Cisco EPC3825 ja yhteys pätkii, syynä wlan päällä olo??

  • 11 December 2014
  • 26 kommenttia
  • 11 katselukertaa

Eli topicin mukainen Loota tuli mukana soneran 100/5 kaapelissa.

Noin kuukauden päivät tapeltu katkeilvan netin kanssa, katkot tapahtuu satunnaisina aikoina.
Pelatessani huomaan, kuinka yhteys alkaa hiipumaan alaspäin kunnes katkeaa kokonaan.

Kaiken maailman ohjeet ja vinkit olen lukenut ja kokeillut mitä netti on tarjonnut.
Ip floodit poistettu ym.

epc3825-v302r125533-110811c on lootan firmis.

alkuperäinen siis päivitettiin tässä taannoin ko. versioon.

Luin jostain, että kyseisen modeemin Wlan aiheuttaa ongelmia, Pelasin/surffailin koko viikonlopun Wlan disabloituna lootasta ilman ongelmia, kunnes eilen nostin sen ylös, jotta parempi puolisko pääsisi läppärillään surffailemaan.

Koko sunnuntain yhteys toimi hyvin, kunnes huomasin pelaamisen alkavan tökkimään jälleen.

Tänään aamulla makselin nettipankissa laskuja, yhteys meni jumiin (tämä kestää noin 1-2min, selvitä itsekseen), mutta kun avasin lootan asetukset ja kytkin Wlanin pois, yhteys nousi samantien takaisin.

Oma koneeni on Kaapelilla kiinni lootassa, enkä käytä wlania.

Minkä takia Wlanin päällä olo aiheuttaa katkoja, jos tämä on siis ongelmana?

26 kommenttia

Hei Olaba,

Oletko kokeillut ottaa modeemista palomuurin pois päältä? Jos et niin tätä voisi kokeilla.

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Disable
ja paina Save settings
Kyllä olen, palo muuri on kokonaan pois käytöstä boxissa.

Mitään ratkaisua en keksi/ole löytänyt miksi Wlan aiheuttaa katkoksen koko yhteyteen,
siis jopa oma koneeni katkeaa joka on fyysisesti kaapelilla kiinni boxissa.

jokin aiheuttaa yhteyden/boxin tippumisen.
Pientä lisää, wlanin ollessa päällä tv kuva pätkii, tv ja modeemi tulevat eri plugeista seinästä.
Tämä testattu useaan kertaan tänään.
Jos sinulla sattuisi olemaan viallinen modeemi? Johan direktiivitkin kieltää tuollaiset radiohäiriöt laitteissa. Itsellä oli ainoastaan ongelmana wlanin sekoilu(kaatuu, data ei meinaa liikkua), tosin epäilen että purkissa ei riitä tehot pyörittämään edes nattia kunnolla. Ongelmat nimittäin loppuivat kuin seinään, kun laitoin purkin siltaavaksi ja sen perään asuksen routterin.
Tuota siltausta yritin, muttei ko, Firmiksessä? ole vaihtoehtona tätä.

Uusi modeemi luvattiin noin viikko sitten, ei ole vielläkään näkynyt.
ja tätä topiccia vain koska niin monella näyttää ko. purkki reistailevan/samanlaisia ongelmia, jos tästä olisi jollekkin apua.
Samainen Ciscon malli tuli pari päivää sitten ja nyt ihmettelen, miksi siihen kytketyt laitteet eivät löydä toisiaan (esim. DLNA käyttö)? Jos laitteet WLAN:ssa, toimii. Jos laitteet kaapelilla boxissa, toimii. Mutta jos toinen laite WLAN ja toinen kaapelissa, niin eipä enää toimikaan. Osan haluaisin kuitenkin pitää kaapelissa kiinni. Ja nettiin kyllä päästää oli nuo kytketty miten hyvänsä - yhteispelissä vaan kiikastaa.
Pyysin jo vikapalvelusta firmiksen päivitystä, kuten ketjun alussa todettu, että sellainenkin löytyy. En kyllä usko, että tähän auttaa. Vaan olisikohan joku asetus? Vanhassa Thomsonssa ei tuollaista vaivaa ollut.

Ja jatketaanpa hieman lisää, näyttää tosiaan pätkivän aina silloin tällöin. Tänään varmaan 5-6 kertaa tipahtanut pelistä pariksi minuutiksi - taitaa tosiaan olla aika surkea vehje. Ilman Wlania en ole kokeillut, kun ei ole mikään kelvollinen ratkaisu.
Hei jiiwee,

Vieläkö ongelma on ajankohtainen? Auttoiko ohjelmistonpäivitys asiaan?

Oletko kokeillut ottaa palomuuria laitteesta pois päältä?

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Disable
ja paina Save settings
Hei Olaba,

Onko uusi modeemi saapunut jo perille? Oliko uudesta laitteesta apua ongelmaan?
Marko- kirjoitti:
Vieläkö ongelma on ajankohtainen? Auttoiko ohjelmistonpäivitys asiaan?


Pävitys näköjään tippunut ja mikä hienointa tuo omituinen WLAN- / kaapeliongelma poistui, laitteet ovat taas sulassa sovussa keskenään, kiitos siitä.

Pätkimiseen en osaa ottaa vielä näin pikaisesti kantaa, kuulostellaan nyt ensin jonkin aikaa.

9.12.
Modeemin oma-aloitteinen resetoituminen on nyt myös poistunut. Eilen testasin leffaa SFAnytimen kautta ja pätkimistä oli 10...15 min välein, ei auttanut palomuurin disabloiminenkaan. Myös Netflixin kanssa heikkoa kuvanlaatua ja bufferointia... Tänään sitten otin kokeeksi Wlanin kokonaan pois ja ei tietoakaan ongelmista, niinpä kokeilin palauttaa tuon tuiki tarpeellisen wlanin takaisin päälle - ja ei edelleenkään mitään häiriötitä. Toiminut koko päivän ongelmitta! Olisikohan lauantaina ollutkin jotain muuta häikkää verkkoliikenteessä?

Kuitenkin, näyttäisi nyt olevan uudemmalla firmiksellä homma kaikin puolin reilassa vaikka se liittymän 100M jää kaukaiseksi haaveeksi, max. taitaa olla n. 60Mbs, joskin omalla kohdalla tällä ei ole mitään merkitystä.

10.12.
taisin nuolaista liian aikaisin, eilen illala alkoi taas takkuilemaan ja sama juttu tänä aamuna pikatestauksessa.
Itsellä ollut samanlaista ongelmaa nyt reilu viikon ajan. Aivan satunnaisina aikoina pätkäisee netin poikki noin 1-2min ajaksi. Tietokone on yhteydessä WLANin kautta, ja samanaikaisesti Xbox360 ethernet-piuhalla. Molemmissa pätkäisee netti aina samaan aikaan poikki.
Hei Janittaja,

Olitko kokeillut myös tuota aiemmin mainitsemaani palomuurin pois kytkentää?

1. Surffaa osoitteeseen 192.168.0.1 (jos ei toimi, kokeile 192.168.100.1)
2. Jätä käyttäjänimi sekä salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään (ellet ole jo muuttanut näitä).
3. Paina yläreunasta Security ja valitse alavalikosta Firewall
4. Valitse SPI Firewall Protection kohdasta Disable
ja paina Save settings

Jos ongelma tuosta huolimatta jatkuu niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä, 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.
Kyllä olen kokeillut, mutta yhä jatkuu satunnainen pätkiminen. Keskustelualuetta selatessa kävi ilmi ainakin että omaisin vanhan Firmwaren, voiko olla syynä tähän?
Hei Janittaja,

Laitteen vanha ohjelmistoversio voi tosiaan olla syypää ongelmiin. Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi niin voidaan katsoa tuota päivitystä sinulle.

Asiakasnumeron lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> profiili >> asiakasnumero.
Hei! Lisäsin asiakasnumeroni nyt profiiliini.
Taisin tehdä vikailmoituksen tuosta firmiksestä 6.12. ja päivitys tuli jo 7.12. Sitten eilen 11.12. tuli teiltä vielä tekstari "Kaapelimodeeminne on nyt päivitetty. Päivitys tulee laitteeseenne tämän päivän aikana". Tulikohan viesti vaan jälkijunassa vai mistä lienee kyse?

PS. Kun tuo laite ei nyt sillä mukana tulevalla 2010 vuoden softalla ainakaan toimi kunnolla, niin eikö teidän kannattaisi ihan itse mainostaa uutta päivitystä etteivät kaikki asiakkaat joutuisi heti tuskailemaan sen kanssa? Tosin en nyt ole vielä ollenkaan vakuuttunut, että tämä uusinkaan (ei siis mikään uusi) päivitys olisi ongelmaton.
Hei Janittaja,

Käytä modeemistasi virta pois ja anna olla hetken aikaa virrattomana, pari minuuttia pitäisi riittää. Tämä nopeuttaa hieman päivitystä ellei laite ole päivitystä vielä ladannut. Kun käynnistät modeemin uudelleen sen pitäisi seuraavan parin tunnin sisällä saada päivityksen.
Hei Jiiwee,

Toivotaan että ongelma poistui nyt uudemmalla ohjelmistolla.

Pävitys oli siis laitettu sinulle jo perjantaina. Ilmeisesti tuo oli jostain kumman syystä yritetty laittaa myös 11.12. uudelleen. Olisikohan käsittelijä epäillyt että päivitys ei ollut tullut perille tai sitten on viestiä kirjoittaessa tullut ajatuskatkos.

Kiitos palautteesta, välitän idean tuon päivityksen mainostamisesta eteenpäin.
DNA taitaa jaella tähän modeemiin uudempaa firmistä kuin Sonera.

