4G ei anna lähellekkään oikeaa nopeutta?


Sain juuri 4G laitteen ja siihen pitäisi tulla n. 50/50 nopeus mutta jostain syystä vain download pääsee yli 45 megan ja upload jää alle 10 megaan. Olen hieman pettynyt koska hankin tämän nimenomaan siksi, jotta saisin uploadin nopeammaksi.
Teen videoita youtubeen ja streamaan pelimateriaalia ja tässä touhussa tarvitsee nimenomaan upload nopeuden korkeaksi, kyllähän tuo 6-8 meganen upload on tietenkin jo 3 kertaa nopeampi mitä oli aikaisemmin mutta on se silti todella alhainen kun se voisi olla paljon isompikin.

Valitettavasti kiinteänä saan vain 1 megan uploadin (putoaa nykyisestä megalla muuton takia). Olen yrittänyt liikutella laitteen paikkaa mutta en ole kertaakaan yli 10 megaan saanut uploadia, toki olen edelleen vanhassa asunnossani ja muutan kuun vaihteessa, toivottavasti Lahden keskustassa olisi paremmat nopeudet saatavilla.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kuva:
http://i.imgur.com/Ddvo4X2.png

14 kommenttia

Hei semirotta !

Soneran 4G-verkko käyttää LTE-tekniikkaa, joka mahdollistaa jopa 150 Mbit/s nopeuden (teoreettinen maksiminopeus). Nopeuden yleinen vaihteluväli verkosta päätelaitteelle on 10–80 Mbit/s ja päätelaitteelta verkkoon 5–30 Mbit/s. Jos nopeus on huomattavasti alempi, kannattaa tehdä meille vikailmoitus, jonka perusteella voimme sitten tutkia mistä hitaus johtuu ja mitä voimme asian korjaamiseksi tehdä: http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea ... d=some5818

Peittoaluekartasta http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea ... d=some5818 voit tarkistaa oman osoitteesi perusteella kuuluvuuden.
Saatavuus pitäisi olla todella hyvä täällä missä olen juuri nyt ja myöskin sit Lahden keskustassa. Mutta jos se upload todellakin pysyy tuossa 6+ megasessa niin olen täysin tyytyväinen, muutenkin olen nyt testaillut tätä laitetta ja ping pysyy alle 80 joka on todella hyvä juttu, pelkäsin alkuun että se menisi reippaasti yli 100. Kiinteää nettiä en välttämättä tule tarvitsemaan lainkaan, koko päivän olen tällä mennyt ja testaillut vähän väliä (noin 15 min välein) yhteyttä ja toimii kuin unelma. Miksi en ole tajunnut 4G:tä aikaisemmin!? :D

Tässä viimeisin tulos:
http://i.imgur.com/bUD1fUR.png

EDIT:
Mitenhän tuolla port forwardataan?
Yritettiin kaverin kanssa livekuvaa lähettää yhtä peliä pelatessa mutta en voi yhdistää omaan IP:seen ja portforwardaa peliä kun taas kiinteällä pystyn. Kiinteän netin kanssa toimii kyseinen peli moninpelinä ja 4G:llä taas ei.
Mikäs liittymä sinulla on? Uusissa Max ja Teho liittymissä uppi on rampautettu surkeaan 5Mbit/s. Toimii käytännössä juurikin 5-7Mbit/s vauhdilla. Vanhoissa fiksunetti ja täysnetti liittymissä on edelleen 50M uppi.

Sitä kyseistä peliä varten pitäisi varmaan olla opengate käytössä. Muuten ei saa julkista ip-osoitetta.
Kiinteäksi minulle tulee Kodin Netti Plus joka on 24/1 nopeuksiltaan ja tuo 4G on nimeltään Liikkuva Netti 4G, kyllä se sanottiin 50/50 olevan.
Mutta jos kokonaisuudessa ajattelee: pelkkä 6-8 megan upload on niin paljon enemmän kuin on ollut aikaisemmin ja oikeasti hyödyksi muutenkin. Olisihan se kiva kyllä saada sinne 20+ ainakin mutta saa nähdä ensiviikonlopun jälkeen kun muutan.
Kyllä se on nimenomaan 50/5 liittymä mikä on sinulle myyty. Nykyisin ei ole kuin 150/5 ja 50/5 liittymiä tarjolla, liikkuvassa netissä.
Voi kun kiva...
Kas kun kehdataan myydä "50/50" liittymänä.
Hei semirotta !

Huomiona se, että ilmoitamme nopeuksien suhteen aina yleisen vaihteluvälin. 4G:ssä nopeuden yleinen vaihteluväli verkosta päätelaitteelle on 10–80 Mbit/s ja päätelaitteelta verkkoon 5–30 Mbit/s. Tilaussivulla palvelukuvauksessa on myös maininta, että 4G ei ole vielä koko Suomen kattava ja suositus onkin tarkistaa oman alueensa tilanne sivulla olevasta kartasta.
Kyllähän siellä myös selvästi sanotaan jotta lähetysnopeuden vaihteluväli LTE verkossa on 1-5Mbit/s.

"Aito 4G Teho-paketissa rajaton tiedonsiirto kotimaassa laskutuskauden aikana, nopeus riippuu mm. laitteen ominaisuuksista sekä verkon kuormituksesta. Saapuvan liikenteen maksiminopeus LTE-verkossa 50 Mbit/s (yleinen vaihteluväli 10-40 Mbit/s), Lähtevän liikenteen maksiminopeus LTE-verkossa 5 Mbit/s (yleinen vaihteluväli 1-5 Mbit/s)."
Minä hankin tämän sopimuksen puhelimitse ja silloin oli puhe 50/50 nopeudesta, kyseinen ihminen kenen kanssa sopimuksen sain on itse myöskin samalla 4G systeemillä ja hän saa 50/50 ilman rajoitusta mutta luultavasti siksi koska on TÖISSÄ soneralla, mikä taas on minun mielestäni erittäin väärin.
Maksan 50/50 4G yhteydestä mutta minulle annetaan vain 50/5, epäoikeudenmukaista.
Yhteys 4G:ssä täällä ja Lahdessa on todella hyvä, olen kyllä sen varmistanut. Download nopeus meneekin 45+ joka testissä mutta upload heittelee todella paljon 4-8 välillä.

Paskinta tässä touhussa onkin se, että taloon johon muutan saa vain 24/1 kiinteän kun nykyisessä on 24/2. Valitettavasti se download nopeus on yksi hailee kun tarvitsen nimenomaan uploadin korkeaksi. Kokeilkaapas itse pistää 1-2 gigan video youtubeen 2 megan uploadilla ja kerran se laskee 1 megaan (eli todellisuus tulee olemaan 0,5-0,8 megan välillä) menee vielä kauemmin jos joudun sitä käyttämään. Yritä siinä sitten tehdä päivittäisiä videoita kun menee päivästä puolet kun sen videon haluaa sinne laittaa.

En vain käsitä miksi upload nopeutta rajoitetaan tuolla tavalla, onko sillä jotain tekemistä warettamisen kanssa? Itse en harrasta tiedostojen JAKAMISTA missään muualla kuin youtubessa ja sekään ei riko mitään lakeja koska materiaali on tismalleen minun omaa ja en edes hyödy siitä itselleni mitään.
Jep, soneran edustaja on todennut että nimenomaan warettamisen takia tuo uppi on leikattu 5 megaan. Aika moni onkin ottanut kilpailijalta 4g liittymän kun siellä ei ole kajottu uppiin. Huonompi homma sinulle, itsekin uppailen paljon tavaraa youtubeen ja juuri siksi luovuin tukkoisesta 8/1 adsl liittymästäni. Nyt menee isotkin tiedostot hetkessä jakoon. Eipä tule ikävä kiinteää yhteyttä.

Soneralla näyttää olevan aika yleistä että edelleen noita liikkuva netti paketteja myydään 150/50 ja 50/50 liittyminä. En tiedä miksi näin on. Et ole todellakaan ainoa jolle on myyty ilmaa.
Hei semirotta ja jannyman! Liittymäkuvauksessa tosiaan mainitaan, että lähtevän liikenteen maksiminopeus LTE-verkossa on 5 Mbit/s (vaihteluväli 1-5 Mbit/s). Tämä pitäisi olla tiedossa myös kaikilla asiakaspalvelijoilla ja myyjillä.

Tässä tapauksessa sinulle on siis annettu väärää tietoa myyntihetkellä, pahoittelut omasta puolestani! Uploadia ei suoraan saa tuosta korotettua eli melko hankala tilanne kieltämättä. Mikäli sinulla on vaatimuksia asian suhteen ja haluat, että tutkimme myyntitilannetta tarkemmin, niin voit toki laittaa asiasta reklamaation palvelupyyntönä Omien Sivujen kautta.
jannyman kirjoitti:
Jep, soneran edustaja on todennut että nimenomaan warettamisen takia tuo uppi on leikattu 5 megaan. Aika moni onkin ottanut kilpailijalta 4g liittymän kun siellä ei ole kajottu uppiin. Huonompi homma sinulle, itsekin uppailen paljon tavaraa youtubeen ja juuri siksi luovuin tukkoisesta 8/1 adsl liittymästäni. Nyt menee isotkin tiedostot hetkessä jakoon. Eipä tule ikävä kiinteää yhteyttä.

Soneralla näyttää olevan aika yleistä että edelleen noita liikkuva netti paketteja myydään 150/50 ja 50/50 liittyminä. En tiedä miksi näin on. Et ole todellakaan ainoa jolle on myyty ilmaa.


Keneltäköhän saisi netin jossa sen uploadin todella saisi 50 megaseen?

Ylipäätänsä hyvä mennä omille sivuille kun pitää kirjautua sisään ja ei kyllä ole mitään hajua mitkä tunnukset ja salasanat sinne on 😃
Omille Sivuille pääset Sonera Tunnuksilla, jonka voit luoda tämän linkin kautta: https://www4.sonera.fi/aureg/linkAccoun ... e=register
En kyllä ymmärrä tuota rajotusta, miksi download nopeus annetaan olla isona?
Helpottaa nimenomaan leffojen ja sarjojen lataamista, harva loppujenlopuksi niitä jakamaan ryhtyy?

Täytyy vissiin soitella DNA:lle ja kysyä millasia heillä olis tarjota. En välitä tuosta downloadista oikeastaan yhtään kun vaan sitä uppia tarvitsee.

EDIT.
Paskasta on hyvä maksaa.
23:51 netissä kävi pieni pätkäisy, laitteessa luki 3G eikä 4G ja netin nopeus meni seuraavanlaiseksi:
http://i.imgur.com/75PxLen.png

Vastaa