ADSL -> VDSL ja takaisin Mahdollista?


Puhelinneuvonnassa kerrottiin ettei takaisin vaihtaminen ole enää mahdollista.

Onko näin ja jos on, niin miksi?

16 kommenttia

Näin on eli VDSL2-yhteydesta ei enää takaisin ADSL:ään vaihdeta. En tiedä mikä on perimmäinen syy tämän takana, mutta en usko että VDSL2-yhteyden käyttäjistä moni haikailee takaisin ADSL-yhteyttä.
Tapio kirjoitti:
Näin on eli VDSL2-yhteydesta ei enää takaisin ADSL:ään vaihdeta. En tiedä mikä on perimmäinen syy tämän takana, mutta en usko että VDSL2-yhteyden käyttäjistä moni haikailee takaisin ADSL-yhteyttä.


Täällä on kylläkin yksi, joka haikailee erittäin luotettavasti toiminutta ADSL-liittymäänsä takaisin. Olisin valmis syöttämään tuon VDSL-boksin ensimmäiselle käsiini saamalle Soneralaiselle!

Kiroan sen päivän, kun menin vaihtamaan ADSL:n tuohon pätkivään VDSL:ään, laitteeseen ja yhteyteen, jolla ei näennäisestä nopeudesta huolimatta tunnu tekevän yhtään mitään! Tänäänkin olen käynnistellyt laitetta jo kuusi kertaa, kun yhteys on katkennut! Joka päivä on ollut samanlainen siitä lähtien, kun tuo kirottu Thomsonin laite tuli taloon!

ADSL oli 24megainen ja toimi täydellä nopeudella erittäin luotettavasti. Yhtään katkoa en huomannut sen olo aikana. Myös langattomat laitteet toimivat hienosti, MAC-osoitesuodatus ja SSID:n piiloitus toimivat (mielestäni tärkeää, kun asutaan keskellä kaupunki). Sitten tämä surkea räpöstys VDSL... Muka lailla 100megainen yhteys. MAC-osoitesuodatusta en saa parhaallakaan tahdolla toimimaan, eikä SSID:n piilotus onnistu. Yhteys pätkii randomisti vähän väliä, samoin laitteen linjoille saanti toimii randomisti joko virtanappulasta, selaimen kautta laitteen asetussivulta (tarkistamalla yhteys tai käynnistämällä uudestaan) tai ihan itsekseen. Sonera ilmoitti minulle, että vika on tietokoneessa, eikä muualla. Hassua, että se vika ilmaantui juuri sen jälkeen, kun VDSL tuli taloon. Ja vielä hassumpaa on se, että sama vika iski yhtä aikaa kaikkiin viiteen koneeseen.
Kaiken huipuksi minulle sanottiin, että Sonera korjaa ilmaiseksi vain omissa linjoissaan olevat viat, jos siis vika on VDSL-boksissa tai minun koneessani, minun pitää maksaa sen korjaamisesta. Siis WTF??? Eikö tuolla boksilla ole muka mitään takuuta? Milloin siitä tuli minun omaisuuttani? Luulin vain liisanneeni sen Soneralta? Se on ollut tuossa nyt viime tiistaista (08.02.2011) ja asensin sen seuraavana päivänä. Siitä lähtien olen saanut "nauttia" VDSL:n tuomista pätkimisistä ja boxin boottailuista.

Lienee turha mainita, että (mukana tulleen) ip-tv:n katselu on täysin mahdotonta tuolla yhteydellä, kun linja menee randomisti nurin vähän väliä? Ai niin, mutta vikahan olikin minun tietokoneessani? Miten pirussa se sitten vaikuttaa myös tuohon Motorolan digiboxiinkin? Hämmästyttävää logiikkaa soneran tekniseltä tuelta!

Lupasin odottaa sen viisi työpäivää, jotta sonera korjaa linjan toimivaksi. (Itselläni toimii yhteys koneelta boxille, Soneralta - kuulemma - toimii yhteys boksille. Siinä välissä on jotain, joka ilmeisesti ei toimi) Sen jälkeen otan yhteyttä kuluttajaneuvontaan. On se kumma jos sitä ADSL yhteyttä ei saada takaisin, kun se kerran kuitenkin toimi! Tällaisenaan tällä ei tee yhtään mitään! Olisi edes jokin tapa saada asiakaspalveluun yhteys, mutta automaatti ilmoittaa tylysti minun tehneen jo vikailmoituksen ja katkaisee puhelun ennen kuin pääsen keskustelemaan ns. "teknisen tuen" kanssa.
jrtv kirjoitti:
[quote="Tapio":2sys1v45]Näin on eli VDSL2-yhteydesta ei enää takaisin ADSL:ään vaihdeta. En tiedä mikä on perimmäinen syy tämän takana, mutta en usko että VDSL2-yhteyden käyttäjistä moni haikailee takaisin ADSL-yhteyttä.


Täällä on kylläkin yksi, joka haikailee erittäin luotettavasti toiminutta ADSL-liittymäänsä takaisin. Olisin valmis syöttämään tuon VDSL-boksin ensimmäiselle käsiini saamalle Soneralaiselle!

Kiroan sen päivän, kun menin vaihtamaan ADSL:n tuohon pätkivään VDSL:ään, laitteeseen ja yhteyteen,

Luen" kanssa.[/quote:2sys1v45]

Itsellä samat ongelmat paitsi, että en ottanut tuota VDSL2, sen tullesa tarjolle vaan päätin pysyä ADSL. Mutta talotekniikan 'uudistuessa' hyvin toimineeseen ADSL yhteyteen tuli nuo yllä kuvaamasi ongelmat. Edellisen vikalmoituksen jälkeen Sonera ilmoitti, että yhteys on kunnoosa, vikaa ei havittu. Taitavat testata yhteyttä pari sekuntia ja toteavat tämän perusteella netin olevan kunnossa. Itsellä netti toimii hyvin niin kauan kunnes menee linja poikki. Netin palatuminen kestää minuutista kahteen ja tämän jälkeen toimii normaalisti kunnes menee uudestaa poikki.
Juks kirjoitti:
Itsellä samat ongelmat paitsi, että en ottanut tuota VDSL2, sen tullesa tarjolle vaan päätin pysyä ADSL. Mutta talotekniikan 'uudistuessa' hyvin toimineeseen ADSL yhteyteen tuli nuo yllä kuvaamasi ongelmat. Edellisen vikalmoituksen jälkeen Sonera ilmoitti, että yhteys on kunnoosa, vikaa ei havittu. Taitavat testata yhteyttä pari sekuntia ja toteavat tämän perusteella netin olevan kunnossa. Itsellä netti toimii hyvin niin kauan kunnes menee linja poikki. Netin palatuminen kestää minuutista kahteen ja tämän jälkeen toimii normaalisti kunnes menee uudestaa poikki.


Täällä kyllä ilmoitettiin tekniikan vaihtuneen jo tammikuun alussa, olikohan 6.1? Mutta kyllä tuo ADSL-linja toimi pätkimättä loppuun asti. Vasta tuohon "parempaan palveluun" siirtymisen jälkeen alkoivat ongelmat. Nyt on itsellä parin päivän työmatka edessä ja mietityttää, miten perhe osaa noiden ongelmien kanssa tulla toimeen.. Joka kerta kun kotiin tullessani ensi töikseni joudun boottaamaan tuon Thomsonin boksin.

Huvittavaa on myös se, että Soneran "asiakaspalvelu" väitti minulle kivenkovaa, ettei tässä talossa ole toiminut ADSL-yhteys tekniikan uudistamisen jälkeen ollenkaan. Ilmeisesti olen vain kuvitellut sen toimineen. Tämä mainittiin syyksi myös sille, etten voi saada ADSL:ä takaisin.

