Ei tullut luvattua nopeutta

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Seuraavanlainen ongelma:

Mikalo Oy ja Sonera tekivät Mikkelissä sopimuksen, jonka mukaan asunnon vuokraan kuuluva valokuituyhteys nousi 1 Mbit/s -> 10 Mbit/s. Lisäksi aikaisempi 10 Mbit/s piti nousta 24 Mbit/s.
Meillä on tämä jälkimmäinen tapaus. Muutostyö tuli voimaan 01.09.2014 ja sen jälkeen yhteys rupesi pätkimään, eikä nopeuskaan noussut. Haimme lainamodeemin Soneralta ja uudella ZyXEL:in modeemilla yhteys ei enää pätkinyt, mutta nopeusongelma jäi. Palautimme lainamodeemin ja ostimme samanlaisen tilalle. Samalla myyjä kehotti lähettämään vikailmoituksen nopeusongelmista johtuen.

Nyt on kulunut viikko uuden modeemin ostamisesta. Kyseisen viikon ajan testailin nopeutta päivittäin, tuloksen ollessa jatkuvasti vain 11 Mbit/s. Huomioon otettavaa on, että edellisellä 10 Mbit/s yhteydellä (eli ennen muutostöitä) saatiin testeissä sama nopeus 11 Mbit/s. Toisin sanoen latausnopeus ei ole käytännössä noussut mihinkään. Tiedostan kyllä nopeuden todellisen vaihteluvälin olevan 24 Mbit/s tapauksessa 10-24 Mbit/s, mutta on varsin outoa että saatu nopeus on tismallen sama kuin entinen. (Varsinkin kun 10 M yhdeyden tapauksessa vaihteluväli on 5-10 M). Puhumattakaan siitä ettei olla lähelläkään luvattua 24 megaa.

Kysymys on siitä, että maksamme turhaan 24 M yhteydestä, kun saisimme nyt irtisaatavan nopeuden
(~11 M) myös vuokraan kuuluvana eli ilmaiseksi. Lisätietona lähetysnopeus on pudonnut entisestä 2 M nykyiseen 1 M. Haluaisin vielä sanoa, että vanhan yhteyden aikana ei käyty koskaan nopeuden vaihteluvälin alapäässä, vaan aina saatiin mitä luvattiin.

6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Onko naapureillakin vastaavia ongelmia nopeudessa?
Hei rolletin,

Heiman hitaasti liittymä tosiaan näyttäisi toimivan. Olithan vaihtanut myös puhelinjohdon samalla kun vaihdoit uuteen modeemiin? Jos asunnossa on useampia puhelinpistokkeita, niin kannattaa vielä niistäkin testailla miten yhteys toimii. Jos hidastelu näistä huolimatta jatkuu, voisit tehdä vikailmoituksen liittymästä joko Omilta sivuilta tai soittamalla vikapalvleuumme 0206 90101.
Joo, käytin modeemin mukana tullutta uutta puhelinjohtoa, eikä sen vaihtamisella ole mitään vaikutusta. Lisäksi äsken testasin toista puhelinpistoketta eikä sekään tuonut mitään muutosta asiaan. Voisitteko testata etänä paljonko tuo modeemi antaa nopeutta?
Moi rolletin,

Tällä hetkellä modeemi kättelee verkkoon n. 12mbit nopeudella. Liian hidas tuo silti on liittymäsopimukseesi nähden joten suosittelen kyllä nyt viimeistään tuon vikailmoituksen jättämistä niin saadaan asia korjaukseen.
Nyt on vika korjattu ja näyttää reilua 22M. Kiitos kaikille!
Moi rolletin,

Hienoa että nyt Data liikkuu niinkuin pitää! Ongelmaksi oli paljastunut taloyhtiön sisäverkko joka oli vioittunut remontin yhteydessä. Asentaja oli ongelman nyt korjannut 🙂

Vastaa