Ajatus laskutuksen uudistuksesta

  • 11 December 2014
  • 0 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Keskusteluja lukemalla huomaa, kuinka moni Sonera(nkin) asiakas on pettynyt tuohon 24-megaisen (tai siis full rate) liittymän nopeuteen. Ihmiset eivät lue, tai eivät vain ymmärrä tuota liittymän palvelukuvausta. Sitten ihmetellään, kun nopeus onkin vain jotain 10 ja 20 välillä.

Ihan asiakastyytyväisyyden ja yleisen oikeustajun kannalta olisikin siis mielestäni viisasta lisätä noita liittymien nopeusluokkia. Jos kerran Soneran (tai minkä tahansa operaattorin) päästäkin näkee toteutuneen nopeuden, niin eikö laskutuksen perusteena voisi olla jotain muita nopeusluokkia kuin vain 24 ja seuraavana vasta rajoitettu 8 Mbit/s. Jos olisi esim. 2 Mbit välein nopeusluokat, tyyliin: 10 Mb, 12 Mb, 14 Mb, ... , 24 Mb.

Varmasti asiakkaiden olisi helpompi sulattaa liittymän nopeus, jos laskutuskin tapahtuisi osapuilleen toteutuneen nopeuden mukaan. Ja eikös Sonerakin maksa (tämä siis erittäin vahvaa mutua) ainakin ulkomaan liikenteestä toteutuneen siirtomäärän mukaan. Eli kapasiteetiltaan suuremmat liittymät ovat oikeastikin potentiaalisesti kalliimpia operaattoreille.

Toki liiketoiminnan kannalta tämä ei olisi hyvä uudistus, sillä nyt saadaan sama kuukausittainen positiivinen kassavirta tulemaan riippumatta siitä, mikä on asiakkaan puhelinlinjan laatu modeemilta keskittimelle.

0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa