Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
kokkikolmonen_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

ADSL -> VDSL ja takaisin Mahdollista?

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Puhelinneuvonnassa kerrottiin ettei takaisin vaihtaminen ole enää mahdollista.

Onko näin ja jos on, niin miksi?
16 vastausta
jrtv_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 10 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Tapio kirjoitti:
VDSL2-yhteys on käytössä vain talon sisäisessä puhelinkaapeloinnissa. Jos kaapelointi on liian huonolaatuinen VDSL2-yhteydelle, on harkittava mahdollisuutta palauttaa takaisin ADSL-yhteys. Talon DSL-reitittimeltä testattuna liittymäsi yhteys oli ulkoverkkoon päin erinomainen, joten talon kaapelointiin vaikutaa sen perusteella ongelmien syy jäävän.

Postissa on kuitenkin varmuuden vuoksi uusi palvelureititin odottamassa. Toivottavasti sillä pelaa VDSL2-yhteys kunnolla ilman katkoksia. Testataan ensin toisella modeemilla. Näinhän se neuvo tällaisissa tapauksissa menee.


Uuden modeemin pitäisi tulla tänä iltana Itellan kotikuljetuksena. Toivon todella että se pelittäisi paremmin kuin tämä nyt paikalla oleva. Olen siirtänyt myös pistokkeen toiseen paikkaan, jonne asentaja neuvoi sen pistämään. Nähdäkseni se on hieman vähentänyt katkomisia, joten...

Vaikuttaako nopeuden lasku VDSL2 yhteyden luotettavuuteen?

Tarkempia tietoja seuraa, kun saan uuden modeemin paikoilleen. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, Itella ei onnistu pakettia tänään toimittamaan vaan se menee maanantaille, ehkä tiistaille. Koskaan ei vielä Itella ole meille saanut pidettyä lupauksiaan kotikuljetusten kanssa. Siksi vältän niitä mahdollisimman paljon, semminkin kun posti on kadun toisella puolella. 😄
.jrtv
jrtv_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 10 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
jrtv kirjoitti:
[quote="Tapio":8whjfrk6]VDSL2-yhteys on käytössä vain talon sisäisessä puhelinkaapeloinnissa. Jos kaapelointi on liian huonolaatuinen VDSL2-yhteydelle, on harkittava mahdollisuutta palauttaa takaisin ADSL-yhteys. Talon DSL-reitittimeltä testattuna liittymäsi yhteys oli ulkoverkkoon päin erinomainen, joten talon kaapelointiin vaikutaa sen perusteella ongelmien syy jäävän.

Postissa on kuitenkin varmuuden vuoksi uusi palvelureititin odottamassa. Toivottavasti sillä pelaa VDSL2-yhteys kunnolla ilman katkoksia. Testataan ensin toisella modeemilla. Näinhän se neuvo tällaisissa tapauksissa menee.




Tarkempia tietoja seuraa, kun saan uuden modeemin paikoilleen. [/quote:8whjfrk6]

No nyt on uusi modeemi ollut paikoillaan koko tämän (27.02.2011) päivän. Vaikutti lupaavalta, ei pätkinyt koko päivänä, vaikka käytimme digiboksia ja katselimme tv:tä sen kautta koko päivän. Kuva pätki ja jumitteli silloin tällöin, mutta pääsääntöisesti ihan katselukelvollisesti. Ja mikä tärkeintä, netti pysyi päällä koko ajan.
Illan tullen rohkaistuimme kokeilemaan jopa videovuokraamoa, olihan meille luvattu ilmaisia elokuvia kaupantekijäisiksi. Elokuvakin alkoi ihan lupaavasti, video kulki jopa jouhevammin kuin televisiolähetys, mutta sitten alkoi pätkiminen. Ensimmäinen katkos tuli n. klo 20.30 ja sen jälkeen n. 10 minuutin välein muutaman kerran. Kaikista kerroista selvittiin modeemin restartilla, mutta jotain jäi elokuvasta puuttumaan. Lisäksi kuva alkoi pätkiä ja töksähdellä niin paljon, ettei elokuvanautinnosta paljon voinut puhua. Paikoin juuri ja juuri seurattavaa nykimistä.

Modeemi on kätellyt nyt n. 90megan nopeudella ja toiminut lähes koko päivän yhtäjaksoisesti. Mikä on seuraava askel? Itse olen sitä mieltä, että yhteyden pitäisi pysyä päällä viikkokausia ilman modeemin reboottia. Ainakin ADSL-yhteys pysyi. Mikä on Soneran kanta tähän?
Tietenkin tämä oli vain yhden päivän saldo, mutta kuitenkin. Seuraan tilannetta.
.jrtv
Tapio_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1901 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
jrtv kirjoitti:
Vaikuttaako nopeuden lasku VDSL2 yhteyden luotettavuuteen?


ADSL-liittymissä ainakin homma menee periaatteessa niin, että mitä pienempi nopeusluokka, sitä luotettavammin se toimii. Tämä oli karkea yleistys, mutta pienemmällä kaistanleveydellä on suuriempi todennäköisyys toimi vakaasti kun sellaisella yhteydellä, jossa yhteyden kapasiteetista otetaan "kaikki irti".

VDSL2-liittymistä on tässä vaiheessa vielä lyhyt kokemus, enkä osaa sanoa onko nopeuden rajoittamisella niissä yhtä suuri vaikutus kuin ADSL-liittymillä.

jrtv kirjoitti:
Modeemi on kätellyt nyt n. 90megan nopeudella ja toiminut lähes koko päivän yhtäjaksoisesti. Mikä on seuraava askel? Itse olen sitä mieltä, että yhteyden pitäisi pysyä päällä viikkokausia ilman modeemin reboottia. Ainakin ADSL-yhteys pysyi. Mikä on Soneran kanta tähän?
Tietenkin tämä oli vain yhden päivän saldo, mutta kuitenkin. Seuraan tilannetta.


Ei ole omalla kohdalla tullut vielä vastaan "ennakkotapausta" vastaavasta tilanteesta. Ellei 100/10M-nopeusluokkaa saada korjaamallakaan toimimaan, ehkä seuraava vaihe olisi nopeusluokan laskeminen tai sitten jopa paluu ADSL-tekniikkaan.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.
jrtv_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 10 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Nyt on pari viimeistä päivää menneet jo ihan kivuttomasti (kop kop!). Eli linja on hämmästyksekseni pysynyt ylhäällä katkeamatta edellisen viestini jälkeen. Ihmetyttää mistä se oikein voi johtua, kun tuo uusikin modeemi kuitenkin pätki alussa jonkin verran?

Nykimistä ipTV:n puolella edelleen esiintyy, mutta se ei kai ole enää kaistan puutteesta johtuvaa? Toisaalta se ei minulle edes ole se maailman tärkein asia.

Videovuokrausta en ole toista kertaa kokeillut, kun se ensimmäinen kerta meni lähinnä slideshown katselemiseksi. Jossain draamassa sekin voi olla ihan ok, mutta toimintaleffaan se ei oikein istu.

Pääasia, eli tuon internet-linjan pysyminen päällä katkeamatta, näyttää nyt kuitenkin tätä kirjoitettaessa olevan OK. Mutta varmasti palaan asiaan, jos tilanne muuttuu huonompaan suuntaan. 😉
.jrtv
jrtv_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 10 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
No ne olivat vain ne pari päivää, kun kaikki oli ok.

Eilen (03.03.2011) alkoi pätkiminen taas ja tänään se on yltynyt. Tein vikailmoituksen Soneran vikapalveluun. Yksi kone oli päivittämässä itseään, kun yhteys katosi ja koko update toiminto tuntui menevän solmuun. Ei hyvä!
Pankkiinkin olisi pitänyt päästä, mutta kun linja katkeili koko ajan, ei se tahtonut onnistua millään. Sekään ei ole hyvä asia.

Ei tähän (VDSL) näytä olevan mitään luottamista! Joskus toimii kuin unelma, joskus pätkii niin, ettei mistään tule mitään ja hermot menevät! Kyllä tässä oikeasti kaipaa vanhaa kunnon ADSL-yhteyttä ja D-linkin modeemia, jolla SSID:n piilottaminenkin onnistui.
.jrtv
jrtv_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 10 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Loistavaa! En osaa sanoa onko tämä kotona käyneen asentajan, vai Soneran "syy"..

Mutta VDSL-linja on toiminut pätkimättä nyt edellisen postaukseni jälkeen. ASentaja, joka kävi meillä teki joitain taikoja puhelinpistokkeen kanssa ja (ilmeisesti) poisti käytöstä kaikki muut, paitsi eteisessä sijaitsevan pistokkeen. Muut kuulemma aiheuttivat häiriöitä.

Sen jälkeen kyllä huomasin modeemin kättelynopeudenkin laskeneen n. 70megaan, entisestä >90megasta. No sillä ei tässä konkurssissa ole väliä, yhteys pelaa ja jopa IPTV on käyttökelpoinen!

Suuret kiitokset asianosaisille, jotka jaksoivat kuunnella valituksiani ja saivat yhteyden pelaamaan! Olen tyytyväinen.
.jrtv
Tapio_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1901 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Liittymäsi downstream-kaista on rajattu arvoon 70 Mbit/s viimeisimmän vikailmoituksen käsittelyn yhteydessä. Puhelinrasian kytkentöjen korjauksesta huolimatta on ehkä hyvä idea pitää nykyinen kaistanrajoitus käytössä, ellei ole erityistä tarvetta suuremmalle kapasiteetille.

Yhteys modeemin ja DSL-keskittimen välillä saataisi toimiakin nyt täydellä 100M-kaistalla, mutta toisaalta rajoituksen poistaminen saattaisi palauttaa aikaisemmat ongelmat lievempänä versiona. "Nyt ei kosketa mihinkään, kun se toimii hyvin" on harkinnan arvoinen vaihtoehto 🙂
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.
Tämän osion uusimmat keskustelut