24 Mbitin huijaus


Jos et vielä ole tehnyt sopimusta laajakaistasta, suosittelen vahvasti pysymään poissa 24 megan paketista.

Itselleni myytiin 10 megan sijaan 24, kerta "sehän maksaa vain 10 euroa enemmän". Asennuksen, ja noin kuukauden mittaisen selvitystyön jälkeen tekniikka Soneralta vaivautui selvittämään että tämä 24 on vain viitearvo. En toki olettanutkaan saavani täyttä arvoa, mutta nykyisistä lukemista uupuu yhä neljännes luvatusta.

Huvittavinta on, että Sonera pesee kätensä, koska heidän sopimuksissaan (jota asiakkaalle ei koskaan näytetty, olisi pitänyt itse hakea verkosta) kerrotaan että luvatusta nopeudesta tarjotaan ehkä kolmannes. Eli syyllinen on itse asiassa asiakas, kun ei lukenut pikku pränttejä. Ja tyhmähän sitä toki onkin jos luulee firman todella antavan tarjoamansa.

Viestintäviraston kannanoton asiaan sopii lukea alta.

http://www.ficora.fi/attachments/suomir ... udesta.pdf

31 kommenttia

No samaahan se on täälläkin ollut 8/1M yhteydellä. Latausnopeus parhaimmillaan 4Mbit/s ja lähetys nopeus parhaimmillaan 0,5MBit/s... Tosin tälläiset ongelmat johtuvat yleensä linjojen huonosta kunnosta, mutta on kyllä kumma kun ei voida linjoja pistää kuntoon.

Noh, olin kumminkin joskus kuulevani huhua, että tähän olisi tulossa muutos, ja netintarjoajan on pystyttävä tarjoamaan luvattu nopeus. Pysyypähän linjat kunnossa.
Miten jos 24/1 liittymä, joka tulee 14Mbit/s, eikö 2/3 ole se raja, jonka operaattorin on luvattava maksiminopeudesta?
Hei Etuhaarukka

Soneran sivuilta löytyy ADSL laajakaistan palvelukuvaus.

Yhtyden nopeuteen vaikuttaa monta asiaa. Soneran ohjeet ja vinkit sivuilta voi lukea lisää nopeuteen vaikuttavista asioista ja yhteyden mittaamisesta.

Puhelinlinjan pituus ja kunto vaikuttaa nopeuteen. Jos verkko on huonossa kunnossa niin yhteyden nopeus voi pudota matkan aikana enemmän kuin hyvässä verkossa.

Ohjeet ja vinkit sivustolla on myös ohjeita ADSL yhteyden hidastelemisen varalle. Oletko ehtinyt tutustua niihin?

Mikäli yhteys tuntuu hidastelevan ja nopeus ei ole sitä mitä on luvattu, niin asiasta kannattaa jättää vikailmoitus, niin asiaa voidaan tutkia. Vikailmoituksen jättäminen onnistuu puhelimitse 0206 90101 tai palvelupyyntö lomakkeella.
hehheh, asun turussa ja on soneran 24 mbit yhteys, 2 vuoden sopimuksella josta viimeiset puolitoista vuotta nopeus on yleensä 1,2 ja 1,7 megan väliltä, lähetysnopeus huimat 0,002 ja 0.007 väliltä, soneralta ilmoitellaan että asia on hoidossa ja ongelmat korjattu, maksaa täyden hinnan nopeudesta joka on 1 15 osa luvatusta ja kun ihmiset valittaa että modeemin valot vilkkuu niin mulla palaa kirkkaasti kaikki muut paitsi adsl joka ei edes vilku, täällä voi kirjoitella mutta kirjautumiset eivät onnistu mihinkään paitsi tänne kun kone on käsketty muistamaan aikaisemmat kirjautumiset, youtube videon lataus etenee 25 sekunnin kohdalle vain 25 minuutin odotuksella, huikeaa, sittenhän 5 minuutin mittaisen videon voi katsella katkoitta vain 4 tunnin ja 35 minuutin odotuksella, ja tämä hupi maksaa 20 euroa kuussa, plus tietysti noin tunnin yhteenlasketun ajan peltipäille puhumisesta, raumalla jossa olen viikonloput saa 17 megan todellisen nopeuden saunalahden vastaavalla paketilla, en tunne ketään kemin alapuolella asuvaa joka olisi täysin tyytyväinen soneraan, kaikki turkulaiset tuttuni odottavat innolla että sopimukset loppuvat että voi vaihtaa palveluntarjoajaa, kun kaikki turun kaapeli tv:;n nettejä käyttävät kaverini kehuvat nettiensä toimintavarmuutta ja hyviä nopeuksia, ja jos sonera mainostaa MAKSIMINOPEUDELLA TOIMIVIA NETTEJÄ JA SITTEN ILMOITTA SEN TARKOITTAVAN KOLMASOSAA SIITÄ NIIN EIKÖ SEKIN OLE LAITONTA, PUHUMATTAKAAN YHDEN MEGAN NOPEUDELLÄ TOIMIVASTA 24 MEGAN NETISTÄ JOKA MAKSAA KAKSIKYMPPIÄ KUUSSA
Marko- kirjoitti:
Hei Etuhaarukka

