Cisco EPC3825 siltaavaksi?


Mitenkäs otsikon vehkeen saa siltaavaksi (bridged)? Administration/Management-sivulla ei ole kyseistä asetusta näkyvillä eikä firebugillakaan löydy lähdekoodista ko. tietoa.

Firmware Version: epc3825-v302r125533-110811c

17 kommenttia

Laitteen ohjekirjassakaan ei ole mainintaa siltaavuudesta, joten hyvin todennäköisesti laitetta ei saa siltaavaksi. WAN -asetuksissa ainoat vaihtoehdot näyttävät olevan "DHCP" tai "Static IP". Ohjekirja löytyy täältä: http://www.cisco.com/web/consumer/suppo ... 1196_B.pdf
Ohjekirja ei kerro, mutta tuolla on asiasta ollut juttua.
http://murobbs.plaza.fi/internet-ja-muu ... -mode.html
En pääse itse suoraan laitteesta tuota tarkistamaan, mutta mikäli valikoista ei löydy tuota Bridged-vaihtoehtoa sitä ei ilmeisesti tällä firmisversiolla saa siltaavaksi. Laitteessasi näyttää olevan vielä uusin firmisversio, joten päivityskään ei ole tällä hetkellä Soneran päästä mahdollista. Voin laittaa tuosta palautteen eteenpäin, josko se olisi mahdollista saada jonkun päivityksen yhteyteen.
Veikko kirjoitti:
En pääse itse suoraan laitteesta tuota tarkistamaan, mutta mikäli valikoista ei löydy tuota Bridged-vaihtoehtoa sitä ei ilmeisesti tällä firmisversiolla saa siltaavaksi. Laitteessasi näyttää olevan vielä uusin firmisversio, joten päivityskään ei ole tällä hetkellä Soneran päästä mahdollista. Voin laittaa tuosta palautteen eteenpäin, josko se olisi mahdollista saada jonkun päivityksen yhteyteen.

Kiitos tiedosta. Varmistan nyt vielä asian, että onhan modeemi saatava siltaavaksi, jotta voin kytkeä sen perään toisen wlan-reitittimen, jonka verkkoa käytän?
Sinänsä modeemin siltaavuus ei ole pakollista, kyllä WLAN-reitittimen voi kytkeä myös reitittävän modeemin perään. Tällöin tietysti reititin saa IP:n modeemilta, eikä verkosta suoraan jolloin syntyy yksi ylimääräinen "Taso" liittymään. Periaatteessa pitäisi kuitenkin toimia myös tällaisen kytkennän kautta.
Lainaan tätä ketjua koska asiani koskee täsmälleen alkuperäsen viestin aloittajan ongelmaa. Elikkäs tarttis saada tämä kyseinen purnukka siltaavaksi.

Minulla oli tätä ennen Ciscon vanhempi EPC 3000, joka oli siltaava modeemi, ilman mitään ylimäärästä härpäkettä. Netti toimi mainiosti kunnes purnukka ilmeisesti antautui vanhuuttaan. Sain tilalle EPC3825, jolloin ongelmat alkoivat. Netti on ERITTÄIN epä-stabiili, välillä voi toimia monta päivää, välillä pätkii 5min välein. Välillä muutaman minuutin breikkejä, välillä muutaman sekunnin. Hyvä esimerkki siitä on tämä kun parhaillaan kirjotan tätä viestiä niin kappas, nettiradio hiljeni. Mukavaa.

En niinkään usko että linjassa on kauheasti ongelmia, kun viimeksi oli ongelmia kävi asentajat pariinkiin otteeseen talon keskuksella nostamassa linjan tasoja, jotka oli kuulemma hieman matalla. Mutta varsinaiset ongelmat, eli tämä random pätkiminen alkoi vasta uudella modeemilla. Modeemihan itse luulee kokoajan olevansa online, ts. kaikki valot palavat juuri niinkuin pitääkin. Yhteys vain katoaa hetkeksi.

Itseä ei tässä modeemissa kiinnosta WLAN eikä NAT, itseäni kiinnostaisi saada taas se vanha kunnon 100/5-kaapelilinja joka ei pätkinyt koskaan. Joten modeemin vaihto tai firmiksen vaihto edessä, tälläisestä konnusta ei hirveästi tee mieli maksaa 40e / kk. Jopa Elisan mokkula toimii tällä hetkellä luotettavammin.

Ja firmis sama luotettava epc3825-v302r125533-110811c.

http://www.speedtest.net/result/1950944961.png

Hieman jää luvatusta 100megasesta...
Hei,

Viestiketjun edellisestä viestistä aikaa, mutta otsikko sopii asiaani eli tarjoaako TeliaSonera Finland Oyj pyynnöstä firmwarea Cisco EPC3825:een siten, että modeemista tulisi päivityksen jälkeen siltaava? Ajatus siis saada laite EPC3000:n lailla toimivaksi.

Toki tiedän sen, että toimenpide on tehtävissä itsekin netistä löytyvien ohjeiden mukaan. Tunnettua myös se, että ao. laitteen WLAN ei ole maailman eikä toiseksikaan paras.
Hei Pelikaa10,

Tällä hetkellä saatavilla olevat ohjelmisto eivät mahdollista modeemin muuttamista siltaavaksi.

Mainitsemillasi netistä löytyvillä ohjeilla siltaus saattaa onnistua, mutta tämä vaatii käyttäjältä jonkin verran osaamista.
pelikaa10 kirjoitti:
Toki tiedän sen, että toimenpide on tehtävissä itsekin netistä löytyvien ohjeiden mukaan. Tunnettua myös se, että ao. laitteen WLAN ei ole maailman eikä toiseksikaan paras.


Moro.

Minä itse kyselin tätä ihan samaa ominaisuutta reilu vuosi takaperin, ja silloinkin vastaus oli että ei ole tiedossa tuleeko Soneralta ikinä virallista firmistä millä saisi tämän laitteen siltaavaksi.

Itse koitin nuo kaikki kikat mitä löysin netistä (Firebug yms.) ja ne eivät minun firmiksellä toimineet.

Tässä lisää luettavaa koskien pätkimistä ja modeemin muuttamista siltaavaksi jos kiinnostaa lukea: viewtopic.php?f=53&t=9576
Marko- kirjoitti:
Hei Pelikaa10,

Tällä hetkellä saatavilla olevat ohjelmisto eivät mahdollista modeemin muuttamista siltaavaksi.

Mainitsemillasi netistä löytyvillä ohjeilla siltaus saattaa onnistua, mutta tämä vaatii käyttäjältä jonkin verran osaamista.


Onko teillä tiedossa kaapelimodeemia, joka olisi tai sen saisi siltaavaksi operaattorin (TeliaSonera Finland Oyj) toimin?

Etsin seuraajaa kaikkien siltaavien kaapelimodeemien isälle ja äidille eli Cisco EPC3000:lle.
pelikaa10 kirjoitti:
[quote="Marko-":a2nwzd2l]Hei Pelikaa10,

Tällä hetkellä saatavilla olevat ohjelmisto eivät mahdollista modeemin muuttamista siltaavaksi.

Mainitsemillasi netistä löytyvillä ohjeilla siltaus saattaa onnistua, mutta tämä vaatii käyttäjältä jonkin verran osaamista.


Onko teillä tiedossa kaapelimodeemia, joka olisi tai sen saisi siltaavaksi operaattorin (TeliaSonera Finland Oyj) toimin?

Etsin seuraajaa kaikkien siltaavien kaapelimodeemien isälle ja äidille eli Cisco EPC3000:lle.[/quote:a2nwzd2l]

Perusongelma on se että Soneralla on vain tuota Cisco EPC3825 -modeemia joka on ilmeisesti tekniseltä toteutukseltaan täysi susi, ja sitä on sitten yritetty noilla lukuisilla firmware-päivityksillä saattaa toimivaksi, tuloksetta. Tällä hetkellähän Sonera kehottaa mm. ottamaan modeemista kaikki tietoturvaominaisuudet pois päältä, että se jaksaisi edes hoitaa perustoimintojansa. Ainakin jos verkkoyhteyttä käyttää useampi kuin yksi laite, ei tämäkään auta.

Tiettävästi Elisa on myös toimittanut samaa laitetta, mutta toimivammalla firmwarella.
Mikä tahansa Eurodocsis 3.0 yhteensopiva kaapelimodeemi käy Soneran verkkoon kunhan sen MAC valtuutetaan Soneran puolelta, mutta näitä laitteita ei ainakaan suomalaisista verkkokaupoista saa, koska täällä ei ole niille markkinoita. Operaattorit kun toimittavat täällä asiakkailleen modeemit yhteyden mukana.