Current Software Revision: epc3825-v302r125554-120725c
Firmware Name: epc3825-v302r125554-120725c.bin
Firmware Build Time: Jul 26 11:00:24 2012


Onko suunnitelmissa (mikäli tuossa versiossa nyt jotain korjattu) ?
Hei jiiwee

Tiedustelin tuossa hieman asiaa. Valitettavasti uudempaa firmistä ei ole tällä hetkellä suunnitteilla.
Hei,
onko tämä nyt uusin firmis mitä soneralta saa?
Current Software Revision: epc3825-v302r125533-110811c
Firmware Name: epc3825-v302r125533-110811c.bin
Firmware Build Time: Aug 11 18:20:51 2011

jos on uudempi saatavilla niin kiitoksia ja pukatkaa se minunkin modeemiin, jos vaikka tökkiminen vähenisi.
Hei MikaS

Valitettavasti kyseinen firmis on uusin, mitä meillä on tarjota. Oletko kokeillut pudottaa palomuuria pois Markon ohjeiden mukaisesti?
Okei hyvä että sekin on nyt varmistettu. Olen myös pudottanut palomuurin pois päältä ja se tosiaankin tuntuu antavan modeemin prosessorille lisää aikaa touhuta muidenkin asioiden parissa. Toistaiseksi modeemi on toiminut ihan hyvin! Toivotaan parasta että se oli siitä kiinni!
Kyllä tämä Ciscon rakkine nyt vaan hukkaa pakettaja aina silloin tällöin tekipä mitä hyvänsä (palomuurit, wlanit pois ym.). Voi todeta yksinkertaisesti pingaamalla paria eri palvelinta yhtä aikaa. Liian usein hävikkiä sattuu molemmille samaan aikaan. Normaaliin surffailuun ei tällä ole juurikaan vaikutusta, mutta esim. Netflixin tapainen streamaus tiputtaa kuvan laadun hetken päästä heikoimmalle (=surkealle) tasolle. Tokenee kyllä parin minuutin sisään. Mutta jos yhden leffan aikana näitä tapahtuu 6-7 kertaa, niin on jo mielestäni hieman liikaa. Etenkin kun marraskuussa oli vielä vanha modeemi ja 10Mb liittymä käytössä enkä muista että vastaavaa olisi tapahtunut kertakaan!

Syyllinen voi mielestäni olla nyt tuo Ciscon modeemi (tod.näk.) tai sitten suurempi 100Mb nopeusluokka, jos infranne ei tuota syystä tai toisesta oikein mukisematta näillä kulmilla niele.

Onko mahdollista pudottaa nopeutta takaisin 10Mb:hen (ilman kustannuksia!), jotta voisi testata ensin Ciscoa ja jos edelleen takkuaa, niin sitten vielä palauttaa vanha modeemi? Toki tuon 100Mb:n mieluiten pitäisin, kun hintakin saatiin viilattua kohdalleen.
Sama modeemi käytössä täälläkin. Otin käytöstä modeemin palomuurin joitakin kuukausia sitten ja sen jälkeen oli netti toiminut aika hyvin. Oma pöytäkone on kaapelilla kiinni ja taloudesta löytyy myös läppäri joka käyttää WLANia hyväkseen. Huolimatta satunnaisista katkoksista on nettipelit ja perus surffailu toiminut. Joululomilta palattuani on kuitenkin yhteys rupenut katkeilemaan monia kertoja päivässä. En tiedä mistä kiikastaa kun netti pyöri vielä ennen lomia.

Firmware tuo sama mikä vissiin kaikilla on eli:

Current Software Revision: epc3825-v302r125533-110811c
Firmware Name: epc3825-v302r125533-110811c.bin

PS. Tämä siis Turussa, ja Sonera Laajakaista Kaapeli 100M/5M! En tiedä onko sillä väliä.
Komppaan jiiweetä... Kerrohan meillekin miten homma etenee?

jiiwee kirjoitti:
Kyllä tämä Ciscon rakkine nyt vaan hukkaa pakettaja aina silloin tällöin tekipä mitä hyvänsä (palomuurit, wlanit pois ym.). Voi todeta yksinkertaisesti pingaamalla paria eri palvelinta yhtä aikaa. Liian usein hävikkiä sattuu molemmille samaan aikaan. Normaaliin surffailuun ei tällä ole juurikaan vaikutusta, mutta esim. Netflixin tapainen streamaus tiputtaa kuvan laadun hetken päästä heikoimmalle (=surkealle) tasolle. Tokenee kyllä parin minuutin sisään. Mutta jos yhden leffan aikana näitä tapahtuu 6-7 kertaa, niin on jo mielestäni hieman liikaa. Etenkin kun marraskuussa oli vielä vanha modeemi ja 10Mb liittymä käytössä enkä muista että vastaavaa olisi tapahtunut kertakaan!

Syyllinen voi mielestäni olla nyt tuo Ciscon modeemi (tod.näk.) tai sitten suurempi 100Mb nopeusluokka, jos infranne ei tuota syystä tai toisesta oikein mukisematta näillä kulmilla niele.

Onko mahdollista pudottaa nopeutta takaisin 10Mb:hen (ilman kustannuksia!), jotta voisi testata ensin Ciscoa ja jos edelleen takkuaa, niin sitten vielä palauttaa vanha modeemi? Toki tuon 100Mb:n mieluiten pitäisin, kun hintakin saatiin viilattua kohdalleen.

Vastaa