Avara & Sonera

  • 11 December 2014
  • 19 kommenttia
  • 22 katselukertaa

Asun Avaran talossa. Helmikuun alussa sain sekä Avaralta että Soneralta tiedotteen, jossa ilmoitettiin, että osapuolet ovat solmineet keskenään sopimuksen, jossa huoneiston vastikkeeseen/ vuokraan sisältyyy 28.02.2011 alkaen Soneran laajakaista ADSL -liittymä 2 Mb/s-nopeudella. Suora lainaus tiedotteesta:
"Avaran asukkaana saat uudet laajakaistapalvelut veloituksetta. Lähes kaikki asuntokohteemme liitetään Soneran verkkoon vuoden 2011 loppuun mennessä. Uudistus toteutetaan porrastetetusti ja Sonera tiedottaa sinulle muutosaikataulun ennen asunnossasi tapahtuvaa muutosta. Uudistuksen jälkeen voit tilata veloituksetta Soneran laajakaistapalvelun nopeudella 2 Mb/s. Voit ostaa laajakaistayhteyden lähes kaikissa kiinteistöissämme jopa nopeudella 100 Mb/s. Lisänopeudet ja -palvelut saat asukkaanamme normaalia edullisemmalla hinnalla."
Tähän asti OK. Koska minulla (ja varmaan hyvin monella muullakin Avaran asukkaalla) on jo voimassa oleva määräaikainen laajakaistasopimus, herää kysymys, kuinka voi saada tuon 0 €/kk maksavan asukasetuliittymän? Soitin nimittäin asiakaspalveluun - sekä normaali laajakaista, että laajakaistan irtisanominen - ja heidän mielestään ei ole mahdollista saada tuota 2 Mb/s-liittymää, koska se määräaikainen on jo olemassa! Kukapa olisi vielä 2 kk tai sitä aikaisemmin osannut ennakoida tällaisen sopimuksen voimaantuloa? Eihän sitä määräaikaista olisi silloin kannattanut edes tehdä. Onko ainoa vaihtoehto odottaa tilanteesta riippuen muutamasta kuukaudesta jopa lähes kahteen vuoteen, ennen kuin on mahdollista saada muutos tilanteeseen? Siinä tapauksessa veikkaan, että erittäin iso osa Avaran asukkaista jää ilman tätä etua.

19 kommenttia

dekerivers: Olitko tallentanut nimimerkkisi tietoihin asiakasnumeron tai laajakaistan liittymänumeron. Sieltä löytyi kyllä numerosarja, mutta se ei vastaa noista kumpaakaan. Jos käyt tarkistamassa ja korjaamassa tuon tiedon, niin voin katsoa mikä sinun tarkempi liittymätilanne on tällä hetkellä.

Kun taloyhtiöön tulee kiinteistösopimus, niin tällöin hinnoittelu jo olemassa olevilla Soneran liittymillä muuttuu. Liittymät muutetaan vastaamaan kiinteistösopimuksen hintoja. Jos haluat tehdä nopeusluokkaan muutoksen samalla, niin ota tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme. Nopeusluokan muutos on kyllä mahdollinen heti sen jälkeen, kun kiinteistösopimus sinun kohdallasi on astunut voimaan.
Tiedoissa ollut kaapelitv-asiakasnro vaihdettu laajakaista-asiakasnumeroon.
Ja kuten edellä mainitsin, olen jo ollut yhteydessä asiakaspalveluun, josta kerrottiin juuri sama asia, eli "kun taloyhtiöön tulee kiinteistösopimus, niin tällöin hinnoittelu jo olemassa olevilla Soneran liittymillä muuttuu. Liittymät muutetaan vastaamaan kiinteistösopimuksen hintoja." Samalla sanottiin, ettei jo olemassa oleville määräaikaisillle liittymille ole mahdollista tehdä muita muutoksia.

P.S. Olin juuri pyöräilemässä maanantaina 28.2 klo 10.29 kun Soneralta soitettiin. Meni muutama sekunti, ennen kuin sain puhelimen taskusta ja vastatuksi. Soneran päässä ei enää ollutkaan ketään, joten asia ei selvinnyt. Lisäksi puhelulokissani puhelu meni vastattuihin puheluihin - ei vastaamattomiin. Toista soittoa ei ole tullut... Ymmärrän kyllä, ettei mahdottoman pitkään haluta odottaa puheluun vastaamista, mutta kuitenkin. Pointti on siis se, että hiukan pidemmän ajan kuin muutaman sekunnin saisi asiakaspalvelijanne odottaa. Aina kun ei ehdi vastata sekunnissa/ ensimmäiseen hälytykseen.
Plussat ja kiitokset kuitenkin siitä, että yhteyttä kuitenkin yritettiin ottaa.
Avara on tehnyt sopimuksen Soneran kanssa ja laajakaistaliittymän hinnoittelu menee kiinteistösopimuksen mukaan ihan niin kuin sinua on tiedotettu. Nykyisellä määräaikaisella sopimuksella ei ole vaikutusta asiaan.

Asiakastietojemme mukaan, sinulla on käytössäsi maksiminopeus 24M, joten hinnoittelu muuttuu tiedotteen mukaisesti 30,15 euroon maaliskuun alusta alkaen. Selvittelen vielä miten liittymälläsi oleva Koti TV-palvelu hinnoitellaan muutoksen jälkeen.
Tiedän kyllä, että tuossa kiinteistösopimuksessa eri nopeusluokkien hinnat laskevat siitä, mitä ne kenelläkin asukkaalla sitä ennen olivat. Mutta
Anni kirjoitti:
Nykyisellä määräaikaisella sopimuksella ei ole vaikutusta asiaan.


Kun näin kerran on, saisiko vielä kiitos rautalangasta väännetyllä fontilla vastauksen, miksi se "ilmainen" 2 Mb/s ei sitten onnistu? Miksei nopeusluokan muutos onnistu alaspäin?
Liittymäsi hinnoittelu on muuttunut kiinteistösopimuksen mukaisesti, jonka vuoksi laajakaistaliittymän määräaikaisuus on poistunut. Nopeudenlasku on nyt siis mahdollinen. Koti TV-palvelun osalta sopimus säilyy sinulla ennallaan. Huomioithan kuitenkin, että Koti TV-palvelu vaatii toimiakseen 24M nopeuden. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, mikäli haluat tehdä muutoksia liittymällesi.
Kysyn nyt tässä samassa topicissa tätä asiaa kun jossakin vaiheessa ajankohtainen. Elikkäs onko Soneralla jo yksityisille myynnissä 100/100mb/s liittymiä? Mikähän on hintaluokka noilla 100/10 ja 100/100 kun 2mb/s yhteys on "ilmainen"?
Kyseessä siis Cat6 kaapeloitu kiinteistö(kerrostalo).
Jabetus: 100M/100M nopeus on jo saatavilla joihinkin osoitteisiin. Hinnoitteluun vaikuttaa esimerkiksi taloyhtiön kanssa tehty sopimus. Voit kysyä saatavuutta ja hintoja myyntipalvelustamme, numero 0800 133133 ma–pe klo 8–20 ja la 9–16.30.
dekerivers kirjoitti:

"Avaran asukkaana saat uudet laajakaistapalvelut veloituksetta. Lähes kaikki asuntokohteemme liitetään Soneran verkkoon vuoden 2011 loppuun mennessä. Uudistus toteutetaan porrastetetusti ja Sonera tiedottaa sinulle muutosaikataulun ennen asunnossasi tapahtuvaa muutosta.



Hei!
Onko Espoon Hansakallionkuja 6 Soneran verkkoon liitettävien kohteiden listalla ja onko tiedossa tarkempaa aikaa milloin.
paulheili kirjoitti:
Hei!
Onko Espoon Hansakallionkuja 6 Soneran verkkoon liitettävien kohteiden listalla ja onko tiedossa tarkempaa aikaa milloin.


On ilmeisesti kyse Avaran talosta? Tämän hetkisen tiedon mukaan Espoon Hansakallionkuja 6 ei ole mukana tulevilla kiinteistösopimuslistoilla. Tarvittaessa voit tiedustella asiaa myös Avaralta.
Asun Avaran taloyhtiössä. Kesällä sain kirjeen, jossa kerrottiin kiinteistön liittyvän Soneran valokuituverkkoon. Myöhemmin posti toi uuden kirjeen, jossa kerrottiin epämääräisesti jostain ongelmasta ja viivästyksistä.

Onko teillä arviota, milloin Laajakaista Extra on saatavilla huoneistooni, vai onko sitä ylipäätään tulossa saataville?
Uudet Laajakaista Extra-hinnat ovat hieman listahintoja halvemmat. Onko Laajakaista+KotiTV+Urho Total-paketilla jotain edullisempaa hintaa näissä kiinteistösopimuskohteissa?
Asiakastietojemme mukaiseen osoitteeseen olisi tämän hetkisen tiedon mukaan tulossa tekniikan vaihto marraskuun lopussa 2011. Silloin alkaisi myös kiinteistösopimushinnoittelu, jossa 2M nopeus kuuluu vuokraan. Muutoksesta tiedotetaan varmasti vielä lähempänä muutosajankohtaa. Tuleva tekniikka on VDSL2 ja ainakin tämän hetkisen tiedon mukaan kyseisen tekniikan modeemi toimitettaisiin meiltä maksutta.

Tällä hetkellä on voimassa kiinteistösopimuskampanja, jossa liittymä maksiminopeudella+KotiTV-palvelu on hinnoiteltu 19,90e/kk yhteishintaan. Tämä kampanja on kuitenkin päättymässä ennen arvioitua muutosajankohtaa, joten tätä en voi luvata sinun liittymällesi. Uskon kuitenkin, että muutoksen jälkeen liittymällesi löydetään sinulle parhaiten sopiva ratkaisu.
Noniin. Tänään tuli kirje "Kiinteistösi TV-palvelut uudistuvat. Liitämme huoneistosi valokuituverkkoomme, jonka jälkeen käytössäsi on monipuolinen ja laadukas kaapeli-tv-palvelu. Huomioithan, että nykyisen operaattorin tv-lähetysten lisäksi muutospäivänä lakkaavat kaikki huoneistosi antennipistokkeesta tulevat palvelut."

Nyt tässä puhutaan periaatteessa vain tv-palveluista, mutta aiemmin on puhuttu myös kiinteistösopimus laajakaistayhteyksistä. Tarjoatteko jatkossa myös laajakaistapalveluita kaapelin kautta? Jos niin, onko hinnoittelu sama kiinteistösopimussysteemi, mistä aiemmin on kerrottu vdsl2-yhteyksien osalta? Entä koskeeko hintojen muutos myös Soneran ADSL-yhteyksiä?

Olen kiinnostunut UrhoTV Total + Viasat Sport/Viasat kulta TV-paketista. Mihin hintaan tällaisen saan?
kimmobri kirjoitti:
Noniin. Tänään tuli kirje "Kiinteistösi TV-palvelut uudistuvat. Liitämme huoneistosi valokuituverkkoomme, jonka jälkeen käytössäsi on monipuolinen ja laadukas kaapeli-tv-palvelu. Huomioithan, että nykyisen operaattorin tv-lähetysten lisäksi muutospäivänä lakkaavat kaikki huoneistosi antennipistokkeesta tulevat palvelut."

Nyt tässä puhutaan periaatteessa vain tv-palveluista, mutta aiemmin on puhuttu myös kiinteistösopimus laajakaistayhteyksistä. Tarjoatteko jatkossa myös laajakaistapalveluita kaapelin kautta? Jos niin, onko hinnoittelu sama kiinteistösopimussysteemi, mistä aiemmin on kerrottu vdsl2-yhteyksien osalta? Entä koskeeko hintojen muutos myös Soneran ADSL-yhteyksiä?

Olen kiinnostunut UrhoTV Total + Viasat Sport/Viasat kulta TV-paketista. Mihin hintaan tällaisen saan?


Taloyhtiöösi on tulossa samana päivänä muutos sekä laajakaista- että tv-palveluihin. Nykyisen laajakaistaliittymäsi tekniikka ja hinnoittelu vaihtuu samalla kiinteistösopimuksen mukaiseksi, vaikka sinulla on tällä hetkellä voimassa oleva määräaikainen sopimus. Laajakaistapalvelut toteutetaan VDSL2-tekniikalla, joka tarkoittaa, että modeemi kytketään puhelinpistokkeeseen.