Soneran sivuilta löytyy ADSL laajakaistan palvelukuvaus.

Yhtyden nopeuteen vaikuttaa monta asiaa. Soneran ohjeet ja vinkit sivuilta voi lukea lisää nopeuteen vaikuttavista asioista ja yhteyden mittaamisesta.

Puhelinlinjan pituus ja kunto vaikuttaa nopeuteen. Jos verkko on huonossa kunnossa niin yhteyden nopeus voi pudota matkan aikana enemmän kuin hyvässä verkossa.

Ohjeet ja vinkit sivustolla on myös ohjeita ADSL yhteyden hidastelemisen varalle. Oletko ehtinyt tutustua niihin?

Mikäli yhteys tuntuu hidastelevan ja nopeus ei ole sitä mitä on luvattu, niin asiasta kannattaa jättää vikailmoitus, niin asiaa voidaan tutkia. Vikailmoituksen jättäminen onnistuu puhelimitse 0206 90101 tai palvelupyyntö lomakkeella.


Kyllä tuota linjaa ollaan säädetty, viimeksi viime viikolla. Jotta koti-tv toimisi edes jotenkin, pudotetiin nopeutemme 14 megaan. Hintakin voisi pudota. Oli jo ennen pudotettu 16 megaan.
Hei Etuhaarukka

Ilmeisesti ongelma ratkesi vain hetkellisesti? Jos KotiTv pätkii edelleen, kannattaa sinun tehdä asiasta uusi vikailmoitus. Pätkimisongelmia on hieman vaikeampi selvittää. Tämä vaatii myös asiakkaalta tilanteen seuraamista.

Soneran Vikapalvelu puh. 0206 90101 ma-pe 8-20, la 9-16:30. Palvelypyynnön voi jättää täältä.
kyllä nyt toimii siten että muutama ikävä vingunta+pätkäsy tunnissa. tarkoitin nyt sitä että kuinka alas tätä nopeutta täytyy pudotella jotta koti-tv toimii kuten ennen? ennen oli samaan aikaan käytössä 3 nettiä samaan aikaan, eikä mitään häiriötä. nyt kestää vain yhden tietokoneen jos meinaa katsella koti-tvtä.
Hei Etuhaarukka

Nopeutta laskemalla saamme parannettua linja-arvoja. KotiTv on herkempi linjan häiriölle. Tämän takia pienikin häiriö linjassa voi aiheuttaa pätkimistä. Yhteyden toimivuuteen vaikuttaa mm. modeemi, sisäverkko ja linja.

Hyvä että KotiTv toimii paremmin. Jos kuitenkin ongelmia ilmenee, kannattaa ottaa yhteyttä Soneran Vikapalveluun 0206 90101.
Modeemi teiltä tg789, nopeus talolle 18 megan luokkaa viimeksi vuosi sitten, linja paskaa eli pitkä matka keskukseen? Asiakasnumero löytyy jos tarkistat. Tulossa 2012-2013 kaapelit maahan alueella, joten paranee? Kyseessä Ra******* 21.
Linjamitta on lähes 2 km. Tämä vaikuttaa yhteyden toimivuuteen. Kaapeleiden uusinta yleensä parantaa yhteyden toimivuutta. Varsinkin jos nykyiset kaapelit ovat vanhoja.
Etuhaarukka kirjoitti:
Miten jos 24/1 liittymä, joka tulee 14Mbit/s, eikö 2/3 ole se raja, jonka operaattorin on luvattava maksiminopeudesta?


Tuo 14Mbit/s on aika normaali nopeus 24/1 liittymällä. Itsellänikin nopeus jää tuohon 14. Nykyään tosin sukeltaa tuonne 4-8Mbit/s maksimiin. Modeemista ei voi olla kiinni, koska olen viallisella modeemillakin sain tuon 14Mbit/s. Nyt on siis toimiva ja sillä sain aluksi 14Mbit/s ja nyt vain 4-8Mbit.

Samaa paskaa minullekin on syötetty, että kolmas osan nopeusta jo saa niin asia on vielä ok.
Eli maksan 24 megasta ja saan 8 megaa ja asia on ok. Minusta tämä on asiakkaiden kusetusta.
Kaikista reiluinta ainakin minun tapauksessani, koska 24Mbit/s on maksimi niin olisi laittaa juuri maksimit asiakaalle ja laskuttaa toteutuneet nopeuden perusteella.

Tuo kolmasosa sääntö on kuitenkin aika iso haarukka. Jos otat 100Megan liittymän ja se toimii sulla 38Megaisena niin asia on soneran kannalta ok. No onko se lähelläkään oikeaa? Ei.

Tästä asiakkaasta tulee kyllä 4G mokkula asiakas, kunhan yhteys kesällä rakennetaan ja operaattorini on aivan muu kuin Sonera.
temppa: Voisit tallentaa asiakasnumerosi nimimerkkisi tietoihin, niin voisimme katsoa miltä liittymäsi tällä hetkellä näyttää.

Jos nopeudet jäävät noin alhaisiksi ja olet tilanntu 24M liittymän, niin kyllä silloin on aiheellista tehdä vikailmoitus. Ennen vikailmoituksen tekoa on hyvä testata yhteyttä kahdella eri ADSL 2+ -modeemilla, jotta mahdollinen laitevika saadaan suljettua pois. Modeemin resetointi saattaa myös vaikuttaa asiaan.

Jos asunnossa on useampi puhelinpistoke, niin testaus niistä kaikista.

Puhelinjohto on myös hyvä vaihtaa ja katsoa onko sillä vaikutusta asiaan. Puhelinjohdon pituus saa olla maksimissaan kaksi metriä. Pitkä puhelinjohto aiheuttaa usein hävikkiä nopeudelle ja saattaa aiheuttaa pätkimistä.
Tanja kirjoitti:
temppa: Voisit tallentaa asiakasnumerosi nimimerkkisi tietoihin, niin voisimme katsoa miltä liittymäsi tällä hetkellä näyttää.

Jos nopeudet jäävät noin alhaisiksi ja olet tilanntu 24M liittymän, niin kyllä silloin on aiheellista tehdä vikailmoitus. Ennen vikailmoituksen tekoa on hyvä testata yhteyttä kahdella eri ADSL 2+ -modeemilla, jotta mahdollinen laitevika saadaan suljettua pois. Modeemin resetointi saattaa myös vaikuttaa asiaan.

Jos asunnossa on useampi puhelinpistoke, niin testaus niistä kaikista.

