24/1 ADSL hidastunut


Huomasin eilen että latausnopeus on kummallisesti pudonnut. Aikaisemmin normaali nopeus oli vähintään 20mb kun taas nykyään hyvä jos päästään 16mb:n. Tämä siis todettu lataamalla tiedostoja suomalaisilta palvelimilta kuten ftp://ftp.funet.fi/dev/. Katselin modeemin asetuksia niin siellä ilmoitetaan nopeudeksi:

Lähetysnopeus 1021 kbps
Latausnopeus 16400 kbps

Soneran oma nopeustesti taas ilmoittaa liittymän nopeudeksi:

Lähetysnopeus 0.69mb
Latausnopeus 13.99mb

Latailen sen verran isoja tiedostoja että olisi kiva saada kaikki megat käyttöön. Modeemina Telewellin TW-EA501 v3. Mitään muutoksia en ole itse tehnyt. Mikä on muuttunut? Mistä kiikastaa?

28 kommenttia

Latev kirjoitti:
Huomasin eilen että latausnopeus on kummallisesti pudonnut. Soneran oma nopeustesti taas ilmoittaa liittymän nopeudeksi:

Lähetysnopeus 0.69mb
Latausnopeus 13.99mb


Sama vika täälläkin. Latausnopeus on pienentynyt ja on nyt - myös Soneran oman nopeustestin mukaan - vain 12,11 Mbit/s. Lähetysnopeus on kylläkin ihan normaali.

Täyttä teoreettista lähetysnopeutta ei tietenkään saavuteta käytännössä missään, mutta noin 20 Mbit/s olisi jo ihanteellinen nopeus. Sellaiseen en ole Soneran linjalla vielä päässyt kuukauden käytön jälkeen. Vielä viikko sitten nopeus oli reilut 15 Mbit/s, mutta kuten luvuista näkyy, yhteys näkyy hidastuvan kaiken aikaa.

Sitten ei kannata ruveta ehdottelemaan pöpöjä, viruksia, käyttiksen päivittämättömyyttä tai mitään muutakaan tällaista. Kyse on yksinkertaisesti siitä, etteivät Soneran linjat anna sellaista nopeutta, mistä asiakkaat maksavat.
Taitaa olla aika tyypillistä nykyään, kun muutamalta tutulta kysellyt yhteyksistä niin samaa tekee ja aiemmin heillä on ollut (vuoden sisään) Saunalahden 20/1, joka on sitten päättänyt toimia 10/1 nopeudella lukuisten palautteidenkin jälkeen, eli kyllä nyt vahvasti alkaa epäilys herään koko Suomen laajakaista linjojen toimivuudesta, että siellä on jotain isojakin muutoksia tehty esim. p2p/torrent verkkojen suodatuksia, jotka sitten hidastaa linjan toimivuutta jo itsessään niin paljon.

Siitähän on ollut puhetta jo pitkään, että kaikkia vertaisverkkoja aletaan tiukemmin estämään asettamalla suodattimia koko Suomen laajakaista linjoihin joilla estetään sitten niiden käyttöä tosin en tiedä onko kyseisiä suodatuksia asetettu vielä, mutta jos on niin silloinhan datan kulku hidastuu ja operaattorit saavat vihaisia asiakkaita kimppuunsa (jos näin on tehty niin tähän emme saa vastausta kysymättä isommilta herroilta, koska se on "salaista" tietoa kunnes asia julkaistaan).

No on tuo aika spekulointia, mutta jotain suurempaa päivitystä linjoille on tehty sillä ei tämä voi olla enää sattumaa, että niin moni valittaa linjojen hitaudesta, tai sitten operaattorit ovat ylittäneet rajansa ja joutuneet laskemaan nopeuksia (ota siitä nyt sitten selvää). :)

Yksi syy voi tietenkin olla kasvanut valokuidun tarjonta ja niiden asentelu, sekä runsas käyttäjien määrä saattaa aiheuttaa ongelmia laajakaistan käyttäjille, jos esim. asut kerrostalossa ja naapurilla on kuitu, mutta itsellä sitten taas laajakaista.

Yhä edelleen parhaimmat yhteydet taitaa saada, jos asuu omakotitalossa lähellä keskustaa ja kaapeliverkon alueella.
0Marko0 kirjoitti:
No on tuo aika spekulointia, mutta jotain suurempaa päivitystä linjoille on tehty sillä ei tämä voi olla enää sattumaa, että niin moni valittaa linjojen hitaudesta, tai sitten operaattorit ovat ylittäneet rajansa ja joutuneet laskemaan nopeuksia (ota siitä nyt sitten selvää). :)


Yhä huonompaan suuntaan menee. Mittasin juuri äsken täysin kuormittamattoman linjan dowload-nopeuden ja tulokseksi tuli tämä:

http://www.speedtest.net/result/1095142861.png

eli reilu 7Mbit/s! Voi herranen aika, sanon minä. Joko Soneralla on paha kapasiteettiongelma tai sitten dataletkut on pantu kireämmälle jostain muusta syystä.

Niin tai näin, niin tilanne ei ole enää hyväksyttävä, joten hopi hopi Soneran huoltohenkilöstö: Töihin ja äkkiä!
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:
Yhä huonompaan suuntaan menee. Mittasin juuri äsken täysin kuormittamattoman linjan dowload-nopeuden ja tulokseksi tuli tämä:

http://www.speedtest.net/result/1095142861.png

eli reilu 7Mbit/s! Voi herranen aika, sanon minä. Joko Soneralla on paha kapasiteettiongelma tai sitten dataletkut on pantu kireämmälle jostain muusta syystä.

Niin tai näin, niin tilanne ei ole enää hyväksyttävä, joten hopi hopi Soneran huoltohenkilöstö: Töihin ja äkkiä!


Laajakaistaliittymän viailmoitus tehdään Vikapalvelulle. Hidastelevan liittymän tapauksessa suosittelen Laajakaistan vikailmoituslomakkeen käyttämistä. Lomakkeen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kirjoittaa kuinka ongelma ilmenee ja oletko mahdollisesti tehnyt testejä vian rajaamiseksi.

Jos ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.

Kun syy hidasteluun on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta.
Tapio kirjoitti:
Kun syy hidasteluun on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta.


Kiitos listauksesta. Siitä on varmasti jollekin aloittelijalle hyötyä.

Tässä tapauksessa nopeus nousi normaaliksi, kun Soneran vikapalvelu resetoi keskuksen linjan. Eli vika oli Soneran linjassa. Pyysivät lähettämään tekstiviestin, jos vika uusii. Sen jälkeen ongelmaa aletaan selvittää syvällisemmin, mikäli tarvitaan.
Taas on menty huonompaan suuntaan: Viimeisen puolen vuorokauden aikana nopeus on ollut 1-2 Mbit/s! Välillä on ollut tunti tai pari normaalia nopeutta eli 15-16 Mbit/s.

Lähetin tekstiviestin minulle annettuun numeroon ao. tietoineen, jotta vikapalvelu voisi ryhtyä selvittämään asiaan. Mutta kukapa siellä viikonloppuna olisi töissä. Huokaus.

Vaikuttaa kyllä siltä, että Soneran linjoissa olisi jokin ihan fyysinen ongelma.

Yhtä tuskaa tämä reilu kuukauden taival on ollut Soneran kanssa. Neljä vuotta Saunalahden kanssa, eikä mitään tällaisia ongelmia. Hassua sinänsä, koska Saunalahti oli vain vuokralaisena Soneran linjalla eli silloinkin oli käytössä Soneran linjat.
Noh itse olen todennut jo aiemminkin, kun olen Soneran kanssa tapellut asiasta, että 20 megaa saattaisi olla max nopeus sillä talossa on sentään yli 20 vuotta vanhat johdotukset, mutta en pääse lähellekään 20Mbit nopeuksia ainoastaan 13-15Mbit. Kaikki toimi vielä paremmin aikanaan ennen ADSL+ kättely yhteyksiä.

Olis tuossa TW-EA510 v.3 boxikin vielä jäljellä, jos vaihtaisi Thomson TG784 tilalle, mutta viime viikolla koitin saako sillä parempia nopeuksia niin tulos oli huonompi enkä saa sillä näkymään KotiTV:tä.

Sain juuri tekstiviestillä palautetta ettei yhteydessä ole mitään vikaa Soneran päässä, eli taitaa olla vika tuossa boxin G.992.5 Annex M US 56 kättely tavassa näille linjoille/johdot vahingoittunut vuosien varrella ja WLAN:lle sanon hyi häpeä, että sinut on edes keksitty. :D

Noh täytyy tyytyä näihin nopeuksiin ja odotella boxiin uudempaa firmwarea, kuin 8.2.4.B ja kaupungin linjojen päivityksiä, tai mahdollisesti vaihtaa myöhemmin parempaan (uudempaan) Soneran boxiin.

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.023 / 15.356 ja tästä sitten KotiTV boxin käyttö vielä pois tosin en käytä 720p parempaa laatua.

Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 7,5 / 10,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 12,0 / 8,5
Sonera lähetti tekstarin, jonka mukaan vika on nyt korjattu. Istu ja pala: Nopeudet ovatkin lähes normaalit! Korjasivat vieläpä [u:lpma4hgw]sunnuntaina[/u:lpma4hgw]. Tästä tulee pisteet Soneralle.

Valitettavasti nopeus ei ole vieläkään optimissaan eli se on noin 13 - 14Mbit/s. Kun keskuskin on vain 750 metrin päässä, niin luulisi sitä tavaraa tulevan letkusta vähän paremmin, ainakin 17-18 Mbit/s.

Mutta tyydytään nyt tähän. Toistaiseksi.
http://www.speedtest.net/result/1104396463.png

Ei hääppönen 24/1 linja.... Joskus ollut nopeampikin...
Talo on vanha ja taloon vedetty kuitu mutta se ei ole käytössä vaikka ollut ainakin vuoden valmiina.

*
TeleWell TW-EA2000 version 2
DSP -ohjelmistoversio E.67.2.33
Yhdistetty true
Toimintatila G.Dmt.BisPlus
Annex versio ADSL2A
Lähetysnopeus 1023000
Vastaanottonopeus 16526300
CO Vendor GSPN

Vastaanottonopeus Lähetysnopeus
SNR Margin 4.5 dB 7.0 dB
Line Attenuation 9.0 dB 6.0 dB
CRC Errors 0 0
Latency Unknown Unknown

Laitteistoversio He500/He400 ADSL-A/WG v1.00
Ohjelmistoversio 5.06e.dg14

ATM -yhteys
Portin nimi a1 Aktiivinen TRUE
Rx VPI 0 Tx VPI 0
Rx VCI 33 Tx VCI 33
Rx paketit 22667472
Tx paketit 15967137

Rx virheet 5536
Tx virheelliset paketit 281717
Sunnuntaina korjattiin nopeusongelma, tiistaina taas paluu lähtöruutuun: Nopeus on välillä 1-2 Mbit/s.

Taas tekstiviesti vikapalveluun. Arvatkaapa kypsyttääkö tämä pelleily? Omat laitteet, kytkennät sun muut tilpehöörit on kolmeen kertaan kaksoistsekattu eli näissä ei ole vikaa. Sonera voisi alkaa tehdä jotain todellista selvittääkseen tämän linjaongelman.

Kolme kertaa Sonera on nyt väittänyt korjanneensa vian. Kertaakaan väite ei ole pitänyt paikkaansa kuin korkeintaan vuorokauden tai kaksi.

Muutan nimimerkkini Erittäin Kiukkuiseksi 😞
Latausnopeus 1-2 Mbit/s on hyvin heikko siihen nähden, että ADSL-modeemisi kättelee keskittimen kanssa nopeudet 18M/800k. Tavuina 1-2M olisi kohdallaan, mutta ei bitteinä. Liittymän verkkoalueelta ei pahemmin ole vikailmoituksia viime kuukausilta, joten sen perusteella verkon kapasiteetti on kunnossa.

Eipä siinä muu auta kuin uusi vikailmoitus, jos latausnopeus jää vain korkeintaan 2 Mbit/s tasolle. Koska liittymän ADSL-yhteys näyttää ulospäin kohtuullisen hyvältä, ehdotan edelleen Laajakaistan vikailmoituslomaketta.
Tapio kirjoitti:
Latausnopeus 1-2 Mbit/s on hyvin heikko siihen nähden, että ADSL-modeemisi kättelee keskittimen kanssa nopeudet 18M/800k. Tavuina 1-2M olisi kohdallaan, mutta ei bitteinä. Liittymän verkkoalueelta ei pahemmin ole vikailmoituksia viime kuukausilta, joten sen perusteella verkon kapasiteetti on kunnossa.

Eipä siinä muu auta kuin uusi vikailmoitus, jos latausnopeus jää vain korkeintaan 2 Mbit/s tasolle. Koska liittymän ADSL-yhteys näyttää ulospäin kohtuullisen hyvältä, ehdotan edelleen Laajakaistan vikailmoituslomaketta.


Kiitos vastauksestanne. Tavuina ilmoitettuna nopeus olisi tietysti kahdeksan kertaa suurempi, mutta vähän allehan tuokin olisi ihanteesta. Siis ihanteesta keskittimen etäisyyteen verrattuna.

Tein taas (huokaus) vikailmoituksen, tällä kertaa automaattia käyttäen. Automaatti ilmoitti, että yhteydessä on havaittu häiriö, joka johtunee blaa blaa jne. Kun olen kahdellakin modeemilla (Telewellin 515 ja 510) testaillut yhteyksiä ja kumpikin näyttää saman tuloksen, niin olen melko varma, että linjoissa on jotakin vikaa. Joko taloyhtiön jakamossa tai sitten Soneran keskuksessa.

Yhteys on viime sunnuntaista yleensä toiminut norminopeudella, mutta välillä nopeus laskee 1-2 Mbit/s syystä tai toisesta. Eli tuo em. häiriön syy pitäisi nyt selvittää. Yleensä normaalinopeus on sitten jossain vaiheessa palannut kehiin. Jatkuva hidastelu käy kuitenkin hermon päälle.

Eli Soneran pitäisi seurata yhteyttä pidemmän aikaa. Jos tsekkaus tapahtuu juuri silloin, kun yhteyde toimivat, niin mikään ei sitten korjaannu.
Moro,

Tässä tyypillisiä tietoja reitittimen Intrusion detectorin lokista:

Type From To Time Hit Count
Invalid packets

213.65.227.175 80.222.46.4 2011/01/13 16:52:21 - 2011/01/13 16:52:27
6

TCP SYN FLOOD attack

90.231.131.83 80.222.46.4 2011/01/13 16:51:32 - 2011/01/13 16:51:32
1

Invalid packets

80.217.141.183 80.222.46.4 2011/01/13 16:45:20 - 2011/01/13 16:45:30
8

NMAP port scan

83.255.55.161 80.222.46.4 2011/01/13 16:41:55 - 2011/01/13 16:41:59
5

...ja system lokista:

2011/01/13 16:45:24 ATTACK ALERT [ INVALID_PKT : ]: 5 attempts from 80.217.141.183.Total=5.
2011/01/13 16:41:59 ATTACK ALERT [ NMAP_PORT_SCAN : ]: 5 attempts from 83.255.55.161.Total=5.
2011/01/13 16:35:12 ATTACK ALERT [ INVALID_PKT : ]: 5 attempts from 80.217.141.183.Total=5.
2011/01/13 16:21:36 ATTACK ALERT [ INVALID_PKT : ]: 5 attempts from 80.217.141.183.Total=5.
2011/01/13 16:08:28 ATTACK ALERT [ INVALID_PKT : ]: 5 attempts from 90.231.134.106.Total=5.
2011/01/13 15:56:30 ATTACK ALERT [ INVALID_PKT : ]: 5 attempts from 90.229.136.171.Total=5.
2011/01/13 15:50:57 ATTACK ALERT [ INVALID_PKT : ]: 5 attempts from 83.250.254.210.Total=5.
2011/01/13 15:50:52 ATTACK ALERT [ SYN_FLOOD : ]: 5 attempts from 80.216.214.252.Total=5.

Pari kertaa on yhteysnopeus tippunut moisen takia täysin nollaan, valitettavasti ks. lokit olivat jo tulleet ylikirjoitetuiksi. Tarkoitus kun oli kysyä, kuinka Soneran ylläpito pyrkii tämän tapaista kiusantekoa eliminoimaan? Meni vain sen verran aikaa löytää käyttökelpoinen media kysymykselle tuolta tukipalvelujen alta (mulla esim. Mac), että bottiverkon kautta tehdyn ja nopeuden hyydyttäneen hyökkäyksen lokitietoja ei enää ollut saatavilla. Hyökkäyskohteeksi valikoituminen on vieläpä varsin helppoa kun käytännössä mulla esim. yhteys aina päällä ja DHCP antaa leasessa sitten aina takaisin saman ip-osoitteen. Ip-telkkaria ei paljoa kunnon DOS:in aikana katsota?
Tosinuija: Soneran verkon kautta tapahtuvista väärinkäytöksistä voit ilmoittaa osoitteeseen abuse(at)inet.fi
0Marko0 kirjoitti:
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.023 / 15.356 ja tästä sitten KotiTV boxin käyttö vielä pois tosin en käytä 720p parempaa laatua.


Motorolan IPTV-digiboxin kuvatarkuuden asetus HDMI-liitännälle ei vaikuta siihen kuinka paljon Koti TV:stä katsottava kanava tarvitsee kaistaa. Kyseinen asetus vaikuttaa siihen millä tarkkuudella Motorola skaalaa kuvan televisiolle.
Laitetaan nyt tännekkin kun tämä tuntuisi olevan oikeampi paikka aiheelle.

Eli aikaisemmin linjanopeus on ollut ~18000/1021 kbps, mutta viime aikaisten sähkökatkojen jälkeen linjanopeudeksi tulee ainoastaan ~14000/1021 kbps. Mistä tämä johtuu ja voiko asialle tehdä jotain?
Buutti kirjoitti:
Laitetaan nyt tännekkin kun tämä tuntuisi olevan oikeampi paikka aiheelle.

Eli aikaisemmin linjanopeus on ollut ~18000/1021 kbps, mutta viime aikaisten sähkökatkojen jälkeen linjanopeudeksi tulee ainoastaan ~14000/1021 kbps. Mistä tämä johtuu ja voiko asialle tehdä jotain?


Pystyisitkö tarkentamaan vielä asiakasnumeroasi tämän palstan käyttäjätunnustietoihin. Näyttää, että antamallasi asiakasnumerolla ei tule kuvaamasi liittymän tietoja. Jos Keskustele ja kysy -palstalle rekisteröitymisesi jälkeen liittymälle on tullut omistaja-asiakkaan vaihto, niin tällöin asiakasnumero muuttuu. Asiakasnumerosi löydät esimerkiksi laskulta. Voit korvata asiakasnumeron myös liittymänumerolla ilman väliviivaa muodossa 33312345.

Sähkökatkokset liittymän käyttöpaikassa eivät vaikuta Soneran verkon toimintaan.
Tanja kirjoitti:
Pystyisitkö tarkentamaan vielä asiakasnumeroasi tämän palstan käyttäjätunnustietoihin. Näyttää, että antamallasi asiakasnumerolla ei tule kuvaamasi liittymän tietoja. Jos Keskustele ja kysy -palstalle rekisteröitymisesi jälkeen liittymälle on tullut omistaja-asiakkaan vaihto, niin tällöin asiakasnumero muuttuu. Asiakasnumerosi löydät esimerkiksi laskulta. Voit korvata asiakasnumeron myös liittymänumerolla ilman väliviivaa muodossa 33312345.

