Antennin Vaikutuksesta LTE (nopeutta lisää)

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 29 katselukertaa

Hommasin tun 100mbs 4G liittymän.
sinänsä olen tyytyväinen tuohon yhteyteen, nopeudet vaihtelee välillä 25mbs-40mbs.
onhan tuo siis vähintään 2 kertaa nopeampi kuin adsl jolla pääsin noin 10mbs nopeuksiin.
mutta jokatapauksessa tuntuu turhalta maksaa 100mbs yhteydestä 10€/kk enemmän jos nopeus pysyy tuon halvemman liittymän rajoissa.
asun siis ilmeisen lähellä tukiasemaa kun kenttiä laitteessa on 4/5 ihan sisätiloissa, laitteen omilla antenneilla ei tunnu olevan suurempaa merkitystä yhteyden nopeuteen tai jos on niin se on huonompaan päin.
kiikutin päätelaitteen jopa ulos ja ajelin siellä nopeustestejä, tällöin kentät 5/5 mutta nopeudessa ei tapahtunut oikeastaan minkään tason muutosta. testeissä käytin verkkokaapelia ettei wlan pääsisi vaikuttamaan yhteyden nopeuteen.
olisiko mahdollista että ulkoisella suunnattavalla antennilla saisin nopeuden nousemaan tuonne 50mbs paremmalle puolelle vai lieneekö pullonkaula nyt jossain muualla. kallista antennia ei viitsisi pelkästään arvauksen varassa ostaa.

jos tuota nopeutta ei saa tuosta millään keinolla nousemaan niin lieköhän mahdollista muuttaa tuo liittymä sopimus tuohon 50mbs sopimukseen. (miksi maksaa kaistasta jota ei pysty käyttämään)

edit: niin ja siis Jämsänkoskella asustelen, ilmeisesti ihan tukiaseman vieressä.

edit2: ja tosiaan upload nopeudet pyörii siinä 25-35 välillä joka kans viittaisi siihen että tuo yllättävän matala download ei ole kuuluvuudesta kiinni. ping pysyttelee myös siinä noin 40ms ja alle.

6 kommenttia

Hei tiefighter!

Nopeuteen vaikuttavat tosiaan useat eri tekijät ja voihan toki olla että päätelaite ei nopeampaan yhteyteen pysty. Hyvät nopeudet olet kuitenkin saanut joka tapauksessa. Oletko tutustunut koskaan osoitteeseen http://www.3g-antennit.fi/ . Sieltä voi tilata antennia ihan kokeiluunkin. Voisit testailla nopeuksia lisäantennilla.

Jos nopeudet eivät tuosta nouse, voi nettipakettia toki muuttaa. Liikkuvan netin pakettimme muuttuivat hetki sitten ja 50Mb Aito 4G liittymä maksaa 19,90 eur/kk. Tiedonsiirtomäärää ei tässäkään paketissa ole rajoitettu. Paketin voi tarvittaessa vaihtaa Omien Sivujen kautta.
päätelaitteena Huawei B593 router. joka siis tilattu liittymän mukana, olettaisin ettei jää päätelaitteesta kiinni.
tuntuu vain oudolta ettei ainakaan laitteen omilla antenneilla saavuteta mitään etua, ja tosiaan ulkona kuuluvuus tai ainakin kentät näytti täyttä mutta tällöinkään ei nopeus muuttunut miksikään.
upload nopeus on ymmärrettävissä rajoissa huomioon ottaen teoreettisen maksiminopeuden mutta juurikin tuo download on suhteessa omituisen matala. onko mahdollista että lähimmän linkkimaston tiedonsiirtonopeus olisi rajoittava tekiä, jos näin niin onko toivoakaan että tilanne odottamalla paranisi?
vastaanpas itselleni :D

sulassa sovussa soneran asiakaspalvelun ja teknisen tuen kanssa tovin keskusteltuani tulimme siihen tulokseen ettei tälle nopeus asialle voida sen kummempia tehdä. joten laskettiin liittymän nopeus tuohon 50mbs liittymään, toteutunut nopeus pysyi siis täysin samana mutta hinta tippui 10€/kk

ihan en siis saanut niitä nopeuksia kuin olisin toivonut mutta silti ollaan moninkertaisesti adsl liittymän nopeudessa.

lopputulos siis on se että olen erittäin tyytyväinen sekä liittymään että soneran toimintaan tässä asiassa.

ps. vielä kun saadaan se prointernet ja/tai opengate.

ei voi juuri muuta taas sanoa kuin Kiitos.
Ihmeen heikko sinulla tosiaan tuo latausnopeus jos kuuluvuus on noinkin hyvä. Minulla on vain 2 palkkia ja saan jatkuvasti 40-50M latausnopeuksia. Käytössä tosin Huawei e392 nettitikku jota on helppo suuntailla oikeaan asentoon jotta "hotspot" löytyy. Reitittimellä se on vähän hankalampaa. Tuossa B593 reititimessä ei ole kummoiset nuo antennit, Huawei e392:ssa on paljon herkempi antenni ja signaalin ei tarvitse tosiaan olla kuin 2-3 pykälää ja sillä saa jo 40-50M nopeuksia.

Mutta hyvä kun olet tyytyväinen. Eihän tuon parempia nopeuksia itse asiassa edes tarvitse mihinkään. Mullekin riittäisi 20Mbit/s ihan hyvin. Mutta eipä tuo toteutuva lähes maksimi mitään haittaakaan 😉
tiefighter: Hienoa kuulla että sait asiasi hoidettua asiakapalvelumme kautta kuntoon.
Elisan 4Gssä tulee 50 Mbs liittymällä joku 30-60 Mbps / 10-30 Mbps noin parillakolmella palkilla. Täysillä palkeilla yleensä uppi täysillä. Liittymä rajattu kai 50/25 mutta kelpaa minulle. Ja minulla on B593 reititin, tosin olen myynyt sen ja hankkinut tilalle E392 - nyt voin ottaa netin matkalle mukaan.

Soneralta pitää hommata 3G tablettiin, mutta ovat natin takana nykyään kuulemma, joten pitää miettiä......

Vastaa