Tuntuu vähän siltä että kun nämä puhelinyhtiöt nykyään ilmoittavat "palvelun parannuksista" ja "uusista hienoista ominaisuuksista" se tarkoittaa yksiselitteisesti palvelun huononemista ja surkeampia yhteyksiä. Yleensä myös tietysti lisää rahan menoa kuluttajalla, vaikka se ei tässä tapauksessa toteutunutkaan, mutta poikkeus vahvistaa säännön.

Pitänee kysellä taas toista toimittajaa, jos Sonera ei kerran saa tuota linjaa toimimaan luvatulla tavalla.
jrtv: Koti TV:n palvelureitittimenä toimiva Thomson TG789vn on Soneran omaisuutta. Jos laitteessa on vikaa, se vaihdetaan Vikapalvelun kautta.

Liittymästäsi on kertomasi mukaan jo vikailmoitus tehty. Palvelureitittimen vaihto toiseen yksilöön on vikailmotuksen yksi mahdollinen lopputulos.
Koti TV:n palvelureitittimenä toimiva Thomson TG789vn on Soneran omaisuutta. Jos laitteessa on vikaa, se vaihdetaan Vikapalvelun kautta.

Liittymästäsi on kertomasi mukaan jo vikailmoitus tehty. Palvelureitittimen vaihto toiseen yksilöön on vikailmotuksen yksi mahdollinen lopputulos.


Tämä ei ole enää todellista...

Kyllä nyt alkaa olla leikki ja hauskuus todella kaukana tästä liittymästä ja tämän asiakkaan mielestä! Tänään 19.02.2011 on netti pätkinyt suurinpiirtein kolmen - kymmenen minuutin välein! Tulee takaisin, kun Thomsonin käynnistää uudelleen.

Jatkuvaa boottailua ja kiroamista, eikä Sonerasta kuulu mitään. Viikko meni ennen kuin sain tekstiviestin vikailmoituksen siirtymisestä asentajalle. Montako viikkoa menee siihen, että asentaja tekee jotain??? Vai tekeekö ylipäätään mitään???

Täällä aletaan nyt olla siinä lämpötilassa, että tämä asia ei tule jäämään tähän, jollei Sonera pian tee jotain ja saa linjaa toimimaan samalla luotettavuudella, kuin millä se toimi ennen tätä palvelun parantamistakin!!!

Kuinka tällaisella liittymällä on yleensä aikomus katsoa jotain v*tun televisiota?

PERKELE!!!
jrtv: Jos haluat vastauksia laajakaistaliittymäsi suhteen, lisää asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero). Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

Jos haluat vain kommentoida etkä kaipaa tarkempia vastauksia, sekin käy.
Tapio kirjoitti:
jrtv: Jos haluat vastauksia laajakaistaliittymäsi suhteen, lisää asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero). Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

Jos haluat vain kommentoida etkä kaipaa tarkempia vastauksia, sekin käy.


No nyt on liittymän numero lisätty, asiakasnumeroa en tähän hätään löytänyt.
Ei tässä ole tarkoitus pelkästään v*ttuilla, anteeksi jos olen aiheuttanut mielipahaa kirjoituksillani, mutta oikeasti ottaa päähän tällainen liittymä! Mielipahaa tämä epäluotettava liittymä on minulle ja lapsillekin aiheuttanut.

Tänään (23.02.2011) se boksi naksahteli itsestään pois päältä, eikä edes yrittänyt uutta yhteyttä. Piti käydä käyttämässä virrat pois ja sitten se suostui nousemaan linjoille vähäksi aikaa.

Asentaja on käynyt päivällä paikan päällä toteamassa tilanteen, itse en ollut paikalla, mutta vaimo oli kertonut miten linja oireilee. Nyt (18.51) linja katkesi taas.. Broadband -valo jää palamaan, mutta linja on poikki. Tästä yleensä pääsee eteenpäin boottaamalla laite selaimen kautta. Kokeillaanpas... Ei onnistunut... Uusi yritys... Nyt onnistui (18.53).

Asentaja soitti sitten minulle ja sovittiin, että boksi menee vaihtoon, jollei se auta täytynee laskea nopeutta. Oli puhe myös ADSL:n takaisin saamisesta, koska ipTV ei ole minulle mitenkään tärkeä. Itse asiassa se tuli tämän liittymän kylkiäisenä ikään kuin pakkomyyntinä. Liittymän vaihto tuli ajankohtaiseksi, koska Sonera ja VVO olivat solmineet jonkin sopimuksen, jonka perusteella sain VDSL:n huomattavasti halvemmalla, kuin entisen ADSL:n. Jos olisin tiennyt mikä sotku tästä syntyy, olisin pitänyt vanhan ja luotettavan liittymäni.

Soneran puolustukseksi täytyy sanoa, että 24megan ADSL, joka Elisan kautta antoi minulle n. 16megaa, antoi Soneran kautta kättelyksi n. 25megaa. (Nyt linja katkesi taas klo. 18.59 bootataan...) Sekä se, että Soneralta sentään joku viitsi vaivautua paikalle.

Jos saan linjan ylös, pistän tämän viestin tulemaan. Mitä mieltä itse olette tällaisesta linjasta? Turhaa valitusta? (Linja nousi ylös klo 19.02, nyt lähetetään viesti äkkiä, jotta ehditään!)
VDSL2-yhteys on käytössä vain talon sisäisessä puhelinkaapeloinnissa. Jos kaapelointi on liian huonolaatuinen VDSL2-yhteydelle, on harkittava mahdollisuutta palauttaa takaisin ADSL-yhteys. Talon DSL-reitittimeltä testattuna liittymäsi yhteys oli ulkoverkkoon päin erinomainen, joten talon kaapelointiin vaikutaa sen perusteella ongelmien syy jäävän.

Postissa on kuitenkin varmuuden vuoksi uusi palvelureititin odottamassa. Toivottavasti sillä pelaa VDSL2-yhteys kunnolla ilman katkoksia. Testataan ensin toisella modeemilla. Näinhän se neuvo tällaisissa tapauksissa menee.
Tapio kirjoitti:
VDSL2-yhteys on käytössä vain talon sisäisessä puhelinkaapeloinnissa. Jos kaapelointi on liian huonolaatuinen VDSL2-yhteydelle, on harkittava mahdollisuutta palauttaa takaisin ADSL-yhteys. Talon DSL-reitittimeltä testattuna liittymäsi yhteys oli ulkoverkkoon päin erinomainen, joten talon kaapelointiin vaikutaa sen perusteella ongelmien syy jäävän.

Postissa on kuitenkin varmuuden vuoksi uusi palvelureititin odottamassa. Toivottavasti sillä pelaa VDSL2-yhteys kunnolla ilman katkoksia. Testataan ensin toisella modeemilla. Näinhän se neuvo tällaisissa tapauksissa menee.


Uuden modeemin pitäisi tulla tänä iltana Itellan kotikuljetuksena. Toivon todella että se pelittäisi paremmin kuin tämä nyt paikalla oleva. Olen siirtänyt myös pistokkeen toiseen paikkaan, jonne asentaja neuvoi sen pistämään. Nähdäkseni se on hieman vähentänyt katkomisia, joten...

Vaikuttaako nopeuden lasku VDSL2 yhteyden luotettavuuteen?

