Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
digi-uuno_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Huawei E3276 yhteys katkeaa pidemmillä tauoilla

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Olen viikon verran käyttänyt Soneran Liikkuvaa laajakaistaa (perus) Huawei E3276-mokkulalla. Huawei on kiinni Telewellin TW-3G-reitittimessä (uusi malli, 2 ulkoista wlan-antennia) noin metrin pituisen USB-piuhan päässä. Siirtonopeudet ovat hyviä - hiljaiseen vuorokaudenaikaan jopa yli 17 Mbit/s alas ja noin 2.5 ylös, muulloin luokkaa 10/1 WLANin yli kun naapureiden lähiverkot syövät 2.4 GHz kanavia. Yhteys tuntuu työskennellessä olevan aivan vakaa, myös SSH-terminaali (PuTTY) jonka yhteys pätki pahasti kunnes älysin säätää reitittimen asetuksista MTU:n koon arvosta 1424 asentoon "Auto".

Pitkien taukojen aikana (esim. yöllä) Huawein yhteys 3G-verkkoon tuntuu kuitenkin katkeavan aika säännöllisesti, ja aamulla mokkula vilkuttaa sinistä valoa (="muodostaa yhteyttä verkkoon") saamatta kuitenkaan koskaan yhteyttä aikaiseksi. Reititin täytyy bootata ennen kuin mokkulan 3G-yhteys taas muodostuu. Itse reititin toimii hyvin vakaasti: WLAN-lähiverkko toimii ja reitittimen hallintasivustolle pääsee sen kautta, vaikka mokkula onkin tippunut linjoilta.

Mokkulassa ja reitittimessä on uusimmat ohjelmistot. Olen säätänyt mokkulan ja reitittimen yhteysasetuksiin "vain 3G" koska sopimukseni on sellainen, ja muut asetukset sekä mokkulassa että reitittimessä ovat ohjeiden mukaiset ja yhteysprofiilina molemmissa "Sonera".

Reititin ilmoittaa mokkulan signaalitasoksi noin 40%, olisiko tällä yhteyttä asiaan (millainen taso vaaditaan, jotta 3G-yhteys pysyisi varmasti päällä?) Toinen kummastuksen aihe on se, että kun mokkula aamulla vilkuttaa sinistä, sävy on "vaalea sininen" (="muodostaa yhteyttä 4G-verkkoon") eikä tumma sininen ("3G") vaikka olen asettanut mokkulan yhteystyypiksi "3G" eikä asuinpaikassani edes ole 4G-verkkoa tarjolla.

Onkos muilla ollut Huawei E3276:n kanssa vastaavia havaintoja? Onko jonkun asetuksen muuttaminen auttanut? Onko mokkulaan vielä tulossa ohjelmistopäivityksiä?

Lisäys: osuinpa juuri yllä olevan viestin lähetettyäni huomaamaan, että mokkulassa palaa yhtäjaksoisesti vaaleansininen valo (= "4G-yhteys") vaikka sopimukseeni ei kuulu 4G, alueellani ei pitäisi edes kuulua 4G, ja mokkula on vieläpä pakotettu asetuksella käyttämään vain 3G-verkkoa. Mokkulan softan uusin versioko sekoilee?
3 vastausta
kanm_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 1 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Meillä on nyt ollut vajaat kaksi viikkoa käytössä täsmälleen samanlainen yhdistelmä ja myös samanlaiset ovat havainnot. Jos nettiyhteys on käyttämättä vähänkään pidempään, niin eipä ole pääsyä internettiin muuten kuin käynnistämällä reititin/mokkula uudelleen. Nykymenolla täytyy käynnistää systeemit uudelleen pari kolme kertaa päivässä.

Hermoja alkaa pikkuhiljaa kiristämään ja erikoista tässä on se, että aikanaan vaihdoin Soneran nettitikun pois kun kärsin täsmälleen samanlaisista ongelmista silloisen E1762 tikun kanssa. Pari vuotta oli käytössä DNA:n mokkula jolla tätä yhteyden pätkimistä ei esiintynyt.

Telewellin 3G-reitittimessä on uusin ohjelmisto ja nettitikun asetuksista on kytketty pin kyselyt pois päältä ja pakotettu tikku 3G yhteyteen. Wlan yhteys reitittimeen toimii hyvin vaikka tikku tippuukin pois pelistä. Signaalitaso on meillä 70-80% luokkaa, joten siinäkään tuskin on ongelmaa.

Apua olisi mukava saada!
TapaniV_
Telialainen
Telialainen
  • 2 custom-general.kudos
  • 767 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei digi-uuno ja kanm,

kiitos viesteistänne.

Kuvaamanne yhteyden katkeamisongelma johtuu todennäköisimmin siitä, että yhteys saattaa katketa automaattisesti 6 tunnin kuluttua, mikäli yhteyttä ei ole käytetty 6 tuntiin.

TeleWellin reitittimessä on ajastusmahdollisuus, joka saattaisi auttaa ongelmaan. Ohjeet ajastukseen löytyvät laitteen ohjekirjasta. Toinen ratkaisu voisi olla asettaa reititin pingaamaan esim. Googlen nimipalvelimeen 5 tunnin välein.

Se on totta, että Huawei E3276 -nettitikussa vaaleansininen väri viittaa 4G-verkkoon, kun tummemman sininen väri on 3G-verkon merkkinä. Nettitikun Mobile Broadband -yhteysohjelman avausikkunassa pitäisi näkyä, mitä verkkoa liittymä käyttää.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
digi-uuno_
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kas mokomaa, asetin Telewelliin yhteyden keep-alive -toiminnoksi ("Ensisijaiset asetukset" -> "Pika-asetukset") aiemman LCP echo requestin sijasta Soneran nimipalvelimen 193.210.19.19 pingaamisen kerran tunnissa. Nyt ei ole yhteys katkennut yli viikkoon. Kiitoksia vinkistä!
Tämän osion uusimmat keskustelut