4G upload-nopeuden rajoitus näkyville

  • 11 December 2014
  • 10 kommenttia
  • 66 katselukertaa

Kunniamerkki +14
  • Irkkaaja
  • 2369 kommenttia
Pakko antaa tästä asiasta palautetta.

Olette kyllä todella hyvin onnistuneet piilottamaan tuon 4G-liittymien upload-nopeuden rajoituksen. Asiasta oli puhetta toisaalla, niin menin ensin nopeasti vilkaisemaan sonera.fi:stä että onko tosiaan asia näin. No, eihän sitä rajoitusta kerrottu missään liittymän tiedoissa, kuvauksessa eikä liittymän tilausvaiheessa ennen henkilötietojen syöttöä.

Sitten yritin oikein etsimällä etsiä rajoitusta, en löytänyt mitään mainintaa mistään ohjeista tai muualta. Itse asiassa ainoa nopeasti haulla löytyvä tieto tähän liittyen oli ohjesivuillanne missä lukee Soneran 4G-verkko käyttää LTE-tekniikkaa, joka mahdollistaa jopa 150 Mbit/s nopeuden (teoreettinen maksiminopeus). Nopeuden yleinen vaihteluväli verkosta päätelaitteelle on 10–80 Mbit/s ja päätelaitteelta verkkoon 5–30 Mbit/s.

Vasta kun kaivoin palvelukuvauksen esiin löytyi maininta rajoituksesta.
Tilausvaiheessa sivulla käytetään mm. sanamuotoja rajaton käyttö, jopa 150 Mbit/s, yltää kepeästi 50 Mbit/s nopeuksiin 4G-verkon alueella, ja voit käyttää nettiä rajattomasti... Edes liittymän kuvauksessa ei ole mainintaa rajoituksesta.

Oletteko todellakin sitä mieltä, että markkinointimateriaali on nyt mennyt ihan nappiin kun rajoitatte liittymien upload-nopeuden murto-osaan tekniikan suomasta maksimista, ettekä mainitse asiasta missään muualla kuin palvelukuvauksen syövereissä?

Verrataanpa tilannetta vaikka kiinteän laajakaistan puolelle, siellä kerrotaan tilausvaiheessa liittymän nopeus molempiin suuntiin Liittymän teoreettinen maksiminopeus 8/1 Mbit/s

Mielestäni tuo tieto olisi rehellisen ja läpinäkyvän markkinoinnin kannalta ensiarvoisen tärkeää saattaa näkyville jo tilausvaiheessa. Nykyinen markkinointinne antaa ymmärtää, ettei nopeutta verkkoon päin ole rajoitettu.

Kummallista kyllä, Liikkuva Netti Plussan liittymäkuvauksessa lähtevän liikenteen nopeus on mainittu.

10 kommenttia

Hei kjns!

Kiitokset palautteesta. Tarkoitat ilmeisesti Liikkuva Netti Teho ja Max -liittymiä tässä tapauksessa.

Liittymää tilattaessa tuo upload nopeus on tarjousehdoissa mainittu, ( Lähtevän liikenteen maksiminopeus LTE-verkossa 5Mbit/s (vaihteluväli 1-5Mbit/s)), mutta ainahan sen voisi toki selkeämminkin ilmoittaa ja myös lisätä liittymän kuvaukseen. Ohjasin palautteen eteenpäin markkinoinnistamme ja viestinnästämme vastaavalle taholle.
Kunniamerkki +14
Jep, juurikin niitä tarkoitin.

Hyvä, että asia menee eteenpäin! Rajoitus voisi näkyä hyvin liittymän ominaisuuksissa kuten tuossa 3G-liittymässä on. Muutenkin 3G-liittymässä liittymän kuvauksen informaatioarvo on suurempi, LTE-liittymissä tunnutaan menevän enemmän markkinointikärki edellä.
Lainaus eräästä aiemmasta viestiketjusta: "Viime vuoden kevään jälkeen hankituissa Sonera Liikkuva Netti 4G -liittymissä eli mobiililaajakaistaliittymissä on lähtevän liikenteen nopeudeksi rajoitettu 5 Mbit/s. Näitä liittymiä käytetään pääsääntöisesti nettitikuilla ja reitittimillä tai liittymän SIM-kortti on esimerkiksi tabletissa."

En ollut tiennytkään tällaisesta nopeusrajoituksesta, se koskee varmaan omankin tablettini liittymää.

Voisiko Sonera kertoa myös: miksi tällainen rajoitus on tehty? Sitä ei Merja_J:n vastauksessa mainita.
Hei Riekkosak!