Tarkempia tietoja seuraa, kun saan uuden modeemin paikoilleen. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, Itella ei onnistu pakettia tänään toimittamaan vaan se menee maanantaille, ehkä tiistaille. Koskaan ei vielä Itella ole meille saanut pidettyä lupauksiaan kotikuljetusten kanssa. Siksi vältän niitä mahdollisimman paljon, semminkin kun posti on kadun toisella puolella. 😃
jrtv kirjoitti:
[quote="Tapio":8whjfrk6]VDSL2-yhteys on käytössä vain talon sisäisessä puhelinkaapeloinnissa. Jos kaapelointi on liian huonolaatuinen VDSL2-yhteydelle, on harkittava mahdollisuutta palauttaa takaisin ADSL-yhteys. Talon DSL-reitittimeltä testattuna liittymäsi yhteys oli ulkoverkkoon päin erinomainen, joten talon kaapelointiin vaikutaa sen perusteella ongelmien syy jäävän.

Postissa on kuitenkin varmuuden vuoksi uusi palvelureititin odottamassa. Toivottavasti sillä pelaa VDSL2-yhteys kunnolla ilman katkoksia. Testataan ensin toisella modeemilla. Näinhän se neuvo tällaisissa tapauksissa menee.




Tarkempia tietoja seuraa, kun saan uuden modeemin paikoilleen. [/quote:8whjfrk6]

No nyt on uusi modeemi ollut paikoillaan koko tämän (27.02.2011) päivän. Vaikutti lupaavalta, ei pätkinyt koko päivänä, vaikka käytimme digiboksia ja katselimme tv:tä sen kautta koko päivän. Kuva pätki ja jumitteli silloin tällöin, mutta pääsääntöisesti ihan katselukelvollisesti. Ja mikä tärkeintä, netti pysyi päällä koko ajan.
Illan tullen rohkaistuimme kokeilemaan jopa videovuokraamoa, olihan meille luvattu ilmaisia elokuvia kaupantekijäisiksi. Elokuvakin alkoi ihan lupaavasti, video kulki jopa jouhevammin kuin televisiolähetys, mutta sitten alkoi pätkiminen. Ensimmäinen katkos tuli n. klo 20.30 ja sen jälkeen n. 10 minuutin välein muutaman kerran. Kaikista kerroista selvittiin modeemin restartilla, mutta jotain jäi elokuvasta puuttumaan. Lisäksi kuva alkoi pätkiä ja töksähdellä niin paljon, ettei elokuvanautinnosta paljon voinut puhua. Paikoin juuri ja juuri seurattavaa nykimistä.

Modeemi on kätellyt nyt n. 90megan nopeudella ja toiminut lähes koko päivän yhtäjaksoisesti. Mikä on seuraava askel? Itse olen sitä mieltä, että yhteyden pitäisi pysyä päällä viikkokausia ilman modeemin reboottia. Ainakin ADSL-yhteys pysyi. Mikä on Soneran kanta tähän?
Tietenkin tämä oli vain yhden päivän saldo, mutta kuitenkin. Seuraan tilannetta.
jrtv kirjoitti:
Vaikuttaako nopeuden lasku VDSL2 yhteyden luotettavuuteen?


ADSL-liittymissä ainakin homma menee periaatteessa niin, että mitä pienempi nopeusluokka, sitä luotettavammin se toimii. Tämä oli karkea yleistys, mutta pienemmällä kaistanleveydellä on suuriempi todennäköisyys toimi vakaasti kun sellaisella yhteydellä, jossa yhteyden kapasiteetista otetaan "kaikki irti".

VDSL2-liittymistä on tässä vaiheessa vielä lyhyt kokemus, enkä osaa sanoa onko nopeuden rajoittamisella niissä yhtä suuri vaikutus kuin ADSL-liittymillä.

jrtv kirjoitti:
Modeemi on kätellyt nyt n. 90megan nopeudella ja toiminut lähes koko päivän yhtäjaksoisesti. Mikä on seuraava askel? Itse olen sitä mieltä, että yhteyden pitäisi pysyä päällä viikkokausia ilman modeemin reboottia. Ainakin ADSL-yhteys pysyi. Mikä on Soneran kanta tähän?
Tietenkin tämä oli vain yhden päivän saldo, mutta kuitenkin. Seuraan tilannetta.


