Ensimmäinen matkapuhelinlasku

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 7 katselukertaa

Hei,

Kuten tässäkin aiheessa on ollut jo puheena: viewtopic.php?f=99&t=12479, olen pettynyt Soneran tapaan laskuttaa kahden viikon ensimmäiseltä laskutuskaudelta koko kuukauden hinta.

Tämän pitäisi korvautua sillä, että edelliseltä laskutuskaudelta käyttämättä jääneet minuutit ja tekstiviestit siirretään tälle nyt käynnissä olevalle laskutuskaudelle. Mutta mitä iloa siitä on, kun olen valinnut pakettini niin, että tekstiviestit ja minuutit eivät ylity koskaan? Käytännössä olen nyt maksanut kahdesta viikosta koko kuukauden hinnan, eikä tästä varoitettu etukäteen liittymää tilatessani missään :(

Siirryin takaisin Soneran matkapuhelinasiakkaaksi osittain toisen operaattorin epäselvien laskutuskäytäntöjen vuoksi, joten ei tästä ainakaan kovin mukavaa ensituntumaa nyt jäänyt. Jokin muu tapa kuin tuon pakettien ylijäämän siirto tähän pitäisi korvaustavaksi keksiä, jos ette tosiaan osaa aloittaa laskutuskuukautta siitä päivästä, kun liittymä aukeaa...

6 kommenttia

Hei hsavilampi!

Liittymän ensimmäinen laskutusjakso voi olla normaalia neljän viikon laskutuskautta lyhyempi tai pidempi. Meillä on 16 eri laskutusryhmää ja avautuessaan liittymät menevät aina johonkin näistä ryhmistä. Ennalta tuota ryhmää ei voi tietää. Jatkossa laskutuskausi kestää sitten aina sen neljä viikkoa, mutta tämä ensimmäinen kausi voi olla pidempi tai lyhyempi.

Ensimmäiseltä laskutuskaudelta käyttämättä jääneet minuutit ja viestit siirretään aina seuraavalle laskutuskaudelle.

Lisää matkapuhelimen laskutuksesta voit lukea ohjeista ja vinkeistä
Kiitos vastauksesta, vaikkapa se ei paljon mitään lisännytkään siihen, minkä itse jo viestissäni sanoin.

On mielenkiintoista, ettei Soneran kokoinen operaattori osaa laskuttaa asiakkaita oikein. Olenko nyt siis oikeassa siitä, että koska olen ottanut sen verran suuren paketin, että paketin rajat eivät ylity, toisen kuukauden jälkeen nuo ylijäämäviestit ja -minuutit katoavat? Millä tavalla tämä nyt on reilua laskutusta?

Sonera Kaupoissa myyjät suosittelevat aina pakettia, jossa on aiempien laskujen perusteella "reilusti varaa" minuuteissa ja tekstareissa, eli harvemmin kukaan tulee käyttäneeksi noita ylijäämäminuutteja ja -viestejä seuraavan kuun aikana.

Soneran olisi joko tarpeen opetella laskuttamaan prosenttiosuudella liittymän aukiolon mukaan tai keksiä jokin toinen hyvitystapa, sillä tämä ei ole sitä, mistä maksoin 😞 Ensimmäisessä laajakaistalaskussani tämä osattiin ottaa huomioon, joten miksi ei matkapuhelinlaskussa?
hsavilampi: Soneran laskutusrytmi on tasan neljä viikkoa pitkä jatkossa, mutta ensimmäinen laskutuskausi saattaa olla hiukan pidempi tai lyhyempi johtuen siitä että liittymä pääsee normaaliin neljän viikon laskutusrytmiin.

Laajakaistassa meillä on käytössä päiväkohtainen laskutus, mutta matkapuhelinliittymällä laskutuskausi on aina laskutuskausi kohtainen, ja normaali laskutuskausi on neljä viikkoa pitkä. Se mihin laskutusrytmiin liittymä menee, ei voi tietää liittymää avattaessa.
Kenties tässä on siis vielä Sonerallakin hieman kehitettävää... Kuluttajia ei kovin pitkään kiinnosta saada vähemmän kuin mistä maksavat.
hsavilampi kirjoitti:
Kenties tässä on siis vielä Sonerallakin hieman kehitettävää... Kuluttajia ei kovin pitkään kiinnosta saada vähemmän kuin mistä maksavat.


