Extra 10M useasti toimimaton


Modeemina thomson tcw750-4 jonka ostin liittymän yhteydessä eli pitäs olla soneran suosittelema malli. Ongelma on siis seuraavanlainen että ainakin kerran viikossa yhteyskatkeaa ja modeemi alkaa vilkuttamaan online valoa (joskus palaa myös online valo mutta ei siltikään toimi yhteys). Modeemin boottaus ja resetointi eikä myöskään tietokoneen boottaus auta 😞 Eikä soneran internet avustaja ohjelmakaan pysty ongelmaa ratkaisemaan. Monesti yhteys palautuu toimivaksi puolen tunnin - tunnin sisään mutta saattaa pätkiä sitä montakin kertaa päivässä / viikossa. Joulun tienoilla yhteys oli poikki yli viikon :(

Modeemi minulla on makuuhuoneessa mutta kun yhteys katkeaa niin ei toimi myöskään vaikka koittaa olohuoneen antennin pistorasiasta signaalia.

Että mitähän tälle vois tehdä? Onneksi on kannettavassa mokkula (soneran sekin) joka on aina toiminut moitteetta mutta pitäs tuo laajakaistakin saada toimimaan kunnolla kun siitä kerran maksaa...

Ja tiedän kyllä että tän illan aikana on ollut täällä hyvinkään suunnalla jotain yhteysongelmia verkossa ja tän iltainen yhteyden pätkiminen liittyy melko varmasti siihen mutta kun sitä toimimattomuutta on ollut viikoittain / päivittäin liittymän avaamisen jälkeen...

10 kommenttia

Ohjeet ja vinkit sivuilta löytyy ohjeet tilanteisiin jossa kaapelimodeemin yhteysvalo ei pala ja yhteysvalo palaa mutta yhteys ei toimi.

Tämän ohjeistuksen jälkeen seuraava vaihe on tehdä liittymästä vikailmoitus, joka tehdään Vikapalvelun numeroon 0206 90101 (ja valinta 2) tai Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella vaikka mokkula-yhteyttä käyttäen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Joo olenkin nuo ks. ohjeet lukenut. Vika ilmoitustakin alkuvuodesta olin tekemässä kunnes yhteys alkoikin sitten pelaamaan 😃 Ja sitten tietenkin kun vikailmoituksen teen ja asentaja tulee käymään niin yhteys on sillä välin kuitenkin alkanut pelaamaan ja veloitatte minulta turhan asentaja käynnin 😞 :D

Tälle päivää taas yhteys katkesi mutta "internet avustaja" sai sen kuntoon...
Internet avustaja ilmoittaa yleensä kun korjaa tai yrittää yhteyttä korjata niin seuraavaa:

"Sonera internet avustaja on havainnut, että verkkosovitun on konfiguroitu väärin. Sovittimen pitäisi hakea uusi IP-osoite joka kerta internettiin kytkeytyessään. Sen sijaan se on asetettu käyttämään kiinteää osoitetta."

Mitenkähän se asetetaan hakemaan uusi IP-osoite joka kerta internettiin kytkeytyessään? Ja tarkoitetaanko tässä siis tietokoneessa olevaa verkkosovitinta vaiko laajakaista modeemia?
Internet Avustajan ilmoitus koskee nimenomaan koneella olevaa verkkosovitinta. Windowsin verkkoasetuksista kannattaakin tarkistaa, mitä verkkosovittimia koneella on käytössä ja tarvittaessa poistaa käytöstä ne, joita et tarvitse.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Onko tämä pätkimisongelma (0.5 tuntia - päivä) yleinenkin ongelma täällä Hyvinkäällä? Voisiko johtua kaapelimodeemista? Signaalin voimakkuus mitattu ja on ok.
On siis pätkiminen, en usko että modeemissasi on vikaa (vaikka siis tietenkin mahdollista), mutta siis pätkiminen on ilmeisen yleistä. Onneksi itse olen vaihtanut jo pois Sonerasta.

Keskustelua aiheesta (ainakin osittain) eri ketjuissa:

viewtopic.php?f=53&t=1931
viewtopic.php?f=53&t=1246
viewtopic.php?f=53&t=2050
Mulla auttoi kun vaihtoi verkkokortin asetuksista hakemaan dns-palvelinasetukset automaattisesti, ei oo sen jälkeen oikeestaan kun kerran käynyt netti poikki 🙂
No hyvä jos sinulla auttaa tuo, mutta enpä usko että tuosta on kysymys.
Joo-o, mulla on nyt viimesenä 3:na iltana melkein samoihin aikoihin pätkässyt yhteys pariksi minuutiksi. Alkaa hieman kyrsiä niin sanotusti. Harmi, että sopimus on viel noin puoleksitoista vuodeksi.
Kuten tässä ketjussa on aikaisemmin mainittu: jos yhteydessä on ongelmia, eikä vika jää omiin laitteisiin, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus. Ongelmaa ei Soneran osalta lähdetä tutkimaan, ellei vikailmoitusta ole tehty.

Vikailmoituksen voi jättää numeroon 020 690101 (mpm/pvm) tai Omien Sivujen lomakkeen kautta.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa