100 M kaapelilaajakaista pätkii

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Hei,

Hommasin elokuun alusta otsikossa mainitun yhteyden ja ongelmana on satunnainen pätkiminen. Kevyessä nettiselailussa ongelma esiintyy harvemmin, mutta pelatessani esimerkiksi useaa pöytää nettipokeria alkaa pingi kasvaa ja yhteys katkeilla. Katkot ovat noin kerrallaan noin 1-2 minuutin luokkaa. Tarkoituksena oli nimenomaan hankkia netti, joka ei pätki. Nettipokerinpelaaja ei tee mitään katkeilevalla netillä. Modeemina toimii Cisco epc3825.

Selatessani vanhoja ketjuja kyseisestä modeemista, huomasin sielä puhuttavan jostain firmware-päivityksistä. Itse en edes tiedä mitä tuo tarkoittaa, mutta tällaisella versiolla mennään tällä hetkellä:

Current Software Revision: epc3825-v302r12901-100201c
Firmware Name: epc3825-v302r12901-100201c.bin

Vaatiiko tämä jotain päivityksiä?

Yritin ottaa yhteyttä myös "jätä palvelupyyntö"- lomakkeen kautta, mutta en päässyt sivua 4 pitemmälle. Laitoin vaadittavat ruksit ruutuihin, minkä jälkeen palvelu ehdottaa "Testaa kaapeleiden liitoskohdat ja testaa toisella kaapelilla jos mahdollista." "Testaa yhteys verkkokaapelilla langattoman yhteyden sijaan. Jos yhteys toimii verkkokaapelilla mutta ei silloin, kun käytössä langaton yhteys, jää vika langattoman verkon asetuksiin. Tietokoneongelmissa saat apua maksullisesta Helpson-tuesta, josta lisätietoa osoitteessa http://www.helpson.fi."

Tässä kohdassa "seuraava"-painike on harmaa ja eteenpäin ei pääse. Ainoastaan "edellinen" -painike toimii.

EDIT: pätkimistä esiintyy kyllä muutenkin kuin vain pelatessa, mutta mielestäni harvemmin.

4 kommenttia

Hei Timbe

Modeemiin firmware-päivitys hoidetaan meidän Vikapalvelun kautta. Päivitys on vähentänyt pätkimistä jossain tilanteissa.

Jos palvelupyyntölomake ei jostain syystä toiminut, voit ottaa yhteyttä soittamalla 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16:30.
Viime aikoina samanlaista pätkintää on täälläkin ollut 100 kaapeli yhteydessä, Torniossa.

Modeemina tuollainen vanhempi malli Linksys/Cisco WCM300-EU jonka aikoinaan sain kaupan kylkiäisenä kun nosti nopeusluokan 24sta tuohon sataseen. Se käy aina hirmu kuumana, vois vaikka kananmunan paistaa siinä päällä jos haluais, liekö sillä merkitystä.
Voisiko joku ystävällisesti sanoa, miten tommosen palvelupyynnön saa jätettyä? Ei näköjään toimi img-tagit täälä. Uppasin imageshackiin kuvan tilanteesta:

http://img705.imageshack.us/img705/8819/sonera.jpg

Eli tohon kohtaan pääsee, minkä jälkeen "seuraava"-painiketta ei pysty painamaan. Kuten huomaatte, se on haaleammalla pohajlla kuin "edellinen".
Huomenta Timbe,
sinun pitää ensin testata yhteys verkkokaapelilla, jotta poissuljetaan vian rajautuminen omaan laitteeseesi. Tämän jälkeen kysymykseen "Onko käytössäsi langaton (WLAN) yhteys tietokoneen ja modeemin välillä?" tulee täpätä vastausvaihtoehto "Ei", jolloin sinun tulisi saada näkyviin "seuraava" painike.

Vastaa