Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Ink_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

ADSL-laajakaista katkeilee satunnaisesti Turussa

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei!

Minulla on Soneran ADSL-laajakaista 8/1 Mbit/s nopeudella Turun keskustassa. Yhteys on katkeillut täysin satunnaisesti ehkä muutamankin vuoden ajan, mutta marraskuusta 2010 lähtien aloin kirjaamaan niitä katkoja ylös, joiden aikana olen itse ollut tietokoneella. En ole löytänyt mitään yhteistä syytä tai ajankohtaa näille. Keskimäärin olen havainnut katkoja noin 5-10 kertaa viikossa, mutta yleensä ne tuntuvat ajoittuvan peräkkäisiin päiviin: useimmiten yhteys katkeaa kaksi tai kolme kertaa saman päivän tai jopa tunnin aikana. Toisaalta laajakaista on välillä toiminut viikonkin ilman yhtään ainoaa pätkäisyä. Yhteyden toimiessa normaalisti reitittimen DSL-valo on jatkuvasti päällä ja Internet-valo vilkkuu - katkeamisen yhteydessä molemmat valot menevät pois päältä, jonka jälkeen DSL-valo alkaa vilkkua sen merkiksi, että reititin yhdistää uudestaan. Lähes aina netti on tämän jälkeen alkanut toimia uudestaan noin 30-60 sekunnin kuluttua katkosta. Usein kuitenkin katkeamista seuraa toinen katko hyvinkin lyhyen aikavälin sisällä, sillä kaksi kertaa yhteys on katkennut uudestaan vain reilun minuutin päästä ensimmäisestä katkaisusta.

Olen koittanut reitittimen uudelleenkäynnistystä apukeinoksi, mutta en ole voinut vetää todellista johtopäätöstä siitä, auttaako se ongelmaan vai ei. Muutaman lyhyen aikavälin katkon jälkeen yhteys on yleensä joka tapauksessa - huolimatta siitä, onko reititin käynnistetty uudestaan - toiminut ilman katkoja päivistä aina reiluun viikkoon asti. Mikään laitteista ei siis sammu yhteyden katketessa eli täten kyseessä ei voine olla minkäänlainen sähköverkon häiriö. Yritettäessä käyttää Internetiä katkon aikana näyttää modeemi Internet-selaimessa "No DSL connection" -tekstiä ja kaikki Internetiä tarvitsevat ohjelmat alkavat toimia normaalisti heti yhteyden palattua.

Reitittimeni on ZyXEL P-660HW-D1 pääasiassa oletusasetuksilla (eli NAT ja palomuuri päällä), paitsi tietysti VPI/VCI vaihdettuina Soneran 0/33-arvoihin. Laite ei mielestäni kuumene mitenkään erityisen paljon käytön aikana. Modeemin hallintasivujen mukaan "CPU usage" vaihtelee ~1-6% väliltä ja "Memory usage" on noin 65%. Laitteessa on WLAN päällä (joka on suojattu WPA-PSK:lla), mutta tätä tietokonetta käytän ainoastaan normaalin LAN-kaapelin kautta, joten WLANin voi sulkea pois ongelmatekijöistä. Samat katkot ilmenevät myös muissa reitittimeen yhdistetyissä koneissa. Lisäksi olen koittanut yhteyttä ilman reitittimen palomuuria, mutta en havainnut tällä olevan vaikutusta asiaan. Siltaavassa (bridging) tilassa ja/tai ilman NAT-ominaisuutta on yhteyden saaminen Soneralta jostain syystä täysi mahdottomuus, joten olen käyttänyt reititintä ainoastaan reitittävässä (routing) tilassa.

Tässä tietokoneessa on käyttöjärjestelmänä Windows 7 64-bit ja tietoturvana erillinen anti-virusohjelma sekä Windows 7:n oma palomuuri sekä. IP-osoitteet ym. verkkokortti hakee automaattisesti. Ongelma ilmenee siis kaikissa ohjelmissa, jatkuvaa yhteyttä tarvitsevista ohjelmista tulee "disconnect" ja nettiselaimen käyttö Internet-yhteyttä tarvitseviin sivuihin ei onnistu.

Väittäisin siis, että vika ei mitenkään voi olla tietokoneessa tai ohjelmistoissa, vaan katkeamiset johtuvat joko Soneran omasta viasta, reitittimestä, puhelinpistokkeesta tai jostakin kaapelista Soneran keskuksen ja kotini välillä. Kuluttajalla on oikeus vaatia ADSL-laajakaistalta 100% toimivuutta - tietysti lukuunottamatta erikseen ilmoitettavia häiriöitä tai huoltotöitä - joten jonkinlaisia vinkkejä esimerkiksi reitittimen asetusten suhteen olisi hyvä saada näin ensimmäisiksi ongelmanratkaisuyrityksiksi ennen soittamista asiakaspalveluun. Lähinnä haluan nyt varmistua siitä, että vika ei todella ole omissa laitteissani tai jossakin talon kaapeloinneissa, ennen kuin Sonera lähettää henkilön, jonka käynnistä veloitetaan hävyttömän paljon, jos todetaan, että vika ei olekaan Soneran päässä. Tällä alueella ei myöskään ole tietääkseni tehty lähiaikoina kaivuutöitä.