Sähkökatkokset liittymän käyttöpaikassa eivät vaikuta Soneran verkon toimintaan.


Hyvä huomio, omistussuhteen muutos on tosiaan tehty sen jälkeen muistaakseni kun tänne rekisteröidyin. Nyt siellä seisoo liittymänumero.

Tällä hetkellä modeemi kertoo yhteysnopeudeksi 14483/1021 kbps.
Terve

Mistähän mahtaa johtua kun viime aikoina liittymäni nopeudet ovat laskeneet laskemistaan. Pari viikkoa sitten modeemini (A-link RR84) kätteli vielä suunnilleen nopeuksilla 16000/1000 kbps, mutta nyt viimeisimmät tulokset näyttävät seuraavaa:
Upstream Speed: 910 kbps (Interleave)
Downstream Speed: 8816 kbps (Interleave)

Kotitv:n myötä fast mode on ilmeisesti vaihdettu interleave-tilaan mutta tuskin se yksistään on nopeuden puolittumisen taustalla. Mitään muutoksia en omaan kokoonpanooni ole tehnyt. Esim. osoitteesta ftp://ftp.funet.fi/dev/ suoritetut koelataukset osoittavat latausnopeuden laskun 1,5 MBps:stä alle ~900 kBps:ään, mikä nyt ei mitenkään ole hyväksyttävissä rajoissa. Eniten harmittaa se että Kotitv:kin on alkanut ajoittain pätkimään eikä samaan aikaan voi käyttää edes nettiä perussurffailuun vähääkään raskaammilla sivuilla. Valioliiga hd palvelua ei voi enää edes harkita käytettävän. Onko mitään mahdollisuutta palata entiseen?
Buutti kirjoitti:
Eli aikaisemmin linjanopeus on ollut ~18000/1021 kbps, mutta viime aikaisten sähkökatkojen jälkeen linjanopeudeksi tulee ainoastaan ~14000/1021 kbps. Mistä tämä johtuu ja voiko asialle tehdä jotain?


Sähkökatkojen ei pitäisi ADSL-modeemin ja -keskittimen välisen yhteyden kaistanleveyteen vaikuttaa. Tietenkin jos jompi kumpi laite on ilman sähköä, niin yhteys ei silloin toimi, mutta sähkön katkeaminen ja palautuminen ei sinänsä muuta mitään ADSL-yhteyden suhteen. Liittymäsi nopeusluokka on määritettynä verkossa oikein eli 24/1M.

ADSL-yhteyden kaistanleveys on nyt noin 14/1 Mbit/s. Lukema 14 Mbit/s on ADSL-palvelukuvauksen mukainen nopeus 24/1M-nopeusluokalle, joten ellei yhteys katko, en näe tarpeelliseksi vikailmoituksen tekemistä liittymästä.

Jos sinulla on mahdollisuus testata yhteyttä toisella ADSL 2+ modeemilla, se kertoisi mikä on modeemin osuus aikaisempaa pienemmässä kaistanleveydessä.
jrantanen kirjoitti:
Kotitv:n myötä fast mode on ilmeisesti vaihdettu interleave-tilaan mutta tuskin se yksistään on nopeuden puolittumisen taustalla. Mitään muutoksia en omaan kokoonpanooni ole tehnyt. Esim. osoitteesta ftp://ftp.funet.fi/dev/ suoritetut koelataukset osoittavat latausnopeuden laskun 1,5 MBps:stä alle ~900 kBps:ään, mikä nyt ei mitenkään ole hyväksyttävissä rajoissa. Eniten harmittaa se että Kotitv:kin on alkanut ajoittain pätkimään eikä samaan aikaan voi käyttää edes nettiä perussurffailuun vähääkään raskaammilla sivuilla. Valioliiga hd palvelua ei voi enää edes harkita käytettävän. Onko mitään mahdollisuutta palata entiseen?


Koti TV:n toimituksen mukana liittymän ADSL-yhteyden mahdollinen "fast mode" muutetaan "interleaved" eli liikenteen virheenkorjausta lisätään. Tämä on välttämättömyys Koti TV:n toiminnan kannalta. Muutoksen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa ADSL-yhteyden kaistanleveyteen, vaan kyse on sen yli liikkuvan data latenssin pienestä kasvusta. Koti TV ei ole syy muutokseen ADSL-yhteyden laadussa.

Liittymässäsi on tällä hetkellä modeemi verkossa kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimissaan noin 11M/800k nopeudet. Melko vaatimattomaksi jää kaistaleveys ja tietokoneelle asti näkyvät nopeudet jäävät vielä hieman noista lukemista. Ongelmana on nyt ADSL-modeemin ja Soneran ADSL-keskittimen välinen yhteys, eikä niinkään liikenteen virheenkorjaus.

Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta. Myös samassa liittymässä oleva sammutettu ADSL-modeemi voi häiritä yhteyttä (tällainen tapaus tuli vastaan eilen).

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.

Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Hei!
Onko huoltotyöt Porin alueella saatu päätökseen ja asiakkaiden nopeudet laskettu,
koska nyt lataus vain 0.37 ja lähtevä 0.49?
Meillä sopimus 8 megaan, joka ei koskaan ole ollut täysillä,?Pitäisikö tehdä vikailmoitus?
koivka kirjoitti:
Hei!
Onko huoltotyöt Porin alueella saatu päätökseen ja asiakkaiden nopeudet laskettu,
koska nyt lataus vain 0.37 ja lähtevä 0.49?
Meillä sopimus 8 megaan, joka ei koskaan ole ollut täysillä,?Pitäisikö tehdä vikailmoitus?


Liittymässäsi verkossa olevan ADSL-modeemin ja Soneran ADSL-keskittimen välisen yhteyden kaistanleveys on tällä hetkellä hyvä ja mahdollistaa maksimissaan noin 7/1 Mbit nopeudet. ADSL-yhteyden yli kulkevassa dataliikenteessä ei esiinny virheitä, joten sekin asia on kunnossa. Dataa ei mene siirrossa "harakoille" virheellisten datakehysten muodossa.

Tarkistin myös liittymäsi verkkoalueen ADSL-liittymien vikailmoitukset viimeisen kolmen kuukauden ajalta, ajatuksena lähinnä löytää viitteitä mahdollisesta verkon kapasiteettiongelmasta. Yhtään vikailmoitusta ei löytynyt, jossa vika olisi jäänyt verkon puolelle eli sekin asia oli kunnossa.

Onko liittymässä tehty muutoksia (uusi modeemi tai kaapeli) sen jälkeen kun viestisi kirjoitit vai antaako nopeustesti edelleen heikon tuloksen? Testin aikana ei liittymässä saa olla muuta liikennettä, tai muuten testi antaa todellista pienemmän tuloksen.
Yhdistetty true
Toimintatila G.Dmt.BisPlus
Annex versio ADSL2A
Lähetysnopeus 1021200
Vastaanottonopeus 11948300
CO Vendor BDCM¡
Elaspsed Time 0 day 21 hr 22 min 20 sec

Oma 24/1 liittymä muuttunut 12/1 liittymäksi eli nopeus on tippunut 😞
itse resetoin thomson modeemin ja vaihdoin lan kanavan seiskaan niin pari megaa nous nopeus.kuitenkin täällä oli uuden modeemin myötä 16mt/s ja nyt enää 12mt/s...en harrasta piratismia tätä nykyä joten sen vuoksi melko turha tukkia kaistaa kun telkkarikin pitäs toimia samalla.nyt kuitenkin esin ping laski 60 tasolle ja lagit loppui kun äsken vielä oli päälle 100ms jumituspingi.

Vastaa