Sonera nyt vain toimittaa risaa tavaraa.

Ja koska sitä samaa sontaa on kaikilla, ei yritys voi myöntää virhettä, sen korjaaminen kun tulisi kalliiksi.

Paras ratkaisuhan tässä olisi, että Sonera ymmärtäisi vaatia laitetoimittajalta eli Ciscolta vastuuta asiassa joko toimivan softan tai korvaavan laitteen muodossa.
Me asiakkaat tästä tällä hetkellä kärsimme.
rmk kirjoitti:
[quote="pelikaa10":20399xoe]Toki tiedän sen, että toimenpide on tehtävissä itsekin netistä löytyvien ohjeiden mukaan. Tunnettua myös se, että ao. laitteen WLAN ei ole maailman eikä toiseksikaan paras.


Moro.

Minä itse kyselin tätä ihan samaa ominaisuutta reilu vuosi takaperin, ja silloinkin vastaus oli että ei ole tiedossa tuleeko Soneralta ikinä virallista firmistä millä saisi tämän laitteen siltaavaksi.

Itse koitin nuo kaikki kikat mitä löysin netistä (Firebug yms.) ja ne eivät minun firmiksellä toimineet.

Tässä lisää luettavaa koskien pätkimistä ja modeemin muuttamista siltaavaksi jos kiinnostaa lukea: viewtopic.php?f=53&t=9576[/quote:20399xoe]

Olisikohan Sonera poistattanut koko siltaustuen tuosta tuoreesta firmwaresta?
Asetus kyllä löytyi piilotettuna, ja sen sai jopa tallennettuakin, mutta tämän jälkeen modeemi ei enää välittänyt liikennettä lainkaan. Siihen kytketyt laitteet eivät saaneet myöskään ulkoista IP-osoitetta, vaikka kokeilin myös liittää modeemiin reitittimen jolle kloonasin modeemin CM MAC -osoitteen (olettaen että Soneran DHCP määrittää tuon perusteella kuka verkosta saa IP:n hakea ja siten kenen modeemilla on oikeus nettiä käyttää..)
Palauta verkkokorttisi MAC-osoite takaisin oletusarvoonsa ja kokeile uudelleen. CM MAC määrittelee nimenomaisesti kaapelimodeemin identiteetin, jonka perusteella verkko joko sallii tai estää koko kaapelimodeemin pääsyn verkkoon.

Kaapelimodeemin perään kytketyt päätelaitteet käyttävät omia MAC-osoitteitaan hakiessaan osoitteen verkon DHCP-palvelimelta.

On hyvin mahdollista, että yhteys estyi juuri sen takia, että verkossa oli kaksi laitetta samalla MAC-osoitteella.
irritus kirjoitti:
Palauta verkkokorttisi MAC-osoite takaisin oletusarvoonsa ja kokeile uudelleen. CM MAC määrittelee nimenomaisesti kaapelimodeemin identiteetin, jonka perusteella verkko joko sallii tai estää koko kaapelimodeemin pääsyn verkkoon.

Kaapelimodeemin perään kytketyt päätelaitteet käyttävät omia MAC-osoitteitaan hakiessaan osoitteen verkon DHCP-palvelimelta.

On hyvin mahdollista, että yhteys estyi juuri sen takia, että verkossa oli kaksi laitetta samalla MAC-osoitteella.


Kokeilin toki ensin oletus-macilla, sekä ihan laitteen perään kytketyllä tietokoneella. Kahdellakin. Sieltä ei vaan enää siltaan vääntämisen jälkeen tullut mitään vastausta DHCP requesteille.

Ehkä en vain ollut tarpeeksi kärsivällinen, odotin noin 10 minuuttia; olen huomannut nyt Bewan -kaapelimodeemilla (sillassa) myös että välillä Soneran DHCP antaa odotuttaa itseään, erityisesti jos sama laite hakee IP:tä tiheästi.
Tuo reitittimeni kun boottaa itsensä jokaisen asetusmuutoksen yhteydessä, ja hakee sitten uutta IP:tä; parin kerran jälkeen sitä ei enää kertakaikkiaan tunnu tulevan, mutta kun siihen vaihtaa toisen MAC-osoitteen, tulee IP-osoitekin saman tien.

Lienee jokin viiveasetus Soneran DHCP -palvelun päässä tämä siis.

Mutta, parempi näin, koska näyttää ettei tuo Cisco siltaavanakaan toimi muillakaan kunnolla, onpahan omalta osaltani ongelma ainakin nyt korjattu!
Terve vaan kaikille,

Itse laitoin epc3825-purkkini juuri siltaavaksi eläen toivossa, että yhteyteni jatkuva pätkiminen lakkaisi. Luulen, että minulla on uusin Soneran jakelussa oleva firmis käytössäni (epc3825-v302r125554-120725c).
Siltaamiseksi muuttamisen jälkeen yhteys on ollut katkeamatta jo useamman tunnin, joka on poikkeuksellista. Näyttää siis hyvältä. Tyydyttävä ratkaisu tämä ei minulle kuitenkaan ole, koska joudun hankkimaan reititystä varten erillisen laitteen saadakseni taas lähiverkon toimimaan kuten haluan.

Huom! Toimenpide vaatii hieman osaamista, joten en suosittele säätämään ellet ole varma mitä teet. Factory Default -resetti pelastaa kyllä, mutta en kuitenkaan suosittele säätämistä ilman ymmärrystä asiasta.

Siltaavaksi laitteen sain käyttämällä Firefoxin Firebug-pluginia.

Hallintapaneelin Administration sivulta löytyy sivun html:stä:

<form name="administration" method="POST" action="/goform/Administration">

Tämän formin alla on muutama piilotettu inputti. Lisätään näiden perään seuraava:

<input type="hidden" value="1" name="working_mode">

Tämän jälkeen submitataan formi painamalla sivulta save settings -nappia, jonka jälkeen modeemi boottaa itsensä ja gateway ip:ksi tulee 192.168.100.1 eli hallintapaneeliin pääsee tämän jälkeen tuolla osoitteella. Modeemi on nyt siltaavassa tilassa.

Homman saa takaisin reitittävään tilaan lisäämällä samaan paikkaan puolestaan:

<input type="hidden" value="0" name="working_mode">

tai resetoimalla boksin.

Käytännössä tässä ajetaan vaan käyttöliittymän puolelta piilotettu asetus laitteeseen. Kankea ja hankala ratkaisu, mutta ainakin purkin saa siltaavaksi. Tämä pitäisi kyllä mielestäni olla oletuksena käyttäjän valittavissa. Tsemppiä vaan kaikille ja toivottavasti tästä on apua.
pupona kirjoitti:
Kokeilin toki ensin oletus-macilla, sekä ihan laitteen perään kytketyllä tietokoneella. Kahdellakin. Sieltä ei vaan enää siltaan vääntämisen jälkeen tullut mitään vastausta DHCP requesteille.


Tarkistithan DHCP-pyynnöt pakettikaappauksesta vai luotitko pelkkään käyttöjärjestelmän ininään, ettei homma pelaa?

Jos käyttöjärjestelmä väittää, ettei DHCP-toimi, se on voinut jäädä haikailemaan vanhan DHCP-palvelimen perään eikä tajua aloittaa alusta hakemalla osoittetta yleislähetyksen (broadcast) kautta.

Windowseissa tähän auttaa loitsut ipconfig /release ja ipconfig /renew. Ubuntussa sudo dhclient -r eth0 ja sudo dhclient eth0 (olettaen, että halutaan virkistää verkkoportti eth0).

Joskin, lisähavaintosi ovat melko erikoisia. Ehkä verkon DHCP palvelimissa on jotakin vikaa tai verkko pätkii?
Sain uuden firimis päivityksen tänään
(Firmware Name: epc3825-v302r125554-120725c.bin
Firmware Build Time: Jul 26 11:00:24 2012)
ja sitten, tein tämän ohjeen mukaan http://www.dslreports.com/forum/r27736084- . Täytyy olla kirjautuneena modeemiin kun "ajaa" tuon linkin sinne.
Ei tarvitse firebugeja eikä muuta. Ehkä tästä on apua jollekin.

Nyt on modeemi siltaavana, toivottavasti pätkiminen loppuu kun saan toisen purkin reittittimeksi..

Vastaa