Jatkuvaa pätkintää

  • 11 December 2014
  • 8 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Eli, kuopion alueella tällaista onkelmaa.
Etenkin iltaisin toistuvaa pätkimistä. Hyvänä iltana on katennut netti vain pari kertaa, parhaimmillaan parin tunnin sisään toista kymmenettä. Pätkiikö päivisin, en osaa sanoa en ole paikalla.
Katkokset ovat sellaisia että kestävät noin 30s normaalisti. Pidempäänkin on kestänyt joskus.

Modeemista vain katkeaa ADSL valo, joka hetken päästä taas nilkuttaa päälle. Talossa on 2 puhelinpistoketta, kokeillut kummastakin ja sama ongelma esiintyy molemmissa. Ei ole muita linjaa käyttäviä laitteitakaan.

Modeemin (ZyXEL P-660HW-D) diagnoosityökalut antaa seuraavia arvoja:
noise margin upstream: 11 db
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 10 db

noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 24 db

Käsittääkseni tuo noise margin downstreamin arvo olisi turhan matala?

Olen kokeillut jo lähes kaikkea mitä mieleen tulee täällä päässä ja silti pätkii toistuvasti, joka päivä.
Ehken aika alkaa tutkia vikaa soneran päästä?
Tiedän, että yhteydellä ei nyt pitäisikään saada niitä teoreettisia maksiminopeuksia, niin silti eri testerien antamat tulokset 12-16M tuntuu turhan matalalta, kun kuitenkin maksan siitä 24M

8 kommenttia

Modeemisi ja Soneran ADSL-keskittimen välisen yhteyden kaistanleveys on tällä hetkellä noin 16/1 Mbit/s. Kaistanleveys on kohtuullisen hyvä, mutta modeemin ja keskittimen välisestä liikenteessä esiintyy virheitä ja tämä ilmeisesti tuntuu tietokoneella yhteyden takkuiluna. Kertomasi DSL-valon sammuilu viittaa siihen, että ADSL-yhteys ei pysy koko ajan auki.

Vika voi olla ADSL-modeemissa, Soneran ADSL-keskittimellä tai missä tahansa signaalin reitin matkalla näiden laitteiden välillä. Itse voit testata yhteyttä vielä toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla (ilman jatkojohtoa). Ellei yhteys parane, tee liittymästä vikailmoitus. Kaistanleveyden puolesta ADSL-yhteys on OK, mutta katkoksia ei saisi olla.

Hidastelevasta tai katkovasta yhteydestä paras tapa on ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeelle voi kertoa tarkempia tietoja ongelman oireista ja miten yhteyttä on testattu.
Sama juttu Nurmijärvellä. On kokeiltu useilla modeemeilla ja johdoilla, mutta sama ongelma jatkuu. En aio vikailmoitusta jättää, koska viimeksi syyttä suotta jouduin 150 euroa maksamaan, vaikka Soneran päässä oli ongelma. Odotan siis pari päivää josko ongelma menisi ohi. Jos näin ei käy, on liittymän vaihto edessä.
Seppo2 kirjoitti:
En aio vikailmoitusta jättää, koska viimeksi syyttä suotta jouduin 150 euroa maksamaan, vaikka Soneran päässä oli ongelma.


Turhan asentajakäynnin maksu on 99,81 euroa. Se peritään jos vika jää asiakkaan laitteisiin tai kaapeleihin, ja tämän toteamiseksi asentaja joutuu käymään asiakkaan luona.
Samantyyppistä ongelmaa myös Helsingin Ruoholahdessa, modeemina täälläkin tuo Zyxel P-660HW-D. Käytämme lähinnä langatonta yhteyttä ja usein niin, että useampi laite (läppäreitä, puhelimia) on verkossa yhtäaikaa.

Netti pätkii tällä hetkellä ihan jatkuvasti: nyt viimeisen muutaman päivän aikana useita kymmeniä kertoja päivässä (30 sek - 3 min ajaksi) - ruutuun tulee siis Zyxelin "No DSL-connection"-ilmoitus. Pätkiessä yleensä internet-valo sammuu ja DSL-valo joko vilkkuu villisti tai sammuu joksikin aikaa. Modeemin resetointia kokeiltu muutamaankin kertaan, samoin johtoja ja piuhoja vaihdeltu. On soitettu Soneran robottimiehelle (vianrajausautomaatti) ja kokeiltu sen antamat neuvot. Toista modeemia ei ole ollut mahdollisuus saada käyttöön.

