24/1 hidastusta

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei,
Tuossa 16.1.2012 alkoi minun 24m/1m Soneran yhteys hidastelemaan huomattavasti, oletin että kyseessä on jotain lumimyrskyistä johtuvia korjauksia tai virheitä mutta näin tuskin on. Soneran oma nopeustesti antaa nopeudeksi noin 4 Mbit/s download ja 1 Mbit/s upload, Speedtest.net antaa vastaaviksi noin 1,5 Mbit/s download ja 1 Mbit/s, eli ei puoliakaan siitä mitä sopimuksissa lukee tai mistä maksan.

Modeemina toimii ZyXEL P-660hw-d1 jossa on päällä ADSL2+. Olen yrittäny toisella piuhalla seinän ja modeemin välillä, modeemin ja koneen välillä ja resetoida modeemin asetukset. Puhelinpistokkeita talossa on 1 kpl ja matka siitä koneelle on noin 1 metri.

Myös selaimista olen yrittänyt Internet Exploreria ja Mozilla Firefoxia.

Lisäksi kone on tarkistettu haittaohjelmista ja viruksista.

3 kommenttia

Vilkaisin miltä liittymä näyttää ja linja-arvojen puolesta tilanne näyttää alustavasti varsin normaalilta (n. 19/1M). Mikäli liittymä kuitenkin hidastelee noinkin pahasti, saattaa olla aiheellista tutkia tilanne tarkemmin. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa testata vielä toisella modeemilla (kaapelit olitkin jo tarkistanut) ja sen jälkeen jättää liittymästä vikailmoitus tutkintaan. Vikailmoituksen voi jättää joko puhelimitse (0206 90101, mpm/pvm) tai palvelupyyntönä omien sivujen kautta (vaatii kirjautumisen).
Ilmeisesti pitäisi spämmiä foorumit ennenkuin saan jonkun huomion aspalta... Jätin reipas kuukausi sitten pientä viestiä, mutta se kai sitten hukkui - en tiedä miten koska täällä kuitenkin näkyy viimeiset viestit....
viewtopic.php?f=51&t=4876&start=20#p35347

En uskalla ottaa yhteyttä sinne, kun minulta vaaditaan mahdottomia tutkimusretkiä ja jokaisesta jutusta varmuuskopiot ennenkuin voin olla varma vian sijainnista.

Eli en voi tuhlata rahaani siihen, että selvittelen pingtest.netin antamia +1000ms ping-tuloksia http://www.pingtest.net/result/55974145.png (Soneran oma testi antaa 33ms) ostamalla kahdet kaapeli, modeemin, reitittimen ja palkkaamalla jonkun IT-ammattilaisen tutkimaan tilannetta ja toteamaan ettei voi tehdä mitään... Jos voisi joku kuitenkin nyt tarkistaa lähteekö sieltä sopimuksen mukainen 24/1 liittymä... Jos lähtee niin ei auta kuin päristellä...

Tilanne ollut näin nyt sitten pian kahdeksatta kuukautta...
kismitys: Pahoittelut että aiempi viestisi on jäänyt vastaamatta, koitetaan paikata tilannetta nyt. Vilkaisin liittymän tämän hetkisiä arvoja, ja modeemi on linjoilla noin 17/0,9M nopeuksilla (parhaimmillaan modeemi on ollut linjoilla noin 20/1M nopeudella).

Aiemmassa viestissä mainitsit Telewellin modeemin, oliko mikä malli kyseessä? Jossain tapauksissa modeemin päivitys saattaa auttaa viiveisiin, ellet ole tätä tehnyt jo. Mikäli tilanne on ja pysyy tuollaisena (5-13M käytettävissä ja viiveet suuret) voi ongelmasta tehdä vikailmoituksen Vikapalveluun, jotta se saadaan tutkintaan.

Vastaa