Häiriöitä kanavilla,tilanne tänään

  • 11 December 2014
  • 12 kommenttia
  • 16 katselukertaa

Häiriöitä kanavilla
Kirjoittaja rainingman68 » 01 Marras 2011, 18:31

Äitini luona on ilmennyt seuraavalainen ongelma:kolmoskanavalla ja samassa kanavanipussa olevilla kanavilla esiintyy ohjelmissa kuvan hajoaminen palapelimäisesti hetkittäin.Ilmiö on alkanut on kun Turunkaapelitelevisio liitettiin Soneran verkkoon.Asunto sijaitsee Turussa Nättinummen alueella.Aikaisemmin boxi ym.johdot ja kaapelit ovat toimineet moitteetomasti.Kanavat on haettu moneen kertaan ja päivityksiä ei ole tehty ,mielestäni se on turhaa.Missä vika ?

Tervehdys!

Kirjoitin em.viestin sivuillenne viime vuonna.Palaan asiaan nyt kun ongelma on ratkennut.

Unohdin aiemmin mainita että boxissa oleva tallenne on virheetön kuva eli häiriöt olivat olemassa suoraa tv lähetystä katsottaessa.

Mitä on tehty asian hyväksi?Tv:tä ei ole vaihdettu,digiboxia ei ole vaihdettu,antennijohtoa ei ole vaihdettu eikä scart johtoa.Eli kaikki fyysiset laitteet ovat vaihtamatta eikä vaihdeta.

Tapahtuma sai alkunsa joulukuun puolivälissä 2011 kun eräänä päivänä tv lähetys katkesi kokonaan.Ulos katsottuani huomasin kadulla Turun kaapelitv huoltoauton ja asentajan työn touhussa antennikaapin luona.Vaatteet päälle ja asentajan juttusille.Asentaja sattui olemaan tuttu entisestä työpaikastani.Hän kertoi että ympäri Turkua on vastaavanlaisia ongelmia ihmisillä.Hän kertoi että on tekemässä taloyhtiömme antenniverkon runkoyhteydelle kokonaan uutta kuitureittikytkentää.Tämän toimenpiteen jälkeen ovat häiriöt hävinneet.
Eli vika oli siellä missä sen epäilimmekin olevan eli Teliasoneran(Turunkaapelitv)verkossa.

12 kommenttia

Tämä vahvistaa sen, että Soneran verkosta johtuu 99% vikatilanteista. Soneranhan ei kannata tätä tunnustaa, kun joutuvat korjailemaan tilannetta pitkin maita ja mantuja. Helpompi lirittää asiakasta uskomaan, että se on asiakkaan laitteista kiinni.

Edelleen sopii ihmetellä, että miksei täältä palstalta mene vikatilanteet eteenpäin? Jos asioita ei saada tätä kautta eteenpäin, niin ehdotan että tämä asiakaspalsta suljetaan ja valvovat työntekijät vapautetaan tehtävistään. Säästyy nekin rahat.
Samat on ongelmat Hyvinkäälläkin, varsinkin HD kanavilla, mutta myös SD puolella
Kuvat pikselöityy, signaali puuttuu, signaalin laatu ja voimakkuus heiluvat 0-10,
bittivirrassa on virhettä.
Tämäkin riippuu päivästä,, joku päiviä signaali on kohtalaista, toisinaan täyttä sontaa.

