8/1M ADSL -yhteys Espoon Laaksolahdessa

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 1 katselukerta

Hei, minulla on yrityksellenei Soneran laajakaista liittymä xxx-xxxxx Espoon Laaksolahdessa osoitteessa Pitkäjärvenranta. Liitymä on ollutuseita vuosia ja toiminut muuten paitsi kun Sonera on tehnyt ns automaattisia nopeuden nostoja. Tämä on tapahtunut kaksi kertaa aikaisemmin ja asia korjaantui kun otin yhteyttä Soneraan ja sieltä manuaalisesti laskettiin nopeus takaisin. Ilmeisesti meille tuleva johto on sen verran pitkä että suurimmat nopeudet eivät onnistu.

Nyt kahden kuukauden ajan on yhteys pätkinyt todella usein. Viikoittain yhteys on tunteja pois päältä ja olen yrittänyt kaikkea:
- ostanut uuden päätelaitteen
- vaihtanut kaapelit
- vaihtanut suodattimen
- buutannut koneet (näissä ei muutoksia)
- DSL modemin virtaa päälle ja pois
- soittanut automaattiseen vian korjaajaan kymmeniä kertoja: tekee testin ja ilmoittaa että toimii mutta modemin DSL ja Internet ledin vaan vilahtavat päälle ja sitten taas pois.

Mikään näistä ei ole auttanut yhtään. Mutta mystisesti seuraavana päivänä yhteys saattaa taas toimia, joskus parin päivän päästä ja toimii monta päivää. Kunnes taas sama rumba alkaa. Täysin ilman havaittavaa logiikkaa.

Alkaa olla vakava paikka kun työnteko häiriintyy pahasti. Voin ajatella seuraavia aiheuttajia:

1. Sonera nostanut jälleen automaattisesti nopeutta (en ole nähnyt ilmoitusta). Koska nostettu viimeksi ?
2. Naapurissa on rakenteilla omakotitalo, ja voihan olla että sen liitäntöjen yhteydessä on saatu jotain hässäkkää aikaan. Siellä ei vielä asu ketään mutta voihan olla että kuso kulkee ja tulee interferenssiä tms.
3. Sonera on tehnyt DSLAMin päässä jotain sw päivityksiä jotka ovat muuttaneet siirtokerroksen koodausta niin että pitkä kaapelimme häiriintyy....ei tosi selitä sitä miksi sitten toimii joskus...
4. Jokin muu ylikuuluminen/häiriö dslamin päässä tai kaapelissa

Meillä kotona ei tapahtunut mitään muutosta vikojen alkaessa.

Olisi todella ystävällistä jos liittymän ongelmaa voisi selvittää.

terv. Jari M (xxx-xxxxxxx)

1 kommentti

Pahoittelen viivästynyttä vastausta. Tämä viesti jäi minulta aikaisemmin huomaamatta.

Liittymässä on nyt modeemin verkossa kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimissaan noin 4/1 Mbit/s maksiminopeudet. Vaikka ADSL-modeemin ja -keskittimen välinen kaista ei ole nopeuden puolesta erityisen hyvä liittymän nopeusluokka huomioon ottaen, on se kohtuullinen kun otetaan huomioon liittymän johdonpituus puhelinkeskukselle jossa dslam sijaitsee.

4 Mbit/s on vielä ADSL-liittymän palvelukuvauksen mukainen nopeus ja siinä mielessä hyväksyttävä, mutta katkomista yhteydessä ei saisi esiintyä. Olet viestisi mukaan testannut yhteyttä jo toisella modeemilla ja kaapelilla. Jos ADSL-yhteys edelleen katkoo, tee liittymästä vikailmoitus Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Lomakkeen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään voit kertoa tarkemmin katkomisesta eli lähinnä kuinka usein katkoksia on, miten pitkiä katkokset ovat ja sammuuko modeemin ADSL/DSL-valo katkon aikana.

Vastaa