Pitää täysin paikkansa. Uskomatonta huomata jälleen parin vuoden irtioton jälkeen törmäävänsä tähän Soneran tapaan tehdä bisnestä.

**Yleensä uudelle asiakkaalle muodosttuu sellainen laskutusryhmä, että ensimmäinen laskutuskausi on pituudeltaan mahdollisimman lähellä kuukautta**


Minulle tuo laskuryhmä on "valittu" niin että kun 24 kk:n sopimusjakso alkaa 29.7.2013 ja päättyisi 28.7.2015 niin

1. Laskutusjakso 29.07.2013 - 18.08.2013 21pvää 14,90eur
2. Laskutusjakso 19.08.2013 - 18.09.2013 1kk 14,90eur
.
25. laskutusjakso 19.07.2015 - 28.07.2015 10pvää 14,90eur

Koko 24kk sopimusjakso 29.7.2013-28.7.2015 siis
yhteensä 372,50eur + Huawei B593 228eur eli ilman veloitettua toimitusmaksua yhteenä 600,50eur+toimitusmaksu 7,06eur mainostetun sopimusjakson yhteishinnan 585,60eur sijaan.

Siis näin asiakaspalvelun vastausten mukaan...
**...ei ole olemassa päiväveloitusta ja ...**
**Jos haluat irtisanoa liittymän heti laitesopimuksen päätyttyä, veloitetaan kesken jäänyt laskutuskausi loppuun.**

Eli 24kk sopimuskausi maksaa käytännössä ja aikuisten oikeasti Soneran ohjeiden mukaan 25kk:n maksun vaikkei mainonta sitä kerrokaan... Lienee KVL järjestämässä tästäkin uhkasakon vääristävästä mainonnasta tai sopimusehtojen puutteellisesta esityksestä..
Pahoittelen Soneralaisten puolesta sitä että eivät ymmärrä omaa parastaan 😞
Hei hsavilampi ja merinen !

Laskutusryhmä määräytyy sen mukaan mikäli asiakas on ollut meille aiemmin mobiiliasiakkaana ja viimeisimmän liittymän irtisanomisen ja uudelleen asiakkaaksi tulon välissä on alle 2kk, niin näissä tapauksissa käytetään vanhan asiakkuuden mukaista laskutusryhmää. Tämä käytäntö on ollut voimassa 08/2012 lähtien.

Laskutusryhmiä on 16, jotka on jaoteltu neljään ryhmään (1,2,3 ja 4).
1=laskutusryhmät 11,12,13,14 -> liittymä avataan kuun 1.-3.päivä
2=laskutusryhmät 21,22,23,24 -> liittymä avataan kuun 4.-15.päivä
3=laskutusryhmät 31,32,33,34 -> liittymä avataaan kuun 16.-27.päivä
4=laskutusryhmät 41,42,43,44 -> liittymä avataan kuun 28.-31.päivä

Tämän säännön perusteella ei pitäisi tulla vastaan tilanteita, joissa uuden liittymän lasku lähtee vain parin päivän tai viikon ajalta.

Tarkistimme hsavilampi sinun liittymäsi tilanteen ja tässä on käynyt niin, että kyseessä ollut numeronsiirto Soneralle ja siinähän liittymän siirtoprosessi vie oman aikansa ja tilanteesta riippuen käy prosessissa eri vaiheita läpi. Liittymäsi on siis ollut järjestelmässä jo 2.8. (ja siis sijoittunut ryhmään 12), mutta varsinainen avauspäivä on ollut 20.8., ja sen mukaan olisi sijoitttunut ryhmään 3x.

Tässä tapauksessa siirtoprosessi on ikävällä tavalla vaikuttanut liittymäsi laskutukseen ja voimmekin hyvittää sinulle tulevalle laskulle puolet kuukausimaksusta.

Vastaa