei kohta saada kuntoon niin ainahan voi vaihtaa Nebulaan (oma infra turussa).

Ihmettelen vaan sitä että Turun Kaapelitelevision kanssa näitä ongelmia ei ollut yhtään, onko siis kaikki laitteet vaan mitä TKT käytti niin heitetty menemään vai onko edelleen käytössä jolloin vika olisi jossain soneran "softapuolella" (dns / auctorisointi tjs)
janarta kirjoitti:
Tänään mulle soitti joku tekniikasta ja selitti vähän tilannetta. Siis ongelmia on kuten alla luettavissa ympäri turkua, heillä on nämä kyllä tiedossa. On vaihdettu/vaihdetaan laitteita tämän ongelman johdosta ja taas tuli tämä legendaarinen "kohinaa" verkossa syyksi.. Yritin samalla vähän kysellä onko aikataulusta tietoa mutta ei voi varmasti sanoa kun ei ole edes vikaa selvitetty kunnolla..

Hyvä tietää että Soneralla tiedetään ja reagoidaan ongelmiin jotenkin. Pitäisi varmaan alkaa vaan herkemmästä tekemään vikatikettejä.
janarta kirjoitti:
Ihmettelen vaan sitä että Turun Kaapelitelevision kanssa näitä ongelmia ei ollut yhtään, onko siis kaikki laitteet vaan mitä TKT käytti niin heitetty menemään vai onko edelleen käytössä jolloin vika olisi jossain soneran "softapuolella" (dns / auctorisointi tjs)

Tätä olen monesti myös itsekkin ihmetellyt. TKT:n aikoina ongelmia oli lähes 0.
Hei !

Itselläni samoja ongelmia. Modeemi buuttaa monta kertaa päivässä. Ei ole ikinä ollut
näin epävarmaa nettiä. Ei se haittaisi jos joskus katkeillee, mutta ei joka hemmetin tunti.

Ongelmat alkoivat joulukuussa 2011 ja vikailmoituksia tehty monta kertaa. Soneran kaveri kävi mittauttamassa signaalin ja se oli kuulema tosi hyvä. Samalla kertoi etteivät näe järjestelmässä lyhyitä katkoja ja juuri niitä meillä on. Asumme runosmäessä.

Pitää kohta varmaan siirtyä takaisin adsl-modeemiin ja heivata kaapelimodeemi vesilinnuille.
Tristan77 kirjoitti:
Itselläni samoja ongelmia. Modeemi buuttaa monta kertaa päivässä. Ei ole ikinä ollut
näin epävarmaa nettiä. Ei se haittaisi jos joskus katkeillee, mutta ei joka hemmetin tunti.

Moi, boottaako sulla siis modeemi, vai tarkoititko tällä että yhteys pätkäsee. Jos modeemista häviää valot, on se melko varmasti tekninen vika sun päässä. Mulla modeemi on kokoajan "tyytyväinen" eli valot palaa normaalisti ja luulee että on linja, vaikka netti pätkäsee.

Nyt on monta päivää toiminut esimerkillisen hyvin, enkä ole vieläkään tehnyt uutta tikettiä. Toivon parasta *koputtaa puuta*.
Tristan77 kirjoitti:
Hei !

Itselläni samoja ongelmia. Modeemi buuttaa monta kertaa päivässä. Ei ole ikinä ollut
näin epävarmaa nettiä. Ei se haittaisi jos joskus katkeillee, mutta ei joka hemmetin tunti.

Ongelmat alkoivat joulukuussa 2011 ja vikailmoituksia tehty monta kertaa. Soneran kaveri kävi mittauttamassa signaalin ja se oli kuulema tosi hyvä. Samalla kertoi etteivät näe järjestelmässä lyhyitä katkoja ja juuri niitä meillä on. Asumme runosmäessä.

Pitää kohta varmaan siirtyä takaisin adsl-modeemiin ja heivata kaapelimodeemi vesilinnuille.



Samat ongelmat ja hyvä signaalin laatu. Liittymä on Turun keskustassa. Modeemina on Ciscon EPC2325, joka on uskollisesti pätkimättä toiminut Turun kaapelitelevision aikaan.

Muissakin keskusteluissa on ollut asiaa samasta aiheesta:
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=7335
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=8937
Moi !

Lyhyistä katkoista ei häviä valot. Poweri valo palaa aina.
Sitten, kun on vähän kauemmin signaalit kadoksissa lakkaa us,ds ja online valo palamasta.
Kun modeemi saa taas signaalin valot syttyvät pikkuhiljaa palamaan ja netti alkaa taas toimimaan.
Tänään on noin 10 kertaa tehnyt sen.
Olen kokeillut myös toista modeemia, millä on valtuutus soneran verkossa ja silläkin sama ongelma.

Turun kaapelitelevision aikaan netti toimi tosi hyvin.Tosi harvoin ongelmia. Siihenkin auttoi, kun käynnisti modeemin uudestaan.
En tosiaan tiedä onko operaattorin vaihtumisella mitään vaikutusta.

Kiitos vastauksista !


Terveisin
Ville
Hei Tristan77

Yhteyden pätkimisestä kannattaa jättää vikailmoitus niin voimme tutkia ongelmaa.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Eipä tuo vikailmoitusten tekeminenkään paljon auta.
Soitellut tammikuusta asti ja on boxit vaihdettu yms.
Sama homma jatkuu jatkumistaan.
Aina kun vanha vikailmoitus on "kuitattu", niin samantien pitää tehdä uusi ilmoitus, koska mitään muutosta tuohon vikaan ei ole tullut.
Aika outoa nykytekniikalla, että ei osata paikallistaa vikaa ja korjata sitä.
Miksi yleensäkään myydä jotain mitä ei osata? Enhän minäkään myy avaruusraketteja.
Viat tiedetään ja tiedetään myös, että ne ei ole mihinkään korjautuneet, mutta silti myydään kaapelilaajakaista liittymiä jatkuvasti, joissa on nuo samat ongelmat ja hehkutetaan tv:ssa "Soneralta suomen varmin internet" 🙂 tai jotain sinne päin.

Itse asun myös suikkilassa, muta samat ongelmat on ainakin myös lausteella, joten tuskin on kaupingosassa se vika.
Onko Soneralla vianselvitys rajoitettu jotenkin yhteen vikailmoitukseen? Kukaan Soneralta ei voi hakea vastaavia vikoja ja lähteä selvittämään vikaa kokonaisuutena? Onko yksikään vastaava "korjaamanne" vika entisen Turun kaapelitelevision verkon alueella saatu korjatuksi vai onko nämä kuitattu viesteillä "Asentaja on korjannut ilmoittamanne liittymävian"?

Pitääkö asiasta lähteä kirjoittamaan Turun Sanomien mielipidekirjoitusosastolle, jotta joku alkaisi tehdä jotain asian eteen? (ainakin uudet mahdolliset asiakaat välttyisivät paljolta harmilta pysymällä kaukana Soneran kaapelilaajakaistasta) Puoli vuotta ja ollaan edelleen samassa tilanteessa.
Äsken tuli huomattua semmoinen asia, että kun netti pätkäsee (tällä kertaa n. 10sec pätkäsy) niin modeemi on tyytyväinen, valot eivät sammu. Hallinta sivuille pääsee, ja siellä kaikki näyttää OK, Status: Operational. MUTTA: Yksi uppi kaista oli tippunut. Eli muuten kaikki oli OK, mutta 2. uppikaista oli pimeenä.

Onko muut huomannut samaa? Kannattaa pitää yhdessä välilehdessä toi modeemin hallintasivu, niin kerkee katsomaan mikä siellä muuttuu pätkäsyn yhteydessä. Kirjotelkaa muutkin tänne kokemuksia mitä tuolla hallintasivuilla tapahtuu pätkäsyn yhteydessä.