Ongelma on ollut olemassa jo pitkään, mutta sen häiritsevyys on vaihdellut: viimeksi näin pahaa pätkimistä oli joulun tienoilla, sitten homma toimi pitkään hyvin, jossain vaiheessa pätki muutaman kerran viikossa (siis niin, että sen itse huomasi, onhan se tietenkin voinut pätkiä vaikka miten paljon silloin kun ei ole ollut kokeilemassa), ja nyt taas tosiaan netti on käytännössä ihan käyttökelvoton, ei voi edes luottaa että saa sähköpostin lähetettyä tai uutiset katsottua Yle Areenalta. Tästä häikän ilmenemisen epätasaisuudesta voisi päätellä, että kyseessä ei ole omistamiini laitteisiin jäävä ongelma, mutta sen verran kova hinta opiskelijalle on tuo "turhan" asentajakäynnin sakko, että vikailmoituksen jättämiseen on aikamoinen kynnys. (Itsehän olen kyllä viimeisen puolen vuoden aikana laittanut tähän säätöön sen verran tunteja, että voisin ehkä lähettää laskun perästä, jos vika löytyykin Soneralta, heh.)
Itsellä on 8/1 adsl yhteys, joka normaalisti vastaannottaa noin 6,5Mbit/s. Tällä hetkellä Soneran omalla nopeustestillä nopeus jää vain jonnekin 3,3 luokkaan!! Asiasta toiseen.. Myöskään kännykällä ei tällä hetkellä pääse nettiin lainkaan, joten koittakaas nyt vähän tsempata siellä!!!
Täsmälleen samanlainen tilanne Espoon Tapiolassa (liittymä, modeemi ja noise margin downstream 6 db). Voisiko joku Soneralta aloittaa aktiivisesti selvittämään asiaa, sillä kyseessä on selvästi laaja ongelma? Korjaavista toimenpiteistä voisi vaikka tiedottaa tähän ketjuun.
Tässä viimeisen puolen tunnin aikana katkaissut jo ainakin viisi kertaa. Ihan mahdotonta. Voisinko saada asiakaspalveluhenkilöltä veikkauksia: onko vika a) juuri minun liittymässäni (vianrajausautomaatin näkemys oli että hyvin toimii), b) Soneralla yleisemminkin (puhelinpalvelussa nauhoite kertoi, että Soneran verkossa on vikaa "Etelä-Suomessa" (!)) vai c) tuossa liittymän kylkiäisenä saadussa ZyXEL P-660HW-D-modeemissa (tuntuisi kyllä oudolta, että laitteiston vika aiheuttaisi pahaa pätkimistä vain silloin tällöin, tiettyinä viikkoina, ja muuten toimisi nätisti?) Pitääkö tässä nyt ihan oikeasti metsästää vielä jostain uusi modeemi, ennen kuin uskallan ajatella, että vika kenties voisi olla Soneralla, ja jos se nyt sitten on, saanko tästä kaikesta vaivasta ja pitkään siedetystä yhteyden epäluotettavuudesta edes jotain korvausta?
Jos ongelmat laajakaistayhteydessä edelleen jatkuvat ja vika ei ole omissa laitteissa tai kaapeleissa, tee liittymästä vikailmoitus Soneran Vikapalveluun.

Silloin kun yhteys on kokonaan poikki, kannattaa vikailmoitus tehdä Vikapalvelun numeroon 0206 90101 (mpm/pvm). Loppuun asti viety puhelu vianrajausautomaatin kanssa generoi liittymästä vikailmoituksen, joka menee suoraan Vikapalvelun käsittelyjonoon.

Hidastelevasta tai katkovasta yhteydestä paras tapa on ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeelle voi kertoa tarkempia tietoja ongelman oireista ja miten yhteyttä on testattu. Lomake otetaan käsittelyyn 1-3 päivän viiveellä jonotilanteesta riippuen. Lomakkeen perusteella tehdään suoraan liittymän vikailmoitus tai soitetaan ensin asiakkaalle lisätietojen kysymistä varten.

Vastaa