Asentaja kävi - satanen meni

  • 11 December 2014
  • 24 kommenttia
  • 14 katselukertaa

Laajakaistan nopeus tipahti äkillisesti noin viidestätoista megabitistä kahteentoista. Selvittelin asiaa osaltani minkä pystyin (toinenkin modeemi antoi saman tuloksen, tosin hieman paremmalla nopeudella, ei kuitenkaan oleellisesti paremmalla). Testailin myös lyhyellä puhelinjohdolla jne ilman tuloksia.

Vikailmoituksien jälkeen Sonera päätti lähettää (en siis itse pyytänyt) asentajan käymään paikalla. Hän ei löytänyt selvää vikaa, vaan epäili modeemin olevan ehkä viallisen. Sen olisin itsekin uskonut, jos toinen modeemi olisi antanut selvästi paremman nopeuden.

Asentaja ilmoitti, ettei tästä käynnistä (viisi minuuttia mittailua) tule minulle laskua. Lasku kuitenkin tuli, eli Sonera rokottaa minua viiden minuutin työstä sata euroa. Siis sata euroa täysin tyhjästä!

Miksi Sonera laskuttaa minua, vaikka asentaja muuta ilmoitti? Onko mielestänne kohtuullista veloittaa asiakkaaltanne sata euroa viiden minuutin työstä? Onko yhtiönne taloudellinen tila todellakin niin huono, että sen on pakko nyhtää rahaa jo näin härskeillä tempuilla?

Ja yhteydet ovat edelleenkin huonot. Mitään ei ole tehtävissä sen suhteen. Valitettavasti laajakaistaa ei tarjoa tällä alueella kukaan muu kuin Sonera. Aina on tosin olemassa langaton vaihtoehto ja siltä suunnalta löytyy kyllä kilpailuakin. Tosin en aio Soneralta tarjousta pyytää.

24 kommenttia

Hei VanhaJaKiukkuinen,
tässä tapauksessa, asian selvittämiseksi, pyytäisin ystävällisesti olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, joko palvelupyynnön kautta tai soittamalla.
Lauren kirjoitti:
Hei VanhaJaKiukkuinen,
tässä tapauksessa, asian selvittämiseksi, pyytäisin ystävällisesti olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, joko palvelupyynnön kautta tai soittamalla.


Asiakaspalveluun oltiin sitten yhteydessä. Palvelusta tuli vastauksena tekstiviesti, jonka sisältö oli seuraavanlainen: Asentajalta saamamme tiedon mukaan laskutus oli aiheellinen.

Että sillä lailla. Asiakkaalle siis valehdellaan ihan päin naamaa, varmaankin siitä syystä, ettei tarvitse kiukustuneelle asiakkaalle selitellä yhtikäs mitään, vaan valehtelemalla pääsee pälkähästä nopeasti.

Tiedän, että tässä on nyt vain sana sanaa vastassa ja että olen heikoilla. Arvatkaapa harmittaako? Harmittaa niin maan vietävästi yhtiönne toiminta. Sonera saa sitten rahansa, mutta menettää lopullisesti minun luottamukseni. Heti kun pääsen yhtiöstänne eroon, en koske tuotteisiinne enää pitkällä tikullakaan. Samaa suosittelen kaikille ystävilleni ja tuttavillenikin.
Hei VanhaJaKiukkuinen !

Voit tehdä asiasta ihan reklamaation Soneralle joko postitse tai faxilla. Onnistuu myöskin palvelupyynnön kautta, mutta kirjaathan silloin lisätietoihin, että kyseessä on reklamaatio.

Osoite;
TeliaSonera Finland Oyj
Asiakaspalvelu
PL 0400
65101 VAASA

Fax;
(0) 02040 27571
Mintsi kirjoitti:
Hei VanhaJaKiukkuinen !

Voit tehdä asiasta ihan reklamaation Soneralle joko postitse tai faxilla. Onnistuu myöskin palvelupyynnön kautta, mutta kirjaathan silloin lisätietoihin, että kyseessä on reklamaatio.


Tein reklamaation palvelupyynnön kautta. Odotan mielenkiinnolla, mitä tapahtuu. Uskooko Sonera asiakastaan vai asentajaansa, jää nähtäväksi. Kerron, kunhan vastaus tulee.
Hei VanhaJaKiukkuinen !

Kiitos ja mukavampaa joulun odotusta.
Minulla tuon Soneran nopeuden pudottaminen tuli jo aikoja sitten. Myös tilaamatta.

Kirjoitin siitä nyt ekan kerran täällä keskuteluforumissa, koska nyt tiedä että minulla on 2 hyvää vaihtoehtoa (toisin kuin aiemmin).

Minulle soitti nopeuden pudotuksen jälkeen myyjä ja tarjosi nopeutta joka minulla oli aiemmin -lisähintaan tietysti.

Vaikuttaa siltä, että aimmat liittymät olivat jo nk fullrate liittymiä ja nyt ensin rajoitetaan nykyhintaisen liittymän nopeutta alemmas, jotta voidaan sitten myydä hieman sitä ennen pudotusta kallimmalla nopeampi liittymä.

Seuraan mielenkiinnolla ja toivon että Sonera palaa/pysyy rehellisessä hyvässä asiakaslähtöisyydessän, jossa tekniikan kehityksen hyödyt välitetään asiakkaalle markkinoiden edullisimmalla hinnalla. Sillä menestyy varmasti.

Sonerassa on hyviä ihmisiä ja ollut myös paljon osaamista, mutta niinkuin kaikkiin isoihin organsiaatioihin, sinnekin voi olla pesiytynyt kaupallinen keinottelu rehellisen tekniikan tarjonnan sijaan. Mutta jos markkinat toimivat, niin yrityksillä ja ihmisillä on vapaus valita.

trvA
Vai sillä viisiin. Itse olen myös joutunut samanlaisen asentajan valehtelun uhriksi ja pariin palvelupyyntöön on tullut juurikin tuo sama viesti eli asentajan mukaan lasku on aiheellinen. Minun tapauksessani yhteys ei tullut asuntoon ollenkaan ja piuhat olivat poikki taloyhtiön vastuualueella. Asentaja vakuutteli, että käynnistä ei seuraa laskua, koska vika ei ollut asiakkaan laitteissa eikä asiakkaan vastuulla olevissa piuhoissa. Kaiken huippuna laskussa täysin väärä päivämäärä asentajan käyntipäivänä. Mihinkään näistä en saanut minkäännäköistä vastausta. Ainoa vastaus oli juurikin tuo asentajan mukaan lasku on aiheellinen.

Niin eli minun tapauksessani sata euroa pitäisi maksaa siitä, että asentaja avasi eteisen pistorasian ja totesi ettei yhteys tule asuntoomme. Siinä sitä on vastinetta rahalle.

Nyt olen sitten kirjoittelemassa kirjallista reklamaatiota. Toivottavasti näiden asentajien toimet tullaan tarkastamaan, koska sen verran tämä asia on alkanut närästämään.
Tempura kirjoitti:
Nyt olen sitten kirjoittelemassa kirjallista reklamaatiota. Toivottavasti näiden asentajien toimet tullaan tarkastamaan, koska sen verran tämä asia on alkanut närästämään.


Erittäin ikävää, että asiakkaiden pitää reklamaation eli hankalimman kautta yrittää hoitaa asioitaan palveluyrityksen kanssa. Sinunkin tapauksesi osoittaa, kuinka heikoilla asiakas on Soneran kanssa. Yhtiö ei tunne minkäänlaista tai korkeintaan minimaalista kiinnostusta ja kunnioitusta asiakkaitaan kohtaan.

Jos asentajan käynnistä veloitettaisiin tehdyn työn perusteella, oltaisiin vähän oikeudenmukaisemmalla pohjalla kuin nyt, jolloin asiakkaalle rätkäistään satasen lasku ihan riippumatta toimenpiteistä tai asentajan puheista.

Jos vielä joudun jossain vaiheessa - mitä kylläkin vahvasti epäilen - olemaan tekemisissä Soneran asentajien kanssa, niin vaadin heiltä kirjallisen kuitin ja selostuksen siitä mitä he ovat tehneet ja jos työ luvataan olla laskuttamatta, niin siitä myös kuittiin vakuutus. Kehotan kaikkia muitakin tekemään näin. Jos asentaja kieltäytyy tästä, niin potkikaa asunnosta ulos ja ilmoittakaa, ettette tule missään tapauksessa maksamaan yhtään mitään.
Jätinpä itsekin tuon reklamaation palvelupyynnön kautta, kun kerran niinkin onnistuu. Saapi nähdä miten käy.

Hermoni olen ainakin ensimmäisen kerran menettänyt Soneran kanssa oikein kunnolla nyt. Ensinnäkin miten tämän asian hoitaminen voi olla näin vaikeaa. Ensimmäiseen palvelupyyntööni tulleen vastauksen jälkeen soitin asiakaspalveluun, koska mielestäni lasku ei mitenkään voi olla aiheellinen. No ystävällinen asiakaspalvelija lupasi ottaa asiasta selvää ja ottaa yhteyttä. Samana iltana tulikin vielä viesti, että asiani käsittely on kesken, otamme teihin yhteyttä huomisen aikana. Ei otettu. Soitin uudelleen asiakaspalveluun ja tämä ihminen lupasi laittaa viestiä tälle asiani käsittelijälle ja että yhteyttä tullaan ottamaan ennen eräpäivää. Ei otettu.

Muutenkin ihmetyttää, että melko selvästi monessa paikassa sanotaan, että asentajakäyntimaksusta ei tarvitse olla huolissaan, jos vika ei ole omissa laitteissa. No huoletta minä sitten vikailmoituksen aikoinaan jätinkin ja tätä samaa huolettomuuttani jatkoi asentaja sanomalla että laskua ei tule, koska vika ei ollut asiakkaan vastuulla. Laskuhan sieltä sitten tulla pöllähti ja asentajan mukaan lasku on aiheellinen. En oikein ymmärrä mitä tämä asentajan valehtelu oikein tarkoittaa. Siis valehteleeko se nyt Soneran päässä, että vika olisikin ollut minun vastuualueella. Mitä ihmettä se tällaisesta voisi edes hyötyä. Toivotaan nyt kuitenkin että kyseessä on joku inhimillinen erehdys.
Asiakaspalvelu lähetti tänään vastausviestin puhelimeeni tekemäni reklamaation johdosta: "Asentajakäyntimaksu on täysin aiheellinen niinkuin teille aiemminkin asiakasneuvoja ilmoitti."

Pyysin ottamaan valituksessa myös kantaa siihen, miksi asentaja on luvannut, ettei työstä laskuteta. Vastauksena on ollut joka kerta tuo sama: Laskutus on aiheellinen. Ilmeisesti asentajalta ei ole edes kysytty mitään. Tähän kysymykseen ei ole vastattu ja se on koko tässä prosessissa olennainen.

Soneran oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee ja mitä pahinta, se ei välitä siitä yhtikäs mitään. Laskua perään vain, ihan riippumatta siitä, mitä asiakkaalle on sanottu.

Epärehellisyyttä en voi sietää missään muodossa enkä keneltäkään. Siksi pyrin Sonerasta eroon mahdollisimman nopeasti (sopimuskausi kesken), enkä enää kuuna kullan valkeana tule tämän firman asiakkaaksi.
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:
Asiakaspalvelu lähetti tänään vastausviestin puhelimeeni tekemäni reklamaation johdosta: "Asentajakäyntimaksu on täysin aiheellinen niinkuin teille aiemminkin asiakasneuvoja ilmoitti."


Siis häh, käsittääkseni reklamaatioon pitäisi saada perusteltu vastaus. Liekö reklaamaation tekeminen sittenkään kannattavaa palvelupyynnön kautta. Koska tuo vastaus vaikuttaa juuri siltä, että mitään ei tehty asian selvittämiseksi.
Miksi et tee kirjallista valitusta? Tai vie asia eteenpäin, onhan noita kuluttajaviranomaisia joka paikassa.
Tempura kirjoitti:
Siis häh, käsittääkseni reklamaatioon pitäisi saada perusteltu vastaus. Liekö reklaamaation tekeminen sittenkään kannattavaa palvelupyynnön kautta. Koska tuo vastaus vaikuttaa juuri siltä, että mitään ei tehty asian selvittämiseksi.


Ilmeisesti reklamaatio pitää lähettää kirjeitse tai faksitse neuvottuun osoitteeseen. Asiakaspalvelu on minunkin mielestäni käsitellyt tämän reklamaation normaalina palvelupyyntönä, eikä liene tehnyt itse asian hyväksi sen enempää kuin toistanut viestinsä.

Jos joku haluaa reklamoida, niin asiakaspalvelun kautta sitä ei näköjään kannata tehdä, vaikka täälläkin asiakaspalvelu on muuta ilmoittanut.

On säälittävää touhua Soneralla, en muuta sano.

PS. Lähetin vielä faksin Soneralle, jossa reklamoin tapausta ja vaadin hyvitystä. Faksausosoite on saatu tämän keskustelualueen asiakastuelta.
benj kirjoitti:
Miksi et tee kirjallista valitusta? Tai vie asia eteenpäin, onhan noita kuluttajaviranomaisia joka paikassa.


Kirjallinen valitus eli reklamaatio on jo tehty, kuten ehkä huomaat, jos olet jaksanut lukea ketjun viestejä.

Ongelma on siinä, ettei minulla ole näyttöä kuluttajaviranomaisia varten. Tässä on vain minun ja Soneran sana vastakkain. Asentajakaan ei ole tullut piilostaan esille vahvistamaan tai kumoamaan minun kertomustani. Tämän asian selvittely kuuluu etupäässä reklamaation piiriin ja - valitettavasti - harkintavalta on hyvin pitkälle Soneran hyppysissä. Sen he tietävät ja toimivat sen mukaisesti. Johtaako tällainen toiminta pitkiin tai edes lyhytaikaisiin asiakassuhteisiin, voi jokainen tykönään päätellä.
Laitetaan tähän nyt sen verran kiitosta, että omalla kohdalla tuo tässä ketjussa kerrottu reklamaation jättäminen palvelupyynnön kautta onnistui. Eli viestiä pukkasi juuri, että palvelupyyntö on käsitelty ja siitä on kirjattu reklamaatio. Nyt sitten odottelemaan tuo 4-6 viikon käsittelyaika.
Tempura kirjoitti:
Laitetaan tähän nyt sen verran kiitosta, että omalla kohdalla tuo tässä ketjussa kerrottu reklamaation jättäminen palvelupyynnön kautta onnistui. Eli viestiä pukkasi juuri, että palvelupyyntö on käsitelty ja siitä on kirjattu reklamaatio. Nyt sitten odottelemaan tuo 4-6 viikon käsittelyaika.


Hyvä, että sinulla onnistui. En sitten tiedä, miksi ei onnistunut omalla kohdallani. Merkitsin kuitenkin viestiin ohjeiden mukaisesti versaalilla, että kyseessä on reklamaatio. Asiakaspalvelun mielestä ei sitten ollut, vaikka se seikka ei olekaan heidän päätösvallassaan, vaan asiakkaan.

Toivotan onnea reklamointisi kanssa. Kertonet sitten aikanaan, miten sen kanssa kävi.
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:
Toivotan onnea reklamointisi kanssa. Kertonet sitten aikanaan, miten sen kanssa kävi.


Juu, palaillaan lopputuleman kanssa. Kovasti onnea sinne päin myös asiasi kanssa.
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:
[quote="Tempura":2osvpfvx]Laitetaan tähän nyt sen verran kiitosta, että omalla kohdalla tuo tässä ketjussa kerrottu reklamaation jättäminen palvelupyynnön kautta onnistui. Eli viestiä pukkasi juuri, että palvelupyyntö on käsitelty ja siitä on kirjattu reklamaatio. Nyt sitten odottelemaan tuo 4-6 viikon käsittelyaika.


Hyvä, että sinulla onnistui. En sitten tiedä, miksi ei onnistunut omalla kohdallani. Merkitsin kuitenkin viestiin ohjeiden mukaisesti versaalilla, että kyseessä on reklamaatio. Asiakaspalvelun mielestä ei sitten ollut, vaikka se seikka ei olekaan heidän päätösvallassaan, vaan asiakkaan.

Toivotan onnea reklamointisi kanssa. Kertonet sitten aikanaan, miten sen kanssa kävi.[/quote:2osvpfvx]

Mun reklamaatio palvelupyynnön kautta myös hävisi aikanaan. Asiakaspalvelu kyllä soitti aiheesta, mutta pyysin laittamaan reklamaation eteenpäin. Ei ole vastausta kuulunut. Joskus jos jaksaisi palata aiheeseen niin laittaisin kirjallisena. Nyt ei jaksa kiinnostaa.
Hei. Jos reklamaation tekee Omien Sivujen kautta palvelupyyntölomakkeella, kannattaa heti palvelupyynnön alkuun kertoa kyseessä olevan reklamaatio. Jos tätä ei tarkasti palvelupyynnössä mainitse, Asiakaspalvelumme käsittelee asian. Ikävä kuulla, että käsittelyssä on ollut väärinymmärryksiä. Pahoittelut niistä.

VanhaJaKiukkuinen: Faksi reklamaatiostasi on vastaanotettu. Sinuun ollaan yhteydessä, kunhan reklamaatio on käsitelty.
Niinamari kirjoitti:
Hei. Jos reklamaation tekee Omien Sivujen kautta palvelupyyntölomakkeella, kannattaa heti palvelupyynnön alkuun kertoa kyseessä olevan reklamaatio. Jos tätä ei tarkasti palvelupyynnössä mainitse, Asiakaspalvelumme käsittelee asian. Ikävä kuulla, että käsittelyssä on ollut väärinymmärryksiä. Pahoittelut niistä.

VanhaJaKiukkuinen: Faksi reklamaatiostasi on vastaanotettu. Sinuun ollaan yhteydessä, kunhan reklamaatio on käsitelty.


Juuri näin olin palvelupyynnössä tehnyt. Pyyntö alkoi näin: REKLAMAATIO. Jos palvelupyynnön vastaanottaja ei tuosta ymmärrä, että kyseessä on reklamaatio, niin kovin paljoa ei asiassa ole tehtävissä. Tai ehkä voisitte palkata lukutaitoisia ihmisiä sille puolelle.

Sentään faksi mennyt perille. Siinäkin muuten lukee reklamaatio parikin kertaa. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa vieläkin useammin, ettei vain palaudu takaisin palvelupyyntökeskukselle.

Arvasitte oikein. Olen pottuuntunut, pahasti. Teette asioista, yksinkertaisista asioista, niin helkkarin vaikeita, kaikille. Luoja tietää, miksi. Ei tämä ole kenenkään etujen mukaista. Ei edes Soneran.
Niinamari kirjoitti:
VanhaJaKiukkuinen: Faksi reklamaatiostasi on vastaanotettu. Sinuun ollaan yhteydessä, kunhan reklamaatio on käsitelty.


Tänään sitten oltiin yhteydessä, reklamaatio oli käsitelty. Asiakaspalvelusta ilmoitettiin, että minulle hyvitetään kyseinen sadan euron suuruinen maksu, joka aiheutui asentajakäynnistä.

Ilmeisesti asentaja oli nyt enemmän tai vähemmän myönnellyt luvanneensa, ettei käynnistä tule minulle laskua, jonka vuoksi Sonera sitten katsoi, että kyseinen summa on minulle korvattava. Korvaus tulee hyvityslaskun muodossa seuraavien kuukausien aikana.

Mitä opimme tästä kaikesta? Ainakin sen, ettei kannata antaa periksi, jos tuntee/tietää olevansa varmasti oikeassa. Toiseksi opimme sen, ettei asiakkaan valituksia oteta ainakaan palvelupyyntöjen perusteella mitenkään vakavasti. Vasta kirjallinen reklamaatio näköjään saa jotain aikaan. Se on valitettavaa, jos tarkoituksena on palvella asiakasta eikä tehdä hänen elämäänsä hankalammaksi kuin se jo on.

Joka tapauksessa arvostan sitä, että Sonera edes tässä vaiheessa myönsi ongelman ja teki loppujen lopuksi oikein. Kiitän myös tämän keskustelupalstan valvojia siitä, että he auliisti ainakin antoivat reklamatio-osoitteet ja -ohjeet ongelman selvittämiseksi.

Loppu hyvin, kaikki melkein hyvin. Toivottavasti minun ei enää tarvitse jatkossa kysellä luvatun hyvityksen perään. Sitten kaikki on hyvin, kun hyvitykset on saatu.
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:

Toivottavasti minun ei enää tarvitse jatkossa kysellä luvatun hyvityksen perään. Sitten kaikki on hyvin, kun hyvitykset on saatu.


Ihme on tapahtunut! Soneralta tuli hyvityslasku eli jatkossa mennään kolme kuukautta eteenpäin "ilmaiseksi". Lainausmerkit siksi, asiakaspalvelijan kanssa sovittiin, että hyvitys tehdään kuukausittain vähentämällä kk-maksua. Eli olen maksanut etukäteen kolmen kuukauden käytöstä.

Maailmassa vallitsee jälleen rauha ja rakkaus! :=)

Mutta kuinka pitkään...
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:
[quote="VanhaJaKiukkuinen":rawuesor]
Toivottavasti minun ei enää tarvitse jatkossa kysellä luvatun hyvityksen perään. Sitten kaikki on hyvin, kun hyvitykset on saatu.


Ihme on tapahtunut! Soneralta tuli hyvityslasku eli jatkossa mennään kolme kuukautta eteenpäin "ilmaiseksi". Lainausmerkit siksi, asiakaspalvelijan kanssa sovittiin, että hyvitys tehdään kuukausittain vähentämällä kk-maksua. Eli olen maksanut etukäteen kolmen kuukauden käytöstä.

Maailmassa vallitsee jälleen rauha ja rakkaus! :=)

Mutta kuinka pitkään...[/quote:rawuesor]

Ihme tapahtui tänään täälläkin päässä, kun tuli ilmoitus että kyseinen lasku on hyvitetty Soneran toimesta. Voi kai sanoa, että oikeus on tapahtunut 🙂
Mutta kuinkahan moni maksaa tuon 100e laskun ja puree vain hammasta.

Ihan mielenkiintoista toimintaa kyllä, laitetaan laskua "palvelusta" jota asiakas ei ole tilannut tai hyväksynyt. Ei kai tuossa Sonera voi muutakaan kuin hyvittää, kun ei heillä taida olla missään ylhäällä tilausta asiakkaalta asiasta jota asiakas ei ole tilannut 😃

Vastaa