Blacklistalla

  • 11 December 2014
  • 31 kommenttia
  • 22 katselukertaa

Hei,

Onko mahdollista käyttää ulkomailla lähtevän postin palvelimena mail.inte.fi?

Tällä haen sitä takaa kun usein hotellissa hotelli tarjoaa laajakaistan mutta he eivät tiedä mitä pitäisi käyttää lähtevän postin palvelimena. Elisalla on mahdollista ainakin käyttää smtp.kolumbus.fi-palvelinta ulkomailla tai missä tahansa kunhan sähköposti ohjelmasta laittaa asetuksen päälle kirjaudu lähtevän postin palvelimeen ennen lähettämitä.

Terveisin Antti

31 kommenttia

Voit käyttää mail.inet.fi - palvelinta sähköpostin lähetykseen muistakin kuin Soneran verkosta, kun laitat käyttämäsi sähköpostiohjelman tiliasetuksiin lähtevän postin palvelimelle (SMTP-palvelin) käyttöön SSL-salauksen ja kirjautumisen myös SMTP-palvelimelle. SSL-salauksella SMTP-portiksi tulee 465 ja kirjautumiseen käytetään Soneran sähköpostiosoitteen käyttäjätunnusta ja salasanaa.

Tarkemmat ohjeet löytyy täältä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Moi

Viime viikonlopun jälkeen en enää pääse lähettämään Outlookin kautta maileja, vastaanottamaan pystyn kylläkin. Elelen Tallinnassa ja Elion on operaattoorini.

Virheilmoituksen perusteella Sonera on ehkä blacklistannut minun Elionin kautta tulevan ip-osoitteeni. Kuinka tomia, millä saan taas vietit myös lähtemään!?!

Alla olevan viestin Outlook antaa. Kiitoksia pikaisesta avusta!

MM


The message could not be sent because the server rejected the sender's
e-mail address. The sender's e-mail address was xxxxxxxxxx@pp.inet.fi
Subject 'test', Account: 'mail.inet.fi', Server: 'mail.inet.fi',
Protocol: SMTP, Server Response: '550 mail not accepted from
blacklisted IP address [90.XX.XX.XX]', Port: 465, Secure(SSL): Yes,
Server Error: 550, Error Number: 0x800CCC78
Hei!

Minulla on sama ongelma. IP-osoittenni on virheilmoituksen mukaan blacklistalla. Miten sen saa pois sieltä? Sähköposti operaattorini on Sonera, jota käytän nyt Welhon laajakaistan yli.

t. Ilva
Sähköpostien lähettämisessa mail.inet.fi -palvelimemme kautta on havaittu joillain käyttäjillämme häiriötä, kun käytössä on SSL-suojaus ja SMTP-kirjautuminen, ja viestiä yritetään lähettää toisen operaattorin verkosta. Asia on selvityksessämme.

Jos viestien lähetys ei onnistu tällä hetkellä toisen operaattorin verkosta suojatuilla sähköpostiasetuksillamme, sähköpostiohjelman lähtevän postin palvelimena voi vaihtoehtoisesti käyttää sen operaattorin lähtevän postin palvelinta, jonka verkosta yhteyttä käytetään.

Sähköpostiamme voi käyttää vaihtoehtoisesti myös suoraan https://webmail.inet.fi -sivumme kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tällä hetekellä käytänkin (toivottavasti vain tilapäisesti) webmailia, koska se ei ole läheskään yhtä kätevä kuin ouutlook.

Tutkailen noita muita antamianne vaihtoehtoja...
Huomenia, ei auttanut asetusten muuttaminen, eli minne minun pitää olla SONERAssa yhteydessä että saan ip osoitteeni pois SONERAN blaclistalta!?
Vielä tarkennuksena tähän ongelmaan. Jos viestien lähetys ei onnistu tällä hetkellä toisen operaattorin verkosta, kannattaa ensin varmistaa, että sähköpostiohjemassa on käytössä lähetysasetuksien osalta sähköpostin tietoturva -asetukset:

- Lähtevän postin palvelin: mail.inet.fi
- Lähtevän postin palvelimen portti: 465
- Lähtevän postin palvelimen SSL-suojaus: käytössä
- Lähtevän postin palvelin edellyttää kirjautumista: käytössä

Esimerkkinä Outlook Express -ohjelman tietoturva-asetukset (POP3)

Yllä olevilla asetuksilla viestien lähetys on normaalisti mahdollista palvelimeltamme toisen operaattorin verkon kautta. Jos viestin lähetys ei kuitenkaan onnistu näillä asetuksilla, voi vaihtoehtoisesti käyttää käytössä olevan yhteydentarjoajan omaa lähtevän postin palvelinta viestien lähetykseen.

Tässä tapauksessa, asiassa saattaa olla kyse yleisestä häiriötilanteesta ja asiaa selvitetään jo kauttamme. Asiakas voi kuitenkin ilmoittaa ongelmatilanteesta meille Omien Sivujen 'Laajakaistan vikailmoitus' -lomakkeen kautta. Lomakkeelle kannattaa liittää tieto saadusta virheilmoituksesta ja taustatietoa asiasta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Olen taistellut saman asian kanssa: normaalisti käytän Soneran Extra ADSL -laajakaistaa, matkoilla Elisan mokkulayhteyttä. Sähköpostin lähetys Soneran palvelimen kautta lakkasi toimimasta. Soneran chatti-avusta todettiin, että asetukseni ovat kunnossa ja korjausta pitäisi etsiä Elisan puolelta. Kuinka ollakaan, Thunderbirdin normaali pikkupäivitys tuli juuri tänään, ja sen jälkeen postin lähetys toimii taas normaalisti Soneran palvelimen kautta. Onko vika todella ollut Thunderbirdissä (nyt versio 2.0.0.23)? Mutta pääasia, että toimii.

Hämminkiä aiheutti myös se, että ongelma huomattiin samaan aikaan, kun laajakaistan nopeus nostettiin 24/2:een. Se lienee siis ollut sattumaa.
Terve sepposakari

Mitä suosittelet, että minä tekisin!?!?

Mä käytän outlookkia DUUNImailina kun olen reissussa ja sonera web maili ei kyllä toimi sellaisenaan, eli olisi pakko saada taas outlook kuntoon, muuten jää business pyörimättä.

Sain soneralta tekstiviestin, että vikailmoitukseni on siirtynyt asiantuntijoiden käsittelyyn ja he ilmoittavat kun vika korjattu.... se oli jo 20.8 kello 14:43 eikä mitää kuuluu.

APUVA ja kiitoksia!
MeriMaaria kirjoitti:
Terve sepposakari

Mitä suosittelet, että minä tekisin!?!?

Mä käytän outlookkia DUUNImailina kun olen reissussa ja sonera web maili ei kyllä toimi sellaisenaan, eli olisi pakko saada taas outlook kuntoon, muuten jää business pyörimättä.

Sain soneralta tekstiviestin, että vikailmoitukseni on siirtynyt asiantuntijoiden käsittelyyn ja he ilmoittavat kun vika korjattu.... se oli jo 20.8 kello 14:43 eikä mitää kuuluu.

APUVA ja kiitoksia!


Ongelma on tällä hetkellä vielä selvityksessä. Siihen asti kun olet saanut kuittauksen, että häiriö on korjattu, voit käyttää Elisan yhteydellä Elisan lähtevän postin palvelinta, joka on smtp.kolumbus.fi . Ota samalla ohjelmasta ssl-suojaus sekä autentikointi lähtevälle postille sähköpostitilin asetuksista pois. Ohjeita asetuksiin löydät Samin aiemmin tässä viestiketjussta antamasta linkistä Ohjeet ja vinkit -sivustollemme.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos Panu

Mutta nyt sinun pitää vääntää asiat rautalangasta, sillä ei tämäkään auta Outlookissa viestien lähettämiseen.

Nyt seuraa seuraava ilmoitus:
An unknown error has occurred. Account: 'localhost', Server: 'smtp.kolumbus.fi', Protocol: SMTP, Server Response: '421 Cannot connect to SMTP server 193.229.0.46 (193.229.0.46:25), connect error 10060', Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 421, Error Number: 0x800CCC67

Ja Sonera Internet avustaja "hermostuu" ja haluaa korjailla omilla asetuksillaan ja kertoo näin:
Asetus Nykyinen arvo Oikea arvo
Lähtevän postin palvelin smtp.kolumbus.fi mail.inet.fi
Lähtevän postin palvelimen portti 25 465
Lähtevän postin palvelimen salaus ei käytössä käytössä
Lähtevän postin palvelimen tunnistaminen ei käytössä käytössä

ISO KIITOS kun jaksatte autta!!

MM
Tämän vikatilanteen aikana ongelman saa kierrettyä siten, että määrität lähtevän postin palvelimeksi sen operaattorin lähtevän postin palvelimen, jonka verkkoon olet yhteydessä.

Elionin sivujen mukaan Elionin lähtevän postin palvelin (SMTP) on: mail.neti.ee

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Noiden palstalla olleiden ohjeiden mukaan Soneran email toimi seka kannykassa (S60) etta tietokoneessa (Outlook Express) elokuun alkupuolelle saakka mutta sitten teki tenan molemmissa enka olen sen jalkeen saanut yhtakaan sahkopostia lahtemaan kannykalla enka Outlook Expressilla. Muuttiko Sonera jotain asetuksiaan elokuussa estaen sahkopostinsa kayton muiden kuin Soneran omasta verkosta? Miksi?

"Voit käyttää mail.inet.fi - palvelinta sähköpostin lähetykseen muistakin kuin Soneran verkosta, kun laitat käyttämäsi sähköpostiohjelman tiliasetuksiin lähtevän postin palvelimelle (SMTP-palvelin) käyttöön SSL-salauksen ja kirjautumisen myös SMTP-palvelimelle. SSL-salauksella SMTP-portiksi tulee 465 ja kirjautumiseen käytetään Soneran sähköpostiosoitteen käyttäjätunnusta ja salasanaa."
Ongelma liittynee häiriöön, joka on parhaillaan tutkinnan alla.

Asiasta on myös tiedote Häiriötiedotteissa.

Sähköpostia voit lähettää webmailin kautta normaalisti.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Sonera tuki! Missä mennään? Miksi asia ei etene!
MM
Häiriö sähköpostin lähetyksessä mail.inet.fi palvelimen kautta toisen operaattorin liittymästä on tutkinnan alla.

Asiasta löytyy tiedote Häiriötiedotteissa (28.08.2009)


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
No, niinpäs onkin 🙂
Milloinkahan tuo mail.inet.fi häiriö saadaan poistettua? On turhan vaivalloista alkaa vastaamaan webmailin (https://fi.businessmail.sonera.com) kautta kun tulevat postit on Outlook Expressilla tuotu tietokoneelle. Toisaalta en ole toistaiseksi keksinyt miten kayttaisin webmailia kännykällä, kun taas aikaisemmin ennen häiriötä pystyin vastaamaan sähköposteihin Nokian kännykän sähköpostiohjelmalla.
Tällä hetkellä arvioitu päivämäärä ongelman korjaantumiselle on 18.9.2009.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Vikatiedotteen mukaan ongelma olisi ratkaistu, mutta ainakaan FUNETin/Jyväskylän Yliopiston hallinnoimasta verkosta postin lähettäminen ei onnistu mail.inet.fi -palvelimen kautta. "Palveluntarjoajan" oman palvelimen kautta lähettäminen onnistuu sekä Soneran Webmail toimii normaalisti.
AnttiM: Onhan käytössäsi varmasti ssl-suojaus sekä lähtevän postin porttina 465 ja tunnuskysely päällä? Ilman ssl-suojausta ja kirjautumista lähetys ei onnistu toisen operaattorin verkosta.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
AnttiM: Onhan käytössäsi varmasti ssl-suojaus sekä lähtevän postin porttina 465 ja tunnuskysely päällä? Ilman ssl-suojausta ja kirjautumista lähetys ei onnistu toisen operaattorin verkosta.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu


Kyllä, testatessani lähetystä mail.inet.fi -palvelimen kautta, käytössä oli mainitsemasi asetukset. Ja tunnus & salasana on myös syötetty oikein, koska postin lähettäminen onnistui kyseisillä asetuksilla ollessani Soneran verkossa.
Minkä virheilmoituksen saat, kun viestin lähetys epäonnistuu.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Minkä virheilmoituksen saat, kun viestin lähetys epäonnistuu.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu


Saan seuraavan virheilmoituksen: "Outlook ei pystynyt muodostamaan yhteyttä lähtevän postin palvelimeen (SMTP). Ongelma voi johtua palvelimen nimestä tai portista tai siitä, että palvelin ei tue SSL-suojausta"
Onhan portti varmasti 465, eikä 25? Ainakaan Outlook Express ei automaattisesti vaihda porttia, vaikka ssl-suojauksen ottaa käyttöön, vaan portti pitää vaihtaa itse.

Jos on, voit jättää asiasta vikailmoituksen esimerkiksi Omien sivujen vikatilannelomakkeen kautta.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa