24/1 häiriöitä, jatkuu.

  • 11 December 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Terve,

Ajattelin laittaa uuden postin kun tuo vanha valunut jo niin kauas.

Eli aijemmin yhteys toimi n. 8 - 12M. Nyt yhteys on n. 4M. Kyllähän tuollakin toimeen tulee, tosin KotiTV on täysin hyödytön, enkä liiemmin haluaisi maksaa 4M yhteydestä 24M hintaa.

"Kirjoittaja Katja » 02 Joulu 2010, 08:48
Käyttämäsi liittymä hyödyntää vanhaa puhelinverkkoa jossa nopeudet jäävät tosiaankin tuon 8-24Mbit/s välille. Koti-TV kuluttaa kaistasta n. 4-6Mbit/s hieman katseltavasta kanavasta riippuen joten jos saat tällä hetkellä n. 10Mbit/s pelkästään nettiyhteyttä varten voi hidastelu ja yhteyden katkeilu johtua tästä."

Aijemmin kun nopeus oli hieman parempi, niin käytössä oli PC tai kotiTV, sillä kaista ei millään riittänyt molempiin. Eli 8M nopeudella esiintyi random lagailua. 4M nopeudella lähetys tukehtuu välittömästi. Nopeus on siis 4M ilman ettei KotiTV varaa kaistasta mitään.

Onko siis ainoa oikea tapa tehdä vikailmoitus. Sillä 12M nopeuskin on täällä hetkellisesti vieraillut, joten syynä näin hitaaseen yhteyteen tuskin on puhelinverkko, tai boxi / sen asetukset. Näyttäisi kuitenkin noita ilmoituksia nopeuden hitaudesta tulevan vähän väliä. Onko jokaisella eri ongelma kotonaan vai oisikohan tähän jokin yleinen ratkaisu siellä Soneran päässä?

5 kommenttia

Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilanteen ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456.

Liittymän nopeuden laskeminen on mahdollista, jos yhteyttä ei saada korjaamalla toimimaan tarpeeksi hyvin 24/1M-nopeusluokassa. Kyseessä on tällöin tilanne, jossa ADSL-yhteyden siirtotienä toimiva puhelinkaapelointi ei vain pysty välittämään tarpeeksi hyvää kaistanleveyttä eikä asia on järkevillä kustannuksilla korjattavissa.

Voit tarvittaessa tehdä liittymästä uuden vikailmoituksen Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Lomakkeen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kuvailla vian oireita tarkemmin ja kertoa myös sen, jos mahdollisesti haluat lasken liittymän nopeusluokkaa ja luopua samalla Koti TV - palvelusta.
Terve,

Eli lisäsin tuon asiakasnumeron tietoihin. En tosin ymmärrä miksi ei nopeus voisi nousta, koska se on sitä jo aikoinaan ollut. Eli siis silloin kun palvelun otin.

Ei siis ole tarve saada sitä maksimia irti, kunhan sen verran että KotiTV toimisi ja mahdollisesti viellä PC:n käyttö samaan aikaan mahdollistuisi. Eli +10M vähintään. Toivottavasti tämä on mahdollista.

Kiitos vastauksesta.
Kovin ovat vaatimattomat ADSL-modeemin ja -keskittimen väliset nopeudet 24/1M-nopeusluokan liittymälle: noin 6 Mbit/s ja 600 kbit/s. Ei ihme ettei Koti TV toimi. Liittymän nopeusluokka on oikea, mutta ADSL-yhteys ei tällä hetkellä pysty tuota parempaan. Latausnopeus jää reilusti alle ADSL-palvelukuvauksen mainitseman pienimmän hyväksyttävän maksiminopeuden 24/1M-liittymälle.

Kun ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen.

Kun syy hidasteluun tai katkomiseen on ADSL-yhteydessä - eikä esimerkiksi tietokoneen hidastelua - ovat kotikonstit testattu yllä olevan listan läpi käynnin jälkeen. Ellei vikaa löytynyt, on Soneran vuoro etsiä vikaa verkon puolelta eli liittymästä pitäisi tehdä vikailmoitus.
Terve,

Elikkä kokeilin toista konetta, boxia sekä toisia kaapeleita, mutta nopeust oli suunnilleen sama. Nyt näyttäisi nopeus taas nousseen tuolle käytettävälle 10M tasolle. Toivottavasti se siellä pysyy. Mikäli jotain syitä nopeuden vaihteluun löytyy niin ilmoittanette siitä jossain.

Kiitos näistä. Palataan asiaan mikäli on tarvetta!
ADSL-yhteyden laatuun ei tietokone vaikuta, koska kyse on modeemin ja Soneran ADSL-keskittimen välisestä yhteydestä. Hyvä kuitenkin että yhteyttä on testattu perusteellisesti.

Liittymässäsi on tällä hetkellä modeemi verkossa kaistanleveydellä, jolla voi maksimissaan saada reilun 12 Mbit/s latausnopeuden. Lähtevän datan kaista on vähän yli 900 kbit/s eli lähes maksimi. Jos yhteys hidastuu esimerkiksi säiden muuttuessa tai vuorokauden ajan mukaan, tee liittymästä vikailmoitus. Hidastelevasta tai katkovasta yhteydestä paras tapa on ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeelle voi kertoa tarkempia tietoja ongelman oireista ja miten yhteyttä on testattu.

Vastaa