Häiriöpostia postilaatikon koosta?

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Olen jo kuukauden verran saanut päivittäin erilaisista INET.FI- ym. alkuisia "luotettavan" näköisiä viestejä, joissa huonolla suomenkielellä ilmoitetaan postilaatikon koon ylittyneen ja kehotetaan ohessa olevan linkin kautta päivittämään postilaatikon, tai se tuhotaan, ellei päivitystä ole tehty 24 tunnin kuluessa.

esimerkiksi tästä osoitteesta:
INFO@INET.FI [as19235@salleurl.edu]

tällainen viesti:
----
Varoitus: Rakas INET Webmail Käyttäjä

Postilaatikkoon on enintään varastoinnin raja 100MB et ehkä pysty
vastaanottaa tai lähettää sähköpostia, ennen kuin päivität postilaatikon.
for Upgrade klikkaa alla linkkiä ja täytä täydellinen päivittää postilaatikon

http://***

Jälkeen 24 tuntia saamatta mitään vastausta teiltä Me poistaa
postilaatikkoon.

Kiitos, että käytät INET Webmail
Copyright ©️ 2013 INET Help Desk
INET Webmail Tekninen päivitys Centre
-----

Kuka hyvänsä voi luoda tällaisen viestin, copyrightit ja muut. En usko viestin olevan oikea enkä tietenkään klikkaa linkkiä. Mitä lie siitä seuraisikaan.

Mitä Sonera voisi tehdä, että tällaiset häiriöviestit poistuisivat!
Jos kuitenkin Soneran on jostain syystä käytettävä opiskelijoita (edu-pääte osoitteessa), tulisi ainakin valita kielitaitoisia.

Muuten, Soneran postilaatikossa ei ole nappia, mistä voi tyhjentää roskakorin. Olen käyttänyt roskalaatikossa oleville viesteille samaa poista-menetelmää kuin saapuneissa. On viestit hävinneet, mutta mihin? Roskakorin roskakoriin?

4 kommenttia

Hei heikl-22

Saamasi roskaposti ei ole missään tekemisissä meidän kanssa kuten itsekkin totesit. Viestin tarkoituksena on kalastella käyttäjätunnuksesi ja päästä sitä kautta laatikon tietoihin käsiksi.

Näille roskaposteille ei voida meidän puolelta tällä hetkellä mitään tekemään joten suosittelen sinua tekemään roskapostisuodattimia itse webmailiin. Roskapostilaatikon saat tyhjennettyä klikkaamalla kansion päältä hiiren oikealla näppäimellä ---> Tyhjennä roskakori. Nämä viestit poistuvat kansiosta pysyvästi.
Antti- kirjoitti:


Näille roskaposteille ei voida meidän puolelta tällä hetkellä mitään tekemään joten suosittelen sinua tekemään roskapostisuodattimia itse webmailiin. Roskapostilaatikon saat tyhjennettyä klikkaamalla kansion päältä hiiren oikealla näppäimellä ---> Tyhjennä roskakori. Nämä viestit poistuvat kansiosta pysyvästi.


Eikö ne ihan samat suodattimet toimisi yhtenäisesti kaikille käyttäjille Soneran toimesta kun toimii jokaiselle itse tehtynä Webmailiin?

Jos halua löytyy Sonera kyllä voi nämä roskapostit blokata. Sen verran typeriä ja erottuvia ne on että kiinni saa helposti kun vaan haluaa.

Itse tehnyt webmailiin estot. Joudun sitä päivittämään noin 1 krt / 1-2 viikkoa.
Miksi muuten muille kuin pääkäyttäjälle ei voi tehdä roskapostisuodatinta? Siis suodatinta mihin lisätään vaan sp-osoite mistä tulevat postit blokataan?
Saan mm. soneralta ja sonera.inetiltä viestejä
SONERA: Your two incoming mails were placed on pending status due a recent upgrade
to our database, In order to receive the messages Click
here(http://***) to login and wait for response
from Administrator,we apologise for any inconvenience and appreciate your
understanding.
tai Sonera@inet.fi, jossa huonolla suomenkielellä / englannilla erilaisia viestejä, tullut jo useita.

Aikaisemmin keskusteluista ymmärsin ettei Soneran puolesta pystytä tällaisia suoraan suodattamaan,
miten se tehdään itse helposti?
Mitä tapahtuu, kun avaa, jos lähettäjäkentässä pelkkä Sonera (mistä tietää onko aito?)
Millaiset palomuurit /virustorjunnat ym. sähköpostikansioissa on, että, kun tiedetään jotain virusmaileja tulevan, että ne voidaan suodattaa?
Miten Sonera laittaa viestiä asiakkailleen, ettei avaa viestinkalastuksia?
Hei uv-1,

Saamasi viestit ovat kalasteluviestejä, joilla rikolliset koittavat saada sinun käyttäjätunnuksia haltuunsa.

Viestejä on mahdollista suodattaa ja pääset Webmailin asetuksista tekemään erillisiä suodattimia. Webmailista löydät suodattimet valitsemalla Asetukset >> Posti. Suodattimet löytyvät hieman alempaa tältä sivuilta.

Itse sähköpostin avaaminen ei vielä ole vaarallista, mutta viestissä olevia linkkejä tai liitteitä ei kannata enää mennä avaamaan. Viesteihin ei myöskään kannata vastailla.

Kalastelusähköposteista on ilmoitettu myös häiriötiedoitesivuillamme.

Vastaa