Lisään loppuun vielä sekalaista statistiikkaa sellaiselta hetkeltä, jolloin yhteys toimii vakaasti - jos näistä voitte jotakin oleellista päätellä;

Pinging sonera.fi [194.251.244.241] with 32 bytes of data:
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=13ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=10ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=11ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=11ms TTL=248

Ping statistics for 194.251.244.241:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 13ms, Average = 11ms


Pinging sonera.fi [194.251.244.241] with 32 bytes of data:
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=12ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=11ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=13ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=12ms TTL=248

Ping statistics for 194.251.244.241:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 11ms, Maximum = 13ms, Average = 12ms


Pinging google.fi [74.125.79.104] with 32 bytes of data:
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=41ms TTL=51
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=44ms TTL=51
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=40ms TTL=51
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=42ms TTL=51

Ping statistics for 74.125.79.104:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 40ms, Maximum = 44ms, Average = 41ms


Reitittimen laitehallinnan diagnostiikasta;

ATM Loopback Test (mitä tarkoittaa?): ATM Loopback Test Fail

DSL Line Status:
noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 13 db
attenuation upstream: 4 db
tone 0- 31: 00 00 00 09 ab cc dd de dd dd dc cc bb bb b9 80
tone 32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 64- 95: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 96-127: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 128-159: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 160-191: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 192-223: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 224-255: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 256-287: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 288-319: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 320-351: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 352-383: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 384-415: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 416-447: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 448-479: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 480-511: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 12 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 12 db
tone 0- 31: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 32- 63: 56 78 9a ab bb cc cc cc cc cc cb bb bb bb ba aa
tone 64- 95: 0a aa 99 99 99 88 88 88 88 88 88 89 99 99 99 9a
tone 96-127: aa aa aa aa aa aa bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb
tone 128-159: bb bb bb bb b2 bb bb bb bb bb ba aa ba aa aa aa
tone 160-191: aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa
tone 192-223: aa aa aa aa aa aa 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 224-255: 99 98 88 88 88 88 87 77 77 77 77 77 77 77 77 67
tone 256-287: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 288-319: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 320-351: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 352-383: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 384-415: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 416-447: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 448-479: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 480-511: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
LAN Information:
IP Address: 192.168.1.1
IP Subnet Mask: 255.255.255.0



Kiitos jo etukäteen vastauksista.
11 vastausta
Ink_
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
distou kirjoitti:
Hei, minulla on sama modeemi ja samanlaisia ongelmia. Liittymänä on 10/2 extra. Tuossa on lisää kohtalotovereita: http://murobbs.plaza.fi/internet-ja-muu ... anssa.html

Ilmiö tulee itselläni yleensä esiin kun selaan vaikkapa Googlen kuvahakua nopeasti, tai avaan forum-sivuston, jolla on paljon linkkejä kuviin. Kaikki http-liikenne kuolee muutamaksi minuutiksi, mutta esimerkiksi ssh-liikenne jatkuu täysin normaalina. Tätä tapahtuu ehkä kerran päivässä, kun konetta käyttää.

Katkon aikana tulee modeemin logiin monta "ACCESS DROPPED" -viestiä koneeni ja surffattavat kuvatiedostot sisältävän vastapään http-serverin välillä. Joskus näitä virheviestejä tulee myös koneeni (192.168.0.33) ja Zyxelin (192.168.0.1) välillä (100M ethernet välissä).

"Hauskinta" tässä on se, että mikään Zyxelin palomuuriasetus ei auta vaivaan. Ei vaikka ottaisin palomuurin kokonaan pois käytöstä.

Firmwarena tämä uusin 3.40. Modeemia en saa toimimaan Bridging-tilassa millään, vaan wizard tarjoaa tuota Routing-moodia. Zyxelin webbikäyttöliittymässä näkyy muuten aina DSL mode: ERROR, vaikka laite nyt välttävästi toimiikin. Voin laittaa printtauksen Zyxelin logista, jos se vie asiaa eteenpäin - juuri nyt en vaan ole laitteen äärellä.

HUOM! Tämä vika on Oulussa, ei Turussa.


Tässä ei ole kyllä sama ongelma kyseessä. Zyxelin sain lopulta muutettua myös siltaavaksi, mutta se ei vaikuttanut omaan ongelmaani mitenkään.

Soneran liittymää tuli koitettua lopulta kolmella eri modeemilla: kaikilla vika oli täysin samanlainen. Näin ollen lähti palveluntarjoaja vaihtoon.
Tapio_
Vanhan Palstan telialainen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1901 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Ink kirjoitti:
Soneran liittymää tuli koitettua lopulta kolmella eri modeemilla: kaikilla vika oli täysin samanlainen. Näin ollen lähti palveluntarjoaja vaihtoon.


Jos olisit ilmoittanut ongelmasta Vikapalvelulle, olisi Soneralla edes ollut mahdollisuus tutkia asiaa verkon puolelta.

Tervetuloa takaisin, jos ruoho ei olekaan vihreämpää aidan toisella puolen.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.
Tämän osion uusimmat keskustelut