Ei näin

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 3 katselukertaa

//Edit: Tuli näemmä avauduttua väärässä ketjussa. Saa mielellään siirtää tuonne kiinteiden yhteyksien puolelle.//

Sain äitinikin houkuteltua Soneran laajakaista- ja Viihde-asiakkaaksi, ja nyt hävettää.

Tilausvaihekaan ei mennyt ihan ongelmitta, kun netin kautta tehtyä tilausta ei asiakaspalveluun soitettaessa järjestelmässänne näkynyt, mutta avulias asiakaspalvelija oli hoitanut homman ilmeisen nopeasti kotiin.

Mutta, mutta...

2.9. äitini sai tekstiviestin, että laajakaista avautuu 11.9. Laitteet olivat noudettavissa postista 5.9. kello 19.00, ja samana päivänä äitini sai sähköpostin, että Sonera Viihde on käytettävissä 5.9. alkaen. Kaksi päivää ennen liittymän ilmoitettua avautumista (9.9.) tuli vielä varmistusviesti, että liittymä avautuu 11.9. klo 8-20 välillä, ja luvattiin lähettää vielä tekstiviesti sen avauduttua.

Viestiä ei koskaan tullut, eikä ole tullut vieläkään. Myöskään yhteys ei koskaan avautunut, eikä ole avautunut vieläkään. Äitini soitti perjantaiaamuna asiakaspalveluunne ja ihmetteli, miksei liittymää ole avattu. Aspasta vastattiin kuulemma varsin nenäkkäästi, että "Täältä näkee, että liittymä on avattu." Äitini yrittäessä kysyä, miksei luvattua viestiä liittymän avauksesta koskaan tullut, aspa ei ollut kommentoinut asiaa mitenkään vaan antanut numeron vikapäivystykseen. Kun äitini oli kysynyt Sonera Viihteen laskutuksesta, oli aspa kylmästi todennut, että sen laskutus on alkanut 5.9. - vaikka liittymän, jolla Sonera Viihdettä pystyy vasta käyttämään, oli luvattu avautuvan vasta 11.9.!!!!!

Vikapäivystyksessä palvelu oli ollut miellyttävämpää, ja sieltä oli annettu ohjeita laitteiden resetoimiseksi ja eri puhelinpistokkeiden testaamiseksi. Seuraavaksi oli kerrottu, että jos ei liittymää ohjeilla saada toimimaan, lähetetään teknisestä tuesta ihminen paikan päälle tutkimaan tilannetta 1-5 päivän sisällä. Ja lopuksi tietysti heitetty perusuhkailunne, että jos vika johtuu taloyhtiön johdotuksista tai asiakkaan vääristä asetuksista, peritte äidiltäni 100 euron suojelurahan. Nice.

No, tuumasta toimeen. Itselläni on kotona toimiva Sonera Viihde -yhteys, joten tekniikkaa ymmärtävänä ei ollut vaikea testata laitteiden ja piuhojen toimivuutta. Äitini modeemi toimi moitteettomasti minun kotonani, eikä minun modeemini puolestaan toiminut äitini luona lainkaan. Vika on siis seinän sisällä tai kauempana. Pikagallup naapurustossa paljasti, että toimivia nettiyhteyksiä taloyhtiössä kyllä on, ja hallituksen puheenjohtajan mukaan mitään puhelinpiuhoja ei pitäisi olla katkaistu, sillä osalla asukkaista on vielä lankapuhelimetkin käytössään.

Jäämme siis jännityksellä odottamaan, mikä on Soneran tekniikkaniilojen tuomio ensi viikolla, saadaanko yhteys pelaamaan, kuinka paljon suojelurahoja Sonera lopulta äidiltäni kerää, ja laskutatteko Sonera Viihteestä myös siltä ajalta kun sitä ei ole edes ollut mahdollista vielä käyttää. Hivenen ihmetyttää muun muassa se, ettei ilmoitusta liittymän avauksesta todellakaan ole koskaan tullut. Ettei vain olisi unohtunut tekniikan hemmoilta käydä napsauttamassa liittymää alunperinkään auki?

Tässä vaiheessa täytyy vielä todeta, että omat kokemukseni Soneran asiakaspalvelusta ovat olleet keskimäärin varsin hyviä, mutta yksikin mätä omena pilaa helposti koko sadon, vai miten se menikään...?

7 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Soneran Asiakaspalvelu = Soneran Myyntipalvelu, on aika pitkään todettu. Toivottavasti saatte toimimaan...
Jaahas, selvittely etenee ja juoni tihenee. Ei näytä nyt hyvältä Soneran toiminta, mutta siitä ehkä lisää myöhemmin jahka reaktiot on katsottu ensin loppuun...
Hei yarchum!

Ensinnäkin pahoittelut omasta puolestani että homma ei ole lähtenyt käyntiin odotetulla tavalla. Todennäköisesti kytkennässä on tapahtunut joku "juttu" koska yhteys ei toimi. Asiakaspalvelustahan yhteyden tilaa ei voi tarkistaa ja asiakaspalvelija onkin vain nähnyt sen että tilaus pitäisi olla valmis. Se, miten asia ilmoitetaan, voidaan toki tehdä monella tavalla.

Mitä tulee äidillesi ilmoitettuun tarkistusmaksuun niin se täytyy vikapalvelusta aina mainita ennen kuin tilataan asentaja paikalle. Tämä siitä syystä että jos asiakkaan omassa laitteissa onkin vikaa ja yhteys toimii, veloitetaan "turha" asentajakäynti asiakkaalta. Se täytyy asiakkaan tietää ettei veloitus tule yllätyksenä. Hyvä että olet voinut itse testata eri modeemia jolloin on aika selvää että kytkennässä itsessään on jotain pielessä. Silloinhan asentajan käynnistä ei äidiltäsi mitään veloiteta. Toivotaan että kaikki saadaan pelaamaan mahdollisimman pian ja yhteys vihdoin ja viimein kuntoon.

Jos äitisi saa laskua Viihteestä siltä ajalta kun liittymä ei vielä ole toiminnassa, olethan vaikka tätä kautta yhteydessä niin katsotaan asiaa sitten uudemman kerran. Hyvitetään tarvittaessa jos veloitusta on tullut.
Nyt näyttää jo vähän valoisammalta, kun yhteys tänään vihdoin saatiin toimimaan.

Yhteyden toimimattomuuden aiheuttanut jokin "juttu" oli se, että yhteyttä ei koskaan oltu edes käyty kytkemässä päälle luvattuna päivänä (11.9.), kuten jo tuossa ensimmäisessä viestissäni vähän uumoilinkin. Äitini luona tänään (17.9.) vieraillut tekniikkaniilotar kertoi kytkeneensä piuhat nyt kiinni ja tunnusti, ettei hänen näkemänsä perusteella niitä ollut kukaan aiemmin edes käynyt yrittämässä kytkeä.

Alihankkijoiden toimialaa toki, mutta käsittääkseni Sonera on silti operaattorina vastuussa asiakkailleen näistä törppöilyistä?

Myönteistä oli myös se, että äitini soitti tänään asiakaspalveluun ja tällä kertaa kuulemma hyvin ystävällinen neiti oli vakuuttanut, ettei äitini suinkaan joudu maksamaan laajakaistan ja Sonera Viihteen käytöstä 4.9. alkaen, kuten Omilla sivuillakin lukee, vaan vasta tästä todellisesta kytkentäpäivästä lukien.

Kaivelemaan kuitenkin jäi se, että Soneran tunarointien ja yhteyden kohtuuttoman pitkän kytkentäajan yhteydessä ei missään vaiheessa mainittu sanallakaan, josko Sonera jollain tavalla hyvittäisi tai korvaisi aiheutetun harmin ja menetetyn yhteysajan. Ei tällä tyylillä asiakkaita saada sitoutettua ainakaan kertamääräaikaisuutta pidempiin asiakassuhteisiin, kun onneksi Suomessa vielä vaihtoehtojakin on operaattoririntamalla tarjolla.

Eli pisteet Soneralle itse asian hoitamisesta vihdoinkin kuntoon, mutta miinusta asiakkaan harmistuksen huomiotta jättämisestä.
Ikävä kyllä joudun palaamaan tähän asiaan, koska hommat on nyt hoidettu Soneran laskutuksessa juuri niin pöheikköön kuin vain inhimillisesti on mahdollista.

Ensimmäinen lasku siis saapui, eikä oikeastaan mikään mennyt niin kuin piti.

Ensinnäkin lasku saapui paperisena ja 2,90 euron laskutuslisän kera, vaikka lasku nimenomaan oli tilattu sähköisenä, mikä käy myös ilmi omien sivujen laskustutiedoista. Haiskahtaa.

Toisekseen laskulla on veloitettu Sonera Viihde netti ja mobiili -osiossa Peruskanavapaketista, vaikka se on tilattu Sonera Viihteen hintaan kuluvana palveluna.

Laskussa lukee ensin Peruspaketti tallenuksella (kyllä, yhdellä l:llä) Tarjoushinta 0,00 EUR/kk, Normaalihinta 4,90 EUR/kk. Seuraavalla rivillä lukee uudestaan Peruspaketti tallenuksella, rinnakkaispaketti, ja siitä on veloitettu.

Mistään rinnakkaispaketista ei ole mitään mainintaa omilla sivuilla, eikä sellaista todellakaan ole tilattu, eli aika pahalta haiskahtaa tämäkin.

Ja kolmanneksi kaiken kruunu: Eli laajakaista- ja Sonera Viihde -paketista, jonka luvattiin avautuvan 11.9.2014 ja joka loppujen lopuksi saatiin auki vasta 17.9.2014, yritetään röyhkeästi veloittaa 5.9.2014 alkaen!!! Kyseisenä päivänä äitini sai illalla klo 19.05 viestin, että laitepaketti on noudettavissa postista, ja liittymän avauspäivä 11.9.2014 ilmoitettiin kahdessakin eri tekstiviestissä (2.9. ja 9.9.).

Huolimatta siis aiotusta avauspäivästä ja siitä, että liittymä saatiin oikeasti auki vasta viikkoa myöhemmin, ja siitä, että asiakaspalvelusta oli äitini sinne soittaessa sanottu, ettei laskutus tietenkään ala vasta kuin liittymän aukeamisesta, tässä sitä nyt ollaan: kädessä lasku täynnä virheitä ja haiskahdus alkaa valahtaa kuvottavan puolelle!!

Pienenä pikanttina yksityiskohtana vielä sekin, että paperilaskussanne (jota siis ei ollut tilattu) lukee: "Tiedustelut ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30 Puh. 020017000", mutta kun äitini yritti soittaa numeroon lauantaina kello 13.45, vastasi automaatti alkukyselyjen jälkeen: "Henkilökohtainen asiakaspalvelu on kiinni, ottakaa yhtettä maanantaina uudestaan". Eli ei ihan mene putkeen paperilaskun tiedotkaan.

Neuvoin äitiäni jättämään laskun maksamatta, ja nyt odottelemme kaikessa rauhassa, saako Sonera soppansa hoidettua kunnialla ihan itse, vai tarvitaanko tähän kenties ulkopuolista apua...

Hävettää teidän puolestanne.
Pikapäivitys: Yhteys asiakaspalveluun saatu, ystävällistä ja kohteliasta palvelua havaittu ja tilanne hoidettu kuntoon asianmukaisin hyvityksin siten, että äidilleni ei ainakaan jäänyt paha mieli.

Virheitä tekevät joskus kaikki, mutta parhaiten pärjäävät ne, jotka pystyvät myöntämään virheensä ja tekemään parhaansa paikatakseen ne.

Hyvä näin.
yarchum: Kyllä on ollut haastava alkutaival. Tosi tylsä juttu! Virheitä tosiaan sattuu, mutta tokihan ne aina korjataan. Kiitos vielä palautteistasi!

Eiköhän meidän yhteinen tie tästä tasaisempana jatku :)

Oikein ihanaa loppusyksyä sinne teille molemmille ja jos jo sallitaan sanoa, Joulunodotusta myös 🙂

Vastaa