Kaapeli 100/5, outoa pätkimistä yhteydessä

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 0 katselukertaa

Hei,

Minulla on nyt ollut käytössä parisen viikkoa 100/5 kaapelinetti. Ja ongelmana on, että yhteys kuolee kokonaan tai osittain satunnaisesti.

Yhteys lopettaa toimintansa joko niin, että sillä hetkellä auki olevat yhteydet/lataukset toimii ihan normaalisti, mutta uusia ei voi muodostaa. Tai kaikki liikenne pysähtyy kesken kaiken, mikään sivu ei avaudu ja esim kesken oleva lataus pysähtyy. Edellä mainituissa tilanteissa yhteys näyttäisi toimivan ok, ip saatu, modeemissa(Cisco EPC3000) palaa valot jne. Verkkokortilta voi myös kadota ip-osoite kesken kaiken ja takaisin sen saa vasta kun on joko käynnistänyt koneen uudelleen tai napannut verkkokortin pois käytöstä ja laittanut takaisin päälle.

Jos yhteys pysähtyy osittain, että katkoksen aikana olevat yhteydet jää toimimaan, ei dns eikä dhcp-serveriä pysty pingaamaan tai tracerttaamaan. Kokeiltu on myös sivustot toimisivat ip-osoitteilla ilman tulosta. Vielä oudommaksi asian tekee se, että aina silloin tällöin kun katkos tulee, modeemi käynnistää itsensä uudelleen, mutta tuota tapahtuu ehkä joka viides kerta kun yhteys lakkaa toimimasta.

Modeemi on kiinni suoraan verkkokaapelilla koneessa ja antennirasiassa mukana tulleella kaapelilla. Antennirasiasta menee jakajalla myös signaali televisioon. Palomuurina minulla on Comodo, mutta sen poistaminen ja windowsin oman palomuurin käyttö ei muuttanut asiaa. Toista modeemia ei ole saatavilla joten sitä en pysty testaamaan johtuisiko tämä pelkästään tuosta modeemista.

Eli mitähän tässä olisi nyt sitten tehtävissä?

1 kommentti

Pahoittelut vastauksemme viiveestä. Ongelman kuvauksen perusteella kuulostaa siltä, että ongelma voi olla jollain tavoin, esimerkiksi kaapelimodeemiin liittyvää.

Yksi keino jolla ongelmaa voi rajoittaa on, että kaapeli-modeemia testaisi jonkin toisen saman kaupungin alueella olevan kaapeli-tv -verkossa olevan osoitteen kautta, jossa olisi valmiina toinen tietokone. Jos sama ongelma ilmenee myös toisessa osoitteessa, viittaa se siihen, että ongelma voi olla modeemiin liittyvää.

Jos ongelma jatkuu, voit olla yhteydessä asiasta vikapalveluumme, esimerkiksi lähettämällä asiasta viestin Omien Sivujen Internetliittymän ongelmatilanne -lomakkeen kautta. Tällöin liittymäsi toimintaa pystytään kartoittaa tarkemmin. Jos modeemi on kauttamme hankittu, tällöin voidaan myös selvittää, että tuleeko tilanteessa kyseeseen modeemin takuuvaihto.

Löydät yleisiä ohjeita Kaapeli-yhteyden ongelmatilanteisiin myös Ohjeet ja Vinkit -sivuiltamme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa