3G-kannettavan sopimus loppuu ja operaattori vaihtuu?

  • 11 December 2014
  • 8 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Soneran vekottimessa Data Teho ja Data Teho Plus -lisäpalvelu. Vanhempani harkitsevat Saunalahden nettitikkuun siirtymistä, koska heidän 3G-kannettava Soneralla kallistuu nettiyhteyden osalta, helmikuun puolella itse kannettava on maksettu kokonaan pois ja siirtyy vanhempien omistukseen.

Koska sopimus netille on datarajaton, hinta ei vaihdu, vaan palautuu silloiseen Data Tehon ja Data Teho plus -hintaan joka on tuo em. 40 euroa. Jos tätä lähtee halventamaan, iskevät datakatot mistä yllättäen vanhemmat ovat huolissaan, kun kuitenkin pikkuveli tarvitsee nettiä ja kaikki perheessä katsovat elokuvia netin kautta ja veli kuuntelee lisäksi musiikkia.

Nyt vaa'alla on 40 euroa Soneran Data Teho plussineen ja Saunalahden tarjous 12,90 samasta yhteydestä... (Maksiminopeus, ei datakattoja). Vaikka isä ei tunnekaan Elisaa parempana eikä halua matkapuhelinasioita sinne vaihtaa (ihmettelen!), luultavasti omaa sen verran järkeä, että vaihtaa sentään netin toimivampaan ja halvimpaan ja tätähän Sonera ilmeisesti haluaakin.

Joudun kysymään eikö Sonera tosiaan voisi kohtuullistaa tuota kuukausimaksua nykyiselle liittymälle vai onko ainoa vaihtoehto irtisanoa palvelua ja ottaa Saunalahdelta mokkula? Onhan 40 euroa rajattomasta netistä on liikaa. Onko muuten Soneran 3G-kannettavat simlukittuja, mistä saadaan purkukoodi? Testasin Saunalahden kortillani eikä ainakaan nyt lähtenyt toimimaan.

Joudun hoitamaan asioita pitkälti itse ja suosittelemaan heille sopivaa nettiä koska eivät ymmärrä näistä mitään ja 40 euroa minkä kerroin asiakaspalvelusta saaneeni tuntui heistä kovin suurelta summalta. Ja onhan se, kun tosiaan 12,90 halvemmillaan kilpailijalla. Tele Finland ei tule kysymykseen periaatteestakaan, mutta loppupeleissä vanhemmat päättävät...

Tuota 20 GT nettipakettia ei kannata suositella, sillä kun katson vanhempien laskua, näyttää tiedonsiirtoa olevan kuukaudessa 20 gigatavua hieman reippaammin. Itse vaihdoin operaattoria noin vuosi sitten.

Ja lopuksi video: Elisa päihittää Soneran YouTubessa http://youtu.be/HU-CsY2DiuA

YouTube on paikka, jossa pikkuveli katselee videoita ja on ollut välillä tolkuttoman hitaalla yhteys ilmeisesti.

8 kommenttia

Hei hpguru! 3G-kannetavat eivät ole sim-lukittuja. Eli niihin voi laittaa jonkin muun operaattorin kortin tai käyttää kiinteällä liittymällä.

Olisiko mahdollista että lisäsit vanhempiesi asiakasnumerosi (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), niin tarkistamme asian ja katsomme voimmeko tehdä asialle mitään. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille ja se löytyy esimerkiksi viimeksi tulleesta laskusta.
Asiakasnro lisätty.

Mielellään pitäisimme nykyisen liittymän, sillä nopeus on ollut ihan hyvä, mutta tuo 40 euroa on hieman korkea ja jos sitä voisi edes puolittaa 20 euroon säilyttäen datakatottomuus niin asia olisi sillä selvä.

Tosiaan Saunalahdella halvin SIM rajattomalla netillä ja nopeudella on 12,90 ilman kytkyjä, joten täytyy ilmeisesti suositella sitä, kun tosiaan datakatot eivät ole vaihtoehto.

23 Gt siirretty dataa laskun mukaan viime kuukaudessa.

Muokkaus: Oma mokkulakorttini lähtikin toimimaan 3G-kannettavassa, kunhan vaihdoin APN Soneran internet muotoon internet.saunalahti ja pääsi surffailemaan. Tosin 3G-kannettavan sisäinen 3G-kortti on näköjään maksiminopeudeltaan 7M, joten sen yli ei pääse, mutta vanhemmat ei niin tarkkoja ole - kunhan sivut avautuvat nopeasti. Nyt laitoin takaisin sinne Soneran kortin ja asetukset.
Tämä asia tulikin hoidettua Asiakaspalvelumme kanssa.
Maija kirjoitti:
Tämä asia tulikin hoidettua Asiakaspalvelumme kanssa.

Hei, hyvä ja kiitos.

Näköjään vaihtuu 11,90 nettipakettiin 3 gigatavun siirtorajalla, jonka kerroitte isälleni olevan "rajaton" ja nopeuden hidastelusta ei juuri mainittu. Isäni ei tosin tosiaan ymmärrä noista mitään ja näköjään suostui tähän, koska kuten minullekin kertoi, odottaa liittymän toimivan kuin nykyinen ilman datasiirtorajaa.

Mutta minä en ole mikään sanomaan mitään tuosta, kunhan kerroin että tosiaan 23 gigatavua tiedonsiirtoa viime kuussa ja tilasit liittymän, jossa täyttä nopeutta vain 3 gigatavua kuukaudessa ja loput 64 kbit/sek. Jolla ei tee mitään. Mutta annetaan nyt ainakin hänen todeta itse asia, ei uskonut minua.

Sitten voi olla, että katsoo vaihtoehtojakin. Pikkuveli täyttää tuon 3 gigatavun hetkessä YouTubella (sikäli mikäli lataa). Mutta asia olkoon käsitelty ja annetaan hänen päättää kerta uskoo, ettei ole datakattoja 11,90 Soneran 3GT-liittymässä.
Hei hpguru! Nettipaketti jatkuu samanlaisena kuin tähänkin saakka hintaan 12,90€/kk. rajattomalla tiedonsiirrolla.

Läppärit eivät ole sim-lukittuja. Oletko huomannut jos haluat käyttää läppäriä toisen operaattorin kortilla, pitää sinne myös vaihtaa kyseisen operaattorin asetukset.
Niin, tiedonsiirtohan on rajaton, mutta etuoikeutettu data 3GT, jonka jälkeen nopeus hidastuu. Käytännössä tarkoittaa, ettei nettiä voi käyttää silloin lainkaan esim. videokuvaan, joka on pääasiallinen koneen käyttö. Mutta kuten sanoin isä päättää ja jos se haluaa tällaista yhteyttä käyttää, niin sitten käyttää. Sanoin itse että sitten ei kannata valittaa minulle, jos ei ole uskonut minua. Datakattojen takia minä ja siskoni vaihdoimme operaattoria Saunalahteen.

Netin peruskäyttö n. 40 minuuttia 114 megatavua, että äkkiä saa kulumaan: http://img694.imageshack.us/img694/4527/mokkulasl.png
hpguru: Kuten Nico jo aikaisemmin mainitsikin, niin nettipaketti pysyy samana ja hinta on jatkossa 12,90e. Uusi tarjoushinta on voimassa vuoden 2013 loppuun asti ilman määräaikaisuutta.
Kai tämä sitten näin on, että ei ole datakattoja eikä nopeuden hidastumisia.

Ilmeisesti vanha SIM-kortti on se juttu, miksi se on edelleen datarajaton.

Mutta kiitos että asia hoidettiin. Ilmeisesti nyt on niin kuin pitikin että ei ole datakattoja ja nettiä voi selata koko kuukausi maksiminopeudella tiedonsiirtomäärästä riippumatta.

Vastaa