Puhelinjohto on myös hyvä vaihtaa ja katsoa onko sillä vaikutusta asiaan. Puhelinjohdon pituus saa olla maksimissaan kaksi metriä. Pitkä puhelinjohto aiheuttaa usein hävikkiä nopeudelle ja saattaa aiheuttaa pätkimistä.


On kokeiltu ADSL- modeemilla, kahdella ADSL 2+ -modeemilla.
ADSL modeemilla yhteys jäi tietenkin 3-8 megaan, mutta toimi kaikista varmiten. Pätki harvemmin.
ADSL 2+ -modeemeilla nopeus on käynyt ja ollut tuolla 14megassa. Tällä hetkellä yhteyden nopeus 10.11 Mbps. Ongelma on kuitenkin se, että koti-tv vaatii toimiakseen minimissään 5megaa. Ja ylipäätänsä minulle ei riitä, että toimii vaan pitää toimia täydellisesti. Jos maksan palvelusta niin sen täytyy siis pakostakin täytyy toimia eikä pidä olla vikainen *****. Miten joku edes kehtaa laskuttaa tuosta ***** ********.
Asiakasnumerosta ei ole hajua. Saan laskuni sähköpostiin ja sähköpostissa ei ole mainintaa sähköpostista. Minulla on n. 3 metrinen puhelinjohto, mutta sillä ei ole merkitystä. Tuo on vaan turhaa ******jauhantaa jolla siirrettään ****** operaattorin niskasta. Omaan jonkin asteista tietoa puhelinkaapeloinneista ja asennuksista.

Tälläkin hetkellä Koti-tv ei toimi kunnolla. Viimeisin virhekoodi oli 602 ja tuli aivan äsken. Olen kuullut, että neuvon ja tiedän, että käynnistä uudestaan tai vedä virtajohto, mutta ei ******* jos sitä joutuu tekemään usean kerran päivässä.
Hei vielä temppa !

Melkeinpä suosittelen tekemään Vikailmoituksen p.0206 90101 ma-pe 8-20, la 9-16.30 tai soittamisen sijaan voit tehdä Palvelupyynnön (vaatii kirjautumisen Omille Sivuille) asian suhteen.

Kun sinulle tulee lasku sähköpostiin, niin saat aina pdf-liitetiedoston siinä mukana, josta näet laskun ja sieltä näet myös asiakasnumerosi. Ja sen voit käydä lisäämässä käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), niin voidaan vielä tarkastella tätä kauttakin liittymääsi lähemmin.
Mintsi kirjoitti:
Hei vielä temppa !

Melkeinpä suosittelen tekemään Vikailmoituksen p.0206 90101 ma-pe 8-20, la 9-16.30 tai soittamisen sijaan voit tehdä Palvelupyynnön (vaatii kirjautumisen Omille Sivuille) asian suhteen.

Kun sinulle tulee lasku sähköpostiin, niin saat aina pdf-liitetiedoston siinä mukana, josta näet laskun ja sieltä näet myös asiakasnumerosi. Ja sen voit käydä lisäämässä käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), niin voidaan vielä tarkastella tätä kauttakin liittymääsi lähemmin.


Nyt tietoihin on lisätty asiakasnumero. Liittymä toimi eilen illalla taas 11megan nopeudella. Tällä hetkellä toimii noin 5megaisena. Sonera koti-tv toimii nyt välttävästi ja tietokoneella latailee sivuja kauan.
Tanja kirjoitti:
temppa: Voisit tallentaa asiakasnumerosi nimimerkkisi tietoihin, niin voisimme katsoa miltä liittymäsi tällä hetkellä näyttää.

Jos nopeudet jäävät noin alhaisiksi ja olet tilanntu 24M liittymän, niin kyllä silloin on aiheellista tehdä vikailmoitus. Ennen vikailmoituksen tekoa on hyvä testata yhteyttä kahdella eri ADSL 2+ -modeemilla, jotta mahdollinen laitevika saadaan suljettua pois. Modeemin resetointi saattaa myös vaikuttaa asiaan.

Jos asunnossa on useampi puhelinpistoke, niin testaus niistä kaikista.

Puhelinjohto on myös hyvä vaihtaa ja katsoa onko sillä vaikutusta asiaan. Puhelinjohdon pituus saa olla maksimissaan kaksi metriä. Pitkä puhelinjohto aiheuttaa usein hävikkiä nopeudelle ja saattaa aiheuttaa pätkimistä.


Tarkentaakseni vielä eli olen kokeillut kahdella ADSL 2+ modeemilla ja olen ollut nyt yhteydessä laitevalmistajaan. Pyysivät lähettämään syslogin josta näkisi minkä takia laite hävittää internet yhteyden.
Aivan perus ADSL modeemilla yhteys toimii lähes normaalisti. Nopeus tietysti ei maksimi, mutta on toiminta varma. Kun käytän ADSL 2+ modeemia saattaa yhteys toimia tunteja 10 megaisena ilman pätkimisiä. Pätkimisellä ei ole mitään tiettyä ajankohtaa ja johdot, kaapelit ja koneet ovat samat, kun silloin kun yhteys vielä toimi moitteettomasti.

Tässä pientä yhteyshistoriaa.
Pari vuotta sitten sain 24megaisen liittymän ja asiaan kuuluvan modeemin.
Modeemi hajosi ukkosella. Virta oli kytketty pois, mutta puhelinkaapeli oli seinässä jota kautta jännite hajoitti. Ostin uuden vastaavan modeemin. En nyt muista aikaa tarkaan, mutta noin vuosi sitten modeemi hajosi myrskyn aikoihin. Virtapiikki sähköverkossa ilmeisesti hajoitti modeemin. Yhteys oli muuten toiminut moitteettomasti ja ilman pätkimisiä. Kahden hajonneen ADSL 2+ modeemin jälkeen käytin perus ADSL modeemia ja silläkin yhteys toimi mainiosti. Tietenkin 8 megaa oli huippu mihin modeemilla ylsi. Pientä pätkimistä alkoi ilmetä 2011 vuoden syksyllä. Välillä yhteys oli päivän tai kaksi tosi huono ja sitten taas toimi normaalisti. Epäilen siksi syyksi viallista linjaa.
Noh nyt 2012 vuoden keväällä ostin taas uuden ADSL 2+ modeemin. Saavutin 14megan yhteyden jälleen. Yhteys kuitenkin alkoi pätkiä ja modeemi hävitti wlanin noin tunnin välein joten hain uuden modeemin. Uusi modeemi pätkii myös, mutta wlan toimii.

Eli ADSL modeemi pätkii, muttei niin usein.
Viallinen ADSL 2+ pätki.
"toimiva" ADSL 2+ pätkii.
Näistä syistä epäilen linjahäiriötä.

Minulla kävi asentaja noin vuosi sitten, kun myrsky oli hajoittanut modeemin. Kokeilin yhteyttä kyllä toisella modeemilla, mutta asentaja totesi, että vika on modeemissani ja laskutti 99e tästä.
Myrskyn aikana hajonnut modeemi hajosi mystisesti eli lähiverkko toimi, mutta internet ei. Modeemi ei siis mennyt täysin mykäksi. Eikä toinen modeemi jolla kokeilin myöskään saanut internet yhteyttä. Kun asentaja tuli niin silloin linja oli ilmeisesti ok, koska päätyi laitevikaan.

Tiedoissani on nyt asiakasnumero ja toivon, että voisitte tarkistaa linjan toimivuuden useampana eri aikana. Asentajaa en halua käynnille kuitenkaan, koska laite vikaa ei ole rajattu vielä täysin. Odottelen Telewellin vastausta.
Päivitystä tilanteeseen. Kokeilin modeemia yhden metrin mittaisella puhelinjohdolla sekä verkkojohto tietokoneen välillä ja wlan ilman verkkojohtoa. Sain soneran nopeustestissä 15,3 megaisen yhteyden.
Nyt otin käyttööni taas noin 3 metriä pitkän puhelinjohdon ja yhteysnopeudeksi sain 16,8.

