4G ja NAT

  • 11 December 2014
  • 42 kommenttia
  • 40 katselukertaa

Muokkaus TeroRe 29.3.2021:


 


Matkapuhelinverkossamme on nyt mahdollista käyttää julkista vaihtuvaa eli dynaamista IPv4-osoitetta valitsemalla laitteen APN-asetuksissa Prointernet. Palvelu on käytettävissä 2G-, 3G- ja 4G-verkossa ilman erillistä maksua.


 


---


 


Hei!
Otimme käyttöömme 4G yhteyden ihan muutaman viikon sisään sen julkaisusta, se onkin toiminut hyvin lukuunottamatta yhtä isoa katkoa joka tuli sen yhden myrskyn aikaan.

Itse pelaan paljon mm. Xboxilla netissä ja huomasin tässä muutama päivä sitten oudon asian, jostain syystä yhteydessäni on NAT "moderate" tasolla ainakin Halo Reachin yhteysasetusten mukaan. Tämä on tapahtunut nyt varmaan viikon sisällä, eikä NATtia siis aikaisemmin ollut.

Miten saan NATin pois päältä, ja miksi se yhtäkkiä on päällä?

Yhteyksistä en paljoa tiedä, muuta kuin sen että NAT haittaa varsinkin nettipelaamista aivan pirusti, joten mikä on sen käyttötarkoitus, asiakkaan kiusaaminen?
Tikku on ZTE 4G tikku jos sillä on jotain väliä.


42 kommenttia

Rusna ja 15D2: Saamamme tiedon mukaan julkinen IP olisi tulossa 4G:lle lähikuukausien aikana, joten toivon mukaan sitä ei tarvitse kauaa enää odotella.
Melina kirjoitti:
Rusna ja 15D2: Saamamme tiedon mukaan julkinen IP olisi tulossa 4G:lle lähikuukausien aikana, joten toivon mukaan sitä ei tarvitse kauaa enää odotella.


Eli prointernet toimii, jos on Fiksunetti 4G-liittymä ja boxista pakotettu 3G:lle?
Hei Oba !

Kyllä, juuri näin on. Liittymällä, paketilla tai laitteella ei ole merkitystä, kunhan vain käyttää 3g-verkkoa.
Onko VPN-portit myös blokattuja jotenkin Soneran 4G/NATin kanssa? Minulla on toiminut vpn ihan hyvin työpaikalle ennen tätä 4G-liittymää...
Jiggz: Olet siis käyttänyt 3G-yhteyttä aiemmin? Onko silloin ollut valittuna jokin muu apn kuin internet? Esimerkiksi opengate ei toimi 4G:ssä.
Joakim kirjoitti:
Jiggz: Olet siis käyttänyt 3G-yhteyttä aiemmin? Onko silloin ollut valittuna jokin muu apn kuin internet? Esimerkiksi opengate ei toimi 4G:ssä.


Jep, 3G ennen (oli toki toinen operaattori mutta julkinen IP). Nyt toimii ainoastaan OpenVPN:llä, mutta ei PPTP VPN:llä. Teillä varmaan pptp-portit blokattuna (pptp port 1723/tcp, ip-protocol gre 47). OpenVPN sen sijaan käyttää udp-porttia 1194 (ja toimii). Ihan kivaa jos pptp toimisi, olisi varmaan muillekin hyötyä.

Minulla on 4G-modeemi kiinni 3G/4G-routerissa (Telewell TW-3G reititin (b), 802.11 WLAN 300Mbps (Uusi malli)), joten käytössä on tupla-NAT. Tämä tietysti myös hankaloittaa tilannetta. Voin varmaan säätää jotain routerissa (jos "vika" on siinä), mutta valitettavasti en oiken tiedä mitä pitäisi tehdä (port-forwardingille) näissä tuplaNAT-tilanteissa...
mun mielestä sisäänpäin kaikki portit on blokattuna ei ainoastaan mainitsimasi portit.
hakalati kirjoitti:
mun mielestä sisäänpäin kaikki portit on blokattuna ei ainoastaan mainitsimasi portit.


Ahaa, no siitä en tiedä. Mulle on toiminut muuten ihan moitteettomasti, paitsi just tämä vpn-ongelma.
Täytyy sanoa että kun testailin itsekin pptp vpn:ää juuri ja ei toimi, vaikka toimi muiden palvelutarjoajien esim. 3G yhteyksillä
hakalati kirjoitti:
Täytyy sanoa että kun testailin itsekin pptp vpn:ää juuri ja ei toimi, vaikka toimi muiden palvelutarjoajien esim. 3G yhteyksillä


Jeps, näin on. Mutta 3G = julkinen IP (afaik) ja 4G = NAT (operaattorista riippumatta). Siksi toimii hyvin 3G:llä.
Voisko joku Soneran edustaja vastata. Kumpi tapahtuu ensin julkinen IP 4G:ssä vai pptp porttiavaus? Tämä on käytännössä minun asiakkuuden edellytys.
hakalati kirjoitti:
Voisko joku Soneran edustaja vastata. Kumpi tapahtuu ensin julkinen IP 4G:ssä vai pptp porttiavaus? Tämä on käytännössä minun asiakkuuden edellytys.


Mikä on asian tilanne tällä hetkellä? Olette LUVANNEET jo 2 kuukautta sitten että, julkisen IP-osoitteen saaminen on mahdollista "kohta". Mikä on "kohta" 2vuotta??

Jätin soittopyynnön asiakaspalveluun ja sieltä sitten minulle teknisseltä osastolta soitettiin mutta kyseinen henkilö pahoitteli ettei julkista ID-osoitetta (Kyllä... IDstä seliteltiin eikä IPstä) ole saatavilla tällä hetkellä 4G-verkon kautta.

Vauhtia kiitos...
Hei janspe: Juuri tällä hetkellä meillä ei ole sinulle aikataulua antaa, mutta vastaamme tähän viestiketjuun heti kun saamme lisätietoa.
Onkos tämä edistynyt yhtään?

Mitenkäs jos laitan 3G:n ja opengaten, niin toimiiko 3G edes DC nopeudella? 🙂
Noniin tuoreena 4G yhteyden käyttäjänä ja Soneran Huawei E5776 Wifi mokkulan hankkineena laitan kyselyni tähän samaan ketjuun.

Eli tosiaan itsellä tarve saada VPN yhteys mokkulan kautta auki, eikä se onnistu normaalilla "internet" APN:llä. Huawein asetuksista voi hienosti vaihtaa "prointernet":n ja se toimiikin kunhan tosiaan verkko on 3G:llä, mutta kun hypätään 4G verkkoon ei se enää toimi. :(

Tämä voisi vielä jotenkin mennä kun sitä VPN:ää en tarvitse kokoajan, mutta kun tuosta Huaweista ei saa pakotettua 3G:tä päälle! Siis siellä on se valinta, mutta se on harmaana ja näin ollen olen aina pakotettu käyttämään 4G:tä jos sellainen on saatavilla.

Onko tässä toivoa kummastakaan?

- "prointernet" toimimaan 4G:llä
- 3G:n pakotus toimimaan Huawei E5776 mokkulalla?


EDIT: Tuossa mokkulassa pitääkin käydä ensin katkaisemassa yhteys ennen kuin voi pakottaa 3G:tä päälle. No, kyllä tämän kanssa nyt pystyy elämään. Parastahan olisi kun tuo "prointernet" toimisi myös 4G:llä.
marksu kirjoitti:
Noniin tuoreena 4G yhteyden käyttäjänä ja Soneran Huawei E5776 Wifi mokkulan hankkineena laitan kyselyni tähän samaan ketjuun.

Eli tosiaan itsellä tarve saada VPN yhteys mokkulan kautta auki, eikä se onnistu normaalilla "internet" APN:llä. Huawein asetuksista voi hienosti vaihtaa "prointernet":n ja se toimiikin kunhan tosiaan verkko on 3G:llä, mutta kun hypätään 4G verkkoon ei se enää toimi. :(

Tämä voisi vielä jotenkin mennä kun sitä VPN:ää en tarvitse kokoajan, mutta kun tuosta Huaweista ei saa pakotettua 3G:tä päälle! Siis siellä on se valinta, mutta se on harmaana ja näin ollen olen aina pakotettu käyttämään 4G:tä jos sellainen on saatavilla.

Onko tässä toivoa kummastakaan?

- "prointernet" toimimaan 4G:llä
- 3G:n pakotus toimimaan Huawei E5776 mokkulalla?


EDIT: Tuossa mokkulassa pitääkin käydä ensin katkaisemassa yhteys ennen kuin voi pakottaa 3G:tä päälle. No, kyllä tämän kanssa nyt pystyy elämään. Parastahan olisi kun tuo "prointernet" toimisi myös 4G:llä.


4G:ssä on kokeilussa nytten opengate APN joka vastaa prointernettiä, eli laita se AP:ksi. Tuota mokkula pakotusta niin olethan koittanut tehdä muutkosen kun mokkula ei ole ollut yhdistettynä verkkoon? Eli internet yhteys katkaistuna. Pitäisi onnistua kyllä muutos varmasti.
marse kirjoitti:
[quote="marksu":3e5ni9pn]
Onko tässä toivoa kummastakaan?

- "prointernet" toimimaan 4G:llä
- 3G:n pakotus toimimaan Huawei E5776 mokkulalla?


EDIT: Tuossa mokkulassa pitääkin käydä ensin katkaisemassa yhteys ennen kuin voi pakottaa 3G:tä päälle. No, kyllä tämän kanssa nyt pystyy elämään. Parastahan olisi kun tuo "prointernet" toimisi myös 4G:llä.


4G:ssä on kokeilussa nytten opengate APN joka vastaa prointernettiä, eli laita se AP:ksi. Tuota mokkula pakotusta niin olethan koittanut tehdä muutkosen kun mokkula ei ole ollut yhdistettynä verkkoon? Eli internet yhteys katkaistuna. Pitäisi onnistua kyllä muutos varmasti.[/quote:3e5ni9pn]

Tuo opengatehan tuntuu 4G:llä toimivan! Hienoa, kiitos!

Joo ja kuten tuossa olinkin muokannut, niin yhteyden katkaisu auttoi ja sain 3G:n pakotettua myös.

Vastaa