Cisco EPC3825 buuttaa yhdistettäessä


Heips!

Elikkäs mulla on toi Ciscon EPC3825 kaapelimodeemi, joka on nyt firmispäivityksen myötä lähtenyt toimimaan ihan yllättävän hyvin. Ongelmana nyt onkin, että ainakun buuttaan koneen päälle, ciscon reititin buuttaa itsensä ja on jonkin aikaa käyttökelvoton. Vaikka laite väittää olevansa valmiina, selain sanoo vaan "resolving host" ja jumittaa siinä joskus jonkinkin aikaa ennenkuin lähtee pelittämään?

Osaisiko joku kertoa miten tämän ratkaista/mistä johtuu?

13 kommenttia

Hei Marqss ,

Oletko seurannut että modeemi todella buuttaa itsensä juuri silloin kun koneen kääntää päälle? Jos irroitat koneen irti modeemista, toistuuko ongelma uudestaan konetta käynnistäessä modeemissa? Käytätkö yhteyttä koneelta muuten langattomasti vai verkkokaapelin ylitse?
Kyllä, modeemi tekee tämän lähes joka kerta kun avaan tietokoneen. Olen yhteydessä modeemiin tällä hetkellä pelkästään langattomasti. Ongelma ilmenee yleisimmiten aamulla, kun kytken koneen yön jälkeen päälle niin heti windowssin käynnistyttyä kun yrittää yhdistää wlaniin, ciscon boksi sammuttaa valonsa ja uudelleenkäynnistyy.
viewtopic.php?f=100&t=17678

Sama täällä, tehnyt nyt pari päivää.
Lueskelin tuon sinun tekemän postauksen ja vaikkakin itse olen yhteydessä wlanin kautta, enkä kaapelilla niin itse ongelma kuulostaa aivan samalta. Juurikin tuossa windows 8:n sisäänkirjautumisvaiheessa, eli vaiheessa jossa se alkaa käyttämään nettiä tuo modeemi buuttaa.
Hei molemmille!

Onko käytössänne myös muita laitteita tämän yhden koneen lisäksi? Saako ongelman toistettua myös toisella koneella, puhelimella, tabletilla tms. Jos ongelma toistuu myös toisella laitteella, uskoisin että ongelma on itse modeemissa. Teidän molempien modeemeissa on tuorein firmware versio ja vastaavanlaisia vikoja ei ole tullut vastaan.

Ilmoitteletteko tännepäin ja tähän ketjuun nuo lisätiedot niin mietitään asiaa lisää.
Ongelmaa ei ole kyllä mielestäni ilmennyt kun käytän puhelinta. Enkä kyllä ole kuullut, että puolisokaan valittaisi ongelmasta hänen läppärillään. Hänellä on käytössä win 7 ja minulla 8.1. Voisikohan kyseessä olla juurikin joku probleemi tuon ciscon laitteen sekä windows 8:n välillä?
Testasin tänään kotiin tullessa hypätä langattomasti nettiin vanhalla Nokia symbian kännyllä, siinä operan selain. Homma onnistui mainiosti ja amppareita selailin noin minuutin siinä vaiheessa. Suljin sitten wlanin.

Heti kun käynnistin pöytäkoneen niin modeemi buuttasi itsensä. Ongelma siis lienee Windows kasissa.

Modeemi ei tee myöskään reboottia silloin kun pöytäkone on päällä ja kytken jotain mukaan langattomasti.

Se on kohtuu koomista katottavaa kun käynnistää pc:n niin modeemi kerta toisensa jälkeen nollaa valot ja kelaa ne takaisin 🙂 Tosin olen kokenut, että netti palaa takaisin siinä ajassa kun olen vaihtanut kotivaatteet päälle. Tätä on tapahtunut vain tämän viikon aikana. Sain reboottauksen tapahtumaan nyt myös koneen restartilla (3.4 kello 20:50)

Joku W8 pävitys tuli koneelle, kuten myös tuo Sonera avustajan uusi versio jolloin ongelma alkoi.

Korostan, että minua ei tuo reboottaus haittaa juurikaan, sillä se on lähes pienin ongelma mitä olen nettini kanssa kokenut viime vuosina. Nykyään netti toimii tarpeeksi luotettavasti joten älkää tehkö mitään radikaalia joka vaikuttaa netin yleistoimivuuteen :D

Toki olisi kiva saada selville miksi noin käy.
Hei Marqss ja Kaapeli_Varkaus,

Kaapeli_Varkaus: Sinulla oli kone kaapelilla kytkettynä modeemiin. Onko sinulla mahdollista yhdistää konetta langattomasti?

Marqss: Sinulla kone olikin langattomasti kytkettynä. Saisitko sinä vastaavasti testattua tuon kaapelilla?

Saisittekos myös hieman katseltua että minkämerkkisiä verkkokortteja teillä on käytössä?

Tuo on kyllä varsin mielenkiintoinen tilanne, jos ainoat yhtäläisyydet tässä ovat nyt vain tuo modeemi ja Windows päivitys.

Katsellaan nyt kuitenkin josko tähän jotakin selkoa saataisiin, ettei ihan mysteeriksi jää koko homma.
Olen kyllä kokeillut tuota piuhaakin pitkin ja tekee samaa. Minulla on langattomana sovittimena Intel Centrino Wireless-N 2230 niminen kortti ja ethernettiin Qualcommin Atheros AR86161 PCI-E.

Mieleeni tulikin tämmöinen, että voisiko ongelmaan liittyä windows 8:n hybrid shutdown toiminto, joka ns. säilyttää istunnon muistissa latautuakseen nopeammin. Sitten ihan vaan heittona että vaikuttaisiko tuo ciscon asetus client lease time tuohon, että aiheuttaisi modeemin boottaamisen windows 8:n palauduttua "samaan istuntoon" tms?
Minun PC'ssä ikävä kyllä ei ole sellaista verkkokorttia joka pelittäisi langattomasti. Mitään muuta ei ole modeemin kytkettynä. Halutessani voin hypätä linjoille vanhalla symbian kännykälläni.

Integroitu verkkokortti.

Koneen osaluettelo jotakuinkin tälläinen:

AsRock Z77 Pro 3, LGA1155, Intel Z77, DDR3 ATX
Intel Ivy Bridge i5-3570K, LGA 115, 3,4 GHz, 6MB
Muistia 8Gb
Nvidia GTX 560
Avast päivitetty ja ajettu läpi useasti, winkkarin palomuuri
Win 8.1 pro

En käytä toimintoja sleep tai muita sellaisia.

Uusin asennettu W8 päivitys: http://support.microsoft.com/kb/2919442

Koneen infojen mukaan asennettu jo 26.3, joten on toki mahdollista, etten huomannut ongelmien alkamista ennen kuin tällä viikolla, koska modeemi tosiaan kelaa kanavat takaisin 1-1,5minuutissa.

Usein silloin olen vielä touhuamassa jotain muuta. Toki teillä näkynee milloin modeemini on buutannut.

Heräilen aina 7-8 ja tulen töistä 17-17:45.
Hei Marqss,

Tuota voisi kyllä testailla, vaikka on kyllä vaikea sanoa, että voisiko ongelma siitä johtua. Eli saisitko otettua tuon Hybrid shutdown ominaisuuden pois käytöstä ja kokeiltua tekeekö edelleen samaa?
Pitkien testailujen jälkeen olen huomannut, että ongelma ilmenee vain kun windows palaa hibernation-tilasta. Ratkaisua en kyllä ole vielä löytänyt. Minulla on myös kyseisen modeemin kanssa semmoinen ongelma, että kun puhelimen pitää Wifissä, vaikka yhteys mukamas säilyy niin whatsapp ei vastaanota, eikä lähetä viestejä ennenkuin sammuttaa wifin ja yhdistää ciscoon uudestaan.
Hei Marqss,

Ongelma saattaa kyllä nyt rajoittua tuohon lepotilaan jolloin kone luultavasti katkaisee myös verkkoyhteyden modeemiin. Jos kyse on tästä, ongelma korjaantuu myös lepotilasta heräämisen jälkeen kun käyttää verkkosovitinta kiinni tietokoneen laitehallinnasta ja kytkee sen takaisin päälle.

Tuon wlanin osalta voisit kokeilla vielä tekeekö joku toinen langaton laite samaa. Itselläni on ollut whatsapissa ongelmia toisen modeemimerkin kanssa kun puhelin siirtyy mobiilidatasta wlaniin kotona --> whatsapin jonossa olevat viestit tulevat pienellä viiveellä puhelimeen. Toisessa puhelimessa ei tätä esiinny.

Vastaa