Asentaja aiemmin jo sanoi, että tässä talossa on kovat uppi-kaistan vaimennukset, ja lähetystehoa nostettiin jo kertaalleen. Onko muillakin juuri tässä uppikaistassa ongelmia?

Mulla on normaalisti neljä down-kanavaa power level 6-8 dBmV ja kaksi uppikaistaa 34-38dBmV.
Jooh, pätkinyt sen verran tänään että tein vikailmotuksen. Mahtaako auttaa? 😃
Arttu- kirjoitti:
Hei rmk

Valitettavasti firmispäivityksen aikataulusta tai yleensä koko ominaisuuden tulemisesta kyseiselle modeemille, emme pysty sanomaan mitään.



Tuo ominaisuushan on olemassa ko modeemille (lähes kaikilla muilla operaattoreilla). Kuka sen aikataulun sitten tietäisi, eihän tuota kekkulaa nyt oikein toimivaksikaan voi tituleerata?
aeskee kirjoitti:
[quote="Arttu-":287pn0c4]Hei rmk

Valitettavasti firmispäivityksen aikataulusta tai yleensä koko ominaisuuden tulemisesta kyseiselle modeemille, emme pysty sanomaan mitään.



Tuo ominaisuushan on olemassa ko modeemille (lähes kaikilla muilla operaattoreilla). Kuka sen aikataulun sitten tietäisi, eihän tuota kekkulaa nyt oikein toimivaksikaan voi tituleerata?[/quote:287pn0c4]

Jooh, vähän samaa olen itsekkin ihmetellyt. Koska kyseessähän ei ole mikään uusi ominaisuus, löytyy vanhemmistakin firmiksistä.

Itse pätkiminen on rauhottunut huomattavasti, viimeksi sanottiin että alueellinen vika ja korjattu. Vieläkin pätkii 12-48h välein tosin vähintään kerran.
Uudemmalle softalle ei ole tällä hetkellä aikataulua tiedossa, sillä uudemmissa softissa on testeissä havaittu muita ongelmia.
Tulisiko tuo laite nyt sitten palauttaa myyjälle vai mikä neuvoksi? ei tässä tule edes työnteosta mitään kun wlani tippuu parin minuutin välein
Hei aeskee

Yksi vaihtoehto on tietenkin hankkia erillinen langaton reititin. Tästä tietenkin tulee itselle kustannuksia, eikä täten ole mikään paras ratkaisu. WLAN-ongelmille me emme pysty tekemään juuri mitään. Kyse on omasta sisäverkosta. Olet varmaan kokeillut vaihtaa WLAN kanavaa?
olen toki, ongelmana toki vain se ettei wlani putoa kokonaan vaan liikenne ei wlaniverkosta päädy ulkoverkkoon (toki jos koittaa purkin perästä piuhalla se käyttäytyy ihan samalla tavalla).
oikeastaan millä tahansa ko purkin muilla ominaisuuksilla voisi viskata vesilintua jos sen saisi siltaavaan tilaan, niin voisi sitten jättää muiden ominaisuuksien hanskaamisen päätelaitteille joissa ne toimii. vaihtaisin miellelläni ko tötterön mihin tahansa saatavilla olevaan docsis3 päätelaitteeseen jossa saa siltauksen päälle, löytyneekö moisia?
Hei aeskee

Ensimmäisenä tulee mieleen Netgear CG3300D, joka löytyy meidän testattujen laitteiden listalta. Mielestäni kyseisen modeemin saa määriteltyä siltaavaksi. Varmasti löytyy muitakin EuroDOCSIS 3.0 modeemeja, jotka voi määritellä siltaavaksi. Asiaa kannattaa tiedustella alan liikkeistä. He osaavat kertoa paremmin modeemien ominaisuuksista.

Vastaa