Jatkuva häiriö vanhoissa kaapeleissa.


Miksi sonera ei tee mitään korjatakseen kaapeleita asiallisiksi.
rautajärvellä netti kaatuu jokakerta kun sataa vettä/räntää ja on muuten vaan kostea keli.
Tällähetkellä siirtonopeus on soneran oman nettimittarin mukaan 12,4kb/sec.
joka kuukausi tulee täysimääräinen lasku soneralta.
kun ilmoitan vikailmoitukseen kyseisestä viasta ja ilmoitan miksi se ilmenee niin korjauspartio tulee siloin kun ei sada enää ja linja on kuivunut itsekseen.
Nyt puhutaan 5km. mittaisesta vanhasta ilmajohdosta joka vuotaa jatkuvasti.
Tämä on mielestäni tekninen ongelmatilanne joka ei ole poistunut ollenkaan sinä 10.vuotisaikana kun olen ollut tässä osoitteessa koneella.

17 kommenttia

Aivan sama vika 10 km päässä Lappeenrannassa. Meille myytiin muutama vuosi sitten 8M yhteys jonka luvattiin täällä toimivan (vanhat ilmajohdot n. 5km), mutta suurimmat yhteysongelmat alkoivat yhteysnopeuden muutoksesta suurempaan. Pienemmällä yhteysnopeudella vielä jotenkin toimi, toki silloinkin huonolla säällä saattoi pätkiä mutta harvemmin. Yhteysongelmat ovat jokailtaisia ja monesti olen niistä Soneraa informoinut mutta mitään ei tapahdu. Tuntuu hullulta että joutuisimme maksamaan yhteysnopeuden muutoksesta hitaampaan muutosmaksun, vaikka syy on varmastikin siinä että yhteydentoimittaja ei ole nopeaa yhteyttä osoitteeseemme myydessään ottanut huomioon sitä seikkaa että vanhoilla linjoilla nopea yhteys ei pelaa moitteettomasti. Mietin parhaillaan mistä alan hakea korvausta, kun yhteys on kelvoton ihan jokainen päivä johonkin aikaan päivästä :-0. Lasku tulee kuukausittain, mutta tarjottu palvelu ei !
kayttaja kirjoitti:
Miksi sonera ei tee mitään korjatakseen kaapeleita asiallisiksi.
rautajärvellä netti kaatuu jokakerta kun sataa vettä/räntää ja on muuten vaan kostea keli.
Tällähetkellä siirtonopeus on soneran oman nettimittarin mukaan 12,4kb/sec.
joka kuukausi tulee täysimääräinen lasku soneralta.
kun ilmoitan vikailmoitukseen kyseisestä viasta ja ilmoitan miksi se ilmenee niin korjauspartio tulee siloin kun ei sada enää ja linja on kuivunut itsekseen.
Nyt puhutaan 5km. mittaisesta vanhasta ilmajohdosta joka vuotaa jatkuvasti.
Tämä on mielestäni tekninen ongelmatilanne joka ei ole poistunut ollenkaan sinä 10.vuotisaikana kun olen ollut tässä osoitteessa koneella.


Jos ongelma on jatkuva ja selkeästi säästä riippuvainen, ei asiaan auta muu kuin uuden vikailmoituksen tekeminen (olettaen, että omat laitteet on testattu). Vikailmoitusta tehdessä kannattaa painottaa sitä, että ongelma on voimakkaasti säästä riippuvainen. Valitettavasti tapausta tarkemmin tuntematta on hankala sanoa, että minkä takia pysyvää korjausta ei ole vielä saatu aikaiseksi.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
inki kirjoitti:
Tuntuu hullulta että joutuisimme maksamaan yhteysnopeuden muutoksesta hitaampaan muutosmaksun, vaikka syy on varmastikin siinä että yhteydentoimittaja ei ole nopeaa yhteyttä osoitteeseemme myydessään ottanut huomioon sitä seikkaa että vanhoilla linjoilla nopea yhteys ei pelaa moitteettomasti.


Jos verkonhallinta toteaa, että linja on liian pitkä toimivan 8M -yhteyden toteuttamiseen, liittymän nopeusluokkaa voidaan laskea veloituksetta.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Morjens,

Ja aivan samaa Uuraisilla. Olen "rupatellut" aiheesta asiakaspalvelun kanssa jo pari vuotta, mutta asia ei etene. Homma ei ole täysin sää riippuvainen vaan enemmänkin iltaan / yöhön ajoittuva (päivällä toimii pääsääntöisesti täydellisesti). Linja on 3-4 kertaa yritetty nostaa 8megaan, jonka sonera lupaa ja päivisin homma toimiikin loistavasti, mutta illalla... Joka kerta on nopeus palautettu 4 tai 2megaan. Ja tietysti mies tulee aina mittaamaan linjan päivällä, jolloin testerin mukaan linja kättelee hyvin ~17megaseen asti. Monesti olen pyytänyt että tulkaa illalla/yöllä, mutta töitä kuulemma "tehdään päivisin". Nykyisellään asiakaspalveluun soittaminen on hupaisaa, kun pakotan kaverit lukemaan ensin login mitä on jo tehty. siinä menee hetki... Ja btw täysin samat ongelmat on kahdella muulla naapurilla tässä parin sadan metrin päässä.

Haluaisinkin tietää, että miten asiaa voi viedä eteenpäin kun asiakaspalvelu ei pysty / halua toimittaa pätkimätöntä nettiyhteyttä? Mikä on seuraava steppi? Tarkoitukseni ei siis ole lynkata ketään vaan saada vihdoin toimiva nettiyhteys.

Mistä saan tietoa onko mulla mitään järjellisiä mahdollisuuksia saada valokaapeli taloni kylkeen? (noin kuukausi sitten uuraisilta vedettiin valokaapeli jyväskylän suuntaan puhelinlankojen alle tien pielusta pitkin.. noin 500m päästä talostani)
Dysp kirjoitti:

Haluaisinkin tietää, että miten asiaa voi viedä eteenpäin kun asiakaspalvelu ei pysty / halua toimittaa pätkimätöntä nettiyhteyttä? Mikä on seuraava steppi? Tarkoitukseni ei siis ole lynkata ketään vaan saada vihdoin toimiva nettiyhteys.

Mistä saan tietoa onko mulla mitään järjellisiä mahdollisuuksia saada valokaapeli taloni kylkeen? (noin kuukausi sitten uuraisilta vedettiin valokaapeli jyväskylän suuntaan puhelinlankojen alle tien pielusta pitkin.. noin 500m päästä talostani)


1. Valitettavasti tässä tapauksessa ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin tehdä uusi vikailmoitus, jossa mainitaan selkeästi, että yhteysongelmat ajoittuvat tiettyihin kellonaikoihin.

2. Voit tarkistaa onko osoitteeseesi saatavuus Sonera Kotikuidulle.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="kayttaja":2elixnch]Miksi sonera ei tee mitään korjatakseen kaapeleita asiallisiksi.
rautajärvellä netti kaatuu jokakerta kun sataa vettä/räntää ja on muuten vaan kostea keli.
Tällähetkellä siirtonopeus on soneran oman nettimittarin mukaan 12,4kb/sec.
joka kuukausi tulee täysimääräinen lasku soneralta.
kun ilmoitan vikailmoitukseen kyseisestä viasta ja ilmoitan miksi se ilmenee niin korjauspartio tulee siloin kun ei sada enää ja linja on kuivunut itsekseen.
Nyt puhutaan 5km. mittaisesta vanhasta ilmajohdosta joka vuotaa jatkuvasti.
Tämä on mielestäni tekninen ongelmatilanne joka ei ole poistunut ollenkaan sinä 10.vuotisaikana kun olen ollut tässä osoitteessa koneella.


Jos ongelma on jatkuva ja selkeästi säästä riippuvainen, ei asiaan auta muu kuin uuden vikailmoituksen tekeminen (olettaen, että omat laitteet on testattu). Vikailmoitusta tehdessä kannattaa painottaa sitä, että ongelma on voimakkaasti säästä riippuvainen. Valitettavasti tapausta tarkemmin tuntematta on hankala sanoa, että minkä takia pysyvää korjausta ei ole vielä saatu aikaiseksi.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:2elixnch]

Mitenkä ihmeessä pystyn kertomaan ongelmasta kenellekkään kun vikailmoituksissa on joku .....vetin automaatti minkä kanssa saa keskustella henkeviä.
Tarvis saada joku numero ettei mene hermo noiden automaattien kanssa.
Peräänkuulutan oikeata asiakaspalvelua.
Tästä häiriöstä on kyllä raportoitu lähes kymmenen vuoden ajan ja parannusta ei ole liiemmin saatu!
Joka kerran kun olen keskustellut oikean ihmisen kanssa olen painottanut kyseistä asiaa.....eli säästä riippuvaa yhteyden menettämistä.
Tosin tänään yhteys kaatui kuivasta pakkas säästä huolimatta.
Normaalisti koneen käynnistettyäni linja nousee pystyyn 10-60 minuutin aikana,eli mielestäni hieman liian hitaasti.
Tästä viestistä saat varmaan IP:n talteen ja luulisin vikailmoituksissa olevan IP:t tallessa.
kayttaja kirjoitti:
Mitenkä ihmeessä pystyn kertomaan ongelmasta kenellekkään kun vikailmoituksissa on joku .....vetin automaatti minkä kanssa saa keskustella henkeviä.


Tee vikailmoitus Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Lomakkeen täyttämisen ja lähettämisen jälkeen sinulle tullaan todennäköisesti soittamaan Vikapalvelusta, paitsi jos lomakkeelle kirjattu vikakuvaus on niin perusteellinen ettei mitään kysyttävää ole.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Eipä ole tallessa kyseisiä tunnuksia kun ei ole tarvetta käyttää soneran mailia yms.
Kuinkahan noi tunnarit saa upattua?
Tälläkin hetkellä staa vettä ja netti liikkuu h i t a a s t i.
Kadoksissa olevat Sonera Laajakaistatunnukset saa liittymän haltija tilattua Soneran asiakaspalvelusta, puh. 0200 17000 (mpm/pvm).

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="Dysp":19ys86n9]
Haluaisinkin tietää, että miten asiaa voi viedä eteenpäin kun asiakaspalvelu ei pysty / halua toimittaa pätkimätöntä nettiyhteyttä? Mikä on seuraava steppi? Tarkoitukseni ei siis ole lynkata ketään vaan saada vihdoin toimiva nettiyhteys.

Mistä saan tietoa onko mulla mitään järjellisiä mahdollisuuksia saada valokaapeli taloni kylkeen? (noin kuukausi sitten uuraisilta vedettiin valokaapeli jyväskylän suuntaan puhelinlankojen alle tien pielusta pitkin.. noin 500m päästä talostani)


1. Valitettavasti tässä tapauksessa ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin tehdä uusi vikailmoitus, jossa mainitaan selkeästi, että yhteysongelmat ajoittuvat tiettyihin kellonaikoihin.

2. Voit tarkistaa onko osoitteeseesi saatavuus Sonera Kotikuidulle.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:19ys86n9]


Jep, soittelin myyntipalveluun ja kerroin että minä ja vanhempani olisimme Kotikuidusta kiinnostuneita. Tiedän että hintaa tulee varmasti reilut 2000euroa per nuppi. Tiedän myös että jonkun toimesta kuukausi pari sitten vedettiin 500m päästä tien reunaa kuitu tästä ohi. Toin nämä selkeästi esille myyntipalvelijalle. Mutta saatavuuskysely robottinne sanoo, että "ei saatavuutta", joten myyntiä ei kiinnosta selvittää asiaa yhtään tämän pidemmälle. Ei vaikka kuinka itkisi tai olisi valmis maksamaan, niin ei ole asiaa saada toimivaa ja nopeaa nettiyhteyttä.

Kaiken huippu oli kun myyjä 10minuutin vänkäämisen jälkeen sanoi, "no joo no juu, semmosta se on. Mitenkäs teillä nämä tietoturva-asiat? Haluaisitteko lisätä..." No en halunnut.

Prosessit on hieno asia, mutta aina niitä ei ole järkevää orjallisesti seurata. Ehdottaisinkin että harkitsette asiakaspalvelun perustamissa, jossa oikeasti palvellaan, eikä vain seurata lapusta steppejä mitä mihinkin kysymykseen pitää vastata.

Ja kiitos teille Sonera-asiantuntijoille, jotka jaksatte täällä vastailla. Vaikka kätenne ovat varmasti sidotut, niin on tämä kuitenkin parasta asiakaspalvelua pitkiin aikoihin.

Nyt vaan miettimään milloin jaksaisi taas kiusata vikapalveluitanne. Pitää lähestyä kun ei ole parempaakaan tekemistä. Tämän päivän kiintiö täytty myynnille soittelusta. 😉
Kiitos palautteestasi.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Vikailmoitus tehty ja vikapartio luvattu paikalle marraskuun lopussa ja uhkailtu maksulla jos vikaa asiakkaan omissa laitteissa.
Yhteys on samanlainen kuin aikaisemmin,ei edistystä tapahtunut.
Netin kaatuilua lähes päivittäin ja hidastelua.
Täällä pitäs vaihtaa noi-60 luvun kuparit tuolta tolppien nokasta pois niin sen jälkeen homma toimis,mut ei.
Joo...tänään netti laahas koko aamun ja tein modeemille restartin,netti nousi pystyyn reilussa kymmenessä minuutissa ja olinpa veuhuissani nopeudesta.
12/16/2009 12:42 PM GMT 88.193.220.110 0.97 Mb/s 0.43 Mb/s 42 ms
Oli vallan oma ennätys megasella piuhalla.
Puolituntia sitten alko jökkimään ja nopeus on tällähetkellä.

http://www.speedtest.net/result/654325994.png

0.03 mb/s sisään,onko kellään hyvää teoriaa tälläisestä viasta.
Nythän on ns.hyvä pakkaskeli jolloin kosteus ei pääse tekemään läpilyöntejä sun muita kepposia.

Kun viimeksi sain oikean henkilön kiinni(reilu kuukausi sitten)pyysin häntä resetoimaan linjan sieltä päästä puhelun päätteeksi,kun minun modeemin/tietokoneen restartit ei auttanut ollenkaan nopeuden lisäämiseen.
Puhelun jälkeen näin että linja kaatui ja nousi pystyyn n:10minuutin sisällä ja hoplas,nopeus oli taas normaalin hyvän korvilla eli n:0.8 mb/s.

En usko tämän vian johtuvan kaapeloinneista vaan jostain soneran laitteista.
kayttaja: Heikko on mittaustulos. Oletko saanut jo kuittauksen että tekemäsi vikailmoitus on käsitelty loppuun?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
kayttaja: Heikko on mittaustulos. Oletko saanut jo kuittauksen että tekemäsi vikailmoitus on käsitelty loppuun?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


En ole saanut mitään kuittausta.
Nyt taas netti laahaa vähän paremmin.
(koputtaa puuta)
Dysp kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":o23b2c81][quote="Dysp":o23b2c81]
Haluaisinkin tietää, että miten asiaa voi viedä eteenpäin kun asiakaspalvelu ei pysty / halua toimittaa pätkimätöntä nettiyhteyttä? Mikä on seuraava steppi? Tarkoitukseni ei siis ole lynkata ketään vaan saada vihdoin toimiva nettiyhteys.

Mistä saan tietoa onko mulla mitään järjellisiä mahdollisuuksia saada valokaapeli taloni kylkeen? (noin kuukausi sitten uuraisilta vedettiin valokaapeli jyväskylän suuntaan puhelinlankojen alle tien pielusta pitkin.. noin 500m päästä talostani)


1. Valitettavasti tässä tapauksessa ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin tehdä uusi vikailmoitus, jossa mainitaan selkeästi, että yhteysongelmat ajoittuvat tiettyihin kellonaikoihin.

2. Voit tarkistaa onko osoitteeseesi saatavuus Sonera Kotikuidulle.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:o23b2c81][/quote:o23b2c81]


Jep, soittelin myyntipalveluun ja kerroin että minä ja vanhempani olisimme Kotikuidusta kiinnostuneita. Tiedän että hintaa tulee varmasti reilut 2000euroa per nuppi. Tiedän myös että jonkun toimesta kuukausi pari sitten vedettiin 500m päästä tien reunaa kuitu tästä ohi. Toin nämä selkeästi esille myyntipalvelijalle. Mutta saatavuuskysely robottinne sanoo, että "ei saatavuutta", joten myyntiä ei kiinnosta selvittää asiaa yhtään tämän pidemmälle. Ei vaikka kuinka itkisi tai olisi valmis maksamaan, niin ei ole asiaa saada toimivaa ja nopeaa nettiyhteyttä.

Tervehdys,

Melkoisen varmaa on että vanhan saarijärven tien varressa kulkee Elisan ja Soneran valokuidut sekä uusimpana Soneran langattoman viestinnän tilaamaa piuhaa. Tältä tilanne näytti syksyllä myös Keuruuntien suunnalla.
Eipä Soneraa kiinnosta kuituliittymien myynti kuin kaava-alueilla ja tulevaisuudessa tukirahojen kera myös muualla. Vaatii paljon muutakin kuin pelkän runkoyhteyden...
Vähän lisätietoa mm.itäsuomen hinnoista löytyi netistä...Odotellaan vielä 2-3 vuotta niin saattaisi jotain kuuluakin... Toivon vain että löytyy muita yrittäjiä joukkoon... Tuntuu Soneran hinnoissa olevan tuota Saksan kalliin ilman lisää rutkasti ;O))

http://www.lapinliitto.fi/ajankohtaista ... apissa.pdf
kayttaja kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":9y8d5j2l]kayttaja: Heikko on mittaustulos. Oletko saanut jo kuittauksen että tekemäsi vikailmoitus on käsitelty loppuun?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


En ole saanut mitään kuittausta.
Nyt taas netti laahaa vähän paremmin.
(koputtaa puuta)[/quote:9y8d5j2l]

Toimihan taas netti kovien pakkasten ajan,tänä iltana taas kaatuilua.

Vastaa