Ei ole omalla kohdalla tullut vielä vastaan "ennakkotapausta" vastaavasta tilanteesta. Ellei 100/10M-nopeusluokkaa saada korjaamallakaan toimimaan, ehkä seuraava vaihe olisi nopeusluokan laskeminen tai sitten jopa paluu ADSL-tekniikkaan.
Nyt on pari viimeistä päivää menneet jo ihan kivuttomasti (kop kop!). Eli linja on hämmästyksekseni pysynyt ylhäällä katkeamatta edellisen viestini jälkeen. Ihmetyttää mistä se oikein voi johtua, kun tuo uusikin modeemi kuitenkin pätki alussa jonkin verran?

Nykimistä ipTV:n puolella edelleen esiintyy, mutta se ei kai ole enää kaistan puutteesta johtuvaa? Toisaalta se ei minulle edes ole se maailman tärkein asia.

Videovuokrausta en ole toista kertaa kokeillut, kun se ensimmäinen kerta meni lähinnä slideshown katselemiseksi. Jossain draamassa sekin voi olla ihan ok, mutta toimintaleffaan se ei oikein istu.

Pääasia, eli tuon internet-linjan pysyminen päällä katkeamatta, näyttää nyt kuitenkin tätä kirjoitettaessa olevan OK. Mutta varmasti palaan asiaan, jos tilanne muuttuu huonompaan suuntaan. 😉
No ne olivat vain ne pari päivää, kun kaikki oli ok.

Eilen (03.03.2011) alkoi pätkiminen taas ja tänään se on yltynyt. Tein vikailmoituksen Soneran vikapalveluun. Yksi kone oli päivittämässä itseään, kun yhteys katosi ja koko update toiminto tuntui menevän solmuun. Ei hyvä!
Pankkiinkin olisi pitänyt päästä, mutta kun linja katkeili koko ajan, ei se tahtonut onnistua millään. Sekään ei ole hyvä asia.

Ei tähän (VDSL) näytä olevan mitään luottamista! Joskus toimii kuin unelma, joskus pätkii niin, ettei mistään tule mitään ja hermot menevät! Kyllä tässä oikeasti kaipaa vanhaa kunnon ADSL-yhteyttä ja D-linkin modeemia, jolla SSID:n piilottaminenkin onnistui.
Loistavaa! En osaa sanoa onko tämä kotona käyneen asentajan, vai Soneran "syy"..

Mutta VDSL-linja on toiminut pätkimättä nyt edellisen postaukseni jälkeen. ASentaja, joka kävi meillä teki joitain taikoja puhelinpistokkeen kanssa ja (ilmeisesti) poisti käytöstä kaikki muut, paitsi eteisessä sijaitsevan pistokkeen. Muut kuulemma aiheuttivat häiriöitä.

Sen jälkeen kyllä huomasin modeemin kättelynopeudenkin laskeneen n. 70megaan, entisestä >90megasta. No sillä ei tässä konkurssissa ole väliä, yhteys pelaa ja jopa IPTV on käyttökelpoinen!

Suuret kiitokset asianosaisille, jotka jaksoivat kuunnella valituksiani ja saivat yhteyden pelaamaan! Olen tyytyväinen.
Liittymäsi downstream-kaista on rajattu arvoon 70 Mbit/s viimeisimmän vikailmoituksen käsittelyn yhteydessä. Puhelinrasian kytkentöjen korjauksesta huolimatta on ehkä hyvä idea pitää nykyinen kaistanrajoitus käytössä, ellei ole erityistä tarvetta suuremmalle kapasiteetille.

Yhteys modeemin ja DSL-keskittimen välillä saataisi toimiakin nyt täydellä 100M-kaistalla, mutta toisaalta rajoituksen poistaminen saattaisi palauttaa aikaisemmat ongelmat lievempänä versiona. "Nyt ei kosketa mihinkään, kun se toimii hyvin" on harkinnan arvoinen vaihtoehto 🙂

Vastaa