Toivottavasti satelliittipuoli toimii paremmin kun soneran kaapeli TV.
Jos sais samalla rahalla parempaa signaalia, että viitsisi edes TVtä katsoa.
HD kuvaa on mukava katsoa, jos ja kun se on laadukasta,, bittimössö on yhtä tuskaa!!
Trapas: Mikäli omat laitteet ja johdot on tarkistettu / kunnossa, kaikista vioista kannattaa tehdä vikailmoitus jotta niitä saadaan tutkintaan ja mahdolliset juurisyyt löydettyä, sekä korjattua. Mikäli mainitsemasi ongelmat ovat jatkuvia, kannattaa tehdä heti vikailmoitus esim. palvelupyyntönä.
Hyvinkäällä kuuleman mukaa Soneralla Suomen vanhimmat vempaimet. Itsellänikin edelleen muutamalla HD-kanavalla esiintyy lievää pikselöintiä, ei kuitenkaan noin pahalta vaikuttavaa. Ajattelinkin tehdä lämpimikseni niistä taas ehkä jo neljännen tai viidennen vikailmoituksen, mutta enpäs jaksanut jonottaa.
Hei jiiwee,
pääsetkö tekemään vikailmoituksen palvelupyyntönä?
Pikselöityminen Valkeakoskella on taas nostanut päätään. Hienoa katsella tallenteita/ohjelmia, kun pätkii primetimeen erinomaisella hyötysuhteella.
Akaan kaapeliverkossa kanavanippu 10 (370 MHz) pikselöi pahasti.
Minä soitin Turusta Soneran tekniseen tukeen ja kysyin mahdollisuutta mitata signaalia, syy ajoittainen pikselöityminen joillakin (huonommilla?) kavavilla. Vastaus oli, että kyllä sitä jollain lailla voi mitata, mutta jos todetaan "riittävän hyväksi", niin asiakas joutuu maksamaan mittauksen kulut.
Mikäli kanavilla esiintyy häiriötä, kuten kuvan katkomista tai pikselöitymistä, on asiasta syytä tehdä vikailmoitus. Ennen vikailmoituksen tekemistä on hyvä tarkistaa, että omat laitteet ja johdot ovat kunnossa. Ohjeistuksia vikatilanteisiin löytyy Kaapeli-TV -ongelmat -ohjesivustolta.

Suosittelen hankkimaan erikoissuojatun antennijohdon. Näitä myyvät esimerkiksi Laatuantenni Oy:n jälleenmyyjät ympäri Suomea. Suojattu antennijohto ei ole yhtä herkkä ulkopuolisille häiriöille kuin tavallinen suojaamaton antennijohto. Erikoisjohto parantaa aina tilannetta ja ei ole hankintana kallis, hintaa on muutaman euron enemmän kuin tavallisessa antennijohdossa.

Jos häiriöitä esiintyy joissain tietyissä kanavissa, voisitte tarkistaa ovatko muut samaan kanavanippuun kuuluvat kanavat kunnossa. Jos häiriöitä on muillakin samaan kanavanippuun kuuluvilla kanavilla, niin tämä voi viitata sen lähetystaajuuden ongelmaan ja helpottaa vianselvitystä.
Lista käyttämistämme kaapeli-TV -taajuuksista löytyy verkkosivuiltamme: Turun kaapeli-TV -taajuudet ja muiden alueiden kaapeli-TV -taajuudet.

Vikailmoituksen jättämisen jälkeen asiantuntijamme tutkailevat tilannetta ja jos asentaja paikalle lähetetään, niin hän tekee viankorjauksen kannalta tarvittavat mittaukset.
Teoriassa varmaan noin, mutta käytännössä vikailmoituksilla ei ole ollut mitään vaikutusta. Ongelmat voineet korjaantua osittain omia aikojaan muutaman kuukauden jälkeen, eikä Soneralla ole pienintäkään aavistusta miksi tai eivät ainkaan kerro. Ehdotankin, että asiakkaan laitteiden resetoinnin sijaan Sonera resetoisi vaihteeksi oman kalustonsa.

PS. Tarkistakaapa vielä tuon "kaapeli-TV -taajuuksista" linkin sisältö, ei ole enää ihan kaikilta osin ajan tasalla.
jiiwee: Laitoin pyyntöä eteenpäin, että kaapeli-TV-taajuudet -sivustojen sisältö tarkistetaan.

Sain äsken (klo 11:35) vastauksen, että taajuustiedot on tarkistettu aivan hetki sitten eli ne ovat ajantasalla.
Kaluston buuttausidea kuulosti kyllä hyvältä. Samalla voisi päivittää niitä uusiin. Jos saisi sitten isommat välimuistit, etteivät ne täyttyisi niin nopeasti.

Vastaa