8/1 nopeammaksi

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Eli homman nimi on seuraava,
Aloin tutkimaan saisiko puristettua lisää irti kyseistä yhteydestä Espoossa.

Kahdella eri boksilla ajeltu ja asetuksia säädelty (zyxel 660h-d1 ja 660h-61)
Käytännössä yhteysnopeus seilaa 4.8-5.5megan välillä. Linja toimii muuten täysin vakaasti.

Boksit yhdistävät noin 6000-6400 sisään mutta ulospäin menevä jää aina 500-600 luokkaan (vähän?)
Vaihto G.dmt ja T1.413 tilojen välillä ei ole käytännössä vaikutusta nopeuteen, ulospäin menevä kaista nousee g.dmt tilassa 512->608.
Nähtävästi tätä linjaa ei saa kytkettyä adsl2(+) tilaan? Koska modeemi ei yhdistä enään siinä tilassa.

Talon pistorasiat kokeilut läpi. Nyt käytössä alta metrinen puhelinpiuha, kokeiltu myös 30cm piuhalla.

Noise arvot ovat 6-7db sisään ja ulos
Attenuation arvot ovat 28db / 11db

Olettaisin että tämän linjan saisi yhdistämään edes 7000-8000 / 750-850 kbps
Elisan/Saunalahden liittymät pyörii huomattavasti nopeammin tällä alueella, ero ei voi olla näinkään suuri operaattoreiden kesken?
Onko tässä vielä jotain mitä voisi itse säädellä, pystyykö operaattori tekemään jotain säätöjä vai jääkö nopeudet tälle tasolle soneralla?

1 kommentti

Perusteellisesti olet yhteyttä testannut, joten eipä tule mieleen muita kotikonsteja jolla kättelynopeuksia saisi suuremmiksi. Jollain muulla modeemilla yhteys saattaisi olla nopeampi, tai sitten ei. Signaalin vaimeneminen talon sisäisessä puhelinkaapeloinnissa eri liitäntäkohtineen on yksi tekijä, mutta siihen on vaikea itse vaikuttaa ellei sitten satu olemaan taitoa ja valtuutta koskea kytkentöihin.

Liittymäsi on mitä ilmeisemmin kytketty ADSL-keskittimelle sellaiseen porttiin, jossa ei ole tukea ADSL 2+ yhteydelle ja tästä syystä yhteys ei muodostu jos modeemin pakottaa käyttämään ADSL 2+ standardia. 8/1M - nopeusluokan liittymissä ITU-T G.dmt antaa usein parhaat nopeudet, mutta tässäkin asiassa totuus selviää testaamalla (kuten oletkin jo tehnyt).

Ilmoittamasi nopeudet ovat palvelukuvauksen mukaiset 8/1M - nopeusluokan liittymälle. Voit kuitenkin halutessasi ottaa yhteyttä Vikapalveluun vaikka Omien sivujen palvelupyyntölomakkeella, jolloin tilanne voidaan tarkistaa liittymäkohtaisesti.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa