DNS-haku lakkaa toimimasta

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 13 katselukertaa

Hei, meillä on käytössä Soneran 8/1 ADSL, joka on toiminut tähän mennessä moitteetta. Ongelmana on noin vajaan parin viikon ajan ollut, että DNS-haku lakkaa satunnaisesti toimimasta ja selaimet ilmoittavat että DNS-osoitteita ei voi selvittää. Eikä se myöskään palaudu toimintaan ilman reitittimen reboottausta, mikä palauttaa sen väliaikaisesti toimintaan, mutta noin 1-3 vuorokauden sisällä se lakkaa taas satunnaisesti toimimasta. Liittymä pysyy muuten kyllä pystyssä ja IP-muotoisina sivut latautuvat jne.

Käytössä on pöytäkone joka on kaapelilla verkossa ja kannettava wlanilla, joissa molemmissa on sama ongelma (kuin myös älypuhelimessa). Ajattelin ensin että reititin on alkanut jotenkin reistailemaan, mutta kun otin tietokoneen verkkoasetuksista automaattisen DNS-haun pois ja laitoin manuaalisesti Soneran ohjeista ja vinkeistä löytyvät nimipalvelimet käyttöön (193.210.19.19 ja 193.210.18.18), niin DNS-haut ja selailu lähtivät aivan hyvin toimimaan. Myös Googlen (8.8.8.8 ja 8.8.4.4) nimipalvelimet toimivat, kun laittoi ne manuaalisesti verkkoasetuksiin.

Reititin on A-Linkin RR24AP(+i) ja kun katsoin sen hallinnasta niin se hakee tai yhteys tarjoaa dynaamisesti seuraavat DNS-osoitteet:

Primary DNS: 192.89.123.231
Secondary DNS: 193.210.19.190

Joka/jotka siis lakkaavat toimimasta ja toimivat taas jonkun aikaa reboottauksen jälkeen. Ellei tietokoneiden verkkoasetuksiin laita DNS-osoitteita manuaalisesti. Kokeilin reitittimenkin asetuksiin säätää manuaalisesti DNS-asetukset, mutta vaatisi kaiketi jotain muitakin säätöjä, kun se kuitenkin hakee dynaamisesti nuo yllämainitut osoitteet. Tehdasasetusten palautus ja ohjelmistopäivitys eivät myöskään auttaneet.

Tarjoaako yhteys jotenkin "viallisia" DNS-osoitteita vai pitäisikö kuitenkin kokeilla toista reititintä?

6 kommenttia

Sanoisin että kannattaa varmistaa tuon A-linkin toiminta ensin testaamalla toisella modeemilla (puhelinpiuhaa ei tässä tilanteessa tarvitse vaihtaa). Mitään yleistä DNS-vikaa ei ole tällä hetkellä tiedossa.

Modeemin firmiksen version voi myös tarkistaa (ellet ole tarkistanut jo) ja päivittää. Päivitykset löytyvät täältä: http://store.a-link.com/fi/RR24AP.html
Joop, pakko tätä on nyt vähän manata, kun tämän päivän täällä Vantaan perukoillakin tuo DNS ollut vähän heikossa hapessa.

On se jännä että pitää kuluttajaliittymässä arpoa itse toimivat DNS-palvelimet käyttöön.
Tää touhu oli ihan samanlaista 10v sitten, jolloin edellisen kerran taloudessa oli Soneran ADSL. Toivoin nyt tämän liittymän ottaessani, että tälläiset ongelmat ovat mennyttä, mutta ei.

Ja ei se riitä, että DNS-palvelimet on rikki/ei vastaa kunnolla/hidastelee. On myös ongelma nimeltä Youtube, joka toimii nopeammin tuolla Saunalahden mobiililiittymällä kuin Soneran kiinteällä.

Onneksi suurin osa ongelmista on kierrettävissä juurikin käyttämällä ulkopuolista DNS-palvelua, sekä VPN:ää. Hassua kuitenkin, että perus kuluttajaliittymästä saadaan käyttökelpoinen vasta kun arvotaan itse tuo DNS ja tuuppastaan talouden kaikki koneet yhden IPsec-tunnelin taakse.

Voisitte vaikka lopettaa sähköpostin ja kotisivutilan tarjoamisen, sen sijaan alentaa liittymän hintoja ja panostaa perusjuttujen toimivuuteen.

T: Pallo-nilkassa-24kk.

PS. Ja ei siinä vielä kaikki, pistänpä samaan avautumiseen tuon Telehellin ADSL/WLAN-boksin (jonka Soneralta myös sain), jonka WPA/WPA2 toteutus ei ole ihan standardin mukainen. On meinaan useampi (mm. XBOX360) laite joka ei suostu kyseisen laitteen kanssa juttelemaan ollenkaan, jos jompi kumpi edellä mainituista salauksista on päällä. Tietoturhaa(tm)
Terve,

Yrityksessäni on Soneran Extra 24/2 laajakaista ja samainen ongelma on kuin ensimmäisellä kirjoittajalla. Eli DNS lakkaa toimimasta jostain syystä. Ongelma on alkanut hiljattain (olisko noin 2 viikkoa). Reititin on A-Link RR24AP(i+) myöskin täällä ja tosiaan ongelmaa ei ole ennen ollut mutta nykyään pätkii yhtenään. Ja ilman manuaalista DNS-osoitteiden asettamista, netti ei yhdistä mihinkään, joka on hyvin turhauttavaa, kun työssäni tarvitsen jatkuvasti nettiä (SVN-servu netissä jne).

Ongelma tuon DNS:n lisäksi on ollut nykyään myös se, että en saa edes Bridge-moodissa julkista IP:tä vaikka niitä pitäisi kait 5 olla tarjolla per liittymä.

Jotain olisi tehtävä. Itse olen miettinyt reitittimen vaihtoa uudempaan, mutta auttaako se ongelmaan? En tiedä. Vielä olisi 11k sopparia jäljellä, eikä koskaan ennen ole ollut näin kova hinku vaihtaa liittymää...

Ja jotain hyvää, niin about vuoden toimi loistavasti.

- ML
leher kirjoitti:
Joka/jotka siis lakkaavat toimimasta ja toimivat taas jonkun aikaa reboottauksen jälkeen. Ellei tietokoneiden verkkoasetuksiin laita DNS-osoitteita manuaalisesti. Kokeilin reitittimenkin asetuksiin säätää manuaalisesti DNS-asetukset, mutta vaatisi kaiketi jotain muitakin säätöjä, kun se kuitenkin hakee dynaamisesti nuo yllämainitut osoitteet. Tehdasasetusten palautus ja ohjelmistopäivitys eivät myöskään auttaneet.

Tarjoaako yhteys jotenkin "viallisia" DNS-osoitteita vai pitäisikö kuitenkin kokeilla toista reititintä?


Jos ADSL-modeemin buuttaus auttaa DNS-ongelmaan, on käytännössä 100% varmaa ettei vika jää Soneran DNS-palvelimien puolelle. Miksi näin? Modeemin buuttauksella ei ole mitään vaikutusta verkon DNS-palvelimien toimintaan, mutta sillä on hyvin suuri vaikutus itse modeemin toimintaan.

Soneran verkossa ei ole tiedossa olevaa vikaa DNS-palvelussa.
Itselläni ei ainakaan ADSL-reitittimen buuttaus auta DNS ongelmaan (tälläkin hetkellä selailen manuaalisesti asetetuilla DNS-osotteilla).
leher ja sfgames: Teillä molemmilla näyttää olevan sama ADSL-modeemimalli käytössä.

Soneran verkon nimipalvelun viat ovat hyvin harvinaisia ja vaikuttavat sattuessaan vähintäänkin tuhansiin liittymiin, joten DNS-palvelimen vikaantuminen ei pysy pitkään piilossa. Kyseessä on verkon toiminnan kannalta kriittinen palvelu ja ylläpito hoidetaan sen mukaan eli 24/7.

Nykyaikainen ADSL-modeemi ei pelkästään muodosta ja ylläpidä ADSL-yhteyttä - ja välitä sen päällä liikennettä ATM-yhteyden kautta - vaan usein sama laite on myös lähiverkon ethernet-reititin ja WLAN-tukiasema. Ulkoverkon suuntaan modeemi on DHCP-client ja sisäverkolle DHCP-palvelin. Siinä on monta roolia edulliselle laitteelle ja jos jokin ei toimi täysin kuten pitäisi, käyttäjän kannalta katsottuna "netti ei toimi". Vika voi olla modeemissakin.

Vastaa