Samalla, kun kirjoittelen niin testaan uudestaan ja uudestaan nopeustestiä ja nopeus vaihtelee 8-16 megan välillä. Tuossa tunti sitten yhteys oli vain 355kbps - 1 mega.

Tämä osoittaa minusta, että tuolla puhelinjohdon pituudella ei minun tapauksessa ole merkitystä. Eikä myöskään onko tietokoneeni yhteydessä modeemiin wlanin tai verkkojohdon kautta.

Ainut mitä tässä voin omia laitteita seurata on vaikuttiko se asiaan, että modeemi oli pois päällä pari minuuttia jonka aikana vaihtelin johtoja. Aikaisemmin olen pitänyt virtoja pois päältä vain noin 20 sekuntia, kun yhteys ei ole toiminut. Selvinnee iltaan mennessä oliko tuolla mitään merkitystä.
Hei Temppa

Mikäli yhteyden kanssa on vielä ongelmaa ja olet oman modeemisi jo testannut, suosittelen sinua olemaan yhteydessä vikapalveluumme.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Käytössä on siis TeleWellin ADSL2+ modeemi TW-EA501 v3 (b), laiteohjelmisto päivitetty versioon 1.08a.dj5. Modeemi muodostaa yhteyden ja käytössä näyttäisi olevan Annex A, VPI/VCI arvot 0/33, kuten Soneran sivuilla on ohjeistettu.

Kuitenkin modeemi ilmoittaa yhteyden nopeudeksi 1021 / 14378 kbps. Sopimuksessa nopeudeksi on kirjattu 24M. Eri sivuijen nopeustestillä latausnopeudeksi saadaan n. 12-13 Mbit/s ja lähetysnopeudeksi 0,8-0,9 Mbit/s. Josko sieltä Soneran päästä saisi vaikka liittymän täyden nopeuden kytkettyä käyttöön, kiitos!
Hei DoAc

Nopeustestien antamat nopeudet ovat suuntaa antavia. Lähetysnopeudeksi ilmoitettu 0,8-0,9 Mbit/s, on normaaliarvo mitä liittymä antaa. Latausnopeuden jäädessä alhaiseksi, kannattaa tarkistaa mm. puhelinjohdon pituus. Apua hidastelu ongelmaan löydät täältä.

Palvelukuvauksen löydät Markon antamasta linkistä.

Marko- kirjoitti:
Hei Etuhaarukka

Soneran sivuilta löytyy ADSL laajakaistan palvelukuvaus.
Hei,

Tilasin Soneran viihdepaketin (24Mbit/s) osoitteeseni vanhan 8Mbps - nopeuden tilalle.
Youtube - videoita en ole pystynyt katsomaan liittymän vaihdon jälkeen kertaakaan ns. HD:na (720p) ja normaali laatu (360p) toimii aina välillä ilman että video pätkii. Youtuben käyttö pitäisi mielestäni näin nopealla yhteydellä onnistua paremmin. Luin foorumeilta että ilmeisesti Soneralla on Youtuben kanssa ollut ongelmia, mutta eikö niitä ole saatu korjattua?

Nopeustesteistä (Soneran omalta sivulta sekä speedtest.net:istä) saan poikkeuksetta 10-11Mbs latausnopeuksia. Tämä on aika kaukana maksiminopeudesta 24, mutta ilmeisesti nopeutta luvataankin vain kolmasosa siitä mitä asiakkaalle on myyty.

Kuulin myös huhupuheita siitä että asuntooni ei pitäisi edes saada 24Mbps - nopeutta, mutta en tiedä mistä asiaa voisi tarkistaa - onko varma että osoitteeseeni tälläinen nopeus tulee?

Yritin myös etsiä modeemin asetuksista ADSL2+ - vaihtoehtoa, mikäli se jostain syystä ei olisi päällä, mutta en löytänyt mitään valikkoa josta sitä voisi säätää (käytössä viihdepaketin mukana tullut thomsonin modeemi).

Tänään olisi eräpäivä vähän suurempikokoiselle laskulle (liittymän toimitusmaksu + kuukausimaksu) ja olisi kiva että yhteyden saisi pelittämään.

Kiitos!
Hei Ravenius

Tarkistin tietosi ja linjapituus riittää 24M liittymään. Laajakaistan nopeuteen vaikuttaa kuitenkin monta tekijää. (mm. linjapituus, sisäverkko sekä puhelinjohdon pituus.)

Arttu- kirjoitti:
Hei DoAc

Nopeustestien antamat nopeudet ovat suuntaa antavia. Lähetysnopeudeksi ilmoitettu 0,8-0,9 Mbit/s, on normaaliarvo mitä liittymä antaa. Latausnopeuden jäädessä alhaiseksi, kannattaa tarkistaa mm. puhelinjohdon pituus. Apua hidastelu ongelmaan löydät täältä.


Käytyä läpi linkin asiat ja mikään ei tunnu auttavan, kannattaa ottaa yhteyttä Vikapalveluumme, 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16:30 tai tehdä asiasta palvelupyyntö.
Arttu- kirjoitti:
Hei DoAc

Nopeustestien antamat nopeudet ovat suuntaa antavia. Lähetysnopeudeksi ilmoitettu 0,8-0,9 Mbit/s, on normaaliarvo mitä liittymä antaa. Latausnopeuden jäädessä alhaiseksi, kannattaa tarkistaa mm. puhelinjohdon pituus. Apua hidastelu ongelmaan löydät täältä.


Lähetysnopeuteen olenkin tyytyväinen, itseasiassa harvinaisen hyvin vaikuttaa sen osalta lupaus pitävän (alle 0,7 megan nopeuksiin jäämistäkin on nähty). Eikö modeemin pitäisi kuitenkin ilmoittaa joka tapauksessa yhteyden nopeudeksi se nopeus, mihin yhteys operaattorin päässä on rajoitettu, eli tässä tapauksessa 24 000 kbit/s? Vai onko tämä väärä tieto?

Onko jotain nyrkkisääntöä paljonko puhelinjohdon pituus aiheuttaa hallaa signaalitasolle? Käytössä on tavallista pidempi, ehkä n. 5 metrinen puhelinjohto, sillä talon ainoan puhelinpistokkeen lähellä ei ole paikkaa, johon modeemin saisi siististi piiloon. Täytynee kuitenkin ensimmäiseksi kokeilla siirtää modeemi tilapäisesti puhelinrasian viereen, ja testata lyhyellä johdolla + läppärillä, vaikutusta nopeuteen.
Hei DoAc

Modeemi ilmoittaa kättelyt mihin se pystyy meidän suuntaan. Nopeuttasi ei ole mitenkään rajattu meidän puolelta. Suositus puhelinjohdossa on noin 1,5 metriä. 1,5 m puhelinjohdolla modeemit toimivat yleensä parhaiten. 5 metrin puhelinjohto voi aiheuttaa häiriötä linjaan. Häiriön määrä riippuu puhelinjohdon laadusta ja kunnosta.

Jos puhelinpistoke on kaukana tietokoneesta, kannattaa sinun kytkeä pidempi ethernet-kaapelilla modeemin ja tietokoneen väliin. Ethernet-kaapeli saa olla useita kymmeniä metrejä ennen kuin siitä tulee häiriötä.
On se kumma kun Helsingissä ei saada kunnon internet yhteyttä. Suutarilassa tämä 24/1 meganen antaa valtaisat 10 megaa latausta. Ei pitäisi olla puhelinpiuhoista kiinni kun se nopeus kuitenkin joskus jopa 18 megaan nousee.

Onko muuten Asiakaspalvelijalla mitään tietoa siitä ollaanko tuota valokuitua lähiaikoina tänne Suutarilaan rakentamassa?

Vastaa