Internet ongelma!

  • 11 December 2014
  • 9 kommenttia
  • 1 katselukerta

Hei!

Aluksi vähän tietoja:

Minulla on 100/10mb yhteys ja modeemini on A-link V100AP vsdl2+.
Minulla on kaksi konetta, pöytäkone, joka on modeemin yhteydessä kaapelilla ja kannettava, joka on wlanilla.

Ongelma:

Ongelma alkoi 11.9.
Jos käytän nettiä vain pöytäkoneella kaapelin kautta, netti toimii moitteettomasti. Jos laitan kannettavan päälle, joka etsii wlan yhteyden automaattisesti, koko netti kaatuu sekä kannettavalla, että pöytäkoneella.
Jos kannettavankin laittaa piuhaan, toimii netti hyvin.

Modeemi on ollut käytössä samoilla asetuksilla 5 kk ajan. Nyt olen jo yrittänyt vaihtaa suojausta, ssid:tä, channelia jne. Mutta toistaiseksi mikään ei ole auttanut.

Wan asetus on tällä hetkellä Bridge modella. Yhdellä nettisivulla suositeltiin vaihtamaan pppoe asetukseen. Onko se mahdollista soneralla?

Onko ongelma sonerasta, kannettavasta vai modeemista johtuvaa?

9 kommenttia

PPPoE -yhteydet eivät ole käytössä Soneralla missään liittymissä enää. Hiukan tuo vaikuttaisi modeemiongelmalta, jos yhteys katkoo vain sen WLAN-yhteyttä käytettäessä. Yksi korjaus voisi olla firmispäivitys / -uudelleenasennus (mikäli et ole tätä jo kokeillut). Tuohon modeemiin löytyy firmware täältä: http://store.a-link.com/fi/V100AP.html
Jooh, koitan uudelleen asennusta hetken kuluttua.

Mutta, pitäisikö mode olla Bridge, Dynamic ip vai static ip?

Olen kokeillut nyt dynamic ip:llä mutta sekään ei auttanut ja static ip:hen tarvisi tietoja sen käyttöön.

Ja ai niin, langaton netti toimi kaverini koneella.
Olisiko minun mahdollista saada modeemin kaikki asetukset tähän?

Voisin näin tarkistaa, että johtuuko toimimattomuus asetuksista vai modeemista?
Jos modeemin laittaa siltaavaan tilaan, kaapelilla kiinni oleviin koneisiin pitää laittaa automaattinen IP-osoitteiden haku päälle, sillä kiinteitä IP-osoitteita ei kuluttajaliittymissä ole - vain dynaamisia / muuttuvia. Reitittävässä tilassa ja langattoman tapauksessa voi ihan oman harkinnan mukaan määritellä kiinteitä IP-osoitteita, mikäli sellaisille on tarvetta. Näissä tapauksissa IP tulee modeemilta.

Varmistan vielä onko meillä jotain nk. "yleisasetuksia" VDSL-yhteyksille, ja laitan tänne tiedon kun saan vastauksen.
Jooh, olen käyttänyt siltaavaa modea ja kokeillut itseasiassa kaikkia muitakin jo. :)
Kiitos, niistä olisi todella paljon hyötyä. 😛
Mitään "yleisasetuksia" ei löydy vielä VDSL-liittymille, mutta tieto sellaisten puutteesta on laitettu eteenpäin ja luultavasti jossain vaiheessa sellaisetkin saadaan näkyville. Tarkkaa aikataulua ei kuitenkaan ole tiedossa. Laitteen valmistajan puoleen suositeltiin olemaan yhteydessä mikäli jotain kysyttävää on joidenkin tiettyjen asetusten suhteen. Aikaisemmin laittamani linkin takaa löytyy tämä ohje: ftp://ftp.a-link.com/v100ap/Quick.pdf, josta voi olla apua.
Hei,

Toi apuvihkoinen tulee laitteen mukana ja siinä ei ole muutakuin se, että ip ja dns haku täytyy olla automaattisella.
Tällä tavalla ne ovat olleetkin aina ja modeemin tehdasasetuksilla netti toimi 5kk ajan, jonka jälkeen lopetti toimimasta. (huom. mitään muutoksia ei ollut tehty modeemin asetuksin ennen toimimattomuutta.)
Modeemi on tällä hetkellä huollossa, jossa tarkastetaan sen toiminta.
Mutta, jos laitteessa ei ole vikaa, pitäisikö minun NATia käyttämällä tehdä kiinteitä ip:tä joita voisin käyttää langattoman yhteyden saamiseen?
Ennen minun ei ole tarvinnut mitään tälläistä tehdä mutta olisi kivaa saada se toimimaan.
Jos laitteesta ei löydy mitään vikaa WLAN-puolelta, voi tuota kiinteiden IP-osoitteiden laittoa langattomaan toki kokeilla. Mitään muita vinkkejä en tuohon tilanteeseen oikein osaa antaa.
Moi,

Modeemini oli takuuhuollossa ja sain uuden laitteen kun vanhassa oli ollut jotain vikaa.
Mutta. Sama ongelma on vieläkin.
Voisiko vika olla jossain kaapeleissa?
Asennan vkl windowsin uudestaan kannettavalle ja katson jos se vaikka auttaisi asiaan.

Vastaa