24/1 nopeus (taas)

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 1 katselukerta

Hei.

Hommasin tuon viihdepaketin vanhan 8/1 liittymän määräaikaisen sopimuksen umpeuduttua. Tuon vanhan liittymän kanssa pääsin 6-7 megaisiin nopeuksiin, eli prosentuaalisesti erinomaisesti. Vaan nyt kun teoreettinen nopeus kolminkertaistui, toteutuva nopeus jäi tasolle 11M, eli alle 50%. Vaikka en liittymältä odotakaan välttämättä edes 20M nopeuksia, niin voiko prosentuaalinen nopeus maksimista todellakin romahtaa noin rajusti teoreettista nopeutta nostettaessa?

edit: Lähinnä siis huoletta kaistan riittävyys samanaikaista nettiTV:n ja internetin käyttöä ajatellen.

4 kommenttia

Sainkin periaatteessa vastauksen tuolta yhdestä vanhasta ketjusta. Ei kai se auta kun kärsiä siis. Soneralla (varmaan muillakin palveluntarjoajilla), voisi olla tilausta palvelulle, jolla saisi testattua tuon oman maksiminopeuden. Esim. itse olisin saattanut harkita uudelleen viihdepaketin hankkimista, mikäli olisin tiennyt että netin käyttö hidastuu tv:n käytön myötä vanhaan liittymään nähden, vaikka kapasiteettia nostetaan 16M, koska toteutuva nopeus jää kuitenkin niin alhaiseksi. Itsellekin asiakaspalvelija ilmoitti, että "teille saa näköjään 24 megaisen yhteyden", mutta monille vähemmän asiasta tietämättömille olisi varmasti kullanarvoinen tieto, jos asiakaspalvelija voisi samalla ilmoittaa edes suuntaa antavan arvion siitä, miten yhteys toteutuu ko. osoitteeseen.

Vaikka ymmärrän ettei tulostavoitteinen yritys tee mielellään mitään mikä saattaisi vähentää potentiaalisia palvelujen ostajia, mutta voin taata että asiakastyytyväisyys nousisi vähintään samassa suhteessa.
Juu, turha on kai odottaa tota kovempii nopeuksii, valitettavasti. Itsehän olen n. 6kk taistellu tän 24M + kotiTV systeemin kanssa. Eilen meni hermot ton tipahtelun kanssa, ni hain kaverilta toisen boxin ja nopeus nousi 13M, olin onneni kukkuloilla kun vihdoin pääsi hyötymään tosta kotiTV:stä. Tänään palattiin sitte takas tuttuun ja turvalliseen 4.71M nettiin ja heitettiin hyvästit kotiTV:lle. Ehkä jouluna pääsee taas seuraavan kerran telkkua kattelee.

Eilen oli ilmeisesti ongelmia vähän jokapuolella ton netin kanssa, ni oiskohan niin et tarpeeks moni ku sai DC, ni oma nopeus nousi. Tulee vaa mielee et oiskohan siel nyt dollarit silmissä myyty kapasiteetin yli ja kunnolla...

24M onkin 4.7M ja asiakashan on aina väärässä!

Onnea taistelullesi tuulimyllyjä vastaan! 🙂
aurmik: Sonera Laajakaista ADSL -liittymän 24/1 M -nopeusluokassa, modeemi muodostaa yhteyden sillä nopeudella, mikä yhteyden puhelinlinjalla ja esimerkiksi käytössä olevilla kaapeleilla on parhaimmillaan mahdollista muodostaa, 24/1 M -nopeuden ollessa liittymän enimmäisnopeus. Aiemmassa 8/1 M -nopeusluokassasi, liittymän maksiminopeus oli rajattu 8/1 M -nopeuteen, vaikka yhteytesi olisi linjan puolesta voinut toimia samalla nopeudella kuin nytkin.

Tällä hetkellä yhteyttäsi tarkastellessa, ADSL-modeemisi on muodostanut yhteyden keskuksellemme noin 13000 / 900 kbit/s -nopeudella.

Nämä neuvot voivat olla tuttuja, mutta jossain tapauksissa asiakkaan oma puhelinjohto tai mahdolliset jatkojohdot voivat rajoittaa modeemin saavuttamaa nopeutta. Siksi kannattaa kokeilla, voiko nopeutta parantaa testaamalla modeemin kytkemistä linjaan toisella lyhyellä puhelinjohdolla ja ilman mahdollisia jatkojohtoja.
Tommi123: ADSL-modeemisi on muodostanut yhteyden keskuksellemme tällä hetkellä noin 8 Mbit/s ja 600 kbit/s lataus- ja lähetysnopeudella. Liittymäsi latausnopeus jää nyt liittymässäsi pienimmän hyväksytyn latausnopeuden rajoille ja mielestäni liian alhaiseksi.

Kerroit alkuvuonna samasta ongelmasta ja annoimme sinulle tuolloin ohjeita, joita ongelmassa kannattaa koittaa. Linkki aiempaan keskusteluun: viewtopic.php?f=51&t=4887#p20154

Jos ongelma jatkuu samanlaiseena ja se ei selviä neuvomillamme toimenpiteillä, ongelmasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme. Voit jättää vikailmoituksen esimerkiksi laajakaistan vikailmoitus -lomakkeella.

Vastaa