Huawei B593 pätkii

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 4 katselukertaa

Moi,
Vaihdoin kiinteän liittymämme langattomaan viime heinäkuussa.
Langaton (3G) liittymä vaikutti aluksi toimivan ihan ok, mutta viimeiset pari kuukautta olen huomannut yhteyden pätkivän. Kesken surffailun netti pätkäisee ehkä noin minuutiksi ja palaa sitten takaisin. Modeemin signaali vaihtelee yhden ja kahden tolpan välillä, eikä oikeastaan ole merkitystä onko se ylä- vai alakerrassa. Kännyköiden signaalit sen sijaan ovat lähellä maksimia. Miten Huawein signaali voi olla niin heikko, vaikka siinä on kuitenkin ulkoiset antennit ja ne on aktivoitu käyttöön?
Testin mukaan viive oli juuri äsken klo 22.22 110ms, latausnopeus 7,98Mbit/s ja lähetysnopeus 2,14Mbit/s. Yleensä tosin nopeus pyörii vähän yli 10Mbit/s ja viive n. 60ms.
Olen lukenut palstalta, että muillakin on ollut vastaavia ongelmia. Toinen asia mihin haluaisin tietoa on, että peittoalue karttanne mukaan asuinalueellani pitäisi olla erinomainen kuuluvuus 4G verkossa, mutta näin ei suinkaan ole. Kännykkä saattaa satunnaisesti vaihtaa 4G:lle, mutta huom! vain satunnaisesti. Jätin palautetta 4G kuuluvuudesta aspaanne ja sainkin nopeasti vastauksen, että 4G:ä tullaan parantamaan lähikuukausien aikana, mutta haluaisin hieman tarkennusta milloin?
En haluaisi palata takaisin kiinteään liittymään, mutta tuo netin pätkiminen alkaa risoa niin pahasti, että jos sitä ei saada kuntoon, niin pakko se varmaan on.

1 kommentti

Hei Teukka!

Kiitos viestistäsi. Asiakasnumerosi perusteella tarkistettuna kotiosoitteestasi noin 1,5 kilometriä etelän suuntaan olevassa tukiasemassa otetaan 4G-verkko käyttöön alustavan suunnitelman mukaan ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Kyseessä on kuitenkin vasta alustava suunnitelma, joten aikatauluun voi tulla muutoksia puoleen tai toiseen.

Osoitettasi palvelevissa 3G-verkon tukiasemissa ei tällä hetkellä ole tiedossa olevia häiriöitä, joten on vaikea varmuudella sanoa, mistä yhteyden pätkiminen johtuu. Oletko resetoinut Huawein laitteesi painamalla Reset-painiketta vähintään 10 sekunnin ajan?

Mikäli laitteen resetointi ei poista ongelmaa, voit tehdä liittymästäsi vikailmoituksen Sonera Omien Sivujen kautta osoitteessa:

https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/?someid=3417

Sisäänkirjautumisen jälkeen valitset oikean liittymän ja tämän jälkeen kohdan Tee vikailmoitus. Vikailmoituksesta on hyvä ilmetä 3-5 kappaletta tarkkoja ajankohtia (päivämäärä ja kellonaika), jolloin yhteys on katkennut. Myös ongelman arvioitu alkamisajankohta sekä käytössäsi oleva laite on hyvä mainita.

Vastaa