TV-palvelut toteutetaan kaapelipistokkeen kautta. Muutoksen jälkeen sinun on mahdollista hankkia meiltä kaapelikortti ja siihen kanavapaketteja. Tällä hetkellä on voimassa kampanja, jossa URHOtv Total + Viasat Sport on 29,95e/kk 12kk määräaikaisella sopimuksella ja URHOtv Total + Viasat Kulta 34,95e/kk 12 kk määräaikaisella sopimuksella. Vastaavat tarjoukset on saatavilla myös KotiTV:lle. KotiTV:n kanavapakettitarjouksiin voit tutustua tarkemmin sivustollamme.
Meillä piti avautua 16.11.2011 Soneran Laajakaista Extra taloyhtiössämme (Kivikatu 11,Lahti), mutta valokuituverkko ei toimi.Ja olemme jo irtisanoteet 18.11. alkaen vanhan nettiliittymän.Asiakaspalvelu sanoi ettei korvata mitenkään ja eivät ole tiedoittaneet viivästyksestä mitenkään.Hiukan sinällään jo heti kiukuttaa kun luvattua yhteyttä ei ole avattu silloin kun on luvattu.Onko tietoa milloin yhteys avataan? Tarvitsen työssäni nettiliittymää ja nyt kiukuttaa jos tälläisen takia en saa töitäni tehtyä!
Kiitos jo etukäteen!
Henna83 kirjoitti:
Meillä piti avautua 16.11.2011 Soneran Laajakaista Extra taloyhtiössämme (Kivikatu 11,Lahti), mutta valokuituverkko ei toimi.Ja olemme jo irtisanoteet 18.11. alkaen vanhan nettiliittymän.Asiakaspalvelu sanoi ettei korvata mitenkään ja eivät ole tiedoittaneet viivästyksestä mitenkään.Hiukan sinällään jo heti kiukuttaa kun luvattua yhteyttä ei ole avattu silloin kun on luvattu.Onko tietoa milloin yhteys avataan? Tarvitsen työssäni nettiliittymää ja nyt kiukuttaa jos tälläisen takia en saa töitäni tehtyä!
Kiitos jo etukäteen!


Tarkistin asiaa toimituksesta ja sain tiedon, että kytkentä ilmoittamaasi osoitteeseen olisi tulossa 22.11.2011. Toimitusaikamuutokset ovat aina ikäviä, mutta tietojemme mukaan tästä on kuitenkin informoitu asiakkaita.
Ok.Ei meille ole ainakaan tiedotettu asiaa millään tavalla 😞 Muutkin asukkaat ovat olleet hämillään asiasta.Saimme onneksi pidettyä kilpailijan liittymän onneksi.Joka toimiikin hyvin ja on toiminut onneksi hyvin tähänkin asti.
Henna83 kirjoitti:
Ok.Ei meille ole ainakaan tiedotettu asiaa millään tavalla 😞 Muutkin asukkaat ovat olleet hämillään asiasta.Saimme onneksi pidettyä kilpailijan liittymän onneksi.Joka toimiikin hyvin ja on toiminut onneksi hyvin tähänkin asti.


On ikävä kuulla, jos tiedotus ei ole onnistunut asianmukaisesti. Tällaisen tiedon kuitenkin toimituksestamme sain. Toivottavasti kytkentä saadaan tehtyä tämän hetkisen aikataulutiedon mukaan, jotta pääsette käyttämään yhteyttä jo ensi viikolla.
No niin nyt sonera kytketty taloyhtiöön ja tv-palvelut myös vaihtuneet soneraksi. Kysymys kuuluu seuraavasti:

Sain pidettyä edellisen laajakaistan joka on Elisa mutta, huoneistoon tuleen toinen nousu johon on jotakin kytketty ilmeisesti soneran toimesta ja saan ip:n joka alkaa 169.254..... mahtaako olla että tämä kiinteistösopimuksen 2/2 pitää aktivoida soneran puolelta jotenkin? Ennen ilmoitti "verkkokaapelia ei ole kytketty".
Hei Jabetus,
Voit aktivoida kiinteistösopimukseen kuuluvan yhteyden soittamalla Asiakaspalveluumme puh 0200 17000 (ma-pe 8-20, la 9-16:30).

Vastaa