Rajoituksella haluamme mm. varmistaa ettei rajattomaksi muutettua 4G-liittymää käytetä liittymäehtojen vastaisesti esimerkiksi palvelinliikenteeseen tai tiedostonjakosovelluksiin, jotka voivat syödä kohtuuttoman paljon kaistaa muilta käyttäjiltä. Useimmille asiakkaille ja useimpiin käyttötarkoituksiinhan tuo 5 Mbit/s riittää vallan mainiosti.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Tiedoksi kaikille joka haluaa ladata ja lähettää paljon dataa verkossa nopeilla yhteyksillä... Sen aika on kohta ohi, ei riitä kaistaa. Lähetyskaistaa pienennetään, jotta latauskaista pysyisi korkeana. Tämä on tehty ADSL liittymissä, koska normaali kuluttaja käyttäjä ei lähettele verkossa normalisti oikein mitään.

Sonera voi tietoturvasyistä puuttua asiakkaan liittymän poikkeukselliseen
käyttöön (mukaan lukien rajoituksetta häiriön aiheuttaminen
verkolle tai toisille käyttäjille) yleisten toimitusehtojen
mukaisesti sulkemalla asiakkaan yhteyden tai rajoittamalla
sen käyttöä.


Eikä tämän voisi lukea näin: Sonera saa rajoittaa yhteyksiä koska kaikki mitä kulkee verkossa voidaan lukea vaaralliseksi. Poikkeuksellinen käyttö voi olla yhtenä päivänä ladataan paljon niin rajoitetaan yhteyksiä...
Hei olkitu!

Olet varmasti aivan oikeassa. Toisaalta joissakin taloyhtiöissä Soneran valokuitulaajakaistan liittymäkohtaiset maksiminopeudet ovat 100/100 Mbit/s ja 1000/100 Mbit/s, joten uploadin nopeuden tarpeellisuus on myös huomioitu.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Minulla teoriassa on mahdollista saada 100/100Mbps kaistaa ja olen tehnyt kyselyitä (useitakin) ja sanottiin että seuraava nopeus luokka on 1000/100 mutta minulle kelpaa se 100/100 aivan loistavasti.

En usko että taloyhtiön laitteisto ei pystyisi 100/100 kaistaa läpi päästämään. Sen verran uusi talo, rakennettu 2010.

Välillä olisi tarvetta nopeampaan upload nopeuteen, mutta turha sitä nopeentaa latausnopeutta, kun se on tarpeeksi nopea. Ja eihän taloyhtiössä laiteet 1000/100 pysty edes, sisäverkon kaapelit ovat kuitenkin CAT5E/CAT6 kaapelia.

Jos saisin tarkan hinnan ja järkevänä se pysyisi niin olisin valmis maksamaan palvelusta. Nykyisen sopimuksen hintahan on 100/10Mbps nopeudella 19.90€/kk, esim 29.90€/kk olen valmis maksamaan
Hei Merja_J.

Osaatko sanoa että mitä käy jos minä, naapurini ja naapurinnaapuri hankkime LTE-laajakaistan kotiin niin mitä käy, loppuuko mastosta kaista kesken??? Juuri tuli LTE. Nyt kirjoitan kaverin laajakaistalla, kun itse asun vielä syvemmällä korvessa ja siellä on 10M ADSL joka ei riitä minulle. 20M nopeus maksaa liikaa ja antaa vain 13 Mbps eli en maksa siitä 3 Mbps:stä lisähintaa. Enkä kyllä ole maksanut kiinteästä enää aikoihin, kun 3G:kin on tekniikaltaan usein nopeampi korvessa, mutta haluaisin lisää nopeutta.

Soneran kartta sanoo, että nopeus olisi jopa 150 Mbps minun osoitteessa. Tarkoittaako tuo sitä, että tuo nopeus jaetaan kaikkien kanssa alueella jossa tukiasema on ja jotka voivat kytkeytyä siihen mastoon?

Upload rajoitus ei minua haittaisi yhtään.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Langaton yhteys on aina jaettua yhteyttä. Eli on jaettua yhteyttä teoriassa siis 150Mbps mutta käytännössä 60-80Mbps paikkeilla.

Nopeus riippuu paljon tukiasemasi kapasiteetista kuinka paljon on oikeasti käytettävissä. Eli en osaa sanoa mitenkän miten nopeus jaetaan käyttäjälle. Riippuu myös miten tukiasema on suunnattu, eli kuinka laajalle tukiasema suunnataan, tällöin jaetaan suurelle alueelle, joten pienelle alueella kapasiteetti on pieni. Suuren kävijämäärällä tukiasemaa tukkeutuu nopeammin.

Myös päätelaitteesi vaikuttaa paljon nopeuteen.

Pyydä operaattorilta kahden viikon kokeilu niin saat paljon varmennin tietää nopeudesta. Kannattaa olla hyvä suuntautuva antenni, jonka suuntaat suoraan tukiasemaa kohti ilman esteitä. Osaatko sanoa kuinka pitkä matka on tukiasemalle?
Hei museomies!

Jos samaa tukiasemaa käyttää muutama käyttäjä, niin se ei juurikaan vaikuta nopeuksiin. Käytännössä käyttäjiä pitää olla samanaikaisesti todella paljon verkon ruuhkautumiseksi.

Vastaa