Inteno DG201-L2 ja siltaus valokuitu/VDSL2 liittymässä

  • 11 December 2014
  • 19 kommenttia
  • 125 katselukertaa

Morjes

Sain itselleni ennestään tuntemattoman Inteno DG201-L2 modeemin joka lähti toimimaan välittömästi piuhat kytkettyäni, ei tarvinnut rustata web-hallinnosta mitään asetuksia. Testasin soneran ja speedtestin nopeustestit. Antoivat suunnilleen tälläistä lukemaa ( 58ms / 2,53Mbps / 2,32Mbps ). 2/2M yhteyttä ei ole vielä nostettu 10/10M mutta sillä ei väliä. [yhteys toimii nyt Routing tilassa, eli NAT on päällä]

Haluaisin liittymäni siltaavaksi mutten onnistu kyseisen routerin asetuksia web-hallinnosta sitä sellaiseksi muuttamaan että netti pelaisi, soneran sivut eivät tarjonneet apua vaikka kahlasin kaiken tekstin läpi, edes ohjekirja ei turvannut ohjeita, netistäkään en pikaisen googeltuksen jälkeen löytänyt kunnollista manuaalia. Millaiset asetukset soneran verkossa täytyy olla että saa siltaavan yhteyden toimimaan.

Haluaisin tietää esim. VCI ja VPI arvot. 0-33? 0-100? Mihin numeroon kannattaisi soittaa jos haluan tietää onko liittymässäni virheenkorjausta päällä. Ennen pingi on laskenut kun on muuttanut yhteyden reitittävästä --> siltaavaksi. Pelaan pelejä ja silloin tarvin matalan viiveen.

Asiakasnumeroa minulla ei valitettavasti ole vielä antaa kun en ole ainoatakaan laskua saanut ja se ei käy ilmi kummastakaan sähköpostista jonka sain koskien liittymää.

Toi Intenon web-hallinto 192.168.1.1 on kyl todella sekavaksi tehty jos vertaa ZyXelin asetuksiin jossa on web-wizard ja asetusten hoitaminen käy parissa minuutissa.

19 kommenttia

JuhaniKauranen kirjoitti:
Haluaisin tietää esim. VCI ja VPI arvot. 0-33? 0-100?


Ne on Soneran ADSL-liittymässä 0-33, mutta VDSL2-liittymässä ei tarvita VCI/VPI-asetuksia (ainakaan minun VDSL2-modeemissa ei niitä ole).

JuhaniKauranen kirjoitti:
Millaiset asetukset soneran verkossa täytyy olla että saa siltaavan yhteyden toimimaan.


Ei ole merkitystä onko Soneran vai jonkun muun liittymä, vaan siltaus tehdään modeemin ohjekirjan mukaisesti. Mutta monien valmistajien ohjekirjoissa siltausta ei kunnolla neuvota (ainakaan niin että peruskäyttäjä sen ymmärtäisi). Joissakin modeemeissa siltaukseen riittää yhden asetuksen muuttaminen (esim. valitaan bridge mode), mutta joissakin pitää muuttaa useita asetuksia ennen kuin siltaus toimii.

Mutta paremman tietoturvan takia olisi parempi pitää modeemi reitittävässä tilassa ja tehdä nettipeleille porttiohjaukset modeemiin. Porttiohjaus asetukset löytyvät modeemeista esim port forwarding tai virtual server -asetuksista. Jos modeemi on laadukas niin reitittävä tila ei hidasta nettipelejä.
Kiitoksia vastauksesta, testaan tuota portitusta mutta tuleekohan vaikeaksi jos aina joutuu avaamaan uuden portin kun eri servereillä on erit portit? No parempi kuin ei mitään ja enhän ole paininut ongelman kanssa kuin vasta muutaman päivän.
Saisko tähän asiakaspalvelun ohjeet siitä kuinka sillataan kyseinen modeemi? Liittymä tosin aukeaa vasta kuun lopulla, mutta olisi ohjeet jo valmiiksi.
Eli modeemi on tuo Inteno DG201-L2a
Hei,
mitään yleisiä ohjeita modeemin siltaukseen meillä ei ole, vaan suosittelemme olemaan tarvittaessa yhteydessä Helpsoniin, josta löytyy asiantunteva apu asiakkaan omien laitteiden asetuksia koskien.
Lisätietoa modeemeista (mm. modeemiasetukset) löytyvät täältä.

Asiakasnumeron sijasta myös liittymänumero (ilman väliviivaa) on passeli lisäys profiiliin. Tuosta "virheenkorjaustilasta" voi tiedustella vikapalvelustamme, joko soittamalla tai jättämällä palvelupyynnön.
Lauren kirjoitti:
Hei,
mitään yleisiä ohjeita modeemin siltaukseen meillä ei ole, vaan suosittelemme olemaan tarvittaessa yhteydessä Helpsoniin, josta löytyy asiantunteva apu asiakkaan omien laitteiden asetuksia koskien.
Lisätietoa modeemeista (mm. modeemiasetukset) löytyvät täältä.

Asiakasnumeron sijasta myös liittymänumero (ilman väliviivaa) on passeli lisäys profiiliin. Tuosta "virheenkorjaustilasta" voi tiedustella vikapalvelustamme, joko soittamalla tai jättämällä palvelupyynnön.

Tuolla sivulla ei ole mitään mainintaa koko Intenon modeemista.
Ja eipä tule mieleen maksaa helpsonin palveluista, kun toisessa topicissa varta vasten kysyin, että jos otan pelkän netin ja modeemin soneralta niin saahan sen sillattua ja sanottiin, että saa sillattua. Nyt pitää saada vastaus miten saa sillattua, koska laite ja liittymä on soneralta. Edes manuaalia ei löydy mistään. Luvattiin lähettää modeemi jonka saa sillattua ja nyt se pitäisi saada.
Koti-tv:tä en siksi ottanut kun modeemin hallinta on siinä olematon.

EDIT: Tällä soneran niin sanotulla asiakaspalvelu palstalla vaan annetaan linkkejä ja ohjataan soittamaan maksullisiin palveluihin. Missään teknisessä asiassa ei varmasti kukaan auta mitenkään.
Ottakaa mallia Elisa palstan toiminnasta jossa oikeasti autetaan ja ilman asiakasnumeroita.
Lisään ääneni siltausohjeiden tarpeelle.
bustar kirjoitti:
Lisään ääneni siltausohjeiden tarpeelle.

Turhaa. Ei täältä apua saa.
Soita helpsoniin ja maksa siitä avusta. Sonera vaan toimittaa käyttäjien "omia" laitteita ja ongelmat pitää ratkoa maksullisen puhelupalvelun avulla.
Varmaan tehtävä laitevaihto, kun [u:3jqg7r4k]luvattiin[/u:3jqg7r4k] siltaava modeemi, mutta eihän tuosta ymmärrä mitään ilman manuaalia.
Lähtee liittymä tai modeemi vaihtoon hyvin nopeasti, jos ei tule ratkaisua siltaukseen. Ihmeellistä miten laitteeseen ei voida tehdä kunnon käyttöohjetta, edes sitten englanniksi. Manuaalina kahden sivun verran miten painat kytket johdot kiinni ja painat POWER -nappia.
Hei!
Otsikon mukainen modeemi on mahdollista määrittää siltaavaksi. Laitteiden käyttöohjeet löytyvät täältä. Tarkempia ohjeita laitteen käytöstä voi tiedustella laitevalmistajalta ja tarvittaessa apua asetusten määrittämisestä saa myös Helpsonilta (http://www.helpson.fi).
Hilda kirjoitti:
Hei!
Otsikon mukainen modeemi on mahdollista määrittää siltaavaksi. Laitteiden käyttöohjeet löytyvät täältä. Tarkempia ohjeita laitteen käytöstä voi tiedustella laitevalmistajalta ja tarvittaessa apua asetusten määrittämisestä saa myös Helpsonilta (http://www.helpson.fi).

Mistäs tuolta se ohje siltaukseen löytyy? Pelkkä pikaohje joka on ihan turha tässä asiassa.
Tuo Helpsoni maksaa. Tahallaan pimitetään tietoa ja ohjataan maksulliseen palveluun.

Pitää löytyä manuaali jossa kerrotaan kuinka se tehdään.
Missä ne asiantuntijat keskustelee, kun tuossa ylhäällä lukee näin: "Tervetuloa keskustelemaan [u:1gh9l6da]asiantuntijoidemme[/u:1gh9l6da] kanssa Soneran palveluista"
Itse sain kyseisen vehkeen Tampereen Puhelimen kuituliittymän kylkiäisenä. Kuten täällä on todettu, laitteen mukana toimitettavat ohjeet ovat täysin ala-arvoiset eikä netistäkään juuri mitään löydy. Tampereen puhelimen tuestakaan ei juuri iloa ollut, ei ilmeisesti kilpailijalla suju sen paremmin. Ilmeisesti laite on sukua TP-LINK:n tuotteille, esim. TD-W8960N:n manuaalin perusteella asetukset muistuttavat hyvin paljon Intenoa.

Muutaman tunnin googlailun ja äheltämisen jälkeen sain siltauksen toimimaan.

Koitan kerätä tähän jonkilaiset ohjeet.

Omaan purkkiini pääsee sisään osoitteesta 192.168.1.1, käyttäjätunnus ja salasana: admin/FINNETadmin. Muilla voi olla jotain muuta.

Siltauksen onnistumiseen vaikuttavat WAN-asetukset, dhcp-asetukset sekä ns. "Interface grouping" -asetukset. Intenossa on takana neljä fyysistä 100Mb porttia ja kaksi 1Gb porttia. Interface grouping -asetuksissa niille voi määäritellä erilaisia aliverkkoja ja siltauksia. Siis haluamansa portin/portit voi määritellä siltaavaksi (antaa julkisen ip-osoitteen) ja muut portit nattaaviksi (antaa sisäverkon ip-osoitteen).

WAN-asetuksissa on niitä atm ja ptm -rivejä. En ole verkko-asiantuntija, mutta ilmeisesti nämä vaikuttavat siihen, miten laite paketoi datan linjoille. Käytännössä ainkaan omassa liittymässäni atm-interfacea ei tarvitse. Erilaisia vaihtoehtoja kokeillessani poistelin asetuksia moneen kertaan ja loin uudelleen. Olemassaolevan interface muokkaaminenhan ei näytä olevan mahdollista, sen pystyy kyllä poistaman. Nyt mulla on seuraavanlaiset interfacet:

ptm0.1
Description: NAT
Type: IPoE
VlanMuxId: Disabled
IPv6: Disabled
Igmp: Disabled
MLD: Disabled
NAT: Enabled
Firewall: Enabled

ptm0.2
Description: SILTA
Type: Bridge
VlanMuxId: Disabled
IPv6: Disabled
Igmp: Disabled
MLD: Disabled
NAT: Disabled
Firewall: Disabled

ptm0.1 on siis nattaava ja ptm0.2 siltaava. Epäilen, että tuota nattaava interfacea ei edes tarvittaisi, jos ei halua päästä internettiin muuten kuin julkisella ip:llä.

Noita interfacea luotaessa kyselee monia muitakin asetuksia, jotka eivät näy tuossa yhteenvetotaulukossa. Annoin mennä oletusarvoilla.


Interface grouping -asetuksissa mulla on kaksi ryhmää.

Default
WAN Interface: ptm0.1
LAN Interface: LAN1, LAN2, LAN3, LAN4, GBE2

SILTA
WAN inteface: ptm0.2
LAN inteface: GBE1

Määrittelin itse tuon silta-asetuksen ja kerroin, että käytetään siltaavaa ptm0.2 interfacea ja kytketään se fyysiseen porttiin GBE1 (toinen laitteen gigabitin porteista). Todennäköisesti voi käyttää mitä tahansa portteja, yhtä tai useampaa.

Käsittääkseni dhcp-asetuksissa näkyvät nuo samat porttiryhmät, eli tässä tapauksessa Default ja SILTA (valinta on siinä dhcp-ruudun yläreunassa pudotusvalikossa). SILTA-ryhmälle dhcp määritellään pois päältä, kyseisestä portista halutaan julkinen ip-osoite. Default-ryhmällä mulla on dhcp-päällä. Tämä on syytä olla, jotta sisäverkon porteista pääsee laitteen hallintaliittymään. Julkisen ip:n omaavalla tietokoneellahan ei pääse hallintaliittymään.

Näiden asetusten jälkeen purkki jakaa julkisen ip:n GBE1 -portista ja sisäverkon ip:n muista porteista.

WLAN:n kytkin Intenosta pois, koska mulla on erillinen nopea 5 GHz:n wlan-tukiasema, jota käytän hoitamaan wlanin, nattaukset, palomuurin yms. Mulla ei siis ole Intenoon kytkettynä mitään muita laitteita kuin tuo wlan-tukiasema, jolle tarvitsen julkisen ip:n.

Surkuhupaisinta tässä kaikessa on, että laitteen asetukset olivat alunperinkin juuri tällaiset. Ainoa ero muistaakseni oli, että alkuperäisissä asetuksissa siltaavaksi portiksi oli asetettu LAN4. Tein siis kohtuullisen ison urakan turhaan, koska mitään tietoa laitteen konfiguraatiosta ei tullut mukana.

Toivottavasti tästä on apua muille. Voin tarvittaessa yrittää neuvoa lisää.
Kiitos, joku auttaa kun soneralaiset ei pysty.
Saan liittymän viikon päästä auki ni täytyy testailla. Modeemin hallinnan kävinki jo kattomassa ja tunnuksilla admin/admin pääsin sisään.

Tarkoititko tossa lopussa, että yksi portti on jo valmiiksi siltaavana?
Muikelo kirjoitti:


Tarkoititko tossa lopussa, että yksi portti on jo valmiiksi siltaavana?


Juuri näin siis oli ainakin Tampeen puhelimelta saadussa laitteessa. Siinä oli paketista purettuna valmiina silta-tyyppinen ptm interface ja se oli kytketty lan4-porttiin. En vain siinä vaiheessa vielä ymmärtänyt niistä mitään. Olen tästä melko varma, vaikka en toki alkuperäisiä asetuksia enää mistään näe, sillä olen muutellut ja poistellut niitä moneen kertaan.

Kannattaa tsekata noi wan, dhcp ja interface grouping asetukset, ennen kuin alkaa muuttelemaan mitään.
mkk kirjoitti:
[quote="Muikelo":2mrm5jxh]

Tarkoititko tossa lopussa, että yksi portti on jo valmiiksi siltaavana?


Juuri näin siis oli ainakin Tampeen puhelimelta saadussa laitteessa. Siinä oli paketista purettuna valmiina silta-tyyppinen ptm interface ja se oli kytketty lan4-porttiin. En vain siinä vaiheessa vielä ymmärtänyt niistä mitään. Olen tästä melko varma, vaikka en toki alkuperäisiä asetuksia enää mistään näe, sillä olen muutellut ja poistellut niitä moneen kertaan.

Kannattaa tsekata noi wan, dhcp ja interface grouping asetukset, ennen kuin alkaa muuttelemaan mitään.[/quote:2mrm5jxh]
Ok täytyy tutkia viikon päästä.
Kannattaa ottaa backuppi asetuksista, ku vaivalla oot säätäny. Palautuu tehdasasetuksiin bootilla tai jos palveluntarjoaja puskee päivitystä väkisin modeemiin.
Muikelo kirjoitti:

Ok täytyy tutkia viikon päästä.
Kannattaa ottaa backuppi asetuksista, ku vaivalla oot säätäny. Palautuu tehdasasetuksiin bootilla tai jos palveluntarjoaja puskee päivitystä väkisin modeemiin.


Backupin ottaminen aluksi on kannattavaa. Sain tämän threadin avulla säädettyä oman Soneran liittymän siltaavaksi. Osan porteista jätin NATin taakse.

Mitä en saanut toimimaan oli WLAN. Luulen, että se etunappi on minun kohdalta viallinen, sillä siitä ei pysty päättelemään on/off asentoa. Se on ikään kuin jumissa, eikä sen painallus vaikuta mihinkään.

Eilen kaikki toimi ok (nopeus oli erittäin hyvä), mutta tänään ei löytynyt vapaita IP-osoitteita kuin yhdelle portille. Itse olen pystynyt boottaamaan laitteen takana olevasta virtanapista ilman, että asetukset häviävät.

Pitää tänään pyytää uusi laite tilalle kun tuossa on tuo viallinen wlan-nappi. Ja sitten uudella laitteella ihmetellä, että vieläkö on ongelmia saada poolista tarvittava määrä IP-osoitteita. Muistaakseni kun viimeksi vaihdoin modeemia, niin aluksi esiintyi sama ongelma noiden vapaiden IP-osoitteiden kanssa.
josk kirjoitti:
[quote="Muikelo":26hul3dy]
Ok täytyy tutkia viikon päästä.
Kannattaa ottaa backuppi asetuksista, ku vaivalla oot säätäny. Palautuu tehdasasetuksiin bootilla tai jos palveluntarjoaja puskee päivitystä väkisin modeemiin.


Backupin ottaminen aluksi on kannattavaa. Sain tämän threadin avulla säädettyä oman Soneran liittymän siltaavaksi. Osan porteista jätin NATin taakse.

Mitä en saanut toimimaan oli WLAN. Luulen, että se etunappi on minun kohdalta viallinen, sillä siitä ei pysty päättelemään on/off asentoa. Se on ikään kuin jumissa, eikä sen painallus vaikuta mihinkään.

Eilen kaikki toimi ok (nopeus oli erittäin hyvä), mutta tänään ei löytynyt vapaita IP-osoitteita kuin yhdelle portille. Itse olen pystynyt boottaamaan laitteen takana olevasta virtanapista ilman, että asetukset häviävät.

Pitää tänään pyytää uusi laite tilalle kun tuossa on tuo viallinen wlan-nappi. Ja sitten uudella laitteella ihmetellä, että vieläkö on ongelmia saada poolista tarvittava määrä IP-osoitteita. Muistaakseni kun viimeksi vaihdoin modeemia, niin aluksi esiintyi sama ongelma noiden vapaiden IP-osoitteiden kanssa.[/quote:26hul3dy]
Onkohan tuo WLAN nappi edes käytössä? Ei pysty kokeilee vasta kuin ensi viikolla.
Se reset nappi onkin tuossa edessä mistä pitäisi palautua tehdas asetuksiin ku sitä tarpeeks kauan, vaikka kynällä pohjassa pitää.
Muikelo kirjoitti:
[quote="josk":1p6g3n0o][quote="Muikelo":1p6g3n0o]

Mitä en saanut toimimaan oli WLAN. Luulen, että se etunappi on minun kohdalta viallinen, sillä siitä ei pysty päättelemään on/off asentoa. Se on ikään kuin jumissa, eikä sen painallus vaikuta mihinkään.


Pitää tänään pyytää uusi laite tilalle kun tuossa on tuo viallinen wlan-nappi. Ja sitten uudella laitteella ihmetellä, että vieläkö on ongelmia saada poolista tarvittava määrä IP-osoitteita. Muistaakseni kun viimeksi vaihdoin modeemia, niin aluksi esiintyi sama ongelma noiden vapaiden IP-osoitteiden kanssa.

Onkohan tuo WLAN nappi edes käytössä? Ei pysty kokeilee vasta kuin ensi viikolla.
Se reset nappi onkin tuossa edessä mistä pitäisi palautua tehdas asetuksiin ku sitä tarpeeks kauan, vaikka kynällä pohjassa pitää.[/quote:1p6g3n0o][/quote:1p6g3n0o]

Kokeilin omalla laitteellani. Wlan-nappi kyllä toimii, mutta nappi vain kytkee wlanin päälle/pois, eli vaikutuksen näkee siitä, että wlanin valo syttyy ja sammuu. Kun nappia painaa (pitää ehkä painaa kunnolla ja pitää sekunti pohjassa), wlan-valo näkyy reagoivan 5-10 sekunnin kuluttua. Purkin asetuksista wlan pitää silti olla päällä, mutta nappulan painaminen ei suoraan ohjaa tuota asetusta. Eli vaikka asetuksissa wlan näyttää olevan päällä, napilla sen saa päälle ja pois.

Siltausmielessä näköjään wlan näkyy Interface grouping -asetuksissa omana LAN interfacena. Siis wlanillekin voi määritellä, jakaako sieltä julkisen vai sisäverkon osoitteen.
Onkohan kaikki saaneet DG201-L2 reitittävään moodiin, kun ei enää ole viestejä. Voisiko joku kertoa minullekin, miten se tehdään.

Minulle tuli juuri Soneran kuitu ja ym. modeemi, mutta en löydä paikkaa, mistä saisi siltaavaksi. Soitin Soneraan, mutta siellä ei tiedetä mitään asiasta. Käskivät soittaa Helpsoniin. Minulle tuli modeemi Sonerasta, joten he ovat siitä vastuussa, ensi myyjä ja sitten maahantuoja, näin se menee EU:ssä.

Hilda taitaa olla töissä Helpsonissa, mutta ei hänkään näytä tietävän vastausta. Eikö olisi helpointa vain sanoa, että valitse ensin se ja se ja siten se. Ihmeellistä piilottelua. Totuus taitaa olla niin, että ko. laitetta ei saa siltaavaksi. Hilda vois lukea ne kaikki 3 sivua siitä manuaalista, ennen kuin alkaa selittää, että sieltä löytyy ko. tiedot.

Todella onnetonta palvelua Soneralta. Kun soittaa, ensin on kaikenlaista sanaleikiä ja numeroidenpainelua, sitten vastaa kaveri, joka sanoo, että asiakkaan hankkima modeemi ei kuulu palveluntarjoajalle. Selitin kaverille, että sen toimitti Sonera sopimuksen perusteella, joten Sonera on siitä myös vastuussa. Sitten ei osannut sanoa muuta kuin, että ei osaa auttaa.

Kaduttaa jo, että hankin liittymän Soneralta, vanha Elisa oli aivan hyvä, tosin 2 MBit hitaampi (vau).

Sonerlata pyydettiin arvostelua palvelusta tekstiviestiltä, annoin täyden 0 (nolla).
Jekutin kirjoitti:
Onkohan kaikki saaneet DG201-L2 reitittävään moodiin, kun ei enää ole viestejä. Voisiko joku kertoa minullekin, miten se tehdään.

Minulle tuli juuri Soneran kuitu ja ym. modeemi, mutta en löydä paikkaa, mistä saisi siltaavaksi. Soitin Soneraan, mutta siellä ei tiedetä mitään asiasta. Käskivät soittaa Helpsoniin. Minulle tuli modeemi Sonerasta, joten he ovat siitä vastuussa, ensi myyjä ja sitten maahantuoja, näin se menee EU:ssä.

Hilda taitaa olla töissä Helpsonissa, mutta ei hänkään näytä tietävän vastausta. Eikö olisi helpointa vain sanoa, että valitse ensin se ja se ja siten se. Ihmeellistä piilottelua. Totuus taitaa olla niin, että ko. laitetta ei saa siltaavaksi. Hilda vois lukea ne kaikki 3 sivua siitä manuaalista, ennen kuin alkaa selittää, että sieltä löytyy ko. tiedot.

Todella onnetonta palvelua Soneralta. Kun soittaa, ensin on kaikenlaista sanaleikiä ja numeroidenpainelua, sitten vastaa kaveri, joka sanoo, että asiakkaan hankkima modeemi ei kuulu palveluntarjoajalle. Selitin kaverille, että sen toimitti Sonera sopimuksen perusteella, joten Sonera on siitä myös vastuussa. Sitten ei osannut sanoa muuta kuin, että ei osaa auttaa.

Kaduttaa jo, että hankin liittymän Soneralta, vanha Elisa oli aivan hyvä, tosin 2 MBit hitaampi (vau).

Sonerlata pyydettiin arvostelua palvelusta tekstiviestiltä, annoin täyden 0 (nolla).


Itse sain tämän threadin ohjeilla säätämällä sillattua. Tai ainakin ohjeita on suuntaa antavasti.
Sonera ei asiassa auta, sen huomasin itsekkin. Manuaali käskettiin lukea, mutta tuskin sitä ovat itsekkään lukeneet, koska siitä ei selviä mitään siltaukseen liittyvää. Googlella taisi löytyä lisää aiheesta tai sitten menin vaan tämän ketjun ohjeitten mukaan.
Tarkemmin en muista kuinka se tapahtui, koska olen jälleen Elisa viihde asiakas.

Mutta pari porttia laitoin siltaavaksi. Pelikäytön takia ja ps3 muistaakseni näyttikin nat type 1 tuon jälkeen.

Vastaa